Tamron 70-300mm f/4-5.6 SP Di VC USD (Nikon) Review

-Bas 17 september 2014, laatste update op 18 september 2014, 7.735 views

Tamron 70-300mm f/4-5.6 SP Di VC USD (Nikon)

Dit objectief is een goede concurrent van de Nikon 70-300VR. Hier en daar laat hij wat steekjes vallen, maar is het prijsverschil van §200 tussen de Nikon en de Tamron te rechtvaardigen? Wat mij betreft niet!

Pluspunten

• Zeer scherp tussen 200-250mm
  • Compact zonder zonnekap

Minpunten

• Lichte speling in zonnekap
  • Softness op 300mm

AF-snelheid Score: 5
Scherpte (stopped) Score: 4
Scherpte (open) Score: 3
Handling Score: 5
Inleiding:

Tamron kwam in het eerste kwartaal van 2010 met een nieuw telezoom objectief, de Tamron 70-300 VC USD. Op dit moment was er weinig keuze wat betreft telezoom objectieven met beeldstablisatie zeker voor een 'normale' prijs. De Nikon 70-300 VR was eigenlijk de enige keuze en had destijds een adviesprijs van §350,- De Tamron werd met diezelfde prijs in de markt gezet en is nog erg weinig in prijs gezakt. Het Tamron objectief moest dus concureren met de Nikon variant voor ongeveer dezelfde prijs. Ondertussen is het Nikon objectief weer in prijs gestegen, de prijs van het Tamron objectief is daarentegen niet in prijs gestegen. Is dit telezoom objectief zijn prijs waard? Je leest het in de review hieronder.

Unboxing:
Het objectief kwam in een naar mijn mening mooie doos, vrij compact en niet veel groter dan de doos van mijn Nikon 18-105 lens. In de doos zit natuurlijk het objectief, de lenskap en wat boekjes zoals de gebruiksaanwijzing. Ook zit er een soort garantievoucher in die je recht geeft op 5 jaar garantie! Dit is echter wel pas nadat je hebt geregistreerd bij Tamron. Wat ik wel erg jammer vond was dat er geen pouche of klein doekje bij de lens zat. Iets in die trend had ik wel verwacht voor een lens van zo'n §360. Dit was een kleine teleurstelling voor mij, maar misschien gebeurt dit alleen bij Nikon lenzen? Dit is namelijk mijn eerste niet-nikon lens.

Scherpte:
Om de scherpte van de lens af te beelden heb ik ervoor gekozen om foto's te maken van een muur met bakstenen. Hier kun je zelf de scherpte van de lens mee bepalen al moet ik u meegeven dat de foto's die in Real-World situaties er vaak beter uit zien. De foto's zijn overigens klikbaar om op originele grootte te bekijken. :)

70mm Centrum@F4http://i.imgur.com/au2DS9k.jpghttp://i.imgur.com/au2DS9k.jpg70MM Centrum@F8
http://thumbnails110.imagebam.com/35193/5a6748351929044.jpg http://thumbnails112.imagebam.com/35193/5faaa5351929047.jpg
Op 70mm is de scherpte wide-open helemaal niet slecht te noemen. Richting F8 afstoppen zorgt wel voor enige verbetering echter is dit bij 70mm niet noodzakelijk om alsnog een redelijke foto te schieten. Op de foto's hieronder staan de hoeken van de foto's afgebeeld.

70mm Hoeken@F4http://i.imgur.com/au2DS9k.jpghttp://i.imgur.com/au2DS9k.jpg70MM Hoeken@F8
http://thumbnails111.imagebam.com/35194/aaced5351939419.jpg http://thumbnails109.imagebam.com/35194/54840f351939427.jpg

In de hoeken is op 70mm de falloff nihil. Er kan nog steeds wat scherpte gewonnen worden door de lens iets af te stoppen. Op 70mm is het niet nodig om volledig af te stoppen naar F8. Een getal van rond de F5,6-F6,3 zorgt al voor een beter plaatje. Maar zoals je kunt zien is een foto genomen met een diafragma van F4 nog steeds goed bruikbaar.

Hieronder staan de foto's gemaakt op 300mm. Ik heb voor het gemak de volledige resolutie geupload zodat je zelf goed kunt bepalen hoe scherp de lens is in zijn hoeken. Ik vind zelf dat de hoeken op wide-open er niet goed genoeg uit zien. Ze zijn duidelijk minder scherp dan in het midden en ook moet de lens opnieuw verder afgestopt worden voordat je op 300mm een scherp plaatje krijgt. Opnieuw zijn deze foto's dus klikbaar.

300mm Volledig@F4http://i.imgur.com/au2DS9k.jpghttp://i.imgur.com/au2DS9k.jpg300MM Volledig@F8
http://thumbnails111.imagebam.com/35195/fd022e351942524.jpg http://thumbnails112.imagebam.com/35195/3b767d351942543.jpg

Autofocus & Vibratie reduction
Dit objectief is uitgerust met een zogenaamde Ultrasone Motor, dit moet zorgen voor een snelle en vooral stille focus. De minimale focusafstand bedraagt 1,5 meter, dit zorgt er dus voor dat deze lens zeker niet geschikt is voor macro-fotografie. Mocht je deze lens daarvoor willen aanschaffen dan zou ik verder kijken naar een andere lens. Deze lens is daar simpelweg niet voor gemaakt en dit ga je dan ook merken. Hieronder staat in filmpje waarin de snelheid van de autofocus wordt getoond.

Tamron heeft deze lens uitgerust met het zogenaamde Vibration Compensation, een marketing term, voor beeldstabilisatie. Wat betreft Vibration Compensation, ik moet zeggen dat dit erg lekker en erg goed werkt. Normaal gesproken geld er een regel om je sluitertijd minimaal even snel te zetten als je focal lenght. Dus als je op 300mm ingezoomd bent, dan gebruik je een sluitertijd van minimaal 1/300 seconde. Met deze lens hoef je dit echter niet zo nauw te nemen. Ik zelf gebruik meestal een minimale snelheid van 1/100 en schiet nog steeds scherpe foto's op 300mm.

Bokeh:
Bokeh, de wazige achtergrond die je krijgt bij gebruik van een groot diafragma. Deze lens heeft echter geen groot diafragma en bij 300mm zit je dus al aan F5,6. Op 300mm hoeft dit niet direct een probleem te vormen, maar je moet er bij deze lens goed op letten wat er op je achtergrond staat. De bokeh is namelijk niet altijd even rustig. Uit andere reviews op internet lijkt dat de Nikon variant dit beter doet.

Op deze foto kun je zien dat de bokeh vrij rustig is. Het had zeker beter gekund, maar het onderwerp is goed geÔsoleerd en de achtergrond lijkt niet erg af te leiden. Deze foto is gemaakt op 300mm met een diafragma van F5,6. Het beestje zat op een afstand van zo'n 2 meter waardoor er een erg kleine "depht of field" is ontstaan.

Ook deze foto is op 300mm geschoten met een diafragma van F5,6 echter stond het onderwerp nu veel verder weg op zo'n 20 meter. Hierdoor is het bokeh effect zo goed als verdwenen en het onderwerp niet geheel geÔsoleerd. Op de onderstaande foto kun je zien wat er gebeurd als je een object in focus wil brengen op ongeveer 1,5 meter, de minimale focusafstand.

Deze foto is genomen op 300mm met een diafragma van F7,1 om wat extra scherpte te creŽren. Hierbij zie je dus direct dat de achtergrond veel scherper wordt en het bokeh effect gewoon matig is. De achtergrond leid enorm af in dit geval. Ook is de snavel niet helemaal scherp, dit komt doordat ik de minimale focusafstand benaderde.

Vignetting:

http://i.imgur.com/au2DS9k.jpg70mm @F4http://i.imgur.com/au2DS9k.jpghttp://i.imgur.com/au2DS9k.jpghttp://i.imgur.com/au2DS9k.jpg70MM @F8
http://thumbnails110.imagebam.com/35205/f9d6be352041047.jpg http://thumbnails110.imagebam.com/35205/312919352041056.jpg

http://i.imgur.com/au2DS9k.jpg300mm @F5.6http://i.imgur.com/au2DS9k.jpghttp://i.imgur.com/au2DS9k.jpghttp://i.imgur.com/au2DS9k.jpg300MM @F8
http://thumbnails111.imagebam.com/35205/4c5bb2352040979.jpg http://thumbnails111.imagebam.com/35205/eabc29352040985.jpg

Het effect dat bij veel lenzen optreedt, zo ook bij deze lens. Heeft deze lens daar meer last van dan andere lenzen? Hierboven staan een paar foto's van de vignetting die op kan treden. De foto's zijn scherpgesteld op oneindig en er is een foto gemaakt van een witte deur.

Zoals je kunt zien is de vignetting op 70mm met F4 minimaal en is dit makkelijk te corrigeren. Op F8 trekt de hele vignetting weg en hoeft er niets gecorrigeerd meer te worden. Op 300mm is het verhaal iets anders, de vignetting is duidelijk aanwezig op F5.6 dit moet wel degelijk gecorrigeerd worden in bijvoorbeeld Adobe Lightroom. Op F8 is het effect van vignetting zo goed als verdwenen. Let er echter wel op dat ik deze lens gebruikt heb op een D7000, een DX camera. Op een fullframe camera zal de vignettng dus een stukje erger zijn dan in de voorbeelden hierboven. Mocht je dit objectief aan willen schaffen voor een FX camera neem dit dan zeker mee!

Conclusie:
Dit objectief is een goede concurrent van de Nikon 70-300VR. Hier en daar laat hij wat steekjes vallen door op 300mm vrij soft te zijn. Ook heeft dit objectief veel last van vignetting als je wide-open schiet, op een fullframecamera zal dit een groot nadeel zijn. Is het prijsverschil van §200 tussen de Nikon en de Tamron te rechtvaardigen? Wat mij betreft niet, dit objectief presteert nagenoeg even goed. Vignetting is makkelijk te verhelpen en de lens iets afstoppen op 300mm zorgt ervoor dat de scherpte gelijk komt te liggen aan de Nikon variant.

Heb jij ook een Tamron 70-300mm f/4-5.6 SP Di VC USD (Nikon)?

Ik ben, net als PdeBie (was), aan het twijfelen tussen de Nikon variant en deze Tamron. Wat ik er over lees en zie op YouTube is dit een hele goede lens voor een prikkie. Ik kom eigenlijk geen een review tegen waarin deze lens wordt afgedaan als de mindere van de Nikon variant. Eerder gelijkwaardig, en volgens sommigen zelfs beter. Ook VC (beeldstabilisatie) schijnt veel beter te zijn dan de VCII (beeldstabilisatie) van Nikon. Op 300mm zeg je dat hij wat soft is, maar dat lees ik de andere reviews niet echt terug. Wel in vergelijk met de Nikon welke al soft word vanaf een 230mm.

Uit jouw review maak ik op, en ook kijkend naar de prijsgrafiek van de Nikon, dat Nikon de lens duurder heeft gemaakt en nu wordt aangeboden voor rond de §550,00 in de Pricewatch. Dat is rijkelijk §200,00 duurder dan de Tamron. Zou je hier een conclusie uit kunnen trekken dat voor sommige mensen duurder = beter geldt, en dat Nikon daar op in probeert te spelen?

Ik denk dat jij mijn laatste review bent. Ik ben nu welgeteld een dag of vier lenzen aan het vergelijken voor de D5200 waar ik graag de natuur mee intrek. De Tamron zal een goede aanvulling zijn op mijn set en dat voor een hele schappelijke prijs.

Dank je wel Bas voor je review, een +2 van mijn kant heb je zeker verdiend.
Ben het met je eens dat dit in veel reviews wordt beweerd, dit heb ik ook veel gelezen. Wat ik bedoelde met soft op 300mm is meer in vergelijking met hoe de lens op 100-200mm presteert. Je ziet hem naar de 300mm wel softer worden, in vergelijking met de Nikon variant lijkt hij op 300mm inderdaad scherper te blijven.

Wat betreft het prijsverschil kan ik niet heel veel zeggen, misschien dat de Nikon variant veel minder last heeft van vignetting waardoor hij betee bruikbaar op fullframe dan deze lens is. Ook is de service bij Nikon vaak net iets beter geregeld. Rechtvaardigd dit het het prijsverschil? Ik denk het niet.

Mocht je hem kopen, dan heb je zeker weten een leuke lens erbij!
Uitstekende review. Duidelijke foto's bij je verhaal!

Ik twijfelde inderdaad ook tussen deze en de Nikon variant. Blij dit te hebben gelezen :)