Gigabyte GV-NX96T512HP Review

Deikke 6 maart 2009, 679 views

Gigabyte GV-NX96T512HP

Pluspunten

• Stil
  • Goede driverondersteuning
  • Redelijke prestaties

Minpunten

• Koeling niet geschikt voor overklokken

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Keuze
Ik heb deze videokaart gekocht ter vervanging van mijn X1950pro. Deze oude kaart kon niet meer meekomen in de nieuwste games, en aangezien ik het budget niet had om een compleet nieuwe pc aan te schaffen, heb ik eerst een nieuwe betaalbare videokaart gekocht. Ik had de volgende eisen voor deze kaart:

- Tussen de 100 en 150 euro
- Weinig geluid of fanless
- Het liefst nvidia
- Kaart die mogelijk nog een leuke tijd meekan totdat er een nieuwe pc komt (1 a 2 jaar).

De reden voor weinig geluid is dat ik ook graag programmeer op deze machine, en dan is een stille machine een heerlijkheid, tevens tijdens het afspelen van films is dit mooi meegenomen, al heb ik hier een htpc voor gebouwd.

Nvidia is gekozen voor de ondersteuning van Linux. De (3d) ondersteuning van Ati is tot op heden een ramp te noemen, hoe positief de nieuwe driver releases en vrijggeven specificaties ook zijn. nvidia heeft dit veel beter voor elkaar.

Deze kaart heb ik op de kop kunnen tikken voor 100 euro, wat dus de ondergrens van mijn budget was en voldeed aan alle andere eisen die ik had gesteld. De 9600gt is op dit moment de enige troef van nvidia tegenover ati's 4800 serie die qua prijs op kan tegen een equivalent (in dit geval de 4830).

Als alternatief was er de 4850 van Ati, maar deze niet passief gekoeld en de stock koeler heeft een grote geluidsproductie, een voorgemodde kaart is al snel meer dan 150 euro.

Overklokken
Ik ben geen overklokker en heb om die redenen dan ook geen resultaten hiervan. Volgens Gygabyte is de kaart standaard hoger geklokt dan een gewone 9600gt (zoals die van asus), hier neem ik genoegen mee.

Driverondersteuning
Zowel onder Windows XP als onder Ubuntu was het installeren van de driver een peuleschil. In linux heb ik echter ook nog een paneel erbij waarbij ik kan zien hoe ver de gpu terug wordt geklokt om energie te besparen en een temperatuur meter, deze kan ik niet vinden in windows.

Warmteproductie
Doordat de kaart passief gekoeld is, is hij afhankelijk van de caseflow van de kast om koel te blijven. Dit resulteert in hoge temperaturen in idle en onder load. Zover ik heb kunnen zien is de kaart rond de 60 graden idle, en 90 graden onder load. Door een actieve koeler te laten blazen over het koelblok zakken deze beide temperaturen naar rond de 50 en 75. Deze kaart is gebouwd om hoge temperaturen te verwerken en ik zie hier dus ook geen problemen in. Het levert mischien wel problemen om qua overklokken, omdat hij dus standaard al vrij heet wordt.

Prestaties
Uiteraard is er veel beter te krijgen, maar voor 100 euro levert deze kaart redelijke prestaties in onder andere GTA 4, Mirrors Edge en Crysis.

Een nette kaart voor de prijs, een grote plus is de passieve koeling, waar je als je dit zelf mod toch al gouw 20 á 30 euro aan kwijt bent.

Heb jij ook een Gigabyte GV-NX96T512HP?

Ik ben benieuwd hoeveel je erop vooruit bent gegaan in de genoemde games ten opzichte van je 1950pro. Zou je hier nog benches of iets dergelijks kunnen toevoegen?
Deze kaart is perfect om over te klokken zonder veel gevaar te lopen.
Je moet alleen je PCI-E x16 - bus omhoog gooien in je bios, dan gaat de videokaart ook sneller lopen, zelfs zo snel dat hij op zijn blote voeten een 9800GT verslaat in benches en real-life environments, ook al heeft de 9600GT maar 64 SP's

Heb hem zelf ook, alleen met een grote glaciatorkoeler erop, dus is wat lawaaieriger ;)
Vandaar dat ik de link kende.

(Bron: http://news.softpedia.com...800GT-Brother-80015.shtml)

Hele nette review, jamemr genoeg geen plaatjes van jouw systeem.
Zou mij 4 sterren doen geven.
Verder zie ik heel graag cijfertjes, benches zijn voor mij een echte pré.

Succes met je videokaart!

[Reactie gewijzigd door Merethil op 6 maart 2009 19:48]