Cooler Master CM Stacker CM Stacker ATX / BTX Review

SleutelMan 24 juli 2005, laatste update op 22 februari 2009, 2.725 views

Cooler Master CM Stacker CM Stacker ATX / BTX

Pluspunten

• Zeer goede koelmogelijkheden
  • Goede uitbreidingmogelijkheden
  • Stevige constructie
  • Goede afwerking

Minpunten

• Kliksysteem is voor verbetering vatbaar
  • Rubbertjes van 4-in-3 bay werken nauwelijks tegen resonantie
  • Fragiele achterplaatjes

Waarom deze kast
Deze kast heb ik een paar weken aangeschaft na lang nadenken en het bekijken van diverse kasten. De grootte van de kast deed me er niet zo toe, ik heb daarvoor ruimte zat :P . Verder was ik op zoek naar een kast met uitgebreide koelmogelijkheden en mogelijkheden tot uitbreiding. Design speelde ook mee, aangezien de rest van de set al zwart was moest de kast natuurlijk ook zwart worden. Uiteindelijk is de keuze gevallen op de CM stacker vooral wegens de koelmogelijkheden en het goede installatiegemak.

Bouwkwaliteit en afwerking
Toen ik de kast had besteld kon ik niet wachten... en toen die kwam was het wel even slikken. Wel erg groot! ;) Nadat ik (voorzichtig) maar eens de kast uit de verpakking had gehaald, vielen me al direct een paar dingen op: de dunne aluminium platen die, hoewel ze licht zijn, stevig aanvoelen, de goede afwerking aan de voorkant (bijna alle fans en gaten zijn uitgerust met stoffilters!) en de bovenkant, die is gemaakt van staal. Hoewel het daarmee dus afwijkt van de rest van de kast, voelt het wel wat steviger aan. De fanplaatjes aan de achterkant zijn nogal gammel, het verwijderen van de deksel om een fan te plaatsen resulteerde bij mij al snel in een verbuiging van het hele plaatje, waardoor er nog even een hamer aan te pas kwam om hem weer recht te slaan. De rubberen ringetjes van de meegeleverde 4-in-3 bay zijn leuk, maar hebben helaas nauwelijks effect.

inbouwmogelijkheden
Qua inbouwmogelijkheden is de CM stacker gewoon de top. Ruimte voor 11 5,25 inch bays, of met 3 4-in-3-bays ruimte voor 12 3,5 inch apparaten + nog 2 optische drives. Je kunt het niet zo gek bedenken of je kunt het inbouwen in de Stacker. Qua moederborden kun je zowel ATX, eATX en BTX kwijt, dus voorbereid voor de toekomst ben je wel. Ook een pluspunt is de ruimte voor 2 voedingen, 1 voeding is meestal niet genoeg voor mensen die alle drivebays benutten ;) .

Koelingsmogelijkheden
Ook een sterk punt van de Stacker. In totaal is er ruimte voor 4x 120 mm fans en 4x 80 mm fans, aangenomen dat je 3 4-in-3 drive bays gebruikt. De standaard fans (2x 120 mm, 1x80 mm) worden geleverd met fanguards en roosterafwerking. Gelukkig is het rooster bij de achterste 120 mm fan te verwijderen en te vervangen door een fanguard. De intake fan op de zijplaat (optioneel) is voorzien van een stoffilter. Al met al creëert dit mogelijkheden voor een goede airflow, en de standaard meegeleverde fans zijn erg stil :) . Zelf ook maar een fancontroller erbij genomen om dat zooitje ongeregeld dan wel stil te houden ;) .

Vormgeving
De vormgeving is best goed ;) . De zijkanten ogen eigenlijk wel apart met de aluminium platen, het is niet egaal (glimmend) zwart en vlak zoals bij veel kasten. De frontplaatjes zijn mooi afgewerkt, de bovenplaat (met het logo e.d.) is een mooie afronding in plaats van een standaard hoekige bovenkant. Het fronpanel vindt ik zelf niet zo heel mooi, vooral de (overbodigheid van 6) USB-poorten.

Installatiegemak
Hoewel meerdere mensen hierover lovend zijn, vielen mij toch een (negatieve) puntje op. Het installeren van het moederbord en voeding waren geen probleem. Ook de fans installeren ging gemakkelijk. Het installeren van optische drives et cetera was echter een slechte ervaring. Het kliksysteem van de Stacker is op het eerste gezicht een goed idee en kan ook goed uitpakken ware het niet dat de fancontroller dus wel werd vastgeschroefd (niet geklikt). Daardoor kon de DVD-RW dus niet direct eronder worden gemonteerd, maar op zijn minst een half slot verder. Het kwam in de praktijk dus uit dat je gewoon een complete bay verspilde omdat het clicksysteem niet goed uitkwam met de fancontroller. Uiteindelijk heb ik alles (op de 4-in-3 bay na) maar geschroefd om van het probleem af te zijn.

133 euro is een fiks bedrag, echter daarvoor krijg je wel een kast terug die gigantisch veel mogelijkheden biedt qua koeling en qua uitbreiding en een leuk design. In mijn ogen de prijs meer dan waard.

Heb jij ook een Cooler Master CM Stacker CM Stacker ATX / BTX?