Specificaties Radiogestuurde muis en 8.200dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech G700s Rechargeable Gaming Mouse Review

Rannasha 12 september 2014, laatste update op 4 juni 2015, 722 views

Logitech G700s Rechargeable Gaming Mouse

De G700s is de opvolger van de G700 en dat is te merken, de verschillen zijn zeer minimaal. Op zich niet gek, want de G700 deed al veel dingen goed en de G700s dus ook. Prestaties en instelbaarheid zijn goed, maar de opdruk van de G700s vind ik niet mooi.

Pluspunten

• Goede prestaties
  • Ruimte configuratiemogelijkheden (extra knoppen, DPI, polling rate)
  • Makkelijk schakelen van draadloos naar bedraad
  • Fijne vorm / ergonomie
  • Gebruikt een standaard AA-batterij, die vervangbaar is

Minpunten

• Lelijke opdruk
  • Batterijduur niet heel lang (dit is onvermijdelijk bij een dergelijk type muis helaas)

UPDATE 03-06-2015:
Helaas heeft ook deze muis na een jaartje last gekregen van het dubbelklik-probleem. Logitech gaf aan om contact op te nemen met de verkoper en de verkoper (Amazon.fr) gaat mij een nieuwe muis opsturen. Het is jammer dat het nodig is, maar gelukkig wordt het wel goed opgelost.

De Logitech G700s Rechargable Gaming Mouse, zoals het ding volmondig mag heten, is de opvolger van de G700. Gek genoeg ontbreekt in de volledige naam het feit dat het gaat om een draadloze muis, al is dat af te leiden uit het woord "Rechargable". Goed, de G700s is dus een draadloze muis bedoelt voor gaming. De muis praat draadloos met een USB nano-receiver of via een USB kabeltje, waarmee de batterij ook opgeladen wordt.

De reden dat ik voor deze muis heb gekozen is omdat ik al 2 G700 muizen heb gebruikt. De G700 beviel erg goed, met een groot minpunt: Na verloop van tijd was er een goede kans dat de muis een regelmatig dubbelklik doorgaf terwijl er slechts 1 keer gekilkt werd. Een zwakke switch onder de muisknop had tot gevolg dat dit met de tijd steeds vaker gebeurde. Mijn eerste G700 vertoonde dit probleem na ongeveer een jaar en deze werd door Logitech omgeruild (of preciezer: Ze stuurden mij een nieuw exemplaar en hebben de oude nooit teruggevraagd). De tweede hield het langer vol, maar ook deze begon te spookdubbelklikken.

Tijd voor vervanging dus. Na een uitgebreide zoekactie op internet, kon ik geen klachten vinden over mogelijk spookdubbelklikken van de G700s, terwijl veel mensen hier over klaagden bij de G700.

Verschil tussen G700 en G700s
Wat biedt de opvolger dat de voorganger niet heeft? Weinig. De vorm is exact hetzelfde, de knoppen zijn identiek, de materialen zijn hetzelfde en de overige functionaliteit is ook ongewijzigd. De drie belangrijkste verschillen zijn ten eerste een nieuwe sensor, waar de G700 een DPI tot 5700 ondersteunde, gaat de G700s door tot 8200 DPI. Daarnaast heeft de G700s een opdruk boven op de muis die de muis er blijkbaar cooler uit moet laten zien. De G700 was bovenop kaal. Tot slot lijkt de G700s een betere switch in de knoppen te gebruiken, want de dubbelklik-problematiek van de G700 lijkt afwezig te zijn bij de opvolger.

Als je nu een G700 hebt die goed functioneert dan heeft het geen nut om te upgraden. Heb je een G700 die niet goed meer functioneert (en zit je buiten de garantie-periode), maar ben je wel tevreden over de muis, dan is de G700s een logische keuze. Heb je geen ervaring met de G700(s), lees dan verder :)

Verpakking, inhoud & algemene indruk
De verpakking van de G700s is, net als veel andere Logitech producten, functioneel maar niet te sober. De doos heeft een klep aan de voorkant, die je weg kunt klappen om de muis te zien zitten samen met de nano receiver. Naast deze twee zaken bevat de verpakking ook een USB laadkabel, een USB verlengkabel voor de receiver en wat standaard papierwerk.

In de muis zit een Low Self-Discharge oplaadbare batterij. Deze batterijen kunnen lang op de plank blijven liggen zonder veel lading te verliezen, dus de muis kan direct in gebruik genomen worden. De batterij is een standaard AA model en kan vervangen worden door een andere oplaadbare AA batterij, bijvoorbeeld een met grotere capaciteit (meegeleverd is een 2000 mAh EniTime batterij, al heb ik in een van de G700's ook al eens een Eneloop aangetroffen).

Software wordt niet in de verpakking meegeleverd, die moet de gebruiker zelf downloaden. Uiteraard werkt de muis direct bij het inpluggen, maar zonder de Logitech software mis je veel instelmogelijkheden.

Functionaliteit
De G700s ondersteunt DPI-instellingen van 200 tot 8200 DPI en kan middels een knop op de muis schakelen tussen verschillende DPI-niveaus. Middels de software kun je DPI-niveaus instellen om tussen te schakelen. De polling rate kan worden gevarieerd van 125 Hz tot 1000 Hz, waarbij een hogere polling rate voor snellere en nauwkerigere resultaten zorgt ten koste van accuduur.

Daarnaast zijn er 3 power modes, die vooral van invloed zijn op de draadloze verbinding. In de laagste stand, zal de muis de verbinding heel snel in slaapstand zetten, wat natuurlijk goed is voor de batterij, maar wel betekent dat je vaak iets aan lag hebt wanneer je de muis weer beweegt. In de hoogste stand, Max Gaming, wordt deze slaapstand niet gebruikt tenzij je de muis lange tijd niet aanraakt. Ik gebruik zelf de middelste stand, waarin je tijdens het gamen eigenlijk geen last hebt van de slaapstand, maar bij browsen of andere activiteiten waar je de muis weinig beweegt, kan de muis wat rust pakken.

De muis heeft een totaal van 9 extra knoppen naast de gebruikelijke 2 en het scrollwieltje. 8 daarvan zijn via de software zelf in te stellen, je kunt er toetsencombinaties aan koppelen, het starten van een programma, mediafuncties, enz... 9e knop, direct onder het scrollwieltje is mechanisch gekoppeld aan het scrollwiel en wordt gebruikt om te schakelen tussen de standaard scroll-modus en wrijvingloos scrollen. Standaard zijn de knoppen linksvoor op de linker muisknop geprogrammeerd voor DPI omhoog, DPI omlaag en batterijniveau weergeven. De knop middenop de muis is gekoppeld aan het wisselen van profiel. De actieve MMO speler zal meer knoppen willen gebruiken dan de 4 bij de duim en dus de knoppen bovenop de muis willen herconfigureren naar andere functies.

Draadloos, bedraad en accu
Een van de belangrijkste features van de G700s is natuurlijk de draadloze verbinding. Deze gebruikt een USB nano receiver, wat de muis ook geschikt maakt voor laptop gebruikers, want je kunt de receiver in de laptop laten zitten zonder dat deze uitsteekt. Tevens is er in het batterijvak van de muis plek om de receiver op te bergen. Meegeleverd is een verlengkabel waarmee je de receiver op een andere plek kunt plaatsen. In hoeverre dit echt nodig is, vraag ik me af, want je moet goed je best doen om je computer dusdanig af te schermen dat er signaalverlies op treedt als je de receiver gewoon achterin de pc stopt.

Als de muis wakker wordt uit slaapstand laten de 3 LEDs kort de status van de batterij zien. Tevens geeft de software een popup als de batterij op 25% of 10% capaciteit zit. Deze popup zie je niet als er een fullscreen game actief is. Dat is zowel een voordeel als een nadeel. Het verstoort je game niet, maar als je lange tijd speelt dan kun je opeens zonder muis komen te zitten.

Om de muis op te laden, plug je de USB kabel erin. Het is een micro-USB stekker, maar deze is zo gevormd dat hij precies past in de voorkant van de muis, zonder dat de aansluiting wiebelt of makkelijk losschiet, wat bij micro-USB nogal eens gebeurt. Zodra je de kabel aansluit, loopt het dataverkeer direct ook over de kabel. Dat betekent dat er een korte hapering in het spel / de muisbeweging optreedt zodra Windows merkt dat er een nieuw USB apparaat is aangesloten. Dit is zeker merkbaar, maar niet storend.

Draadloze muizen hebben een slechte naam, maar die is naar mijn idee gebaseerd op oude modellen met haperende verbindingen. Sommige modellen maakten zelfs gebruik van een IR verbinding, dus het is niet gek dat daar af en toe iets aan hapert. Bij moderne draadloze muizen is die kritiek niet meer geldig. Zowel de G700 als de G700s bieden gewoon goede prestaties en ik merk zelf geen verschil tussen bedraad en draadloos gebruik van de muis.

De accuduur van de G700s is niet lang. Afhankelijk van de polling rate en power mode die je gebruikt kun je er een paar dagen mee doen of, als je je best doet, het ding in een dag leeg-gamen. Dit verschijnsel zie je eigenlijk bij alle draadloze muizen die zich op hoge prestaties / gaming richten. De relatief korte accuduur wordt goed gemaakt door het feit dat je als je het kabeltje klaar hebt liggen, je de muis in plugt en met een paar seconden al weer verder kunt. De accuduur zou een groter probleem zijn als de muis alleen via een docking station of door het verwisselen van de batterij van nieuwe prik te voorzien zou zijn.

Ergonomie & Prestaties
De G700s is een grote muis, maar gezien ik grote handen heb, vind ik dat persoonlijk een voordeel. De muis ligt goed in de hand en de textuur van het plastic aan de zijkant waar je je duim plaatst zorgt voor een goede grip.

De functie-knoppen zijn goed te bereiken, al kost het even wennen om de knoppen echt blindelings in het heetst van de strijd 100% goed te vinden. Zeker in het begin kan het gebeuren dat je af en toe mis mikt.

Vanwege het asymmetrische ontwerp is de G700s niet geschikt voor linkshandig gebruik. Hoewel het prima te doen is om eventjes kort de muis te bedienen met links, is het een muis die je als linkshandige muis-gebruiker niet moet kopen.

Draadloos muizen biedt uiteraard perfecte vrijheid en dat is helaas niet te zeggen als je de kabel er in stopt. Omdat de kabel vrij stug is, voel je deze soms de beweging van de muis wat hinderen, afhankelijk van hoe de kabel ligt.

Zowel bedraad als draadloos presteert de muis goed. De cursor beweegt vloeiend en haperingen heb ik niet gemerkt. De "hoofd" knoppen geven een goede feedback en klik. De programmeerbare knoppen zijn iets minder, ze hebben een enigszins rubberachtige feel bij het indrukken, wat een stuk minder is dan de mechanische koppeling van linker en rechter muisknop. Een vergelijkbaar verschil als wat je merkt bij het vergelijken van een mechanisch toetsenbord en een rubberdome toetsenbord.

De randjes tussen de programmeerbare knoppen en de muis kunnen makkelijk vuil worden. Zo nu en dan een beetje schoon maken kan geen kwaad.

Conclusies
De Logitech G700s is een geslaagde muis, net als zijn voorganger. Hij biedt goede draadloze prestaties en schakelt vrijwel naadloos over tussen draadloos en bedraad. De extra knoppen zijn goed configureerbaar, wat vooral voor MMO spelers prettig is, maar ook bij andere spellen nuttig kan zijn (Zo kan ik ARPGs zoals Diablo 3 en Path of Exile volledig met de muis spelen). De muis ligt goed in de hand, zolang die hand je rechterhand is en glijdt vrij soepel over diverse oppervlakken. Helaas valt de batterijduur wat tegen, wat toe te schrijven is aan het gebruik van een meer high end sensor dan andere draadloze muizen.

Mensen die nu nog een goed werkende G700 hebben zullen weinig redenen hebben om over te stappen. De sensor heeft een upgrade gekregen, maar die was in de G700 al prima. Daarnaast is het design er, in mijn ogen, op achteruit gegaan met de opdruk op de bovenkant. Voor mensen die op zoek zijn naar een nieuwe muis, is de G700s zeker aan te raden.

Heb jij ook een Logitech G700s Rechargeable Gaming Mouse?