Sony Xperia Z2 Zwart Review

mjgeers 12 september 2014, 672 views

Sony Xperia Z2 Zwart

De Sony Xperia Z2 is zijn geld meer dan waard omdat deze een waardig vervanger is van mijn eReader, compact camera, iPod en tablet.

Pluspunten

• Heel duidelijk full HD scherm, ideaal voor films kijken of een ebook te lezen.
  • De ingebouwde 20 MP camera is een waardige vervanger van mijn compact camera
  • de Walkman speler is uitstekend dus de iPod blijft thuis op de docking station staan
  • extra geheugen mogelijk met maximaal 128GB microSD
  • waterdichtheid is top bij Sony (regenbui tijdens racefietsen geen probleem, in de regen geocachen ook geen probleem)
  • mooie stoere vormgeving
  • smart connect werkt prettig
  • Sony schil over Android geeft veel extra nuttige functies

Minpunten

• noice cancelling werkt goed maar minder goed tijdens het fietsen. Dit ligt meer aan de weinig ergonomische oordoppen (MDR-NC31E), die mogen wel een keer door de windtunnel
  • 4K video, leuk, maar vreet ruimte en heeft een topsnelle SD kaart nodig.
  • inzoomen bij filmen gaat ten koste van full HD kwaliteit.

In het kort
Mijn eerste tweakers review. Onderstaande is geheel gebaseerd op mijn ervaring en dus mijn mening.
Bij voorbaat mijn excuses voor eventuele fouten of foutieve aannames.

Heb de Sony Xperia Z2 nu een maand in gebruik. Mijn keuze voor Sony komt vanwege de waterdichtheid. Mijn vorige toestel was een Sony Xperia Go. Die Xperia Go heeft diverse regenbuien op de racefiets overleefd met als hoogtepunt met meewassen in een wielrenshirt op 40 graden en 1600 toeren centrifuge, haha. Na afloop een halve dag een waterig gehoor tijdens het bellen maar geen enkel probleem verder.

Ik twijfelde nog even tussen de Z1 compact en de Z2. De testen en reviews op tweakers.net gaven de doorslag voor de Z2. En het blijkt voor mij dus een heel goede keuze te zijn.

Snel
De Z2 is snel in dagelijks gebruik. Het scrollen door de honderden foto's op de externe SD kaart verloopt heel soepel. Apps laden snel, scrollen in apps met veel data gaat heel soepel, en heb nog geen haperingen meegemaakt.

Full HD scherm
Het full HD scherm is prettig in dagelijks gebruik en voor films en eBooks. Bij de meeste apps zie je net wat meer op je scherm en hoeft dus minder te scrollen.

Camera-foto's
De ingebouwde camera heeft diverse standen. De volautomaat schiet met 8MP en denkt met je mee bij alle te maken foto's. Kwaliteit is goed voor de meeste foto's.
Wil je een betere kwaliteit dan dien je naar de handmatige stand te gaan. Daar kun je kiezen uit de maximale 20MP stand op 4:3 formaat. Dit geeft een heel goede kwaliteit en is te vergelijken met een top end digitale compact camera. Inzoomen bij deze handmatige stand gaat zonder al teveel pixel verlies.

Camera-filmen-full HD
Ook voor het filmen heeft de ingebouwde camera diverse standen. Volautomaat heeft hierbij mijn voorkeur omdat je dan tijdens het filmen ook meteen een foto kan nemen met de aparte ontspanknop en de film loopt dan gewoon door. Foto is dan 1920x1080 formaat.
Je kunt ook op de handmatige stand filmen, alleen wanneer je dan een foto neemt tijdens het filmen (wel op 20MP) dan stopt de film op dat moment.

Camera-filmen-4K
Het 4K filmen is een leuke toevoeging om een keer te gebruiken, maar bij mij niet dagelijks. Mijn gekochte SanDisk 64GB, Micro SDXC, Class 10, Extreme is niet snel genoeg voor 4K. Dus wordt de 4K film opgeslagen op het interne 16GB geheugen wat dan snel volloopt. Toestel wordt snel te warm bij de 4K film stand.

Walkman
Tsja, daar is Sony heel goed in. Na diverse Sony Walkman's en Sony Minidiscs, vanwege het gemak destijds overgestapt op een iPod. Maar nu weer terug bij Sony. Muziek klinkt prachtig met de bijgeleverde MDR-NC31E dopjes. Muziek klinkt nog beter wanneer ik mijn Shure SE oordopjes aansluit. Ook klinkt de muziek via de twee naar voren gerichte speakers prima, maar niet huiskamer vullend zoals Sony toont in haar commercials. Met Smart Connect kun je walkman meteen laten starten bij aansluiten van je oordopjes en weer laten stoppen wanneer je je oordopjes eruit haalt. Makkelijk.

Sony user interface
Ericsson deed het al, Sony dus ook. Een eigen user interface over Android heen. Met alle power van Android en dan met het gemak van Sony. Dit werkt gewoon heel prettig voor mij. Ik kan niet wennen aan de Samsung telefoons van mijn vrouw en dochters. Smart connect is heel prettig in dagelijks gebruik. Je sluit een hoofdtelefoon aan en je kunt aangeven welke acties er dienen te gebeuren. Idem dito bij het aansluiten van een lader. Makkelijk te programmeren acties.
Scherm activeren vanuit slaapstand? Twee keer tikken op het scherm. Daar ben ik nu al zo aan gewend dat ik zelfs mijn iPad met twee keer tikken op het scherm uit zijn slaapstand wil halen... dat werkt daar dus niet. Moet je de home knop indrukken.
Je Z2 ligt op tafel, iemand belt en het komt even niet uit? Draai je telefoon even om met scherm naar tafel en het gesprek gaat direct naar de voicemail.
Het zijn van die kleine dingen die het dagelijks gebruik prettig maken.

Geen onnodige knoppen
Separate camera knop, harder/zachter (of in /uitzoomen) en aan/uit knop. Meer niet.
Geen home knop die je 100 keer per dag indrukt en dus kapot zou kunnen gaan (bij een aantal collega's gebeurd bij hun iPhone). De 'terug', 'home' en 'app overzicht' buttons zijn verwerkt in het grote scherm als touch buttons. Werkt zeer goed.

Bellen kan hij ook
In vergelijk met mijn Xperia Go, heeft de Xperia Z2 zijn luidsprekers naar voren gericht. Voordeel? De beller tettert rechtstreeks in mijn oor, dus ik versta de beller veel duidelijker, ook in een lawaaige omgeving. Nog geen klachten gehad dat de beller mij niet verstaat.

Al met al een zeer tevreden gebruiker.
Mocht me nog wat te binnen schieten, dan voeg ik het toe aan deze review.

Heb jij ook een Sony Xperia Z2 Zwart?

Duidelijke en vooral goede review mjgeers, bedankt!

Ik zie dat je de Case-Mate Tough gebruikt, ik gebruik deze momenteel voor mijn Samsung S3, geweldige case, maar hoe bevalt 'ie bij de Xperia Z2? Houdt de telefoon er beter door vast? Meer grip, betere handling, hoe werkt dit met de kabels etc ?
Dag Joost1795,
De Slim Tough case beviel prima bij de Sony, echter het gaatje voor de headrest was bij mijn exemplaar te klein. Zelf wat groter gemaakt met een ronde vijl. De Z2 houdt er wel goed mee vast vanwege de stroeve achterzijde van de case.
Inmiddels overgestapt op een Case-Mate Naked Tough case en die is echt heel fijn. Wat compacter dan de vorige case. Wel gladder vast houden omdat de case geheel van plastic is. Alle poorten goed te bereiken.
Wat ik handig vind is het feit dat het volume telkens start vanop de helft bij het gebruiken van de oordopjes en de volumestand in vanwege smartconnect onafhankelijk werkt. Dus stel dat je een filmpje aan het kijken bent met de speakers op de allerhoogste volume dan ga je nooit schrikken of last krijgen van je oren omdat die voor muziek te hoog stond met de oordopjes.