Specificaties 42" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

LG 42LB630V Zilver Review

Gionimo 11 september 2014, laatste update op 10 juni 2015, 4.113 views

LG 42LB630V Zilver

Een prima tv als je beeldkwaliteit en prijs het belangrijkste vind. Als je apps en een vloeiende bediening wilt, kijk dan verder.

Pluspunten

Minpunten

• Weining goede apps verkrijgbaar

Inbrandgevoeligheid Score: 5
42LB630V/42LB63

Om te beginnen is de LB63 een mooie televisie om te zien, met mooie dunner randen en originele poten aan de uiterste zijkanten van de televisie. Deze tv heeft de beste beeldkwaliteit in de prijscategorie waarin deze zich bevindt, en daarom heb ik de tv gekozen. Doorslaggevend was de 500hz beeldfrequentie: zelfs veel tv's in een prijsklasse hoger kunnen bewegende beelden niet zo vloeiend weergeven als deze tv. Het analoge signaal is acceptabel te bekijken. Beeld vanaf de XBOX 360 en de PC via hdmi ziet er ook uitstekend uit. Over digitale (hd) tv kan ik helaas niets zeggen omdat ik alleen het analoge signaal kan ontvangen. Dankzij het IPS-paneel is de kijkhoek van de tv uitstekend, en ook de kleuren vind ik prettig over komen.

Het geluid van de LG klinkt prima, maar ik weet niet hoe zich dit tot andere tv's verhoudt. Het is lastig te beoordelen zonder een vergelijking te kunnen maken.

De bediening van de 630 vind ik eigenlijk ondermaats. De belangrijkste oorzaak ligt in de snelheid van de bediening. Het bladeren door menus en het gebruik van apps heeft echt te lijden onder het gebrek aan snelheid. De animaties voelen niet vloeiend aan, en soms reageert de tv pas na een volle 2 seconden op het commando dat je hem via de afstandsbediening hebt gegeven. Opvallend is dat de tv in de eerste 15 seconden na opstarten helemaal niet reageert op commando's die betrekking hebben op de menu's of de apps. De afstandsbediening zelf heeft een fijne layout en ligt prettig in de hand. Ook de knoppen zijn fijn in gebruik. Het glimmende oppervlak verzamelt helaas snel vlekken wat de afstandsbediening na een poosje een vettige uitstraling geeft. Een unique selling point is de Magic Remote waar de LG mee kan worden gebruikt, deze werkt erg fijn. De afstandsbediening, die ongeveer 5 tientjes kost, werkt als een soort muis waarmee het navigeren echt een stuk prettiger wordt. Dit geld vooral voor de apps en de webbrowser.

Het gebruiksgemak vind ik een redelijk sterk punt, maar kent ook enkele beperkingen waarvan de bovengenoemde snelheid er al een is. De installatie bij het eerste gebruik gebeurt met een handige wizard, en sinds softwareversie 04.30.09 worden er bij het selecteren van elke menuoptie handige ballonnetjes met uitleg getoond. Bovendien is er een digitale handleiding op de tv te vinden, zodat je die altijd bij de hand hebt. Daar tegenover staat dat sommige menuopties alleen vertegenwoordigd worden door een icon (afbeelding) waar het handiger was geweest als er ook een label (tekst) gebruikt zou worden. Een punt van kritiek is het feit dat alle icons van het smart-tvgedeelte in één lange horizontale rij staan, wat onoverzichtelijk is en bovendien veel tijd in beslag neemt om een item aan het einde van de lijst te selecteren.

Op het gebied van aansluitingen is er niet veel te klagen. Met 3 hdmi- en 3 usbaansluitingen is de tv ruim uitgerust. Graag had ik wel een card reader in de tv gezien zodat er zonder gebruik van pc/usb snel foto's gekeken kan worden. Leuk is dat LG er handige kabelbinders bij heeft gedaan om kabels eenvouding op te binden aan de achterkant.

De extra mogelijkheden in die een smart-tv biedt ten opzichte van een niet-smart-tv is een belangrijke factor om de aankoop op te baseren. Daarvan zijn de apps verreweg het meest zwaarwegend. Op dit gebied vind ik de LG echt tekort schieten. De LG store bevat maar weinig interessante apps, en namen als spotify en plex schitteren door afwezigheid. WebOS mag dan een nieuw OS zijn, dit had LG toch echt beter op orde moeten hebben. De smartshare functie op de tv maakt het eenvouding om content vanaf je pc op de tv te bekijken, wat een positief punt is.

Alles bij elkaar genomen krijgt de tv van mij een ruime voldoende, maar een echt goed totaalpakket is het niet te noemen. De beeldkwaliteit, het geluid, het gebruiksgemak zijn de belangrijkste pluspunten. De trage bediening en het gebrek aan apps voor webOS gooien echter behoorlijk roet in het eten. Als we de prijs van de tv in acht nemen valt de score wat hoger uit, omdat de tv de beste beeldkwaliteit in zijn prijscategorie geeft en dat is toch uiteindelijk het belangrijkste punt van een tv.

N.B. eigenlijk zou ik deze TV 3.5 sterren willen geven maar die mogelijkheid is er niet.

Heb jij ook een LG 42LB630V Zilver?

Goede review. Dankjewel. Mede dankzij deze review de tv besteld. Ik zie echter wel dat Spotify (inmiddels) bij de apps staat?
Bedankt voor je reactie. Ik zie spotify er nu inderdaad bij staan :D
Noem eens een televisie die wel een card reader heeft dan...
Nou, mijn Panasonic LX85F (of ziets) van een aantal jaar oud heeft er een en het is erg makkelijk. Ik heb het punt weggehaald van het lijstje negatieve punten omdat eht inderdaad zo is dat nog maar weinig tv's dit hebben.