Beats Studio (Zwart) Review

iAudio 4 maart 2009, laatste update op 4 januari 2011, 48.142 views

Beats Studio (Zwart)

Pluspunten

• Geweldige portability
  • Prachtig Design
  • Meegeleverde accessoires

Minpunten

• Geluidskwaliteit tov prijs

Introductie

Iedereen kent Dr. Dre als producer van bekende artiesten als Snoop Dogg, Eminem, Ice Cube en Xzibit. Sommigen zullen hem kennen als een rapper, maar als hoofdtelefoon maker? De afgelopen is er met Dr. Dre onder de hoede van het high-en kabel merk Monster aan de Beats by Dr. Dre gewerkt.
Dit is wat Dr. Dre zelf zei over zijn project: “People aren’t hearing all the music.” en “With Beats, people are going to hear what the artists hear, and listen to the music the way they should: the way I do.”
Ik heb de Beats nu een week of twee in mijn bezit en deel graag mijn bevindingen met jullie.

Wat krijg je?

De beats zit in een zeer mooi ontworpen doos, een enorme massieve doos wel te verstaan. Het viel mij op dat je de verpakking kan vergelijken met de manier waarop je dit bij Apple zou verwachten, zeer mooi vormgegeven dus. Op de eerste plaats vind je in de doos een mooie ‘carrying case’ die van zeer stevig kunststof materiaal is gemaakt. In deze case zit de opgevouwen Beats. Ook zit er een aantal zeer welkome accessoires bij. Om te beginnen een rode en een zwarte kabel. De rode kabel is de normale mini-jack kabel die je aansluit tussen de Beats en je bron (Ipod). De zwarte kabel is speciaal gemaakt voor gebruik met een Iphone, er zit een blokje op die als microfoon en belknop fungeert. Dan zit er nog een minijack-> jack adapter bij en een vliegtuig adapter zodat je de Beats in je vliegtuigstoel kunt inpluggen. Tenslotte zit er een schoonmaakdoekje, batterijen en de bijbehorende handleiding bij.

Portability

De Beats zit dus al opgevouwen in de carrying case in de verpakking. Dit geeft (misschien onbewust) al aan de hoofdtelefoon vooral geschikt is als een ‘on-the-go’ hoofdtelefoon. Dit komt ook in alle aspecten van de hoofdtelefoon terug. De Beats is dus opvouwbaar, er zit een zeer fijne carrying case bij maar is ook uitgerust met een ‘noise-cancelling’ feature. Dit wil zeggen dat er een soort van elektronisch veld word gecreŽerd wat alle geluiden van buitenaf blokkeert. Dit is ook de reden dat er batterijen worden meegeleverd, deze moeten namelijk in de linker earcup om het noise cancelling systeem te voeden. Het vreemde dan wel vervelende is dat de hoofdtelefoon geheel niet werkt als er geen batterijen in zitten. Als je batterijen het begeven en je geen reserve mee hebt zit je zonder geluid, het is dus alles of niks.
Ook de ‘Iphone kabel’ draagt weer bij aan de portability van de Beats. Met het blokje aan het snoer kun je je telefoontjes direct aannemen en ophangen, er zit tevens een microfoon ingebouwd in dit blokje. Tenslotte maakt de vliegtuigadapter de Beats zo portable dat je hem werkelijk overal kunt gebruiken.

Sound

Om Dr. Dre nog maar eens te quoten “People aren’t hearing all the music. With Beats, people are going to hear what the artists hear, and listen to the music the way they should: the way I do.” zou de Beats moeten klinken als een studio-monitoring hoofdtelefoon, want dit is hoe artiesten hun muziek beluisteren. Dit is zoals jullie waarschijnlijk ook wel dachten, niet het geval. Ik vind dit ook zeker geen hoofdtelefoon die je thuis in je hoofdtelefoon versterker inplugt om je muziek op een ‘ultieme manier’ te ervaren. Daar is het geluid helaas simpelweg niet goed genoeg voor. Het is een heel ander soort hoofdtelefoon dan een paar high-end Beyerdynamics of Sennheisers. Dit wil echter zeker niet zeggen dat het geluid niet goed is, echter als je opzoek bent naar een hoofdtelefoon om thuis je muziek te beluisteren zijn er betere opties op de markt.
Nu even over het geluid. De Beats zijn kwa geluid voor vooral twee groepen zeer geschikt/ interessant. Jullie raden het al...Dr. Dre’s eigen genre natuurlijk: Rap/ HipHop. De tweede groep die ik meteen meepak is het electro genre (house, dance & trance etc.). Deze twee genres hebben namelijk gemeen dat ze beide vooral erg van een goede beat afhangen. Zoals de naam Beats al doet vermoeden is hier rekening meegehouden tijdens het tunen van de hoofdtelefoon. De Beats beschikt namelijk over een zeer aangedikte bass die de nodige ‘punch’ levert bij bijvoorbeeld een door Dre geproduceerde rap. Hierdoor klinkt een nummer als ‘That's That Shit (Feat. R. Kelly)’ by ‘Snoop Dog’ zoals je het waarschijnlijk nog nooit hebt gehoord hebt, zeer goed. Het is hiermee ook een ultieme hoofdtelefoon voor de ‘bass-heads’ onder ons.
Het is echter niet een hoofdtelefoon waar iedereen blij van zal worden, zodra je geen fan bent van bovengenoemde genres zul waarschijnlijk als snel vinden dat de lage tonen veel te sterk vertegenwoordigd zijn. Het is dus by no means een neurtrale hoofdtelefoon. Daarentegen is het wel de best klinkende on-the-go hoofdtelefoon die ik tot nu toe heb kunnen beluisteren.

Design

In eerste instantie zou je als onervarene in de audio apparatuur met een prijskaartje van 350 euro kunnen denken dat deze hoofdtelefoon het ultieme geluid levert. Zoals gezegd is dit niet het geval. Maar...wat je voor deze prijs wel krijgt is het ultieme design, de looks van de beats zijn werkelijk topnotch, fenominaal. Al is over smaak altijd te twisten natuurlijk.
De Beats heeft een glanzende piano-black finish met op beide oorcups het zilver-rode Beats by Dr. Dre logo. Anders dan bijna alle hoofdtelefoons hangen de earcups niet onder de band maar is er een lange kunststoffen band die doorloopt waar de earcups dan onder zitten. Beetje vaag misschien maar als je hieronder even naar de foto’s kijkt zie je meteen wat ik bedoel. Verder nog iets wat ik indeel onder de categorie design: de mute functie. Als je op de rechter earcup drukt mute je het geluid(muziek) waardoor je makkelijk kunt horen wat er om je heen gebeurt zonder dat je je hoofdtelefoon hoeft af te zetten. Design is wat mij betreft een A+ dus.

Conlusie

De Beats zijn een geweldige aanvulling op het huidige aanbod van hoofdtelefoons. Afhangend van waar je ze voor wilt gebruiken is het een grote aanrader (of niet uiteraard). Het is een geweldige hoofdtelefoon voor on-the-go, het geluid is zeker niet het beste maar het het totaalpakket inclusief design zal, terecht, velen aanspreken.

Heb jij ook een Beats Studio (Zwart)?

Nette review, maar.... er zit altijd een maar aan ;)

Geluid is subjectief en dan spreken we nog niet over de 'appealing' factor van een product zoals deze hoofdtelefoon, waar volgens jou review veel aandacht aan is besteed en misschien wel te veel, zoals de de Dr. Dre branding in combinatie met een fabrikant zoals Monster, die IMHO altijd een scheve prijsverhouding hebben gehad tussen hun producten en wat het technisch moet doen.

Wat ik mis is dat als negatieve eigenschap niet opgesomd wordt dat het apparaat alleen werkt op batterijen, verder zou ik ook wel willen weten wat voor type batterijen het gebruikt.
En natuurlijk hoelang deze hoofdtelefoon dan werkzaam is op een volle lading.

En zoals jezelf zegt:
Met het feit dat je dit zelf concludeert en het gegeven dat deze §350,- euro kost en een topmodel Sennheiser rond de (natte vinger werk) §200,-, is het misschien zaak toch de waardering/prijs wat meer aan te passen richting een lagere waardering, het doet niets af aan de review of onderbouwing, maar mensen moeten wel duidelijk weten dat er meer 'waar' voor hun geld te krijgen is.

Verder hier nog een link met een review, wat iets uitgebreider jouw conclusie staaft en mensen die geÔnteresseerd zijn wat meer 'plaatjes' biedt.

edit: extra zinnetje, woordje weg etc.

[Reactie gewijzigd door GetaGrip op 6 maart 2009 08:51]

Jeetje, wat een misgunnende reacties. Als hij het een mooi ding vindt en hij wil dat ding aanschaffen om het design of wat dan ook en het kost 350 euro boeie. Als hij daar tevreden mee is, is dat toch goed. Wat maken mensen zich druk over andermans keuzes, het zou wat zijn als iedereen dezelfde keuzes maakt.

Btw goede review en ik vind het een prachtig ding moet ik zeggen. Ik ben zelf wel iemand die een tikkeltje meer betaalt alleen voor mooi design.
Mooie review! Heb na het lezen van onderandere deze review er ook maar eentje aangeschaft:). Ik moet zeggen dat de prijs inderdaad tegen valt, maar daar staat wel tegenover dat iedereen die ik in ieder geval ken onder de indruk is van deze headphone. Zowel van het design als van het geluid. Leuk om mee te patsen om het zo maar te zeggen:) Velen willen hem nu ook kopen!

Noise Cancelling is wel leuk, maar voor mijn gevoel lijkt het alsof hij beter gaat filteren zodra het geluid harder staat... Het kan ook aan mij liggen natuurlijk wat het waarschijnlijk wel zal zijn...

Ik heb wel 1 vraagje, over iets wat mij namelijk wel irriteert. Zodra ik loop of mijn hoofd net iets te snel beweeg, hoor ik plastic gekraak. Is dit toevallig alleen bij mij?(ik weet wel zeker dat ik echte heb)
Heb je dan ook een foto van deze mooie doos? :)
350 euro?? Is deze hoofdtelefoon niet seriously overpriced? Kun je voor dat geld niet beter een mooie Sennheiser, Grado, Allesandro of AKG kopen? Het lijkt me dat vormgeving van ondergeschikt belang is bij een hoofdtelefoon. Of is dat de meerprijs echt waard?
Sommige mensen vinden van wel, en voor deze mensen is deze koptelefoon bedoeld.
@Robjuh: Dat laat ik als een verrassing voor de mensen onder ons die de Beats besluiten te kopen.

@Negakinu: Zoals ik in mijn review als schreef is het antwoord volmondig Ja als je de hoofdtelefoon wilt gebruiken om thuis muziek te luisteren. Echter als je iets zoekt omdat je veel op reis bent zal dit de betere optie zijn.
MrJoker1985 Dank voor je reactie! Van mij mag iedereen een onderbouwde mening geven hoor, dat hoor ik graag. En ik ben het ook eens met het feit dat er voor de prijs vele betere alternatieven te krijgen zijn voor thuisgebruik, ik heb namelijk ook een aantal van deze High-end hoofdtelefoons in mijn bezit. Ook ben ik het eens met het feit dat de Beats overpriced zijn en daar heb ik ook naar beoordeeld. Maar als je opzoek bent naar een high-end oplossing voor on-the-go dan zal je waarschijnlijk hier op uitkomen. Sjaak4000's reactie is natuurlijk waardeloos en zou verwijderd moeten worden.
Nogmaals bedankt!
denk je dat de beats studio geschikt zijn voor hardstyle producen en voor dj'en?
Slik ding en een leuke review. Al had ik wel wat ´live´ fotos willen zien :)
ik vind em ook erg mooi, mar gebruik nooit een koptelefoon. Als k t wel zou doen en ik zou t geld hebben zou ik em zeker in overweging hebben.
Geweldig design :P
Je kunt deze koptelefoon eigenlijk niet vergelijken met de "grote merken" omdat deze koptelefoon Noise Cancelling heeft en de "grote merken" alleen puur op geluidskwaliteit bouwen.

Noise Cancelling is ook niet gratis ;) dus in de trein heb je er gewoon meer aan dan een andere koptelefoon die je niet hoort omdat je in de herrie zit :)
Ik heb er ook maar een gekocht. De witte omdat ik die mooier vind. Het geld kan mij niet zo veel boeien maar de hoofdtelefoon ziet er gewoon supermooi uit en is handig om mee te nemen. Dat is voor mij wel genoeg. :) Bedankt voor je review!

De dikke kabel voor naar je iPod of andere mp3speler is trouwens handig want die raakt niet zo in de knoop.