Specificaties Soundbar met subwoofer en 2x HDMI-in - Bekijk alle specificaties

Philips HTL9100 Review

silverdemonTestpanel 10 september 2014, laatste update op 10 september 2014, 1.036 views

Philips HTL9100 (Testpanel)

Soundbar met mooi design en goed geluid. Uitgebreide aansluitmogelijkheden en gemakkelijk in gebruik. Afneembare draadloze surroundspeakers geven dit systeem een pluspunt over andere soundbars

Pluspunten

• Strak design
  • Draadloze subwoofer
  • Draadloze surroundspeakers
  • Gebruik is gemakkelijk

Minpunten

• Redelijk veel bas-geluid
  • Prijs schijnt aan de hoge kant te zijn

Geluidskwaliteit Score: 4
Philips Fidelio HTL9100

16 Augustus was ik een van de gelukkigen die een Philips Fidelio HTL9100 soundbar heeft gewonnen tijdens de Tweakers Express naar de Gamescom in Keulen en onlangs heb ik de prijs ontvangen. Na een aantal dagen wat testjes te hebben gedaan volgt hier mijn review. Dit is mijn eerste goede/dure geluidssysteem, dus mijn review wat betreft geluid kan erg anders zijn dan van iemand met veel geluid-ervaring. Als iemand nog een suggestie heeft om mijn review te verbeteren of uit te breiden, laat het me weten.

Unboxing
Na het winnen van de prijs had ik me al een beetje ingelezen over wat voor apparaat ik zou krijgen; een soundbar van ruim een meter breed. Toen ik het pakket kreeg viel mij op dat de doos redelijk klein was. Bij het openmaken kwam ik er achter waarom: boven in de doos lagen de subwoofer en de twee loskoppelbare surround speakers, daaronder lag de basis van de soundbar, alles goed verpakt in stevig schokdempend karton.

Verder aanwezig in de doos:
  • Afstandsbediening + batterijen
  • Twee 230V netsnoeren (1 voor de bar, 1 voor de subwoofer)
  • Muursteunen, incl. mal voor het boren van de gaten
  • Uitgebreide handleidingen en een quick start guide
Aansluitingen/Features
De soundbar is ruim voorzien van allerlei aansluitingen; 2x HDMI in, 1x HDMI uit (met ARC), Stereo tulp analoog, Digitaal coax (S/PDIF), Digitaal optisch (S/PDIF) en een 3.5mm jack. Volgens mij moet de soundbar dus in praktisch elke situatie wel aan de aansluit-eisen voldoen, voor mij is het in ieder geval meer dan genoeg.

Een mooie feature van deze soundbar is de draadloze subwoofer, deze werkt op een proprietary frequentie, waardoor storing op andere netwerken vrijwel onmogelijk is. Echt uniek is een draadloze subwoofer tegenwoordig echter niet meer, maar waar ik wel van stond te kijken waren de surroundspeakers die eveneens draadloos neergezet kunnen worden.

Deze speakers hebben zelfs geen stroom nodig en zijn dus echt helemaal draadloos. De surroundspeakers gaan natuurlijk niet eeuwig mee op een acculading, dus kunnen ze aan de basis van het apparaat verbonden worden. Deze verbinding is magnetisch en vrij sterk. Dit heeft als voordelen dat de speakers niet zomaar van de soundbar af kunnen vallen als ze gemonteerd zijn en tevens zorgt dit ervoor dat het koppelen super makkelijk gaat, geen gedoe met kijken of de aansluiting wel recht zit of iets dergelijks.

Vormgeving
Over smaak valt natuurlijk te twisten, maar ik vind de soundbar er mooi uit zien. Het 'vleugelprofiel' is een mooie vorm, zowel in liggende als in hangende positie. Bovendien schijnt deze vorm het geluid ook nog eens ten goede te komen. Het middelste deel van de bar is donker geborsteld staal met een rij kleine witte LEDs die de functies aangeven. Als je goed kijkt van dichtbij, dan staan de functies per LED op het paneel gedrukt, maar dit is niet leesbaar vanaf meer dan een meter afstand. Je zult dus aan de positie van de brandende LED moeten herkennen welk kanaal momenteel geselecteerd is. Het gebruik van kleine witte LEDs voelt strak en clean aan, iets wat ik wel kan waarderen.

De surround speakers bevatten ook een LED, welke verschillende kleuren kan weergeven (verbonden, stand-by, accu leeg, etc). Ook dit zijn niet al te grote LEDs en ze vallen niet op als de speakers in een woonkamer staan. Als de speakers aan het basisstation zitten vallen ze bijna niet op, omdat ze dezelfde vleugel-vorm hebben als het basisstation.

De subwoofer heeft een vrij felle witte LED op de achterkant. Ik kan me voorstellen dat in sommige situaties dit een raar effect geeft, omdat de muur achter de subwoofer verlicht wordt. De subwoofer zelf is een slanke rechthoekige zwarte doos met het Philips Fidelio logo in het midden op de voorkant.

Eerste gebruik
Omdat ik vrij ongeduldig ben wilde ik meteen kijken of ik geluid uit het systeem kreeg. Dit bleek nog makkelijker dan van tevoren gedacht:
1. Soundbar op een tafel neerleggen en aansluiten op 230V
2. Surroundspeakers monteren (magnetisch, dus letterlijk 2 seconden werk)
3. Subwoofer neerzetten en aansluiten op 230V
4. Apparaat aanzetten op bluetooth functie
5. Telefoon pakken, pairen en muziek afspelen

Meer is het niet! niks geen gedoe met kabels, niks geen gedoe met draadloze verbindingen die niet werken. Alles was in een keer klaar en binnen 5 minuten kon ik muziek luisteren.

De bluetooth functie werkt zonder problemen met zowel mijn telefoon (Nokia Lumia 620) als mijn tablet (MS Surface RT). Ook vrienden die langs kwam met een Nexus telefoon en iPhone konden probleemloos verbinden en geluid afspelen via de soundbar

Gebruik met computer
Na mijn kleine bluetooth expeditie heb ik de soundbar op mijn computer aangesloten. Helaas ben ik niet zo modern, dus moest ik een tulpstekker S/PDIF aansluiting gebruiken. Wederom was het aansluiten een fluitje van een cent: slechts 1 kabeltje is nodig. Na het aansluiten kon worden begonnen met luisteren. Eerst een beetje muziek, toen wat games (wederom ouderwets: Rainbow 6 Vegas 2) en als afsluiter heb ik wat films gekeken. Bij alle bezigheden het ik genoten van de goede geluidskwaliteit. Ik moet daarbij wel vermelden dat ik normaalgesproken het geluid via goekope headphones luister.

Tijdens het gebruik met mijn computer raakten de accus van de surroundspeakers leeg. Ik had ergens in een review gelezen dat dit vrij snel zou gaan, maar ik heb niks te klagen. Ik heb 3 films kunnen kijken en daarnaast zeker een aantal uren muziek kunnen luisteren en gamen voordat de accus leeg waren. Aangezien de soundbar eigenlijk onder een TV zou moeten hangen en de surround speakers in principe bij gewoon TV gebruik aan het basisstation zitten, lijkt mij deze accuduur meer dan voldoende.

Gebruik met TV
Als laatste aansluit-test heb ik de soundbar nog aangesloten op mijn TV (Philips) en media player (PlayOn HD mini) via de HDMI verbinding. Omdat ik mijn kabels vrij strak had weggewerkt was het even pielen om de stekkers aan de achterkant in de soundbar te krijgen, maar verder was het aansluiten wederom gemakkelijk. Voor het kijken van films en TV heb ik geen aanmerkingen, alles werkt zoals verwacht.

Na een film gekeken te hebben wilde ik muziek luisteren via mijn telefoon (bluetooth) en hierbij kwam ik erachter dat het beeld van de TV uit gaat zodra de soundbar op een andere functie wordt gezet. Dit is logisch, aangezien het beeld van de media player via de soundbar naar de TV ging. Dit maakt het echter dus niet mogelijk om de media player te gebruiken om foto's te bekijken, terwijl je muziek op de achtergrond aan wilt hebben (via bluetooth). Nou komt deze situatie misschien weinig tot niet voor, maar wellicht dat je hier niet aan denkt als je een soundbar wilt aanschaffen.

Geluidskwaliteit
De geluidskwaliteit van de Fidelio HTL9100 is naar mijn mening erg goed, muziek en films komen goed tot hun recht met dit apparaat. Zelf ben ik niet zo'n fan van enorm bas-geluid in mijn systeem, maar de appart in te stellen bass/trebble volumes geven behoorlijk wat mogelijkheden tot personaliseren. Ik heb de bass op een van de laagste standen gezet en daarmee voldoet het geluid voor mij. Bij het luisteren naar een radio-stream vond ik echter nogsteeds dat er veel laag geluid te horen is, ook bij het spreken van de DJs op de radio.

Voor de rest is het geluid warm, maar zeker niet dof. Bij verschillende muziekstijlen (ook mening van vrienden) is het geluid naar behoren en ook bij hoog volume nog prima. Voor mij is het geluid het beste wat ik gehoord heb van een eigen systeem, maar zoals eerder gezegd: Ik ben geen audio-fanaat.

Volgens Philips moet de soundbar 800 euro kosten (pricewatch 550 euro). Ik heb het geluk gehad dat ik deze soundbar heb gewonnen, want ik zou op dit moment niet zoveel geld uitgeven aan een surround systeem. Dit heeft er vooral mee te maken dat ik een student ben en weinig te besteden heb. Wat betreft de prijs zal ik dus een beetje moeten leunen op andere reviews. Deze zeggen dat dit systeem een goed geluid geeft voor een soundbar, maar dat de prijs aan de hoge kant is. Het kan natuurlijk zijn dat deze reviews de introductieprijs hanteren, terwijl de huidige prijs al een stuk lager is. Ik kan alleen maar zeggen dat ik zeer tevreden ben over de Philips Fidelio HTL9100. Of hij zijn geld waard is laat ik aan anderen over.

Nawoord
Bij deze wil ik nog even de kans pakken om Tweakers te bedanken voor het organiseren van de Tweakers Express 2014 waarbij ik deze soundbar gewonnen heb. Ook Philips moet ik bedanken voor het beschikbaar stellen van de prijzen en het sponsoren van deze experience. Het was een onvergetelijke ervaring met een super mooie prijs als kers op de taart.

PS: Ik was met gebruiker denpries met de tweakers express mee, dank aan hem voor het verdelen van de kaartjes ;-)

Heb jij ook een Philips HTL9100?

Knap dat iemand met een karma van minder dan 847 dit wint :N. Review een +1 :).
Deze soundbar is gewonnen tijdens de Tweakersexpress. Iedereen had even veel kans om te winnen.
Bedankt voor het schrijven van deze review. Hij ziet er prima uit!
Zure reactie.
Echt.
Misschien had ie wel meer real life Karma ;)

Wat wel een goede vraag is: waarom heb ik het verkeerde kaartje getrokken :P