Specificaties 55" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

LG 55LB630V Zilver Review

wicked_query 10 september 2014, laatste update op 10 september 2014, 2.580 views

LG 55LB630V Zilver

Mooi design televisie de dunne rand van de tv zorgt ervoor dat 55" niet zo log is als mijn oude tv. Het geluid voor een Led-tv vind ik goed. Het hebben van een DVB-C ontvanger is een waar pluspunt.

Pluspunten

• Webos
  • Timemachine II
  • Veel instellingen voor de beeldkwaliteit
  • DVB-C
  • Geluidskwaliteit
  • Design

Minpunten

• Wisselen input na opstarten traag
  • Backlight niet egaal
  • Timemachine || start - eindtijd niet aanpasbaar
  • TV-speakers + optical out niet tegelijk beschikbaar
  • Magic remote niet standaard

Ik heb voor deze tv gekozen omdat ik een vervangen zocht voor mijn 40" samsung. Ik wou een grotere TV nou ik op 4,5M afstand zit.
Ik hoefde geen 3D aangezien na navraag in mijn omgeving niemand actief gebruik maakt van zijn 3D functionaliteiten.
De tv moest wel over een DVB-C ontvanger beschikken zodat de box van de kabelboer niet meer gebruikt hoeft te worden. Mijn vrouw is blij dat de tv nu weer opstart op het kanaal waarop ze hem uitschakelde.
Ook moest de tv wifi hebben en Webos leek mij een mooie toevoeging na de verschillende reviews die ik er over gelezen heb.

Pluspunten
Het design van de televisie vind ik mooi, met zijn dunne randen, welke niet van cheapass plastic zijn, ik weet niet of het metaal is, maar het ziet er goed uit!

Energie verbruik is een flinke vooruitgang ten opzichte van mijn oude CCFL-tv. Het verbruik zit nu rond de 65 watt en is goed zichtbaar overdag en in de avond. Je kan kiezen voor automatische energie besparingsoptie, maar dan vind ik de TV te donker in de avond.

Ik vind het geluid in verhouding goed voor een LED-tv. Natuurlijk is het niet te vergelijken met je homecinema.

Een DVD-C ontvanger, Ik gebruik geen extra zender pakketten waardoor ik het kastje van mijn kabelboer niet meer nodig heb.

Time Machine II - Hang een harde schijf aan je usb poort en je kunt programma's pauzeren en opnemen. Tijdens opnemen kan je wel switchen naar een andere tv-ingang, maar je kan niet wisselen van kanaal, dat vind ik niet vreemd, maar je kunt ook niet tussen analoge en digitale tv wisselen, geen idee of dit hardware technisch niet kan of dat het door de software komt.

Ook ideaal om je tv te pauzeren, er kan ingesteld worden dat die altijd opneemt wat je aan het kijken bent. waardoor je dus kunt pauzeren en zelfs kan terugspoelen tot 1.5uur. Dan moet je natuurlijk wel 1,5 uur die zender hebben bekeken.

WebOS - Werkt leuk, jammer genoeg (nog?) niet veel boeiende apps. De meest belangrijke apps zijn natuurlijk wel aanwezig zoals Netflix, RTL-XL, Gemist. Nu nog een plex app en de chromecast kan de deur weer uit.

Heel veel instellingen m.b.t. tot het instellen van je beeldkwaliteit.
Ook is er een wizard aanwezig die je helpt met instellen van je beeldkwaliteit. Zo kan je eenvoudig het scherm afstellen naar jouw voorkeuren.

Minpunten
Jammer genoeg heeft de tv ook een aantal gebreken / irritaties.

Na het opstarten van duurt het zeker 30/50 seconden voordat je van ingang kunt wisselen.

De backlight is jammer genoeg niet egaal, vooral in de hoeken is dit duidelijk zichtbaar.

Persoonlijk vind ik het heel vervelend dat de tv-speakers en de optical out niet beide tegelijk ingeschakeld kunnen zijn. Aangezien ik niet altijd met versterker aan wil hebben staan die idle 90watt verbruikt, maar met film kijken via de chromecast toch wel geluid via mijn homecinema wil, vind ik dit een echt minpunt. Je kunt dit ook niet snel dit wijzigen aangezien je het trage menu moet doorlopen. Dit zijn dingen die je pas weet nadat je je tv hebt aangezet en dus niet meer kan retouneren. Dit was voor mij een punt waarop ik de TV had terug gebracht.

Je kan eenvoudig via de tv-guide een programma instellen om op te nemen. Je navigeert naar de betreffende aflevering en met 2 klikken staat die geprogrammeerd om op te nemen. Je kunt niet de start- en eindtijd instellen, waardoor deze functionaliteit meteen nutteloos is.

Tevens heeft time machine II een aantal bugs, zo werd er een aflevering een keer opgenomen die uiteindelijk maar 7 minuten opnam en deze wel 3 keer had opgeslagen op de hardeschijf. Ook met het terugspoelen / pauzeren kwam er een eigenaardige bug tevoorschijn, waarop op willekeurige momenten de stream 30 seconden terugspringt in de tijd. Hopelijk worden deze bug nog even platgeslagen

Op de website van LG staan allemaal filmpjes waarbij de magic remote gebruikt wordt, deze wordt niet meegeleverd, dat staat wel aangegeven onder de tab technische specificaties.

Heb jij ook een LG 55LB630V Zilver?

Probeer de instellingen van dit YouTube-filmpje eens. Het gaat wel om de 47LB650 maar scherm en processor zijn dezelfde dus moet het werken, hooguit het %-backlight aanpassen aan je thuis/weer-situatie.

Overigens vreemd, die donkere hoeken, bij de test van de Consumentenbond roemen ze de egale vlakken en verklaren ze 'm tot Beste Koop.
Sterke minpunten, heb je LG hierover aangeschreven?
Voor mij en reden om voorlopig van deze televisie af te zien.
Ja zeker, ik heb contact opgenomen en ze hebben de punten door gegeven aan het ontwikkel team. Maar er zijn nog geen updates uitgekomen die deze punten verbeteren.
Ik ben aan het denken om deze tv aan te schaffen. Ben benieuwd of er al updates zijn geweest die noemenswaardig zijn en jou minpunten hebben opgelost?
Er zijn al meerde updates vrijgegegven, maar ik heb geen veranderingen kunnen waarnemen in de laatste 2 updates.

TimeMachine kan nog steeds geen tijden aanpassen.
Geluidsuitgang kiezen zit nog altijd diep weggestopt.
WebOS blijft traag.

[Reactie gewijzigd door wicked_query op 13 november 2014 08:43]

Bedankt voor je reactie, maar dan ga ik opzoek naar een andere TV ;)
Hoe ervaar je de kleuren van dit toestel?

Ik zit er nu een week naar te kijken, maar kan er niet aan wennen.

In beeldmodus standaard zijn gezichten groenig. Met de regelaars voor tint en witbalans is dit niet beter te krijgen.
Ik heb nu in expert 1 groen wat teruggedraaid en wat meer toegevoegd.
Het is nu redelijk maar echt mooi wordt het niet.

Wat zijn jouw instellingen?
Ik heb eens goed gekeken maar ik zie geen groenige gezichten. Ik heb mijn beeld ingesteld met picture wizard en voor de rest niks aan de tint instellingen veranderd.
leuke tv voor dat geld lijkt mij. Ik ben alleen benieuwd naar de dikte van de TV. Heb jij 'm aan de muur hangen? volgens mij is de tv best dik en komt daardoor ver van de muur af.. klopt dit?
Ik heb hem niet aan de muur hangen. De diepte die bij de specs staat is inclusief de pootjes. De tv zelf is wel een stuk dunner, ik gok 7 a 8 cm.
oke thanks. ik zit te denken aan de LG of de Panasonic TX-55as640e. volgens mij is die veel dunner, maar als ik bij de specs kijkt valt tt wel mee..
Ik zou niet twijfelen. Die panasonic heeft volgens mij wel de betere specs. Ten tijde dat ik deze tv kocht was die zo te zien nog te duur om te overwegen.