Sony Vaio VGN-FW21E Review

jkommeren 4 maart 2009, laatste update op 4 maart 2009, 2.128 views

Sony Vaio VGN-FW21E

Pluspunten

• Prestaties
  • Design
  • Geluidsproductie

Minpunten

• Software, indien je de overstap naar 64bit wilt maken (klein minpuntje IMO)

De laptop vorige week aangeschaft bij Mediamarkt voor 888 euro.

De software

Ik wist van tevoren al dat er een 32bits installatie op zou staan, dus ik dacht slim te zijn en maar meteen met een schone windows installatie te beginnen. Grote fout; hij gaf aan het einde aan geen schrijfrechten te hebben in de bootsector o.i.d. Toen een heel lang proces moeten doorgaan om eerst alles te herstellen, vervolgens de sony installatie zijn gang te laten gaan en wederom vista x64 te installeren.
(sommige partities waren niet zichtbaar, ook niet in disk management, en ik had geen zin om verdere software te installeren om ze weg te gooien met het risico helemaal nergens te zijn)

Uiteindelijk toch de 64 bits versie van Home Premium erop gekregen. Ook de drivers bleken een verhaal apart te zijn, en na een paar uurtjes zoeken kon ik ze pas installeren. Helaas was hier nergens duidelijke info over, en moest ik uiteindelijk 30 pagina's door GoT lezen + 10 op notebookreviews voor ik de juiste info hiervoor had. Op Notebookreviews.com stond namelijk een algemene guide voor sony vaio's, en natuurlijk vielen maar 75% van de stuurprogramma's daar onder.(functie besturings knopen werkten nog niet)

Deze link moet je gebruiken:
Pak de bestanden uit met uniextractor, om de model check te omzeilen.

En toen had ik eindelijk 4 gig geheugen tot mijn beschikking.

De Prestaties

Razendsnelle laptop, maar dat mag ook wel met dergelijke specs. Spelletjes verwacht ik niet te gaan doen, de ati kaart wordt voor mij voornamelijk gebruikt voor zijn LPCM ondersteuning via HDMI; Optimaal genieten als ik thuis ben.
Blurays afspelen gaat beter dan ik dacht, na een hoop horrorverhalen te hebben gelezen. Snel wat titels er doorheen gehaald, geen problemen.
Batterij had ik iets meer van verwacht, ik haal er zo'n 2~2,5 uur uit bij lichte load (browsen e.d.). Wel met maximale helderheid.
Geluid van de speakers is ook redelijk te noemen.
Geluidsproductie is minimaal; een enkele keer heb ik na lang gebruik zachtjes een fan horen draaien. Niet minder dan normaal in mijn ogen

De Looks

Tja hier had ik hem eigenlijk voor gekocht. Design is simpelweg prachtig naar mijn mening. Wel ondergeplakt met stickers, maar die zijn vrij makkelijk te verwijderen. Helaas al vrijwel meteen een deukje opgelopen (tegen een buis aangelopen, vraag me niet hoe) maar dit bewees meteen een mooie test voor de bouwkwaliteit te zijn: het deukje (buitenkant notebook) is waar het bij is gebleven; geen afgebladderde verf / plastic laagjes. Is dus nauwelijks zichtbaar.

"even 64 bits windows installeren" bleek tegen te vallen op deze laptop wegens niet-standaard knoppen en installatiemethodes van Sony, maar wel mogelijk. Laptop doet precies wat ik wil, al is hij een beetje aan de dure kant. Maar je betaalt dan ook voor de looks, en die vind ik het dubbel en dwars waard.
Voor een Sony laptop met dergelijke specs vind ik hem overigens erg goed te betalen.
De laptop is ideaal voor multimediagebruik (1600x900 zit precies tussen 720 en 1080p in), maar ook in Word vind ik het prettig werken met 2 bladzijdes naast elkaar; dat vond ik met 16:10 schermen nog net niet te doen.
(tijdelijk) aangesloten op een receiver komt dit juweeltje wel het beste tot zijn recht.

Eindcijfer: 8.5 / 10

Heb jij ook een Sony Vaio VGN-FW21E?