Nokia Lumia 530 Zwart Review

Apple Afvallige 10 september 2014, laatste update op 10 september 2014, 4.051 views

Nokia Lumia 530 Zwart

'Een verrassend goed toestel met een verrassend goed OS', zegt deze verstokte Android gebruiker, ex BlackBerry gebruiker en notoir Apple hater (Na de iMac G4 is het bergafwaarts gegaan ;).

Pluspunten

• Snelheid
  • Kwaliteit scherm
  • Bouwkwaliteit
  • Gebruiksvriendelijkheid
  • Bediening
  • Uitstekende off-line navigatie App

Minpunten

• Geen flitsled
  • Aanbod Apps

Dit is een goedkoop toestel. Zo goedkoop dat je niet kunt verwachten dat het over dezelfde toetsers en bellen beschikt als een Galaxy S5 bijvoorbeeld. Zo zal je het moeten stellen zonder een NFC chip, een camera aan de voorkant en een flits ledje. Maar de dingen die er wel op zitten zijn allemaal best ok, en een aantal dingen zijn zelfs verrassend goed.
De camera is niets bijzonders, de bouwkwaliteit is goed, het scherm ook. De snelheid is prima, dankzij de 1,2Ghz quad core.
Als verstokt Android gebruiker en notoir Apple-hater, is mijn eerste ervaring met Windows Phone zeer positief. Het is uiterst gebruiksvriendelijk, toch aanpasbaar. Grootste voordeel van Windows Phone is de bediening. Je kunt alles met je duim, dus met 1 hand. Uitgesproken nadeel van het is het aanbod in de Microsoft Appstore. Wanneer je Android of Apple gewend bent, is het aanbod karig over. Maar goed, de belangrijkste apps zijn er wel en werken ook best goed. Wanneer Apps speciaal voor Windows Phone ontwikkeld zijn, zien ze er bijzonder gelikt uit en zijn ze ook met dezelfde eenvoud te bedienen als het OS zelf. Mooi voorbeeld is Linked-in.
Top App is Nokia Drive. Deze App wordt standaard meegeleverd. Nokia Drive is een goede interactieve navigatie App, waar je de zonder dure 4G MB's te verstoken prima mee kunt navigeren. Dat was voor mij dan ook de hoofd reden dit toestel aan te schaffen.
Mijn EDC is een Sony Xperia Z1 Compact. De Sony was 4 keer zo duur en heeft ook een berg opties meer, maar ik overweeg serieus om mijn hoofd-sim in de Nokia te stoppen.

Heb jij ook een Nokia Lumia 530 Zwart?

Windows Mobile
Bedoel je niet Windows Phone?
Windows Mobile is toch best heel anders.
Klopt helemaal. Zal ik gelijk aanpassen. Geeft gelijk aan wat voor Windows Phone kenner ik ben :P
Waar moet je nu op letten als je een micro SD card voor dit toestel koopt?
Zou dit bijvoorbeeld geschikt zijn?

[Reactie gewijzigd door RalphZ op 24 september 2014 16:10]