Philips 7000-serie 47" Zwart Review

WingsOfDespairTestpanel 9 september 2014, laatste update op 9 september 2014, 402 views

Philips 7000-serie 47" Zwart (Testpanel)

Een mooie design TV die van alle gemakken voorzien is. Spijtig genoeg wel met de nodige kinderziektes en de hoge prijs is dit geen TV in een topklasse.

Pluspunten

• Philips Ambi-Light
  • Veel instelling mogelijkheden
  • Mooi geluid
  • Zeer mooi design.

Minpunten

• Trage TV-software
  • Langzame opstart
  • Hoge Prijs

Inbrandgevoeligheid Score: 3

Een eerste review op tweakers is toch spannend. Toch is mijn doel geweest om alle onderwerpen zo uitgebreid mogelijk aan de orde te laten komen. Deze TV was als prijs weggegeven op de Tweakers Express, en ik was een van de gelukkigen die er eentje mee mocht nemen. Toch zal ik ernaar streven om mijn review zo objectief mogelijk te maken en alle positieve maar ook negatieve aspecten te bespreken. Ik ben ook benieuwd wat mijn iedereen van de kwaliteit van deze review vinden en hoor dit graag terug.

Algemene beoordeling

Het is een zeer mooie TV die van alle gemakken die er tegenwoordig zijn is voorzien. Spijtig genoeg zijn er nog wel aspecten ter verbetering die Philips voor die prijs wel had kunnen wegwerken. Dit maakt dat de TV in overal goed meekan met de gemiddelde Smart-TV en op sommige aspecten hier zelfs nog bovenuit steekt.

Kleurweergave

Het is meteen duidelijk dat bij een eerste opstart van de TV deze een zeer groot kleurbereik heeft. De kleuren spatten als het waren van het scherm af, wat soms uitloopt dat ze erg fel worden. Het gevoel wordt gecreŽerd dat de beelden onrealistisch overkomen wat soms onprettig is om naar te kijken. Dit komt vaak terug als de TV in een afgesloten kamer staat of weinig licht van buiten krijgt. Overdag is dit effect minder is het ook prettiger om te kijken. Gelukkig zijn de kleurweergave bij Philips 47PFK7509 geheel naar eigen wens af te stellen. Wel wat verstopt onder de meerdere menu's die er beschikbaar zijn, maar met eenvoudige interface is dit in een aantal seconden aan te passen.

Contrast en Helderheid

Een van de andere aspecten van de TV die meteen opvallen is de hoge helderheid en contrast ervan. Alle beelden zijn in een goede helderheid zichtbaar en er is ook verder weinig op aan te merken. Ook op het gebied van contrast zijn de zwart/grijze kleuren eenvoudig uit elkaar te houden en hier heb ik dan ook verder geen enkele opmerking over.

Ghosting

Ghosting is een onderdeel wat naar mijn mening weinig voorkomt. En opvallend genoeg blijkt dit voornamelijk zijn effect te hebben bij reclames en beelden in een laag contrast. Bij HD beelden komt dit zelden tot niet voor. Het valt mij niet erg snel op als er sprake is van ghosting en heb er dus ook haast geen last van gehad.

Bouwkwaliteit, Afwerking en Vormgeving

De TV heeft een van meeste prachtigste afwerkingen die ik tot nu toe ben tegengekomen. Hij ziet er strak uit en maakt gebruik van mooie materialen voor de afwerking. Wat opvalt is het geborsteld metaal in de rand en een glasplaat aan die voorkant die geheel tot de rand doorloopt. Hierdoor lijkt het alsof de tv zeer smalle bezels heeft. Toch blijkt als de TV aan wordt gezet dat dit een beetje bedrogen uitkomt en blijkt dit toch nog een groter deel in beslag te nemen. Overdag spiegelt de glasplaat wat meer een rol waardoor je last zou kunnen krijgen van reflecties in het beeld.

De dikte van de TV is wat aan de forsere kant, dit is niet zichtbaar tijdens het gebruik ervan maar toch een punt wat ik onder de aandacht wil brengen. Het is ook lastig om te schatten waarvoor ze deze ruimte in de TV nodig hebben maar dit maakt wel hem wel extra zwaar. Bij gebruik van een wandsteun zal dit dan ook de nodige complicaties met zich mee kunnen brengen en is het dan ook aan te raden om de meegeleverde steun te gebruiken.

Midden op het scherm is er een kleine uitstulping met het logo van Philips die ze voor mijn gevoel beter hadden kunnen weergeven. Dit logo is wel voorzien van verlichting waarvan deze in drie stappen is opgebouwd.

Pixeldefecten

Na een goede bestudering van de gehele TV heb ik moeten constateren dat er totaal geen defecten te vinden zijn, mogelijk speelt het ook een rol dat ik deze review schrijf een week na ontvangst. Dit geeft natuurlijk geen garantie hoelang dit zo zal blijven en is het ook lastig om in te schatten of ik hiervan enige last van ga ondervinden.

3D en Ambilight

Een van de speerpunten die de TV kenmerken is de geÔntrigeerde Ambi-light aan de achterkant van de TV. De 37 LED-lampjes hebben een groot scala aan kleuren in zich en dit wordt ook meteen duidelijk als de TV wordt aangezet. Natuurlijk is dit nog indrukwekkender in een wat donkere kamer. Gelukkig is dit wel aan te passen naar je eigen voorkeur. Soms kan het nogal een overweldigende indruk geven wat niet altijd positief is. Ook is er een optie om dit geheel uit te zetten maar dan verliest de TV een stuk van zijn uitstraling.
Wel moet ik als opmerking erbij maken dat als er achter de TV een object zich bevindt met een weerspiegeling dat de lampjes zichtbaar worden en dit ook een wat negatievere ervaring geeft.

Op het moment van schrijven is het aanbod in 3D kanalen maar ook films zeer beperkt waardoor het lastig wordt om dit te beoordelen. Ook ben ik wat sceptisch over de kwaliteit van de 4 meegeleverde brillen. Na al enkele keren meerdere brillen te hebben mogen testen vind ik de bouwkwaliteit ervan wat achter lopen. Spijtig genoeg kan ik alleen niet oordelen of de glazen wel voor hoogstaande kwaliteit is.

Featureset

Het mooie van de huidige generatie TV's is de integratie van apps vanaf je smartphone naar je TV. Hiermee kun je via wifi de TV volledig bedienen via je smartphone. Wat een prettige plus is. Verder zit er op de afstandsbediening een klein toetsenbord om zo het browsen of het bedienen van de apps eenvoudiger te maken. Voor een gemiddeld persoon zal dit geen moeilijkheden geven, echter omdat de toetsen niet bijzonder groot zijn kan dit een uitdaging zijn.

Zoals elke Smart-Tv tegenwoordig heeft deze Philips ook een uitgebreide TV Gids aan boord. Hier zit een browser, Netflix, Uitzending gemist, Spotify, Facebook, Youtube en nog wat meerdere apps. Het gebruik hiervan gaat allemaal niet erg snel en gaat naar mijn mening ook iets te traag. Vooral bij het opstarten hiervan heeft de TV toch enkele momenten nodig om zich helemaal gereed te maken voor gebruik. Een spijtig minpuntje maar mogelijk met een nieuwe software update te verhelpen.

Geluid

De TV heeft een eigen speaker aan de rechterachterkant waar al op zich een niet al te slecht geluid wordt geproduceerd. Toch komt de TV ook met een standaard geleverde subwoofer die draadloos met elkaar kunnen worden verbonden met een USb achtige stick. Dit zorgt ervoor dat de lage geluiden en de bas in combinatie met het geluid van de TV een mooie combinatie geven. Echter is het al de ervaring geweest dat de subwoofer niet synchroon loopt met het geluid van de TV waardoor je deze liever uit wilt schakelen. Toch bij het goed functioneren is het een zeer welkome bonus die het kijken naar de TV naar een hoger niveau tilt.

Software

Zoals al eerder besproken is de software die op de TV geÔnstalleerd wat aan de slome kant en kan de nodige ergernissen met zich meebrengen. Zelf heb ik ook al ervaren dat de de TV dan acties gaat uitvoeren die je niet wilde. Dit heeft zijn invloed op elk menu en gids die er aanwezig zijn in de TV. Wat toch eigenlijk wel jammer is in deze prijsklasse. Zelf had ik wel gedacht dat dit tot in perfectie zou zijn uitgewerkt zodat de gebruikservaring wat vriendelijker zou zijn.

Mogelijk is de sloomheid wel met een toekomstige software update te verhelpen of in ieder geval sneller te maken, maar tot die tijd is het wachten tot de menu's willen verschijnen.

De prijsklasse mag met een huidige prijs van §1119 wel tot het duurder segment worden gerekend. Dit is in mijn opzicht aan de hoge kant, vooral gekeken naar de huidige kwaliteiten die de TV beschikt. Toch kan het zijn dat de meegeleverde subwoofer en de materialen waardoor hij zo'n mooi design heeft ook wat kosten met zich meebrengt. Toch kan er voor een aantal honderden euro's minder een betere kwalitatieve TV worden gekocht.

De Philips 47PFK7509 is een zeer mooie maar ook veelzijdige Smart-TV die van alle gemakken voorzien is. Door het hoge prijskaartje schept de TV hoge verwachtingen die het niet op alle vlakken waar kan maken.

Heb jij ook een Philips 7000-serie 47" Zwart?

Hallo, dank je voor je review. Is het verbeterd met de softwareupdates?
Nou, het is wel verbeterd. Maar echt heel af en toe nog loopt hij even niet gelijk.
Heb je hem online gekocht?
Nee heb ik niet, kijk naar de inleiding ;)