Specificaties 140mm diameter met 44dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Cryorig R1 Universal Review

Foritain 9 september 2014, laatste update op 26 mei 2017, 2.087 views

Cryorig R1 Universal

Uitstekende prestaties in een uitstekend verzorgd pakket. Met de makkelijkste (tower-koeler) installatie die ik tot nu toe heb meegemaakt, en een perfecte memory clearance. Daarnaast is het ook nog eens een beestachtig ding om te zien; al met al een interessante luchtkoeler.

Pluspunten

• Uitstekende koelprestaties
  • Zeer goede geluidsprestaties (praktisch onhoorbaar tenzij je er heel dicht op zit)
  • Super eenvoudige installatie
  • Brute uitstraling
  • Past met alle soorten en maten werkgeheugen
  • Solide bouwkwaliteit van het koelblok
  • Verzorgde verpakking met vele extra's
  • Prijs-prestatieverhouding is keurig
  • 6 Jaar garantie (na registratie)

Minpunten

• Had m.i. helemaal geruisloos kunnen zijn op lage toeren
  • Onduidelijkheid exact bearing type ventilatoren, maar wel 6 jaar garantie mocht er wat mee gebeuren

Geluidsproductie (min) Score: 4

- Prestaties
- Conclusie

Productpagina @ Cryorig.com
Prijzen en Levertijden

Sinds ik de eerste press releases van Cryorig zag jeukte het al om er mee aan de slag te gaan. Waarom? Hun producten zagen er namelijk geweldig uit. Uitstraling van je componenten is uiteraard niet alles, maar het is wel mooi meegenomen, en zeker bij processorkoelers met regelmaat een doorslaggevende factor. Daarnaast maakten ze een goede indruk met een gelikte site, waar je met veel mooie plaatjes en complete inbouw-filmpjes een degelijke indruk krijgt van de producten die ze maken.

Het bedrijf is pas in 2013 opgericht, en dat zie je terug in het productaanbod. Op dit moment zijn er 3 types processorkoeler te koop, twee tower en één low profile, aangevuld met 2 extra ventilatoren. Allemaal 140mm model koelers overigens. Het huidige aanbod richt zich ook duidelijk op de bovenkant van de markt, met prijzen van ca 65 euro voor de drie processorkoelers, en ca 20 euro voor de ventilatoren. Aangekondigd, maar nog niet uitgebracht, is overigens een processorkoeler met een adviesprijs van 34 euro. Ze lijken verbreding naar het midden-segment dus wel in de planning te hebben.

Waarom de Cryorig R1 Universal? Toch wel de uitstraling? Maar daarnaast lijkt Cryorig ook het totaalplaatje goed doordacht te hebben, en ben ik altijd benieuwd naar wat een nieuw merk te bieden heeft tussen alle grote gevestigde merken in koeler-land. Naast een mooi totaalplaatje, een dikke uitstraling, en goede prestaties te willen bieden wil Cryorig met de R1 Universal ook laten zien dat een high-end koeler en hoog geheugen prima samen gaan. Met een prijs van ca 65 euro is het niet de duurste koeler op de markt, maar zijn de verwachtingen nog altijd erg hoog.

Om te beginnen de specificaties van de Cryorig website:

De R1 Universal is een processorkoeler met twee koelblokken of twee torens, de zogeheten “dual-tower” oplossing dus. Met een gewicht van bijna 1200 gram (inclusief fans) is het een flinke jongen, wat uiteraard ook aan de afmetingen te zien is. Toch heeft de Cryorig R1 Universal geen limiet voor hoe hoog je werkgeheugen mag zijn, omdat de 7x 6mm heatpipes de koelblokken uit de buurt van je werkgeheugen verplaatsen. Zoals we in de meeste high-end koeloplossingen zien is de R1 Universal voorzien van koperen heatpipes met een nikkel-plating.

De luchtstroom wordt veroorzaakt door twee 140mm ventilatoren, waarvan de voorste van de twee een dunnere variant is, ook om eventueel hoog geheugen niet in de weg te zitten. Specificaties van de ventilatoren lijken aardig, al is het lastig om te beoordelen wat de daadwerkelijke bouwkwaliteit is van de Cryorig ventilatoren. Anders dan dat het een “high precision low noise” bearing is laten ze niet veel los, maar lijkt het om “sleeve bearing” ventilatoren te gaan. Het nieuws dat Cryorig werkt aan ventilatoren waarbij je de bearing zelf kan vervangen (En kan kiezen uit meerdere types, waaronder fluid dynamic bearings) is daar overigens wel een leuke aanvulling op. Beide ventilatoren worden tussen de 700 en 1300 RPM ingesteld door de PWM aansturing van je moederbord.

Zoals je mag verwachten geeft Cryorig op de website een reeks aan features, waaronder hun gebruiksvriendelijke “MultiSeg” installatie, geluidsdempende rubbers op de ventilatoren, en een opvallende: de vinnen aan de achterzijde van de heatsink zitten dichter op elkaar, wat warme lucht sneller naar buiten zou moeten blazen. Klinkt interessant, maar we zullen het straks uiteraard in de praktijk zien.

Uiteraard is de R1 Universal geschikt voor alle gangbare AMD en Intel sockets: AM2, AM2+, AM3, AM3+, FM1, FM2, FM2+, S775, S1366, S1156, S1155, S1150 en S2011.

Overigens wel leuk is de vergelijking met de Cryorig R1 Ultimate die op de website staat:

De R1 Ultimate en R1 Universal liggen namelijk dicht bij elkaar (De derde koeler, de C1, is een low-profile oplossing). Het grootste verschil zit hem in de beperkingen voor het geheugen; waar de Universal niet over je werkgeheugen hangt doet de Ultimate dat wel, en moet je het daar met standaard hoogte geheugen doen. De Ultimate zou wel iets stiller moeten zijn, en is ook iets groter en zwaarder. Je mag verwachten dat de Ultimate dan ook nog een klein beetje beter zal presteren, al kan ik dat zelf helaas niet testen. Wat uiterlijk betreft is de Ultimate wat zwarter uitgevoerd, en komt de Universal met witte elementen.

Cryorig biedt een garantie van 3 Jaar, maar na registratie van je product krijg je totaal 6 jaar garantie op de R1 Universal. Een mooie periode zo lijkt mij.

Het uitpakken begint met een nette verpakking. In de verpakking lezen we direct af dat na registratie je 3 jaar boven op de standaard 3 jaar garantie krijgt, een totaal van 6 jaar dus. Enige zorgen die we al zouden hebben over de ventilator bearing kunnen we dan ook wel een beetje los laten.

Binnenin vinden we duidelijke labels en keurig verpakte elementen wat van hetzelfde niveau als je normaliter van Noctua verwacht, en dat is een compliment. Naast de montageschroeven zien we fan-clips voor een derde ventilator, een tube koelpasta, en een lange schroevendraaier.

Andere leuke extra's zijn het alcohol pad om de koelpasta van je huidige koeler van je processor te verwijderen, en de registratiekaart. Vooral het alcohol doekje is een leuke toevoeging wanneer je geen regelmatige pc bouwer bent en niet standaard alcohol voor reiniging hebt liggen.

Zowel Intel als AMD sockets vereisen een backplate, deze zit er uiteraard bij. De backplate en de clips van de Intel mounting kit zien er erg degelijk uit, het extra rubberen vierkant is enkel voor S775. De AMD montage materialen komen straks bij het inbouwen aan bod.

Dan de koeler zelf, het is een pracht van een ding om te zien. Groot, mooie lijnen, en een m.i. mooie kleurstelling. De zwarte ventilatoren staan leuk in contrast met de witte plastic covers. Deze zijn eventueel ook eenvoudig te verwijderen, dus een beetje handige enthousiasteling kan deze eenvoudig in een andere kleur spuiten. Opvallend is dat de koeler met ventilatoren en al wordt geleverd.

Vanaf de zijkant zien we goed dat de Cryorig R1 Universal voornamelijk zwarte, grijze, en witte elementen heeft. Uiteraard is de kabel van een zwarte sleeve voorzien. Aan de achterzijde zien we dat de koelvinnen die in het zicht zijn zwart gespoten zijn.

Draaien we de koeler ondersteboven dan zien we dat de koelvinnen onder een stevige hoek staan, op deze manier sturen de koelvinnen het forse koelblok uit de buurt van de geheugenmodules. Ook zien we aan de onderkant duidelijk de zeven forse heatpipes, en de wijze waarom het plastic cover er precies om heen past. Het contactoppervlak is uiteraard gemaakt van koper voorzien van een laagje nikkel.

Voordat we gaan bouwen nog even een snel kijkje naar de voorkant en de ventilatoren, want Cryorig is herkenbaar aan het glimmende logotje omringd door kleuren. Geen verkeerd logo als je het mij vraagt. Ook zien we hier nog net dat de hoeken van de ventilator voorzien zijn van rubberen dempers.

Het inbouwen van de Cryorig R1 Universal is bijzonder goed doordacht, want het is één van de meest eenvoudige koelers om te bouwen. Uiteraard beginnen we wel met de backplate, want een koeler van formaat kan natuurlijk niet zonder. Waar meer en meer koelers gebruik maken van de stock AMD backplate krijg je bij de Cryorig een net-even-andere backplate meegeleverd. Met de vier schroeven voorzien van isolatie, die er overigens ook keurig uit zien, zetten we deze backplate vast aan ons moederbord.

Vervolgens plaatsen we het volgende element, een flinke stalen plaat, over deze schroeven, en zetten we deze vast met stevige duimschroeven.

Dacht je dat de ventilatoren enkel vooraf gemonteerd zitten om ruimte tijdens transport te besparen? Het speelt misschien een rol, maar de montage kan eenvoudig door gaan zonder de ventilatoren er af te halen. Meegeleverde schroevendraaier in de daarvoor bestemde gaten, en vastzetten dat koelblok! De niet geringe mounting-pressure is wel te voelen, want je zal wel even moeten aandrukken om de schroeven te laten "pakken".

En dat is het. Echt een absolute topscore voor installatiegemak dus. En na de installatie gaat het feestje door, want krijgen we een perfecte geheugen vrijheid te zien. De Cryorig R1 Universal zit er heeel dicht op, en je zou het vermoeden krijgen dat het niet genoeg is, maar zelfs flinke blokken als Avexir, G.Skill Ripjaws of Corsair Vengeance Pro zullen prima passen.

Hetzelfde verhaaltje gaat op voor de PCI-E ruimte. Ook hier zien we dat de Cryorig R1 Universal geen enkel PCI-E slot in de weg zit.

Verder natuurlijk de fan-splitter niet vergeten te gebruiken, en je ventilatoren aan te sluiten, al zal zelfs op passieve setting deze koeler geen slechte prestatie neerzetten.

Tijd om de testmethode een update te geven. Voorheen werden alle cpu’s getest op een AMD Athlon X4 760k, een leuke betaalbare overclock chip op een ASRock FM2A88X Extreme 4+. Omdat ik met meer en meer high-end koelers aan de slag ging moest er een zwaarder systeem bij, en omdat ik ook relatief veel compacte ITX builds maak heb ik er ook een opstelling bij gehaald welke gebruikt zal worden om HTPC / Low-profile koelers te testen.

De keuze is gevallen op een Intel Core i7 4770k op een Gigabyte Z87X-UD3H voor de high-end setup, en een Intel G3258 op een Asus H81i-PLUS voor de HTPC / low-profile setup. De i7 is een flinke upgrade over de 760K, en dus een beter platform voor high-end koelers. De G3258, de overclockbare Pentium Anniversary edition, is een relatief zuinige chip en daarmee een interessant product voor compacte en/of betaalbare builds.

Een andere aanpassing aan de testmethode is het beperken van de hoeveelheid tests per processor, zo gaan de verschillende overclocks per processor verdwijnen, en hanteer ik enkel nog stock en overclocked. Deze settings zijn

- AMD Athlon X4 760k: Stock: 3.8 GHz. OC: 4.5 GHz 1.4375 V
- Intel Core i7-4770k: Stock 3.9 GHz. OC: 4.2 GHz 1.20 V
- Intel Pentium G3258: Stock 3.2 GHz. OC : Nog te bepalen.

Overige punten:
- De kamertemperatuur is in deze tests een constante 23 C
- Gezien ik niet altijd dezelfde case kan gebruiken maak ik gebruik van een open test bench.
- Geen verdere ventilatoren of koeling, enkel de onderdelen die de fabrikanten in de doos mee leveren worden gebruikt
- Ik gebruik de meegeleverde koelpasta, mocht je dat er niet bij krijgen gebruik ik Arctic MX-4.
- Voor load test gebruik ik Prime95 met de setting In-place large FFTs (maximum heat). Een dusdanig zware belasting die in de praktijk bij gaming of videowerk praktisch niet zal voorkomen, dus neem dat in overweging bij je eventuele aanschaf.
- Ik noteer de temperatuur nadat deze minimaal 15 minuten onveranderd blijft.
- Bij het passeren van 70 graden Celcius (AMD) of 90 graden Celcius (Intel) faalt de koeler een test, en vervallen de resultaten op die instelling. Ik het dan niet aanraden om die betreffende koeler in het dagelijkse leven te gebruiken met die bepaalde instelling, gezien andere factoren zoals een warme zomer dag, of de opbouw van stof in de case, dan wel tot kritieke temperaturen kunnen leiden.

Om te beginnen de prestaties op het AMD platform:

Dit is de laatste high-end koeler die op het budget AMD platform wordt getest, want zoals je kan zien zijn de verschillen te klein om echt wat te zeggen. Eigenlijk zijn alle high-end koeler gewoon overkill voor een dergelijke chip. Maar wat we willen zien zijn onderlinge prestatieverschillen, en dat lukt niet langer met deze setup. Toch kunnen we zien dat de Cryorig R1 Universal mooie prestaties neer zet, en ik behoud deze grafiek nog even om de R1 Universal af te kunnen zetten tegen enkele goedkopere alternatieven.

Laten we dan maar even kijken naar het resultaat met het Intel test-systeem, want dat zal interessanter worden. Eerst Idle resultaten..

Niet zo spannend natuurlijk want deze koeler (en eigenlijk alle degelijke koelers) heeft geen moment moeite met een processor in idle. Beetje blazen maar met die processor dan:

Nu wordt het een beetje interessant, de Cryorig R1 Universal legt het af tegen de NZXT Kraken X60, maar die is onder de 130 euro niet te vinden. Het verschil met de Noctua NH-D15 is aanwezig, maar relatief klein, zeker als je het prijsverschil van minimaal 20 euro in het voordeel van de Cryorig in overweging neemt is dat een uitstekend resultaat. De vergelijking met de Noctua NH-U12S is ook interessant, gezien deze maar een tientje minder kost dan de Cryorig. Maar die single-fan, single-tower oplossing blijft ruim achter de koelprestaties van de Cryorig R1 Universal.

Zetten we de kloksnelheid wat hoger wordt het nog wat interessanter voor de Cryorig R1 Universal. De iets goedkopere NH-U12S blijft op een veilige achterstand, maar de vergelijking met het topmodel van Noctua is daar het meest interessant, want dat is tenslotte "de" te kloppen koeler. Hoewel de Noctua de R1 Universal wel voor blijft, komt die kleine prestatiewinst met een aardig prijsverschil. Dikke punten voor de prijs-prestatieverhouding van de Cryorig R1 Universal.

Wat absolute koelprestaties betreft dus een dikke duim omhoog. Wat de geluidsproductie betreft doen de Cryorig ventilatoren goed werk, maar wanneer je er dicht bij in de buurt zit (denk aan: een zeer geventileerde build op tafel) kan je hem op de laagste settings met een beetje aandacht wel waarnemen. Noem mij een zeurpiet om het te noemen, maar zowel Noctua als Scythe hebben ventilatoren in het assortiment die je zelfs op enkele decimeters afstand totaal niet kan horen, dus het moet kunnen. Enkel het meest kritische oor, in combinatie met een geventileerde behuizing op een tafel, zal er een opmerking van maken, of je moet een omgeving met doodse stilte hebben en dat zo willen houden, want bij elke standaard zijn de geluids-prestaties uitstekend te noemen.

Op volle toeren is de Cryorig R1 Universal wel aanwezig maar nog altijd niet hinderlijk, enkel als je er direct naast een boek wilt gaan lezen zal het een puntje zijn, maar om het zo ver te laten komen moet je uiteraard wel een bijzonder zware load op je processor zetten. De koelprestaties zijn dusdanig goed dat een degelijk PWM profiel, zelfs met overclock op een high-end processor, de ventilatoren eigenlijk niet op volle toeren hoeven te werken. Tijdens een game sessie blijft de geluidsproductie bijvoorbeeld dus dik binnen perken, en is een koptelefoon dan ook zeker geen vereiste.

Al met al een prestatie van het hoogste niveau.

Eerst maar even de kritiek uit de weg. Nou ja, kritiek, echte kritiek is niet op z'n plaats. Zijn er verbeterpuntjes voor Cryorig en de ontwikkeling van toekomstige opvolgers? Eigenlijk enkel dat de ventilatoren nog iets langzamer mogen draaien dan de huidige 700 RPM ondergrens, maar enkel een zeer kritisch oor in een bijzonder stille omgeving die er iets van zal zeggen. Ook had ik graag wat meer details gezien over de technische werking van de fan-bearing om de daadwerkelijke kwaliteit beter te beoordelen, of alleen al een vermelding van de MTBF (grofweg: verwachte levensduur) op de website was al een fijne toevoeging geweest. Anders dan dat valt er bijzonder weinig aan te merken, en zeker over het product zelf zodra je die op tafel hebt staan zullen veruit de meeste gevoelens positief zijn. Inherent aan deze high-end koelers is uiteraard de overweging of je dergelijke prestaties daadwerkelijk nodig hebt, want voor budget processoren en niet overclockers zijn de Cryorig R1 Universal en zijn concurrenten duidelijk overkill.

Maar dan komen de positieve notes. De Cryorig R1 Universal laat een bijzonder positieve algehele indruk achter. Het begint bij de verzorgde verpakking van het geheel, welke wat niveau betreft een plaatsje naast Noctua krijgt. Wanneer je de koeler vervolgens in je handen hebt straalt het luxe en degelijkheid uit. Ook het gevoel wat je krijgt van de vele individuele elementen, van het mounting systeem tot de kleine extra’s als schroefjes, alcohol pads, en plastic covers, is absoluut positief. Die positieve lijn zet zich vervolgens door in de uitstekende installatie die je met je ogen dicht uit kan voeren, ook in een krappe behuizing.

Na die stress-vrije installatie heb je een koeler die zeer goed presteert, ook op een high-end processor met een overclock, wat zowel de koel- als de geluidsprestaties betreft. Laten we ook de uitstraling niet vergeten, want die is simpelweg Bruut te noemen. Cryorig gaat duidelijk voor een opvallende en stoere look, en ik heb een sterk vermoeden dat dit een grote groep erg aan zal spreken. Heel goedkoop is hij niet, maar de geboden luxe en prestaties rechtvaardigen de prijs m.i. wel degelijk. Al met al is de Cryorig R1 Universal dus een koeler om in de gaten te houden, en een sterke entree op de koelermarkt van dit nieuwe merk. Ze hebben mij in elk geval benieuwd gemaakt naar wat zij in de toekomst nog meer gaan brengen.

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een Cryorig R1 Universal?

Top review (weer)! :D
Volgens mij moet dat benchmarken echt ongelofelijk veel tijd kosten :o
Ik ben nog op zoek naar een stevige luchtkoeler (ben niet zo van de waterkoeling) om mee te overklokken, maar helaas heb ik het 'kritische oor' waar je het over hebt, dus dat wordt nog een moeilijke zoektocht...

Ik heb nu de Mugen 4 PCGH. Mooie stille koeler, maar koelt niet goed genoeg met 1 fan, aangezien ik de andere heb moeten verwijderen ivm incompatibiliteit met het geheugen ;(
Qua koelblok zou deze koeler perfect zijn, maar de fans zijn me waarschijnlijk toch te luidruchtig...

Suggesties? :D
Luidruchtig is niet het woord welke ik zou gebruiken. We hebben het hier over een geluidsproductie waar je bijzonder alert voor moet zijn -en- in de situatie zit met een zeer geventileerde behuizing voor je snuffert, om een beetje een idee te geven. Maar ik snap wat je bedoeld. Ik vind het ook erg prettig dat ik enkel aan het ledje kan zien of het systeem aan staat, maar zelfs midden in de nacht geen miniscuul geluidje waar te nemen is. Het is overigens vooral het feit dat er wel onhoorbare componenten zijn anno 2014 dat ik het ook maar kan noemen.

Als je echt onhoorbaar wil, wel wilt overclocken (ga ik van uit, anders zal zelfs een 1 fan mugen prima moeten voldoen?), en ook dikke prestaties wil... hm... ik neem aan dat hij tijdens zware load wel hoorbaar mag zijn?

Je kan eens kijken bij de Scythe Ashura (daar komt binnenkort een review van mij van, staat nu in doos, gaat op de nieuwe i7 van mn dame), of eventueel de BeQuiet Dark Rock Pro 3? De Ashura is net even krachtiger dan de Mugen (en komt met 1 140mm fan), de Dark Rock Pro 3 komt bijzonder goed uit (andere) tests op gebied van geluidsproductie. Wel een stevig prijskaartje ook naast bijv. de Ashura. Ook met welke Noctua dan ook kan je er zeker van zijn dat ze op idle onhoorbaar zijn, U12S gebruik ik zelf op mn huidige i7, en die hoor je ook echt totaal niet wanneer je met je neus in de fanblades zit.
Uiteraard mag de koeler met een flinke overklok zeker hoorbaar zijn. Idle vind ik érg belangrijk, maar ik ben wat luchtiger wat betreft zware load. (Pun intended)

Ook belangrijk voor mij is dat hij goed past. Ik heb de enorme over-de-top Accelero Extreme IV op mijn 290 en die overlapt het eerste PCI-E slot, dus daar moet hij niet met de koeler in de knoei komen. Momenteel gebruik ik low-profile geheugen, maar ik ga waarschijnlijk zeer binnenkort overstappen naar OC geheugen met van die overbodige koelvinnen, dus dat moet natuurlijk ook passen. De fans van de Mugen 4 PCGH zijn gefixt op 800RPM, en met 1 fannetje vind ik dat te weinig voor een redelijke overklok.

Bedankt voor de suggesties, ik ga ze even goed vergelijken. De Dark Rock Pro 3 valt voor mij af, aangezien het blok me echt te groot lijkt om lekker te passen met zijn componentgenoten. De Scythe Ashura en U12S zijn zeker interessant. Ik denk dat ik ze beiden koop om het zelf te vergelijken, en misschien maak ik dan ook wel een review! :) (Wilde ik toch sowieso een keer proberen, maar elke keer verloren mijn zelfbeheersing en geduld het toch uiteindelijk).

Bedankt voor je vlotte en uitgebreide reactie! :D

[Reactie gewijzigd door oscarw op 9 september 2014 22:07]

Kan je eventueel geen U14S kwijt? Ook een leuk alternatief. Op zich is er met het koelblok van de mugen 4 weinig mis, je zou ook andere fans kunnen proberen? De R1 Ultimate versie van Cryorig zou ook iets stiller moeten zijn, maar een echte vergelijking waarin ik overtuigd ben van onhoorbaar functioneren op lage RPM heb ik niet voor je.

Maar dat hele systeem van jou nu, in idle, is die echt onhoorbaar?
Mijn PC is erg stil, maar zeker niet onhoorbaar. De hoop op een beetje redelijke onhoorbare Game-PC heb ik al opgegeven dus als er een koeler is die ongeveer evenveel geluid maakt als een Mugen 4 PCGH (met 2 fans), vind ik dat absoluut prima.

De max. hoogte van mijn kast (Corsair Obsidian 450D) is 165mm, dus de U14S past nét wel of nét niet. Dat wordt een kwestie van zelf proberen dan denk ik.
Hoe stil is trouwens de NH-D15 in vergelijking met de Ashura en U14S?
Op lage toeren? 350RPM op die Noctua dingen, je moet echt met je oor in je kast gaan zitten dan. Ashura weet ik nog niet, zit nog in doos, sorry :)

Nu zegt RPM ook niet alles, de 700 RPM van Cryorig is ook echt niet gek, en er bestaan ook 700 RPM fans die je duidelijk hoort :D
Bijzonder dat deze koeler helemaal niet zo populair is, terwijl die zo goed is eigenlijk.
Dat dacht ik ook. Ik denk dat het voor een consument ook niet mee valt om van 'het bekende' af te stappen. Maar dan kan je ook wel eens iets moois mislopen :D
Toffe review, dit soort dingen zie ik graag. Wat mij sowieso opvalt is dat hij er zowat precies uitziet zoals de afbeelding op de doos. Toen ik het 'artwork' zag, dacht ik gelijk aan de big mac die er altijd 10x lekkerder uitziet dan dat wat je daadwerkelijk krijgt. Nu ziet deze er prima uit als je hem ook uit de verpakking hebt gehaald! :+
Dank je :D Het is ook zeker leuk om eens iets anders te reviewen. En dit is zeker geen Big Mac wat dat betreft, de looks zijn echt dik in orde inderdaad :D
Weer een geweldige review! Beest van een koeler, die zo te zien ook nog eens geweldig koelt :)

Keep up the good work, een +3 heb je (alweer :D ) verdiend!
Dank je wel :D En het is een aardig beestje inderdaad :D
Geniale review. Qua accessoires is het volgens mij ook aardig uitgebreid. Ongeacht de ietwat hoge prijs een prima koeler. Had eigenlijk nog nooit van die naam gehoord.
Dank je! Het is zeker een compleet pakket. Prijs is an sich wat hoog, maar de prestaties zijn er m.i ook wel naar, prijs-prestatie vind ik prima in orde. En indrdaad leuk om een keer iets onbekenders te laten zien :D
Kom ik je hier weer tegen! Alweer een top review.
Deze gaat het worden trouwens, over 2 uurtjes ophalen :) . Looks en prestaties zijn toch iets beter dan de Mugen 4.

Keep up the good work, heb er veel aan gehad voor mijn keuze!

[Reactie gewijzigd door Electromonkey op 29 september 2014 15:36]

Dank je voor je reactie, en graag gedaan.. daar doen we het voor :)

Een hele andere order dan de Mugen 4 natuurlijk, maar dat zie je in de prijs ook wel terug. Foto'tje van je complete build straks?? :D
Doe ik! Al is de kast al wat ouder (CM 690 II), arme student ;) , koeling heeft mijn voorkeur.

[Reactie gewijzigd door Electromonkey op 29 september 2014 16:00]

CM 690 II is een prima kast als je het mij vraagt :D Ben benieuwd!
Bedankt voor deze fantastische review, heeft me (alweer :*)) overtuigd om iets te gaan kopen. Keep up the good work! Ik hoop nog eens te leren hoe je dit soort reviews schrijft :p
Zitten, tikken :D Nou ja, komt natuurlijk wel flink wat test werk bij kijken ;)

Ga je voor deze, of voor de Ultimate uiteindelijk?