Minix Neo X8-H 16GB Review

Downstar2 9 september 2014, laatste update op 15 december 2014, 12.020 views

Minix Neo X8-H 16GB

Zoals de rating al aangeeft, ben ik zeer te spreken over deze mediaspeler. Het design is in mijn ogen erg goed, netjes afgwerkt. Prima prijs en prima specifiacties!

Pluspunten

• Net design en nette afwerking
  • Prijs/kwaliteitsverhouding
  • Goede community (veel ondersteuning in vorm van updates/fixes)
  • DTS/DD hardwarematig ondersteund.
  • Geoptimaliseerd voor XBMC
  • Veel aansluitmogelijkheden

Minpunten

• Ontbreken van een gigabit ethernetpoort
  • DPI is lelijk bij webbrowsen
  • Buggy apps op de stock firmware (wordt aangewerkt!)

Geluidskwaliteit Score: 5

Weer een reviewtje, dit keer geen smartphone, maar wel een ander android-based device.
De Minix NEO X8-H Media speler.
De review is opgebouwd uit een (korte) tekst review (die je nu dus aan het lezen bent :P) en een video review waarin ik meer in details treedt. Deze tekstuele review heb ik eigenlijk vrij vlot in elkaar geflanst, het kan dus hier en daar zijn dat er spelfouten/incorrecte zinnen in staan. Excuus daarvoor!

De NEO X8-H heb ik aangeschaft ter vervanging van mijn AC ryan Mini HD mediaspeler.
Deze functioneert nog goed voor het afspelen van full HD films, maar de reden voor een nieuwe mediabox is met name de extra functionaliteit die Android met zich mee brengt.

Ik heb eerder een Mk802 Android stick gereviewd en een tijdje gebruikt.
De functionaliteiten die Android me toen boden was een leuke extra, echter kon hij mijn AC Ryan niet vervangen doordat met name een ethernetpoort en optical audio ontbrak.

Een nieuwe mediaspeler gebaseerd op Android, moest dus in ieder geval bovenstaande requirements hebben. Zodoende kwam ik er al gauw achter dat ik niet moest gaan voor een Android stick, aangezien deze zo compact mogelijk worden gemaakt. Hierdoor is er geen plek voor poorten als ethernet en optical audio. Het moest dus een boxje worden welke toch nog redelijk compact zou zijn. Na wat research en tips (thanks Shiznuts :) !) ben ik zodoende gestuit op de Minix series.

MiniX is een fabrikant uit Hongkong welke verschillende mediaboxjes aanbied.
De boxjes staan bekend om hun compleetheid(qua aansluitmogelijkheden) en nette design.
Ze starten bij de Mini NEO X5, dit is een mediaboxje welke je voor +- 55 euro al kan kopen.
Hiervoor krijg je een dualcore, 1 GB RAM mediaboxje welke draait op Android 4.0.

Als ik wat wil, dan wil ik ook vaak graag het laatste/nieuwste model hebben uit een serie,
omdat ik graag de nieuwste techniek(en)/features in huis haal. Noem me dus gerust een early adopter :D !

Het laatste model in de Minix NEO serie is in dit geval een X8-h.
Deze heb ik aangeschaft en hier volgt dus nu de review over!

Veel plezier met kijken/lezen :P!

Ik heb hem gekocht bij tmart.com.
Tmart heeft de gehele collectie van MiniX neo in hun assortiment en zijn momenteel 1 van de goedkoopste aanbieders.

Hij is hier voor 150$(115 euro) te koop.
Hierbij krijg je momenteel tevens een Neo M1 airmouse gratis bijgeleverd.

Bron: http://www.hardwareguruxbmc.nl/
Hierboven vind je de specificaties.
Eruit springende specificaties zijn met name:
• Octocore (8 kernen) GPU
• 2 GB RAM
• Quadcore processor (2.0 Ghz)
• Dualband Wi-Fi en android 4.4

Voor een mediaspeler is de GPU een belangrijk onderdeel, in deze X8-H zit dat wel snor.
Doormiddel van een octocore uitvoering van de mali-450 is het zelfs mogelijk om de zelfs de opvolger van FullHD af te spelen (4K of beter bekend als UltraHD).

De andere specificaties maken het gebruik aangenamer, een 2 GHZ Quadcore processor is voor een mediaspeler eigenlijk een overkill. Een Dualcore processor zal ook zeker voldoen voor het afspelen van films. Echter als het er inzit, waarom zal je er dan geen gebruik van maken :D!?

Daarom is het leuk om de minix niet alleen als mediaspeler met bijvoorbeeld XBMC te gebruiken,
maar er ook andere dingen mee te doen, Wat je allemaal kan doen naast video’s bekijken zie je hieronder in de uitgebreide video.

De metro achtige launcher wel gemaakt is door Minix.
De laucher werkt in feite door verschillende koppelingen te maken
Onder bijvoorbeeld de koppeling muziek vind je onder andere Google play.

App drawer in minix launcher

Apart minimalistisch instellingen menu van minix.

Antutu benchmark score.
Apps kunnen net zo worden gesloten als met een normale android launcher
of kunnen doormiddel van de ‘alle apps sluiten’ knop zoals deze in de eerste screenshot te zien is. .

Een aantal testen laten lopen op zowel wifi als ethernet.
Ik scoorde vrij laag in het begin, echter bleek later dat dit te maken had met een server waar in op teste. De 4 laatste testen zijn getest door op zowel Wi-Fi als ethernet met 2 verschillende servers te laten testen. Hieruit is te zien dat de score voor ethernet gemiddeld zo rond de 90 mbit lag
Op Wi-Fi schommelde het nog wat maar was het gemiddeld wel rond de 23 mbit.

Live tv-kijken met de ziggo app
Het WIFI bereik is meer dan prima, deze screen is vrijwel naast mijn router gemaakt.
Echter heb ik het boxje ook een tijdje boven getest en daar had ik nogsteeds een prima signaalbereik.

Natuurlijk is er ook een volledig werkende playstore aanwezig, waardoor je tig extra functionaliteiten aan de mini x8-h kunt geven.

webbrowsen is mogelijk, alleen wordt het er door de DPI van de X8-h niet echt leuker op naar mijn mening, Echter kun je de DPI aanpassen wanneer je het boxje root.
Dan kun je doormiddel van een kleine aanpassing in de build.prop er voor zorgen dat webpagina meer beeldvullend wordt.

Het is echt een leuke mediaspeler, en je krijgt zeker waar voor je geld.
Het kan de nieuwste resolutie aan en is met zijn andere specificaties zeker toekomst gericht.

Met de X8-H heeft men tevens een ingebouwde chip die DTS en Dolby digital afhandelt.
Wanneer men het doorstuurt naar een receiver, dan kan men het zelfs af met een X8
(vrijwel gelijk aan de X8-h, op de chip en 8GB rom na). De prijs voor de X8
is zelfs nog lager (129$). Dan krijg je in feite nog meer waar voor je geld.

Een ander bijkomend voordeel van de minix x8-h is dat er een goede community beschikbaar is,
er komen dus continue fixes en nieuwe firmware uit. Momenteel zijn er wat bugs met bijvoorbeeld de Netflix app. Minix is momenteel bezig met een final firmware waarin dit is gefixt.

Door deze goede community is het zelfs zo dat de XBMC app geoptimaliseerd is voor het gebruik met de Minix Neo X8-H! iets wat bij veel andere boxjes niet het geval is en daardoor vaak niet lekker werkt. In de periode dat ik de X8-h nu heb gebruikt heeft XMBC geen crashes gehad en draait het lekker soepel.

Nadelen aan de X8-h heb ik op het ontbreken van een gigabit ethernetpoort eigenlijk niet.
Nu is Gigabit misschien nog niet echt een vereiste, toch is het jammer dat op zon mooi apartje een standaard als gigabit ontbreekt.
De firmware is verder nog wat buggy hier en daar, maar daar wordt dus aan gewerkt.

De bijgeleverde airmouse heb ik zelf niet in gebruik, dit komt doordat hij gek genoeg nog wel eens wil haperen. Ik heb daarnaast zelf een Measy RC11 in huis welke de airmouse functie integreert in een keyboard afstandsbediening.

Het beste is om de video even in youtube zelf te kijken!
Mochten jullie de video en deze review boeiend/leuk/interessant of wat dan ook
hebben gevonden, een like op de video en abonneren op mijn kanaal wordt zeer op prijs gesteld ^O^ !

Update: op verzoek nog even een 40 Mbps bird scene laten draaien:

Update 05-12-2014:

Nieuwe officiele firmware is te downloaden :) !

Heb jij ook een Minix Neo X8-H 16GB?

Beste Downstar2, leuke review. Er zijn op dit moment heel veel van dit soort producten op de markt en ik vraag me altijd af in hoeverre ze daadwerkelijk presteren zoals beloofd. een aantal dingen mis ik eigenlijk in je review:
  • De Interface snelheid. Is deze matig/goed/slecht. Ook onder verschillende condities (afspelen HD video)?
  • De afspeel mogelijkheden/ file compatibility. Ik zie al een groot aantal formats in de specs. Heb je deze ook getest. Speelt de X8 alles feilloos af (Birdscene)?
  • Je geeft aan dat je de DPi kan wijzigen door een setting aan te passen. Welke settings is dat? Hoeveel beter wordt het beeld? Is het dan wel mogelijk om goed te browsen?
  • Je geeft aan dat de firmware verder nog wat buggy is hier en daar. Waarin vertaald dat zich?
  • De X8 heeft 16 GB storage. Is dit voldoende? Hoeveel neemt de totale installatie in beslag inclusief apps? is het mogelijk om apps te runnen vanaf de SD port?
  • De X8 heeft ook USB poorten. Kan je ook simpelweg een externe disk aansluiten en daarvan content afspelen. Herkend hij alle HD's? Ook 4TB?
  • Btw, ik heb je video nog niet gezien. Misschien behandel je deze vragen daarin. Het zou echter ook mooi zijn om dit in je review te kunnen lezen
Van onder naar boven beantwoord:

- Interfacesnelheid is in de video wel te zien, prima!
alles loopt soepel en apps starten vlot. Tijdens het afspelen van een HD film kun je gewoon door het menu heen scrollen van xmbc en dat blijft soepel verlopen. Zie in de video +- 19.35.

- Ik wou in de video niet alles laten zien aan compatiblititeit inderdaad, en ik heb ook nog niet alles getest. Echter werken de dingen die ik getest hebt feilloos. (MKV-ISO-VOB-MP4-MPEG-AVI-FLV-M2TS) heb ik allen getest. De birdscene heb ik nog niet laten lopen, en was inderdaad een leuke toevoeging geweest. Als ik tijd heb zal ik die nog eens proberen te laten lopen :)!

- Makkelijker is om je even een videootje te laten zien: https://www.youtube.com/watch?v=FFK_1YRD5Fs

Als je niet wilt kloten met zelf handmatig editen van de build.prop, dan zou je ook gewoon een app als deze kunnen gebruiken: https://play.google.com/s...Sushi.dpichanger&hl=nl_NL .

Hoeveel beter het beeld wordt ligt aan de instellingen die je wijzigd.
Hier zie je bijvoorbeeld een DPI change op een telefoon: http://www.pocketables.co...google-play-2-608x507.jpg

- Nouja met name dus Netflix, daarin werkt het 1 en ander nog niet lekker.
Verder las ik op andere fora dat er her en der wat spontane reboots waren, dat heb ik echter nog niet mee gemaakt.

- X8 heeft 8GB, de X8-H(de versie die ik heb) 16 GB.
Is ruim voldoende voor het installeren van allerhande apps die je er zelf op wil. Media zal ik in iedergeval aanraden om van een externe bron(NAS/USB schijf) te halen.
Uitbreiding van het opslaggeheugen kun je doormiddel van een SD-kaartje. Hierop zijn ook apps te installeren inderdaad.

- X8-H Heeft inderdaad ook USB-poorten waaraan media kan worden gehangen,
door deze er aan te koppelen worden ze gehost in android. Je zou dus in een willekeurige file manager app, de schijf opzoeken en zo je media doormiddel van bijvoorbeeld MXplayer app afspelen. In de XMBC app zal je de schijf ook éénmalig moeten zoeken en als snelkoppeling opslaan, daarna zou je dus gewoon onder video's (net zoals in mijn geval met de NAS koppeling) de snelkoppeling aan kunnen klikken om bij je video bestanden te komen.
Ik heb zelf alleen nog maar een USB 2.0 640 GB 2.5" schijfje van Samsung gebruikt, dat ging goed. Of 4 TB wordt ondersteund kan ik je niet vertellen.

- Veel plezier met het bekijken van de video, daarin zal mogelijk nog wat meer dingen duidelijk worden :D!

goede tips voor een volgende review! bedankt!

Update: Bird scene loopt soepel op de minix x8-h

file van deze site gehaald:

Video:

Hi,
Erg enthousiast geworden van de verhalen hierboven vraag ik mij af...
- Is het IPTV streaming deel inmiddels verbeterd?
- Wordt Netflix inmiddels ook HD doorgegeven?
Nog steeds zo tevreden als voorheen? Of inmiddels andere nukken gevonden?
alvast bedankt!
IPTV alszijnde Films via popcorn hour etc?
Dat heb ik eerlijk gezegd niet meer getest, ik weet wel dat er inmiddels meerde updates weer zijn uitgekomen voor en ik heb het bij anderen vloeiend zien draaien..

Ik heb de laatste maanden weinig gebruik gemaakt van de minix, niet anders dan af en toe een filmpje.

inmiddels heb ik ook een Windows mini PC (beelink pocket PC1) gekocht, daarmee ben ik de laatste tijd meer meebezig geweest :P

Netflix werkte bij mij al goed na de laatste firmwareupdate van minix ;)
Hartstikke bedankt voor het testen. Hij speelt hem inderdaad soepel af. Ik vroeg me nog een aantal dingen af:
1) Speelt hij ook Hi10P bestanden soepel af
2) Hoe functioneert hij als emulator van bijvb SNES games
3) Hoe functioneert hij als download station (sickbeard/sabnzbd/Couch Potato)

Ik zou hem namelijk eigenlijk voor alle drie de doeleinden willen inzetten.
Zeer uitgebreide en mooie review (video)!
Ik heb nog een paar vraagjes.
1. Hoe zit het met de warmte en het stroongebruik? Kan je daar nog iets over zeggen?
2. Kan je met dit kastje ook streams van websites als http://livetv.sx/ goed afspelen?
3. Hoe lang duurde de levering vanaf Tmart?
Nette review met veel informatie. Vraagje wat ik nog heb is of de apps allemaal out-of-the-box worden geleverd (met name de geoptimaliseerde XBMC, of heb je die achteraf geinstalleerd). Ik vraag het omdat ik een leverancier ben tegengekomen op internet die op basis van een meerprijs een XBMC-installatie voor je kan uitvoeren.
XMBC staat er standaard op.
Dus ik snap niet waarom een leverancier dat voor je er op dient te zetten.
Ik denk zelf dat die leverancier eerder addons voor je wil toevoegen etc.
als ICEfilms, 1 channel etc.

Echter is dat een fluitje van een cent ;)
Top, bedankt voor de extra info!
Hoi Downstar2,

Ik heb enkele dagen deze box (De Neo X8 versie). Deze speelt prima. Echter één vraag: Je zegt al dat Netflix niet helemaal 100 procent is. Bij mij speelt het behoorlijk. Af en toe ziet men een lichte hik in het beeld. Echter wat mij niet lukt is het geluid in Dolby Digital Plus af te laten spelen.

De instelling van het geluid is HDMI passthrough. Dit werkt na enig instellen in XBMC prima. Maar de Android Netflix toepassing lijkt niet instelbaar. Lukt dit bij jou wel om Netlix met goed geluid af te spelen.
Ik doelde meer met netflix nog niet helemaal 100%, doordat ondertiteling bij bij linksboven in wordt gepositioneerd etc.

Ik heb de app eigenlijk verder niet echt getest, maar ik had wel geluid over mijn boxen heen ja.
Of dit DD was heb ik eigenlijk geen Idee van.

Ik meen wel te hebben gelezen ergens dat de app ook alleen maar SD beeld doorgaf,
dus ik vraag me af wat voor audio streams ze doorgegeven.
Hi Leuke review

Ik ben na jou review erg geïnteresseerd geraakt in deze box. Echter voordat ik over ga tot koop vroeg ik me af of de fox sports app uit de playstore compatibel is met de mini?

Als je mij hier uitsluitsel van zou kunnen geven zal ik jou erg dankbaar zijn.
Dag rasta,
Ik heb het even getest.
De app kan ik gewoon installeren op de Minix :)
Hey bedankt ik ga hem direct bestellen.
Leuke review, weet je ook iets over het stroomverbruik van dit apparaat?
Weet ik eigenlijk vrijweinig vanaf.

Zal ongetwijfeld wel ergens in een andere review gemeten zijn :)
Na heel lang zoeken alleen dit kunnen vinden: http://www.linuxlookup.co...neo_x8_h_media_hub_review

Onderaan doen ze een meting...

Energy Efficiency

Our energy efficiency test measured power consumption under heavy load fluctuating between 3.5W to 6.0W, idle fluctuation at 2.5W to 3.1W and stand-by (sleep mode) fluctuation 2.2W to 2.5W. Your results may very depending on system load.

Als dit klopt is het wel heel erg weinig! _/-\o_