LaCie LaCinema Black Max 500GB Review

Online JJ 4 maart 2009, laatste update op 4 maart 2009, 4.149 views

LaCie LaCinema Black Max 500GB

Pluspunten

• strak design
  • complete levering
  • plug & play

Minpunten

• HD streamt moeizaam
  • Geen menu, ondertiteling, etc
  • Steeds handmatig playlistst aanmaken
  • Ventilator draait continu

Geluidskwaliteit Score: 4
Momenteel heb ik dit apparaat ruim een week in bezit. Toen ik voor het eerst kennis maakte met de Lacinema Black Max, was ik meteen erg enthousiast en heb deze meteen besteld. De Lacinema Black Max wordt erg compleet geleverd; inclusief veel kabels, zoals HDMI. Enige kabeltje wat imo ontbrak was een optische voor verbinding met bijvoorbeeld je versterker.

Installatie is simpel en binnen no time werkt het. Even wat basic settings instellen (output signaal, taal, tijd, etc.) en klaar. Vervolgens even de bijgeleverde Media Server software installeren om media te kunnen streamen vanaf je PC op de Lacinema. Ook hier geen problemen. Ook een wireless connectie maken met je PC werkt snel en simpel.

Tot zo ver geen problemen en nog steeds dik tevreden over de aankoop.

Vervolgens ben ik wat verschillende media gaan streamen, dat is immers de reden van aanschaf geweest. Allereerst een mkv file geprobeerd; eerste 2 minuten gaan geweldig, perfect beeld en geluid. Maar na die 2 minuten gaat het beeld en geluid happeren en stotteren. Jammer, maar misschien komt dat door de wireless verbinding. Vervolgens de Lacinema verbonden met een bedraad netwerk. Wederom en testen en weer happeren en stotteren na 2 minuten. Hmmmm... Dan maar eens proberen vanaf een losse USB Drive; zelfde resultaat. Goed, laatste optie is de interne HD van 500GB. Even de mkv file overhalen en play; ook nu weer happeren en stotteren. Enige wat ik toen nog kon doen was de file controleren en eventueel omzetten naar een ander HD formaat. Vanalles geprobeerd; AVI, MOV, MPEG-4, VOB, maar allemaal hebben ze problemen. Enige acceptabele conversie was naar MPEG-2, maar dan lever je flink in op de kwaliteit. Hierna heb ik de HD media maar even gelaten voor wat t was, op naar normale DVD's.

Als je normale DVD's wilt streamen krijg je te maken met de Video_TS map. Hele mappen kan de Lacinema niet afspelen, je moet dus de losse VOB bestanden afspelen. Eventuele menu's van een DVD kan de Lacinema wel afspelen, maar deze kun je vervolgens niet bedienen; jammer, geen menu functionaliteit dus. Een gemiddelde film bestaat toch wel uit meerdere VOB bestanden, maar deze worden niet automatisch achtereen afgespeeld, je moet dus eerst alle VOB bestanden met het handje selecteren en vervolgens in een playlist zetten. Doe je dat niet, dan zie je steeds maar een deel van de film en moet je handmatig de volgende VOB afspelen. Ook ondertiteling wordt vaak niet herkend, dus als de ondertiteling niet is ingebakken in de video, heb je pech en kun je je engels ophalen.

Na bovenstaande tests was mijn enthousiasme erg verminderd en besloot ik de Lacinema maar uit te zetten. Tot mijn verbazing blijft de interne ventilator vrolijk door loeien (= herrie). Goed, mogelijk komt dat omdat het kastje wat warm is en moet de ventilator gewoon nog even nakoelen. Na enkele uren is de Lacinema inmiddels steenkoud en draait de ventilator nog steeds! Hmmm.. dan maar de spanning eraf en de rust is wedergekeerd. De volgende dag de spanning er weer op en weer aan de slag, maar er wordt geen connectie gemaakt met mijn wireless verbinding. Inderdaad de Lacinema is zijn settings verloren en wederom moet je de Lacinema instellen. Je hebt dus twee keuzes; of je laat de Lacinema aan staan en je blijft in de herrie zitten; of je maakt de Lacinema steeds spanningsloos en je kunt iedere keer door dezelfde onhandige settings om het apparaat weer functionerend te krijgen...

Kortom; Veel geld voor relatief weinig gemak en plezier. Je zult vaak workarounds moeten verzinnen (HD content) en genoegen moeten nemen met minder (geen menu's, geen ondertiteling, lawaai of steeds herinstellen).

Heb jij ook een LaCie LaCinema Black Max 500GB?

Strakke review. kort en bondig. Geeft een duidelijk overzicht van de voor en vooral (dit vinden de meesten belangrijk) de nadelen van dit apparaat.

Heb zelf een LaCie LaCinema Premier Harddisk 500GB en herken de lawaai problemen m.b.t. de ventilator. Bij mij maakt deze (ook tijdens het afspelen) (teveel) lawaai.
Het afspelen van een Video_TS map is daarentegen geen enkel probleem, ongeacht hoeveel VOB bestanden erin staan. MKV speelt ie niet af.
Ik vind dit een beetje wazige review. Je noemt een paar dingen op waardoor ik meteen denk: laat deze maar aan mij voorbij gaan. Kan geen HD-materaal en dvd's (in 1 keer) afspelen ...
Maar in je beoordeling ben je gematigd positief! Over beeld- en geluidskwaliteit heb je het verder ook niet gehad. Hoewel me dat eigenlijk ook niet interesseert gezien de werking die jij beschrijft :+
Beeld- en Geluidskwaliteit is afhankelijk van je tv en versterker en niet van de Lacinema. Als je een HD film met DTS geluid bekijkt met de Lacinema, dan krijg je gewoon een 1080p en DTS output. Enige probleem is dat deze gaat haperen.

Verder ben ik gematigd positief omdat je toch, al is het met wat moeite, dvd's wireless kunt streamen vanaf je PC op je TV.

[Reactie gewijzigd door Online JJ op 4 maart 2009 15:28]

Voor het probleem van de luidruchtige ventilator komt volgende week een firmware update uit.
Deze zal te downloaden zijn van de LaCie website.
De update is ondertussen beschikbaar via deze link.
Nou ik heb hem net binnen maar hij valt mij alleen maar tegen. fan gaat ook als hij uit staat om de zo veel tijd weer even aan. zelfs met nieuwste firmware update. Daarnaast speelt hij alle bestanden haperend af . En dvd menu zijn niet te gebruiken. je kunt alleen losse vob bestanden bekijken. Kortom erg veel geld voor een mooi design en een onwijs slecht product!