HTC One (M8) 16GB Grijs Review

ZorianTestpanel 7 september 2014, laatste update op 16 september 2014, 7.081 views

HTC One (M8) 16GB Grijs (Testpanel)

Een telefoon met een prachtig design, maar toch enkele schoonheidsfoutjes.

Pluspunten

• Prachtig design
  • Hoesje meegeleverd bij telefoon
  • Sense 6 en Android 4.4.3
  • Boomsound
  • Accuduur
  • Scherm
  • Bereik

Minpunten

• Belkwaliteit
  • Softwareprobleempjes

Onlangs bevond ik mij in de Tweakers Express naar Köln, alwaar we met een hele berg enthousiaste mede-Tweakers de Gamescom gingen bezoeken.
Bij deze Tweakers Express hoorde een actie van HTC, waarbij je met aluminiumfolie de trein moest designen, of uitbeelden hoe jij de reis zou gaan beleven.
In mijn geval deed ik dus het 2e, en mijn inzending kwam als winnend uit de bus tijdens de Tweakers Express! Bij een mooie prijs als dat hoort dus uiteraard ook een review over het gewonnen product, wat ik dus nu ga schrijven.

De HTC One (M8) is een toestel welke naar mijn mening erg mooi is vormgegeven.
Ik had al een LG G2 voordat ik de HTC won, welke ook geen slecht design had, maar de M8 wint het wel op dat gebied.

De body bestaat volledig uit aluminium, wat zowel een positieve als negatieve zijde heeft.
Aluminium geeft het toestel een super gave look, plus het maakt het toestel ook erg stevig.
Helaas (al is het ergens ook een goed iets) zorgt aluminium er ook voor dat het toestel erg snel enorm heet kan worden over de gehele lengte en breedte.

The beginning

Om bij het begin te beginnen, een impressie hoe je het toestel in je handen gedrukt krijgt als je hem aanschaft.
Hij wordt geleverd in een eenvoudig vierkant doosje. Al een hele vooruitgang ten opzichte van het eierdoosje waarin mijn HTC One X destijds werd geleverd.

Maken we het doosje open, dan treffen we als eerste de telefoon aan.

Gaan we wat verder met uitpakken, dan komen de accessoires tevoorschijn.
HTC heeft een vrij rijke lading meegeleverd. Er zit zelfs een prachtig hoesje bij, iets dat ik nog nooit eerder heb gezien.

Over het hoesje ga ik zometeen nog wat over schrijven.
Het toestel is initieel nog voorzien van een speciale folie welke met enigszins wrikken losschiet en dan als een soort jasje uit gaat.
Op de achterkant van de folie staan bovendien nog enkele instructies, zoals welk slot voor de SIM en welke voor de SD is.

Kijkend naar het toestel zelf, kan ik niet anders dan concluderen dat hij er erg mooi uit ziet.
De voorzijde is voorzien van een vrij fors scherm, met aan de boven- en onderkant zogenaamde BoomSound luidsprekers, welke volgens HTC een betere ervaring op moeten leveren bij het luisteren naar muziek en films. Er zijn geen 'foutjes' te zien in het design, alles sluit strak en naadloos op elkaar aan en er kraakt ook niets als je het toestel wat inknijpt enzo. Een erg goede bouwkwaliteit dus.

De achterkant is een echte eye-catcher met het geborstelde aluminium. Dit vond ik al voordat ik het toestel had (gewonnen), en nu nog steeds. Ook zijn er 2 camera's te zien, iets wat je bovendien ook niet vaak ziet. De antennes zijn heel sneaky verwerkt in de vorm van accent-streepjes.

Het toestel ligt redelijk goed in de hand. De achterkant is van geborsteld aluminium, wat helaas de grip niet ten goede komt. Hij glibbert alle kanten op en er is weinig voor nodig om hem uit mijn handen te laten glippen. Naar mijn mening had het toestel wel iets minder hoog mogen zijn. Ik kan namelijk niet met 1 hand het toestel aan en uit zetten zonder hem te verplaatsen in mijn hand, anders kom ik niet bij de powerbutton. Nou zou dit oordeel wel eens beïnvloed kunnen zijn door de LG G2, aangezien deze de knoppen achterop had zitten. Iets wat naar mijn mening meer fabrikanten zouden moeten doen. Het voelt veel natuurlijker.

Qua gewicht zit het wel goed. Het toestel is flink aan de lichte kant en je voelt hem ook amper in je broekzak zitten. Het is me al meer dan eens overkomen dat ik even dacht dat ik hem kwijt was.

Accessoires

Bij het toestel kwamen diverse accessoires, waaronder de lader, oordopjes met diverse opzetstukjes en zelfs een compleet hoesje.
Het hoesje is naar mijn mening op 1 puntje na perfect.
Hij sluit geniaal goed aan om het toestel, je moet moeite doen om hem er weer uit te halen.

Daarnaast heeft het hoesje een ingebouwd klepje welke de USB- en koptelefoonconnectoren beschermt,
Nou is dit aan de ene kant ideaal, want er komt geen stof meer in.
Aan de andere kant, het is best een stug klepje dus je krijgt geheid oorlog ermee als je probeert de oplader aan te sluiten.

Het enige nadeel van het hoesje is dus dat het gebruikte materiaal extreem stroef aanvoelt, wat de grip ten gunste komt, maar een nachtmerrie is om in/uit je broekzak te doen.

Interface en dergelijke

HTC heeft, zoals gebruikelijk, zijn One M8 voorzien van Sense. In dit geval kwam de telefoon dus met Android 4.4.3 en Sense 6.0. De laatste Sense die ik heb gebruikt was Sense 5 op een HTC One X, dus het was een hele verandering. Zo is de interface veel 'platter' en witter. Veel van de fancy kleurtjes zijn ook verdwenen. Hiermee volgt het echter wel de 'trend' die je ook elders al ziet. Denk aan Windows 8, Google, etc. Alles moet witter, simpeler en strakker.

Op zich is dit op de HTC One M8 best goed uitgepakt. Het is nergens lelijk, de strakheid straalt er vanaf en niets is 'overdone'.

Kwaliteiten van de hardware

Scherm

Zo'n interface moet natuurlijk ook ergens op weergegeven worden.
HTC heeft ervoor gekozen om dit te laten verzorgen door een Full HD scherm van 5 inch.
De kwaliteit van het beeld is best goed. Kleuren zijn zoals het hoort, niet overdreven zoals bij AMOLED maar ook weer niet flets. Precies goed dus.
Een minpuntje is echter wel de maximale helderheid. Deze is best vrij laag.
Bij daglicht buiten heb ik soms veel moeite het scherm af te kunnen lezen. Als echter de zon om de hoek komt zetten kan je het helemaal vergeten, dan zie je bijna niets meer.

Camera

De HTC One M8 is voorzien van een zogenaamde 'Ultrapixel' camera. Dit zou er voor moeten zorgen dat foto's bij matig tot weinig licht beter uit de verf moeten komen. Iets waar veel smartphones nog wel eens moeite mee hebben dankzij de smalle lenzen.

Tijdens een testfoto op een terrasje bij weinig licht bleek echter dat het niet helemaal werkt zoals het zou moeten.
Zo stond er een terrasverwarmer aan, welke rood licht gaf. Dit resulteerde op de foto echter in iets heel anders...

Helaas heb ik niet meer foto's genomen. Dit ga ik z.s.m. doen en dan de review op dit vlak bijwerken.

Toevoeging 13-9-2014:

Inmiddels heb ik meer mogelijkheden gehad om foto's te nemen, hieronder een selectie. Klik op de miniatuurafbeeldingen om het volledige formaat te openen.

Daglichtfoto's

Nachtfoto's

Ik zal binnenkort nog wat meer nachtfoto's proberen te maken.

Een album van al deze foto's is hier te vinden.

Filmkwaliteit

Om de videofunctie te testen heb ik een optreden van Kraantje Pappie opgenomen op Appelpop.
Persoonlijk vind ik de kwaliteit zeer goed, met name het geluid is subliminaal.
Ik heb nog nooit eerder een telefoon gezien die zo zuiver snoeihard geluid kon opnemen zonder (al te veel) vervorming.
Het feit dat de helderheid en de scherpte soms wisselt komt omdat ik de focus af en toe handmatig verschoof door op het scherm te tikken. Dit om te zien hoe de camera daarop zou reageren.

360 graden panorama

Een andere toffe functie van de camera is de zogenaamde '360 graden panorama'.
Hierbij maak je een hoop foto's achter elkaar waarbij je de telefoon dus steeds een stukje op moet schuiven. Na afloop rijgt hij alle foto's aan elkaar en je krijgt 1 lange foto.
Nu zou je denken: Een panorama, nothing we haven't seen before.
Maar dan blijkt dat er een functie op zit die ik wel heel erg tof vond.
Tijdens het bekijken van de foto op het scherm kan je de telefoon zo houden alsof je een foto maakt, en dan zie je weer het beeld wat je toen ook zag toen je die kant op keek. De foto beweegt dus als het ware mee met de richting waar je de camera heen richt om dus hetzelfde beeld te laten zien als dat op die positie stond. Erg gaaf gedaan.

Bellen, bijna vergeten dat dat er ook nog mee kon...

Ondanks alle mooie functies die een smartphone bied, blijft het in essentie een telefoon.
Vandaar dat ook dit even getest moet worden.
Om dit te bewerkstelligen heb ik bijna een uur met diverse mensen aan de telefoon gehangen, getest of ze omgevingsgeluiden zoals treingeluiden en pratende mensen konden horen en of ik goed helder was.

Op het gebied van omgevingsgeluiden was het resultaat boven verwachting. De andere partij hoorde niet of amper iets van alle herrie die op het treinstation aanwezig was.
Zo werd er constant van alles omgeroepen via het omroepsysteem, er waren diverse mensen om me heen aan de telefoon en er scheurden regelmatig treinen op topsnelheid langs. Van al dat kabaal was niets tot hele kleine flarden te horen bij de ander terwijl ikzelf gewoon helder bleef tussen al die herrie.

Echter, er was iets anders aan de hand. Nu ben ik er nog niet uit wat dit veroorzaakt, maar blijkbaar kraak en stoor ik gigantisch bij sommige mensen. Volgens hun zeggen is er constant een enorm krakend geluid, val ik steeds half weg en heeft het nog het meeste weg van een slecht afgestelde radio.

Gek genoeg was dit probleem vrij selectief. Bij bepaalde mensen was het constant problemen, maar bij andere mensen dus weer totaal niet. Wat bovendien opviel bij de mensen waarbij het probleem niet optrad, is dat de andere partij aan mijn kant veel luider en helderder overkwam. Bijna alsof diegene op de luidspreker stond. Bij de mensen met problemen had ik enorm veel moeite diegene te verstaan omdat hun stem heel erg zacht en dof klonk.

Dit is iets wat ik de komende dagen nader ga onderzoeken, om de resultaten hier nog even in te verwerken.

Bereik

Qua bereik verschilt de M8 niet van mijn LG G2.
Ik heb op dezelfde locaties met beide telefoons bijna evenveel ontvangst.

Om een idee te geven van de signaalsterktes, de eerste is mijn LG G2 en de tweede mijn HTC One M8.

Op de meest belangrijke plekken heb ik gewoon 4G zoals ik gewend was van de LG G2.
Ook qua WiFi is er prima bereik. De M8 verbind via 5Ghz met een ASUS RT-AC66U en krijgt internet gevoerd via een Ziggo 180Mbit lijntje. Dit weet hij prima vol te stouwen via WiFi.

Accuduur

De HTC One M8 is voorzien van een vrij forse accu, samen met diverse energiebesparende functionaliteiten.
Nou heb ik het toestel nog niet zo lang, dus de accu moet nog een beetje intrainen.
Mijn eerste dag heb ik echter met ruim gemak kunnen halen op 1 acculading.
Het verbruik betreft circa 1-2% per uur in standby, met scherm aan gaat het echter enorm hard achteruit en zie je de percentages omlaag vliegen.

Toevoeging 16-9-2014:

Ondertussen lijkt de accu zijn draai te hebben gevonden. Een gebruikelijke dag met gemiddeld tot hevig gebruik zorgt voor een gebruiksduur van circa 15 uur, waarvan 5 uur scherm-aan-tijd. In de avond resulteert dit gebruik in nog zeker minstens de helft van de accu resterend, soms zelfs nog 3 kwart resterend. Erg netjes dus.

Software

De HTC One M8 is voorzien van een eigen sausje uit de HTC-fabriek. Dit sausje draagt echter niet de naam Remia Halfvolle Mayonaise, maar HTC Sense 6.0.
In tegenstelling tot de meeste fabrikanten is Sense enorm ingrijpend op het gebied van uiterlijk en functionaliteiten.
Op mijn LG G2 was het zeer bescheiden en had de telefoon nog een redelijke stock-Android look.
Bij de M8 is dat dus niet zo. Elk mogelijk element heeft het Sense-sausje over zich heen gegoten gekregen.
Gelukkig is dit geen smerig sausje, want HTC heeft prima werk geleverd met het recept ervan.

De interface loopt enorm soepel, de telefoon vliegt door de apps heen en heeft bijna nergens moeite mee.

Daar moet ik helaas wel een kleine kanttekening bij plaatsen. Met regelmaat lijkt de telefoon het opeens enorm moeilijk te krijgen met iets onbekends, waarbij hij compleet vastloopt voor circa 3 seconden. Dit gebeurt met name heel vaak op het moment dat ik tekst aan het invoeren ben. Ineens lopen de letters enorm erg achter op mijn aanslagen, de telefoon wordt enorm stroperig en langzaam, de temperatuur vliegt voelbaar omhoog en even later schiet hij toch weer door.

Of dit nou aan Sense ligt of aan het toetsenbord ben ik nog niet achter. Het is echter wel vrij hinderlijk.

Sense komt bovendien geleverd met tal van vernuftige snufjes en dingetjes.
Hieronder vallen onder andere de gebruikelijke HTC-apps, welke ik overigens niet gebruik en ook niet zal gaan gebruiken.
Wat echter wel heel handig is, is de agenda. Deze vult bijna 1 hele pagina, met daaronder nog precies genoeg ruimte voor een paneel met knopjes om je muziekspeler te bedienen.

Een andere toffe functie is de infraroodsensor. Deze is gekoppeld aan een complete app welke een TV-gids en alles bevat.

Tijdens de eerste keer opstarten zal hij vragen waar je woont, welke provider je hebt en of je bepaalde kanalen wel of niet kan ontvangen. Hierna stel je de TV, kastje van de provider en eventueel je home cinema in. Dit ging allemaal heel erg soepel. Je zoekt het merk op, je drukt een paar keer op een knop om te zien of hij erop reageert en als dat zo is ben je klaar. Na het instellen van alle apparatuur kan je met 1 afstandbediening 3 apparaten tegelijk bedienen. Zo zal hij 'channel up/down' en 'volume up/down' op 1 pagina hebben, echter gaan eerstgenoemde commando's naar het kastje van Ziggo en laatstgenoemde commando's naar mijn receiver.

Het bereik van de infraroodsensor is bovendien subliem. Je moet wel enigszins op de apparatuur richten, maar het is niet zoals bij de LG G2 dat je per se strak op de sensor moet richten voordat het werkt. 'Ongeveer daar ergens in die omgeving' is meer dan voldoende, hij lijkt vrij breed uit te stralen.

Over de prijs kan ik niet veel zeggen aangezien ik hem heb gewonnen, echter ben ik wel van mening dat een prijskaartje van ¤550 (op het moment van schrijven) best aan de forse kant is.

Om bovenstaand boekwerk samen te vatten: Het een is topper van een telefoon, met zijn schoonheidsfoutjes. Zelfs de besten hebben hun minpunten, zo ook deze telefoon.
De camera heeft zijn pluspuntjes (schieten bij nachtlicht) en minpuntjes (falende witwaardes/kleuren), de software voelt nog niet 'af' en bellen is soms problematisch. Maar als ik voorbij deze zaken kijk is het gewoon een topper van een toestel welke zijn geld zeker waard is. Misschien dat HTC de probleempjes van hierboven in een toekomstige firmware update zal gaan oplossen?

Vragen, opmerkingen of iets anders? Vertel het me gerust in de reacties en ik zal zien wat ik kan doen!
Verzoeken om iets specifieks te testen zijn ook welkom.

Heb jij ook een HTC One (M8) 16GB Grijs?

Waarom zou je niet veel kunnen zeggen over de prijs? Dat maakt toch niks uit of je de telefoon gewonnen hebt of zelf gekocht.
Veel meer dan een mening hebben over de hoogte van de prijs valt niet te realiseren, aangezien ik er niets voor heb betaald. Daarnaast vraag ik mij af wat er over te zeggen valt. :)
Die mening is toch voldoende? Ik review ook wel eens producten die ik gratis krijg, en dan geef ik gewoon een oordeel over de prijs.

Verder trouwens top review :) Ik had vroeger ook altijd HTC smartphones, maar heb nu een Huawei omdat ik HTC gewoon te duur vind.
Goede review. 4 sterren vind ik ook geloofwaardig. Camera, belkwaliteit en minder goede afleesbaarheid in zonlicht zijn toch punten die zwaar wegen.

Een minpunt voor mij persoonlijk is de lengte. Ze hadden best wat loze ruimte weg kunnen halen.
@Garret1410: bel kwaliteit? Ik heb nu zoveel reviews over deze telefoon gelezen en ik lees nu hier voor het eerst dat de bel kwaliteit niet helemaal goed zou zijn zo af en toe. Over de camera waar HTC zo hoog over opgaf, die maakt het niet helemaal waar en dat lees ik dan ook veelvuldig in allerlei beoordelingen. De telefoon is een jaar oud dus er zijn veel mensen die inmiddels kunnen oordelen wat voor een telefoon het is. Over het algemeen lees ik niets dan goeds over dit toestel. Hij krijgt vaak een cijfer 9. Ik heb 'm net besteld dus ik ben benieuwd wat ik in handen krijg binnenkort.
De reviewer heeft het over problemen met bellen. Dus ga ervanuit dat dat klopt en dat vind ik wel een minpunt.

Misschien is dat alleen in zijn geval en hebben anderen er geen last van, dat zou kunnen. Ik somde alleen even de minpuntjes op die de review naar voren bracht.
Goede uitgebreide review. Dat probleem met een traag toetsenbord heb ik ook last van op mijn One (M7). Dit is voornamelijk bij whatsapp, dus het kan ook aan de app liggen die om de een of andere reden veel van je telefoon vraagt. Ik had een tijdje een leentelefoon, een Huarwei Ascend P6, daar was dat nog vele malen erger bij. Dus ik betwijfel of het aan de telefoon zelf ligt. Maar storend is het wel!

Die foto in het donker ziet er toch op zich goed gedetailleerd uit, maar ik kan me voorstellen dat de witbalans bij rood licht wel moeilijk is voor een camera. Ik weet niet of dat zozeer deze camera betreft.
Je kunt de M8 aanzetten door twee keer op het scherm te tappen. Ik gebruik de power button nauwelijks meer.

ik heb da laatste (4) jaren al HTC gebruikt in december ben ik opnieuw toe aan een nieuwe en neem na het lezen van deze review zeker de ONE (acht) bedankt!

[Reactie gewijzigd door kerkelander op 17 september 2014 16:59]

Ik snap dat de prijs erg 'fors' is maar als je het gaat vergelijken met andere Smartphones van die prijs klasse en dan kijkt. Is het dan nog steeds 'fors'? Of vindt je het gewoon in het algemeen veel geld.
Het is nu eind mei 2015. Is er al een firmware geweest op deze HTC One M8 zodat de foutjes eruit zijn b.v. dat de telefoon na 3 seconden vastliep als je iets zat te typen en dat het toestel ook warm werd. Je hoopte dat dit met een eerst volgende firmware update eruit zou kunnen worden gehaald.
Is dit nu gebeurd? Ik heb deze telefoon gisteren besteld en ik vraag mij dus af of die software foutjes nu weg zijn. Als ik hem voor de eerste keer aanzet, krijg die dan eerst een update naar Lollipop? Zit er nu ook Sence 7 op?
Sense 7 moet het natuurlijk zijn... :*)