Specificaties 4,5" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 630 Zwart Review

jargovi 7 september 2014, laatste update op 8 september 2014, 340 views

Nokia Lumia 630 Zwart

Goede degelijke snelle telefoon voor iedereen die niet veel aan een smartphone wil uitgeven en een camera niet zo belangrijk vindt.

Pluspunten

• Goede accuduur
  • Micro-sd slot
  • Ligt goed in de hand
  • Werkt vlotjes
  • Waar voor je geld
  • Migratieproces verliep soepel

Minpunten

• Geen led-flitser
  • Geen aparte cameraknop
  • Geen automatische helderheidsaanpassing van het scherm.
  • Action-center soms lastig te sluiten ivm. onscreen knoppen.

Nadat er een barst op het scherm van mijn Samsung ATIV S is gekomen, heb ik geprobeerd om alleen het glas van de telefoon te vervangen (het gehele LCD vervangen zou ong. 150 euro kosten). Helaas mislukte dit waardoor ik zo snel mogelijk een nieuwe telefoon nodig had. Aangezien ik geen backup toestel meer heb, wilde ik eerst een goedkoop backup toestel aanschaffen en dan later een beter en een duurder toestel.

Ik heb uiteindelijk de lumia 630 als backup toestel gekozen vooral omdat deze zeer goedkoop was ( 129,- bij Dixons). Bovendien kun je van Nokia verwachten dat ze een toestel leveren van degelijke kwaliteit. Dat de camera minder zou zijn dan de ATIV S heb ik voor lief genomen. Het gemis van een frontcamera vond ik niet belangrijk omdat ik nauwelijks skype of selfies maak. Ik heb ook naar android toestellen gekeken maar ik was bang dat het overzetten en installeren van de apps mij teveel tijd zou kosten.

Het overzetten van de gegevens en apps van mijn ATIV S naar de 630 verliep zeer soepel. Ik wist niet of dit goed zou gaan omdat ik op mijn ATIV S 12 gb intern geheugen in gebruik had en de 630 maar 8 gb heeft. Maar uiteindelijk bleek ik nog zo'n 2 gb over te houden.

Ook werden alle foto's, video's en muziek op mijn SD-kaart direct geindexeerd en bleef alles bij het oude. Mijn settings en apps werden gedownload en na een uurtje of anderhalf stonden alle apps er weer op. Wel moest ik de logins opnieuw instellen plus het startscherm opnieuw indelen, maar voor de rest verliep alles vlotjes.

Tipje: Zorg wel dat je de SD-kaart voor het herstellen in de telefoon doet, anders zet het herstelprogramma alle apps in het intern geheugen en loop je de kans dat alles vol zit.

Bij het gebruik van de lumia 630 vielen me een aantal dingen op:
  • Ondanks de 512mb RAM merk ik weinig verschil in snelheid bij het opstarten van de apps ten opzichte van de ATIV S die 1GB RAM heeft. Alleen bij de grote spelletjes moet je wat langer wachten voordat alles is ingeladen.
  • Toestel ligt goed in de hand maar 4,5 inch is toch wel echt het minimum qua schermgrootte.
  • De onscreen buttons werken prima. Alleen merk ik, net als tweakers, dat het sluiten van het action-center soms lastig verloopt. Dit probleem had ik niet bij de ATIV S die off-screen buttons heeft.
  • Grootste gemis is toch wel een led-flitser. Foto's die je 's avonds maakt worden erg korrelig. De kwaliteit van de foto's overdag zijn goed genoeg.
  • De camera button bij de lumia 630 zit in het action-center maar dat is niet zo handig als de aparte camera button.
  • De accuduur vind ik prima. Bij mijn normaal gebruik haalt de accu makkelijk anderhalve tot 2 dagen.
De lumia 630 is een redelijk/goed toestel dat soepeltjes werkt en dat voor een goedkope prijs. Grootste minpunt is het ontbreken van een led-flitser.

Een aantal voorbeeldfoto's vind je hieronder
overdag binnen
overdag buiten
's avonds binnen

Heb jij ook een Nokia Lumia 630 Zwart?

Reviews door de redactie

Is lumia 630 een aanrader voor 120?

Als je games intalleert op je lumia 630, gaat alle geheugen naar de sd of niet?

[Reactie gewijzigd door Frans v Huizen op 24 oktober 2014 23:13]

Ja. al het geheugen gaat naar de SD indien de app het toelaat. Sommige apps willen nm. dat je ze op het vast geheugen installeert. Maar met games heb ik gemerkt dat ze bij mij tot nu toe nog op de SD worden geinstalleerd. Ik heb nu zo'n 1 gb aan apps en games op het vaste geheugen staan en 7, 7 gb op de sd kaart. Die 8 gb vast geheugen in combinatie met een sd kaart is ruim voldoende.

Of de lumia 630 een aanrader is voor jou weet ik niet. Ligt eraan wat je doet met een smartphone.
De prijs van een 630 is inmiddels wel gezakt onder de 100,- euro. Voor de prijs hoef je het niet te laten.
Waar kan je voor minder dan 100 vinden?

Ik zou graag paar games spelen, ik whatsapp veel, kijk soms op twitter. Post soms iets op insta. Nou dat is het. De rest doe ik alles op mijn ipad of pc.
ehm, onder het tabje prijzen ?
Voor dat soort zaken is het toestel wel geschikt. Maar als je echt zwaardere games gaat gebruiken is een toestel met meer ram wel aan te raden.