Lenovo IdeaPad Y510P-01138 Review

ixium 6 september 2014, laatste update op 7 september 2014, 726 views

Lenovo IdeaPad Y510P-01138

Deze laptop is een prima aankoop als je games van < 2013 met high settings wilt spelen. Ook photoshoppen is een eitje voor dit apparaat. Als je de allernieuwste games ook wilt spelen met high of ultra settings, kijk dan naar een sli-kaart voor deze laptop of een laptop met GTX 850M-chip

Pluspunten

• Core i5 / Verlicht toetsenbord / Speakers boven / Ultrabay / USB3

Minpunten

• Vrij zwaar (2,7 kg) / Windows 8.1

Na een tijd met de asus F501A te hebben gewerkt, vond ik het tijd voor een nieuwe laptop.

Ik ben vrij veel aan het web/graphic-designen, en speel af en toe een keer een spelletje, daarom wilde ik een laptop met een grafische kaart die krachtig genoeg is om eens een spelletje battlefield of simcity te spelen, maar ook een met voldoende cpu-kracht.

Ik ben na veel zoeken uitgekomen bij de Lenovo y510p.
Deze laptop is voor zijn grootte wel zwaarder dan zijn soortgenoten (15,6 inch / 2,7kg). Als je de laptop op de bank op schoot hebt, merk je dat echter niet. Er zijn een aantal dingen die direct opvallen. De speakers zitten bovenop, wat erg fijn is, als je een spelletje speelt of een youtube filmpje kijkt.

Het scherm is erg helder en het toetsenbord is verlicht. Erg handig als je 's avonds zit te programmeren. (nee ik type niet altijd blind) :P

De laptop heeft standaard Windows 8.1 geinstalleerd staan, waar ik niet echt een liefhebber van ben.

Qua performance niets te klagen. Er zit een Core I5-4200M (dual-core met hyperthreading) processor in. Aangezien de meeste games toch geen 4 cores gebruiken is het eigenlijk niet nodig om een I7 te nemen, tenzij je gaat videobewerken etc. Dan levert het winst op met renderen.

Standaard zit er een 1TB SSHD en 8GB werkgeheugen in. Ten opzichte van een SSD lever je natuurlijk snelheid in, maar ik moet zeggen dat het me niet tegenvalt voor een 5400rpm schijfje.

De Geforce GT 755M is voldoende om in games als battlefield 4 met high setting op 1366x768
toch nog ~41 fps te halen. Ook Crysis 3 haalt nog ~30 fps met high settings. De laptop wordt eigenlijk niet heel erg warm tijdens normaal gebruik (beetje internetten etc). Tijdens het gamen kan de laptop wel aanzienlijk warmer worden. De fan voor de videokaart zit aan de zijkant, waar je in principe geen last hebt van warme lucht. Toch is het tijdens gamen prettiger om de laptop niet op schoot te hebben.

Wat deze laptop bijzonder maakt is de mogelijkheid om de dvd-writer te vervangen door een extra videokaart of een extra accu. (door de zgn Ultrabay). Waarschijnlijk wordt de laptop dan wel een stuk warmer.

Wat ik wel iets vreemds vindt is dat als je wilt booten vanaf een ander apparaat dan de eerste Harddisk of de bios in wil, dat daar een apart knopje voor aan de buitenkant van de laptop zit, maar goed. Hoe vaak doe je dat.

Al met al ben ik erg blij met mijn aankoop en misschien dat ik er in de toekomst nog een SSD in druk.

Dit is mijn eerste review, dus wees niet te hard ;)

Heb jij ook een Lenovo IdeaPad Y510P-01138?

Klopt dat opgegeven gewicht wel? Het lijkt me namelijk een foutje in de Pricewatch. Op de website van Lenovo staat namelijk dat hij 5.95lbs, oftewel 2.7kg is. Het is nog altijd niet super licht voor een 15 inch laptop, maar toch.
Mijn oude laptop was 2 kg. en deze lijkt wel dubbel zo zwaar, dus het zou met niets verbazen als het gewicht wel klopt, maar je kan natuurlijk gelijk hebben. Ik zal hem later eens meenemen op de weegschaal :) Hij voelt voor een laptop wel vrij zwaar aan. Ik heb for the time being het gewicht in de review even aangepast.

[Reactie gewijzigd door ixium op 6 september 2014 13:24]

Gewicht kan bedriegen soms. Bij de 15" Macbook Pro van het werk die maar iets van 2kg weegt heb ik het idee dat deze zwaarder is als mijn oude gaming laptop van Asus, die destijds 3++ kg was. Maar dit komt wellicht omdat ik nu een 13" Vaio Pro heb die 918 gram weegt.. vergeleken daarmee voelt alles aan als een baksteen :P
Haha, dat zal wel ja. :)
Merk je een heel groot verschil tussen jouw sshd en een reguliere hd ? Je ziet ze steeds vaker tegenwoordig.
Als het een quantum leap sprong is, is een ssd niet eens zo nodig denk ik dan. Je hebt dan al wel een 1 TB schijf.

[Reactie gewijzigd door Aardling op 6 september 2014 13:08]

Je merkt wel verschil tussen een sshd en een reguliere hd. Hij zal denk ik ~4x sneller zijn dan een gewone HD. Maar sshd blijft natuurlijk een mechanische Harde schijf met Caching-SSD, wat betekent dat alleen veel opgevraagde data snel wordt geladen. Terwijl bij een SSD alles snel kan worden opgevraagd. De snelheid zit tussen een HD en SSD in, maar komt bij gewoon gebruik niet in de buurt van de snelheid van een SSD, aangezien de caching ssd maar 8gb is.
Als het 4 keer de snelheid is ( leessnelheid) dan vraag ik me af of die investering in ssd wel de moeite waard is. Das uiteraard persoonlijk,want 1 TB sshd zou ik niet zomaar omzetten naar ssd. Had me er verder nooit in verdiept.
Ik gebruik zelf onder andere ssd,maar zo slecht klinkt een sshd dus niet.
Succes :).
Ik had in mijn oude laptop met veel mindere specs een SSD en die was met starten van progs en windows zelf een stuk sneller, dan deze met sshd. Dat verschil merk je . Mijn PC heeft nog steeds een SSD en die investering is de moeite zeker waard. SSHD is vooral mooi als tweede schijf.
Windows 8.1 als minpunt vind ik persoonlijk een beetje raar. Dus als ik een MBP ga kopen en in een review OSX als minpunt noem is dat dan niet raar?

Ik heb overigens dezelfde laptop. Ik merk bij het draaien van games, Diablo 3, dat er maar 1 videokaart gebruikt wordt. Heb jij hetzelfde ondervonden?

[Reactie gewijzigd door Vexxon op 2 januari 2015 10:51]

Als je een MBP koopt weet je dat er OSX op staat, maar een 'gewone' pc/laptop kan natuurlijk standaard Windows 7/8.0/8.1 of linux of wat dan ook op staan. Persoonlijk had ik liever windows 7 gehad. Dat zie ik als nadeel, maar goed.

Diablo 3 heb ik geen ervaring mee.
Ik ben zelf een EVE-speler en daar merk ik eigenlijk niet veel van het gebruik van een enkele videokaart. Ook niet bij gatecamps. Het enige wat ik merk is dat alle detail op high heb staan incl HDR etc, dat de lucht die uitgeblazen wordt echt heet is.

Ik denk wel dat je het verschil merkt in demanding games. Dat je daar liever een 2e videokaart inplugt. maar in mijn geval maakt dat dus niet zoveel uit. Daar komt bij dat mijn SSD ook nog enkel FPS opkrikt.