LSI MegaRAID SAS 9265-8i Review

DivadaviD 6 september 2014, laatste update op 5 oktober 2014, 674 views

LSI MegaRAID SAS 9265-8i

Doet wat er gedaan moet worden en doet het goed! De gedownloade driver software wou niet instaleren op Windows 8.1 64x maar de kaart wordt in Windows wel herkend in computer hardware management.

Pluspunten

• Betrouwbaar
  • Snel
  • Met kennis van RAID makkelijk te instaleren

Minpunten

• Duur! wil je er alles uit halen moet je nog een batterij bij aanschaffen van ca. 150

Drivers en ondersteuning Score: 4
Mijn harde schijven waren aangesloten op mijn moederbord. 2 schijven in RAID 0 en 2 schijven in RAID 1. Ik negeerde alle advies om een RAID Controller te kopen omdat Ik het werk op de voordelige manier alsnog gedaan kreeg. Todat Ik meerwaarde van een apparte controller inzag. Op zoek naar een SATA RAID Controller kwam Ik de LSI MegaRAID SATA+SAS 9265-8i tegen.

Zodra je SSD's in een RAID configuratie gaat zetten zal dit de prestaties van je processor belemmeren. Ook vele harddisks aangesloten vragen processorkracht. Door een RAID-Controller kaart in je systeem te bouwen, maak je het mogelijk om de processor-kracht uit te besteden aan de eigen RAID-Controller. Deze heeft immers zijn eigen processor en geheugen modules. Het geheugen op de controller is hoger dan de harde schijf. Het kaartje wat in deze review wordt besproken heeft 512 mb DDR3 geheugen waar een gemiddelde harde schijf 32 mb heeft. Een goede SSD heeft wel 512 mb. Voor iedere RAID-Configuratie is het mogelijk bij gebruik van deze RAID-Controller om het 'eigen' cache vermogen door de controller te laten beheren en deze uit te schakelen bij de aangesloten disk. Schakel je de cache uit en laat je de cache beheren door de controller is het echter wel aan te raden een batterij (deze moet appart aangeschaft worden) te instaleren.

Er zijn voordelerige kaarten zoals deze op de markt, deze bied 'out-of-the-box' aansluit mogelijkheden tot 8 SSD's of harde schijven in gecompliceerde RAID-Configuraties zoals RAID 5, 6, 10, 50 en 60 die niet worden ondersteunt door moederborden. Dit allemaal met een doorvoer snelheid van 6 Gb/s. het heeft zijn eigen geheugen module van1333Ghz DDR3 RAM module. Het automatisch 'rebuilden' van faalende schijven wordt met deze kaart ook makkelijker gemaakt. Profesionele SAS schijven worden ook voledig ondersteunt, dit vind je ook niet terug op een moederbord. De kaart is uitbreidbaar tot 128 SAS- of SATA schijven.

Behalve de BIOS van je oorspronkelijke moederbord, zal er een extra 'post' komen met de 'WEBBIOS' van de 'LSI MEGARAID....." waar je diverse RAID settings per schijf en instellingen kunt vinden.

De kaart wordt behoorlijik heet in gebruik. Het is aan te raden een goed gekoeld systeem, in iedergeval de kaart goed te koelen terwijl deze in gebruik word genomen.

Heb jij ook een LSI MegaRAID SAS 9265-8i?

Welke chip temperatuur haal je ? Ik zit zonder extra koeling aan 72 C.
Zonder extra koeling was 80 C "normaal"

Ik heb een geheugen koeler aan de zijkant geplaatst van de kaart pricewatch: Kingston HyperX HyperX Cooling Fan[/url]

De chip opereerde hiermee op zo'n 42 C