Toshiba Satellite S50-B-138 Review

SBTweaker 6 september 2014, laatste update op 25 februari 2016, 894 views

Toshiba Satellite S50-B-138

Gekocht voor dagelijks gebruik, gekozen voor deze laptop omdat ik opzoek was naar full hd, veel ram, degelijk materiaal, minimaal i5

Pluspunten

• Extreem goede bouwkwaliteit
  • Snel
  • Full-HD
  • 12 gb RAM
  • i5-4200U
  • Design
  • Minder dan 2kg

Minpunten

• upgraden met ssd kost moeite (geen klepjes o.i.d. , gehele onderkant dient losgeschroeft te worden.
  • Ingebouwde videokaart is onder gemiddeld.

Reden van aankoop
Na eerder een pricewatch: Lenovo Flex 2 15-00501 besteld te hebben had ik deze toch maar terug gestuurd aangezien de bouwkwaliteit niet goed was. Na zoeken naar een laptop met goede bouwkwaliteit bij deze laptop uitgekomen.
Mijn eisen waren I5 of I7 processor.
Minimaal 8gb Ram

• Full hd
  • < 2kg
  • 802.11ac, a/b/g/n
  • verlicht toetsenbord
Nadat ik de laptop binnen heb gekregen heb ik direct de HDD door een SSD vervangen, ik kan dus niks zeggen over de standaard HDD. Dit koste erg veel moeite (zie forum) omdat de hele behuizing open gemaakt moest worden, ik denk dat de laptop op een markt is gericht waarbij ze ervan uitgaan dat de laptop niet uitgebreid gaat worden.

Gebruik
Ik gebruik de laptop voor mijn opleiding (Software Engineering) de applicaties die ik voornamelijk gebruik.
  • NetBeans
  • Eclipse
  • MySql Workbench
  • VMware
  • Photoshop CS6
  • Visual Studio 2013
  • Android Studio
  • XCode *
*Ook gebruik ik hem om in xcode te ontwikkelen via een vm met osx, dit gaat zeer soepel.
Daarnaast kijk ik regelmatig films e.d. als ik in de trein zit. Dit alles gaat prima op deze laptop en ik hoef nooit lang te wachten tot een programma is opgestart. Photoshop is bijvoorbeeld binnen 2 seconden opgestart. De laptop zelf binnen 20 seconden.

Bouwkwaliteit
Aangezien ik elke dag met de trein naar school ga is dit een belangrijk punt voor mij. Deze laptop gaf direct vertrouwen dat hij zeker een aantal jaar mee gaat bij gebruik van o.v. De laptop heeft een zilveren kleur en voelt als aluminium (weet niet zeker of hij hier van is gemaakt). Hij weegt met de SSD erin minder ongeveer 2KG, en is iets hoger dan een HDMI poort (erg dun dus !). De achterkant van het scherm is licht in te drukken maar niet zo ver dat ik denk dat dit problemen kan gaan geven.

Wat zou ik anders willen
Wat ik minder vind is dat er geen vga poort op zit, hier heb ik een HDMI naar VGA converter voor gekocht aangezien ik regelmatig presentaties moet geven en dit voornamelijk VGA beamers zijn. Dit werkt prima maar als je de converter vergeet heb je dus een probleem als je moet presenteren.

Enkele afbeeldingen (gebruikt in het forum over het uitbreiden met SSD) https://drive.google.com/...U0NzMGdYZ2M&usp=drive_web

edit ik heb geen idee hoe ik kan zien of het een IPS scherm is, staat wel op de site van de verkoper en de site van de producent, niet op tweakers

Update 25-2-2016
Nog steeds extreem tevreden, de laptop heeft nog geen enkel probleem vertoond.
Gisteren windows 10 geinstalleerd (gewacht vanaf windows 7), de gestures op het trackpad zijn erg handig.

met drie vinges slepen is vorig scherm (alt tab achtig maar dan sneller).
met drie vinges tikken is start menu openen en direct zoeken naar programmas, handig om snel programmas te openen

met vier vingers klikken is het action center openen.

Nu ik naar windows 10 heb geupdate voelt de laptop echt alsof hij daar voor gemaakt is.

Heb jij ook een Toshiba Satellite S50-B-138?