Specificaties Rad. R9 280 (933MHz), 3GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

MSI Radeon R9 280 Gaming 3G Review

RRV 5 september 2014, laatste update op 10 september 2014, 1.409 views

MSI Radeon R9 280 Gaming 3G

Korte review omdat ik vond dat er toch op zijn minst één review moest zijn! Prijs kwaliteit is dit een zeer goede kaart, draait alles zoals het hoort en qua temperatuur doet hij het ook niet slecht.

Pluspunten

• Prijs-kwaliteit
  • Kan tot op heden alles op ultra aan 45+ fps draaien

Minpunten

• Niet moeders mooiste (open case)
  • Hangt zeer dicht bij wifikaart
  • Veel lawaai bij hoge koeling, maar dat komt weinig voor

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Daar ik geen ervaring heb met videokaarten, zal ik toch mijn best doen hier zo ruim mogelijk te zeggen wat ik kan over de MSI Radeon R9 280.

Installatie hardware

Klik en vijs, hier moet je echt geen moeite voor doen om dit te plaatsen.
Al had ik wel wat lopen sakkeren met de stroomkabels, dus je moet wel goed de handleiding lezen.
(Er waren hier verschillende configuraties mogelijk)

Installatie software

Dit ging vanzelf, alles is duidelijk via menutjes en wat nog al niet weergegeven.
Daarnaast kun je er voor opteren om MSI Afterburner te gebruiken, wat een zeer handige tool is om de gegevens bij te houden: oa. een overlay die tijdens games vertelt hoe je gpu/cpu/temperatuur het doet.
Ook krijg je nog een aantal andere apps toevoegen, de MSI Gaming App (om je koeling te regelen) of AMD Gaming Evolved (Raptr) die je games voor jou optimaliseert en waar je nog gratis spullen mee kunt verkrijgen ook.

Ik heb er rond de ¤200 voor betaalt, twee maanden voor dit schrijven, momenteel zie ik de prijs aan ¤188 staan, wat er toe leidt dat dit echt een zeer goede prijs is voor een degelijke kaart!

Moeders mooiste

Naar mijn mening niet, maar dat beslis je zelf, over smaak valt niet te twisten.
De 280 zit in een Sharkoon Tauron Green (venster) en extra groene leds.
Die groene leds waren echt wel nodig want de leds van de fans vooraan konden de case binnenin niet voldoende verlichten. (zie laatste foto)

Momenteel zit de 280 in een groen kleurtje te werken. Wat ik enorm aangenaam vind, is dat de kaart geen rode elementen heeft die je goed kan zien. Want zoals dit bij Nvidia groen is, zou dit toch serieus afsteken, zo'n rode elementen in een groene case.

Al moet ik wel toegeven, er zitten namelijk nog rode elementen in de case, van zodra het natuurlijk licht weg is, en dus enkel de leds de verlichting verzorgen, zien de rode onderdelen er zwart uit. Wat dus ook niet storend is.

Prestaties

Goed. Voldoende. Voor mij althans.
Ik hoef geen kaart die alle games aan 200+ fps draait, zeker niet.
Zolang ik maar mijn 60fps haal (ik heb dit via MSI Afterburner gelimiteerd), ben ik tevreden.
Games als Wolfenstein New Order, CS:GO, Crysis, Far Cry 3, Hitman: Absolution en noem maar op, draait hij vlotjes aan 60fps, met drops tot ~45fps. Nogmaals, ik heb de fps gelimiteerd op 60.
In het begin liep die ook vlot 299fps bij CS:GO, maar dat zijn naar mijn mening verloren resources.

Wat mij wel opviel, ik weet niet waar de bottleneck zich bevindt, maar als ik Guild Wars 2 speel:
Tijdens een event met veel mensen dropt hij wel tot onder de 10 fps.

Ligt dit aan mijn internet (die dan nog eens draadloos is), processor die niet alles kan verwerken, RAM, GPU? Ik weet het niet, maar ik wou het wel even zeggen.

Conclussie

Ben je zoals mij op zoek naar een budgettair verantwoorde kaart: dan is dit je ding.
Hij doet alles wat je van hem verwacht, en je zal wel een jaar of twee futureproof zijn.

Dit is het enige onderdeel waar ik op mijn game-pc wat op bespaard heb.
Met als reden dat hij dan ook maar 2-3 jaar hoeft mee te gaan.

Eindnoot

Dit is mijn tweede review, als er zaken of opmerkingen zijn, laat het mij gerust weten!

Gebruikt met:

1Konig CMP-CARDRW43¤ 6,50¤ 6,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal¤ 964,67

Heb jij ook een MSI Radeon R9 280 Gaming 3G?

Lijntjes als in artifacts ? want dan moet je hem als RMA opsturen,sinds dat wijst op of een onstabiele core clock of onstabiele geheugen clocks. Teminste als hij onstabiel uit de fabriek komt.
Ik weet het niet precies, volgens mij ligt het eerder aan Vsync.

Ik heb geprobeerd om er een foto van te nemen, maar het gaat zodanig snel dat het me niet is gelukt, vandaar dat ik het zelf heb proberen simuleren.

[Reactie gewijzigd door RRV op 10 september 2014 12:47]

gewoon dubble of triple buffering aanzetten.
hier ook last van, als Vsync uit staat.
Oh,dat is gewoon screen tearing. dan ligt meestal aan je scherm.valt niks aan te doen.behalve vsync dan. maar dat vindt ik persoonlijk echt waardeloos spelen.
Heb eens rondgekeken en men raad in de meeste gevallen een nieuw kabeltje aan, ik zal eens kijken of dat geen oplossing kan zijn. Ondertussen verander ik de review :-)