Specificaties 23,8" @ 1920x1080 (IPS, 5ms) - Bekijk alle specificaties

Eizo Foris FS2434 Zwart Review

Opinion 4 september 2014, laatste update op 4 september 2014, 3.856 views

Eizo Foris FS2434 Zwart

De Eizo Foris FS2434 is een 23,8″ full HD gaming monitor met erg dunne randen, lage input lag, levendige kleuren en geweldige kijkhoeken. Hierdoor is de monitor zowel geschikt voor gamers als voor video en fotoliefhebbers. De instellingsmogelijkheden zijn erg uitgebreid en de monitor wordt zeer compleet geleverd.

Pluspunten

• Geweldige kleurweergave;
  • Geweldige kijkhoeken;
  • Goede bouwkwaliteit;
  • Lage input lag.

Minpunten

• Ingebouwde luidsprekers klinken niet lekker;
  • Stevige prijs.

Inhoudsopgave
Unboxing en uiterlijk
Eerste indrukken
Instellingen
Smart Insight 2 & G-ignition
Beeldkwaliteit
Specificaties

Eizo is een monitor fabrikant die zich richt op high-end monitors. De Foris serie is een gaming serie en tevens de enige serie van Eizo die gericht is op consumenten. Eerder in deze serie werd de FG2421 gelanceerd: een 23,5″ monitor die zich vooral wist te onderscheiden met een verversingssnelheid van 240Hz en de nodige awards heeft gewonnen. In ruim anderhalf jaar tijd is de prijs amper gezakt en met een prijskaartje rond de 500 vooral weggelegd voor de echte high-end gamers.

In deze review bespreek ik de Foris FS2434, een 23,8″ full HD monitor die met een iets minder fors, maar toch behoorlijk stevig prijskaartje van 300. De FS2434 heeft een IPS paneel, wat een bijzondere keuze is voor een gaming monitor. Dit type paneel staat namelijk niet alom bekend voor de snelste reactiesnelheden, maar daar staat tegenover dat de kijkhoeken en de kleurweergave fenomenaal zijn. Eizo mikt dan ook meer op RTS, MOBA en MMORPG gamers. Daarnaast is de monitor uitstekend geschikt voor filmliefhebbers en afbeeldingen zijn een lust voor het oog, maar volgens mij loop ik wat vooruit op de review.

Eizo heeft een video gemaakt met de onderscheidende kenmerken van de Foris FS2434:
- Ultra dunne randen;
- IPS paneel;
- Smart Insight 2 voor verhoogde helderheid en contrast;
- G-Ignition software voor weergave instellingen;
- Verstelbaar tot 6cm in hoogte en 25 naar achteren;
- Reactiesnelheid van 4ms.

Unboxing en uiterlijk
De Eizo Foris FS2434 komt in een zeer compleet pakket:
In de verpakking zit het volgende:
- De Eizo Foris FS2434 monitor;
- Voedingskabel;
- Signaalkabel (DVI-D – DVI-D);
- Audiokabel (3,5″ jack naar 3,5″ jack);
- EIZO Utility Disk (waar alleen de gebruikershandleiding op staat);
- Kabelhouder;
- Installatiegids;
- 4 schroeven voor montageoptie;
- Als klapper op de vuurpijl: een afstandsbediening met batterij.

Op het moment dat je de monitor uit de verpakking haalt, lijkt de monitor in eerste instantie kleiner dan de 23,8″ dat het werkelijk is. Dit komt door de beperkte afmetingen dankzij de dunne randen rondom het scherm.

Die dunne randen hebben een praktische waarde voor gamers die graag meerdere monitors naast elkaar werken, omdat de beelden dan veel mooier in elkaar over lopen.
Dankzij de dunne randen heb ik gemerkt dat het gamen (gek genoeg?) meer immersive is: je hebt meer het gevoel dat je er ‘midden in’ zit.

De monitor heeft een eigenzinnig uiterlijk. Het doet een beetje sober, haast zakelijk aan. De minimale randen en de rode streep onderaan hebben echter weer iets straks. Mijn mond viel niet open van het uiterlijk, maar toch vind ik het wel wat hebben.
Op deze foto zijn ook de twee ingebouwde luidsprekers te zien, waarvan het geluid niet denderend is. Het geluid klinkt blikkerig, laag is zwaar ondervertegenwoordigd en ook ruimtelijkheid in het geluid ontbreekt, wat bij gamen juist handig is. Het geluid van een film afspelen is misschien nog wel te doen, maar muziek luisteren is in mijn optiek geen optie met deze luidsprekers.
Gelukkig kan je je headset aansluiten met de 3,5mm jack, die zich helemaal aan de linkerkant van het scherm bevind. Bij deze aansluiting is helaas enige speling, waardoor ik mijn twijfels heb over de levensduur hiervan als je dagelijks een koptelefoon aansluit en weer verwijderd. Eizo geeft wel vijf jaar garantie op de monitor, maar ik vraag mij af of dit soort zaken daar ook onder vallen.

Van links naar rechts: de lichtsensor, signaal input-switch, volume omhoog, volume omlaag, aan/uit knop en de ontvanger voor de afstandsbediening.

De aan/uit knop kent een aantal kleursignalen:
- wit betekent dat de monitor aan staat;
- oranje betekent dat de monitor in slaapstand is;
- rood betekent dat de monitor uit staat;
- uit betekent dat de monitor geen stroom heeft.
Mocht je de witte status irritant vinden, kan je deze via het menu uitzetten.

Ik weet dat het mensen gaat opvallen, dus hierbij alvast mijn excuses voor de vingerafdrukken. Dat is toch een nadeel van de keuze om foto’s niet te bewerken, maar aan de andere kant geeft het wel een waarheidsgetrouw beeld.

De achterkant is lekker hoekig vormgegeven. Hier komt de rode rand weer terug en deze is bedoeld om de monitor makkelijk mee te kunnen dragen, bijvoorbeeld tijdens een LAN party. Zelf heb ik de monitor al een paar keer de trap op/af getild en de rand voelt lekker stevig. Eizo raadt wel aan de monitor aan de onderkant te ondersteunen.

Aansluitingen van boven naar beneden:
- Twee USB3.0 poorten;
- Een USB hub;
- Stereo mini jack out;
- Stereo mini jack input.

De voet moet je zelf nog even vast zetten als je de monitor uit de doos haalt, maar dit is kinderlijk eenvoudig. Gewoon op de juiste plek zetten en aandraaien.
De voet is verstevigd/verzwaard met metaal, dus dat voelt lekker stabiel aan. Aan de onderkant zit ook rubber wat de monitor veel grip geeft om op zijn plek te blijven staan.
Ook is het mogelijk om de monitor draaien zonder dat deze van zijn plek afgaat.

De voet is tot 60mm in hoogte verstelbaar en het scherm kan tot 25 naar achteren kantelen. Deze monitor is er helemaal klaar voor!

Ik vind het altijd erg prettig als een monitor in hoogte verstelbaar is en een kantelbaar scherm is al helemaal ideaal. De maximale kanteling van 25 is ook behoorlijk schuin.

Eerste indrukken
De eerste keer dat ik de monitor aanzette en mijn PC opstartte was ik direct onder de indruk: nog nooit heb ik een standaard Windows achtergrond zo mooi zien zijn. Het is een mat beeldscherm, waarbij de kleuren gigantisch levendig eruit zien en de kleurovergangen zijn prachtig.

De kijkhoeken zijn fenomenaal. Een gigantisch voordeel ten opzichte van veel TN-panelen is dat je niet de perfecte hoek hoeft te zoeken om fatsoenlijk beeld te krijgen, je kan gewoon zorgeloos achter de monitor zitten. Ook met meerdere mensen achter je monitor is het fijn als je niet hoeft te vechten om de juiste plek. Het is ook erg prettig dat het scherm mat is, inclusief de kunststof rand aan de onderkant.

Vrijwel direct moest en zou ik de afstandsbediening uitproberen, want hoeveel monitors hebben dat nou? Aan deze toevoeging kan je ook duidelijk merken dat de monitor ook gericht is op film liefhebbers.

Het is belangrijk om te beseffen dat de afstandsbediening alleen de monitor bedient, dus ‘play’ en ‘pause’ knoppen moet je niet verwachten. Wel kan je het volume van de ingebouwde luidsprekers bedienen en als je een koptelefoon aansluit werkt de volumeregeling. Een leuk detail: het volume dempen werkt direct, maar als je het volume weer aan zet, krijg je een fade-in.
De off-timer is een aangename toevoeging. Deze kan je instellen op 30, 60, 90, 120, 150 of 180 minuten.

Het eerste spel dat ik opstartte met deze monitor was Minecraft. Niet echt een spel waarbij je verwacht dat de monitor een groot effect zou hebben, maar ook hierbij waren de kleuren direct indrukwekkend. In donkere omgevingen zijn details ook veel duidelijker.

Instellingen
Het menu van de Eizo Foris FS2434 kent uitgebreide instellingsmogelijkheden. Het menu en de submenu’s hebben de volgende indeling:

Color
In het color menu kan je kleurinstellingen doen. Om te beginnen zijn er verschillende profielen: User1, User2, Game (Dark scene), Game (Light scene), Cinema, Web/sRGB en paper.
User1 en User2 zijn bedoeld om aan te passen aan je persoonlijke voorkeuren de overige profielen zijn al ingesteld. Bij Game (light scene) en game (dark scene) is de temperatuur ingesteld op 6500 Kelvin en de saturation op 20. Bij Cinema is de saturation 0. User1 en User2 staat temperature standaard op ‘off’, wat in combinatie met overige presets een redelijk kil beeld geeft vergeleken met 6500K.

Brightness, Black Level en Contrast zijn een schaal van 1 tot 100 in te stellen, Saturation en Hue kennen een schaal van -50 tot +50.

Temperature
De temperatuur kan je op de volgende waarden instellen: 4000K, 4500, 5000, 5500, 6000, 6500, 7000, 7500, 8000, 8500, 9000, 9300, 9500, 10000, off.

Advanced settings
Niet heel standaard is het de mogelijkheid om Gamma, Gain en Noise Reduction in te kunnen stellen. Daarnaast heb je ContrastEnhancer, Smart functions en Overdrive. Overdrive staat standaard op ‘Standard’ ingesteld, maar kent ook de Enhanced en off stand.

Color space
Auto, YUV 4:2:2, YUV 4:4:4, RGB Full Range, RGB Limited Range.

Smart Insight 2 & G-ignition
Smart Insight 2 is een instelling waarmee je de helderheid en kleurverzadiging kan verhogen, wat het bijvoorbeeld makkelijker maakt om vijanden in de schaduw te zien.

Met de afstandsbediening is het mogelijk om het beeldscherm te splitsen dat aan een zijde Smart Insight 2 aan staat en aan de andere kant niet. (Dit doe je door de Smart knop in te drukken en vervolgens de Brightness + knop meer dan 3 seconden ingedrukt te houden.) Dit zorgt ervoor dat je duidelijk het verschil kan zien tijdens het instellen, zodat je een goede keuze kan maken. Het is weer een filmpje van Eizo zelf, maar het geeft wel goed weer hoe het in de praktijk eruit ziet:
Met Smart Insight aan is het beeld niet bepaald natuurgetrouw, maar met gamen maakt dat ook niet uit. Sterker nog, dit zal zeker de voorkeur genieten omdat het functioneel is.

G-Ignition is software van Eizo waarmee je uitgebreide kleurprofielen kan instellen. Zo kan je brightness, contrast, saturation en hue instellen. Eigenlijk dezelfde instellingen als via de het menu van de monitor, maar dan via software. Het interessante daarbij is dat je via internet de kleurprofielen van professionele gamers kan downloaden om met dezelfde instellingen te gamen.

Deze software moet je overigens downloaden van de Eizo website, want op de meegeleverde CD staat alleen de gebruikshandleiding.

Beeldkwaliteit
Met behulp van de Spyder 4 Pro heb ik een aantal metingen op het beeldscherm uitgevoerd.

http://www.elektronica-reviews.nl/wp-content/uploads/2014/09/Eizo-kalibratie-gamut-150x150.png http://www.elektronica-reviews.nl/wp-content/uploads/2014/09/Eizo-kalibratie-brightness-contrast-white-point-150x150.png http://www.elektronica-reviews.nl/wp-content/uploads/2014/09/Eizo-kalibratie-grey-ramp-150x150.png http://www.elektronica-reviews.nl/wp-content/uploads/2014/09/Eizo-kalibratie-tone-response-150x150.png

Het scherm weet 98% van het sRGB spectrum weer te geven en 76% van AdobeRGB. De contrast bij lage helderheid is met 5020:1 erg goed te noemen, maar bij hogere helderheden zakt dit al snel naar 600:1.

Ik ben zelf geen creatieve professional en moet zeggen dat ik erg enthousiast ben over de weergave.

Input lag
Input lag is de tijd vertraging tussen het ontvangen en het weergeven van het beeldsignaal. Ik heb helaas geen speciale meet apparatuur om dit te kwantificeren, maar de input lag van de Foris FS2434 is dusdanig laag dat je er in de praktijk absoluut geen vertraging merkt. Eizo zelf geeft aan dat de input lag 0,05 frames of minder is.

Refresh rate
De refresh rate is het aantal keer per seconde dat monitor al zijn pixels kan verversen en wordt uitgedrukt in hertz (Hz). Bij deze monitor is dat 60Hz en dat is redelijk ‘standaard’.

Specificaties
- Energieverbruik: max. 46 Watt, typisch verbruik 15 Watt;
- Afmetingen (b x h x d): 54 cm x 40 tot 46 cm x 20 cm;
- Gewicht: 5,2 kg;
- Verstelbaarheid: hoogte tot 6cm, kantelhoek tot 25;

De Eizo Foris FS2434 is op het moment van schrijven te koop voor rond de 300, wat best veel geld is voor een 23,8″ monitor. Een IPS paneel is niet de meest vanzelfsprekende keuze voor een gaming monitor, maar door een goed paneel te gebruiken heeft Eizo een absolute meerwaarde weten te creren: de kleuren zijn enorm levendig en de kijkhoeken fantastisch. Voor video en fotoliefhebbers is dit natuurlijk geweldig en er wordt een schepje bovenop gedaan door een afstandsbediening mee te leveren. Ook in het alledaags gebruik merk je direct dat je met een ander kaliber monitor te maken hebt.

De kleine randen rondom het scherm zorgen ervoor dat je meer ‘in’ het spel zit en de monitor relatief weinig ruimte inneemt voor een 23,8″ monitor. De vele instellingsmogelijkheden zijn prettig en het is leuk om de kleurenprofielen van professionele gamers te kunnen gebruiken. Ook Smart Insight 2 zie ik een duidelijke toepassing hebben voor gamers.

Ondanks de hoge prijs (en de belabberde luidsprekertjes) ben ik van mening dat deze monitor zijn geld waard is. Sinds een paar jaar ben ik als consument goede beeldschermen erg gaan waarderen. Het is tenslotte een van de belangrijkste componenten voor de gebruikerservaring, want wat is een PC / tablet / smartphone zonder beeldscherm? Als ik nu terug ga naar een slecht TN-paneel heb ik daar de grootste moeite mee.

Ik schrijf reviews omdat ik het leuk vind. Feedback door middel van een bericht kan ik waarderen. Bevalt deze review? Neem dan ook eens een kijkje bij mijn andere reviews.

Heb jij ook een Eizo Foris FS2434 Zwart?

Hele nette review.
Mooie monitor, prima prijs voor wat je krijgt.
Met afstandsbediening notabene, wat een luxe ! _/-\o_
Thanks.
Zit op jouw exemplaar de achterkant ook wat los? Sinds het mounten aan mijn vesa arm lijkt er steeds meer speling in te zitten.
Ik heb interesse in deze monitor, maar ik speel Battlefield 4 dus vraag me af of het echt snel genoeg is voor FPS gaming.
Hopelijk kunnen jullie mij hierbij helpen en mocht dit monitor het niet zijn, voor welke moet ik dan gaan. Het liefst geen TN panel, want het oog wilt ook wat natuurlijk.

Bedankt
Eizo geeft zelf aan dat deze monitor vooral geschikt is voor MMO-spellen. Ik heb zelf niet echt FPS-spellen getest maar uit andere reviews (o.a. die van HWI) blijkt dat deze monitor minder geschikt is voor FPS-spellen. Zo ontstaan er artefacten bij het forceren van de hoge responstijd.

IPS is helaas gewoon een beeldscherm technologie die nog zo denderend is qua responstijden. Dus ik ben bang dat je moet afwegen wat je belangrijker vindt: een optimale game ervaring of een optimale visuele ervaring.
Mooie review en mooie monitor. Mijn oog is hier op gevallen, ik ben toe aan een multi-monitor setup. Echter is het ontzettend jammer dat de monitor maar 6cm in hoogte verstelbaar is.

Momenteel beschik ik over een XL2420T welke 13cm in hoogte verstelbaar is. Het liefst had ik dat ik m'n monitoren zo op tafel kon plaatsen. Dan maar een tafeltje o.i.d. eronder denk ik...

Bedankt voor de review. Denk dat dit sowieso mijn volgende monitor gaat worden. :)
Ik wil een IPS scherm aanschaffen.

Maar ik heb ongeveer het zelfde scherm gehad als jou. Alleen wat mij op valt tot zo ver, Is dat ik me huidige scherm: BenQ XL2411Z 144Hertz heeft.

Wat waren jou ervaringen van 144Hz weer terug naar 60Hz. Ik heb hem nu weer terug geclocked op 60Hz. Me ogen beginnen er wel weer langzaam aan te wennen.

Dus misschien is het gewoon wennen weer. :)

Hoor het wel.
H Michael,

Mijn ervaringen van 120Hz terug naar 60Hz zijn positief. Je raakt er vrij snel aan gewend. Natuurlijk, 120+Hz is aangenaam wanneer je veel gamet (lees: +-3/4 uur per dag) maar aangezien ik dat niet meer doe en sporadisch nog eens game speel is 120Hz geen vereiste meer, vind ik.

Daarnaast ben ik van mening dat beeldkwaliteit meer meerwaarde heeft dan hogere frames. Als ik nu een serie/film kijk kan ik van volle kleuren genieten. Ook al zit je er wat scheef voor, het maakt niet uit, de kleurkwaliteit/contrast is altijd uitstekend. Ik ben blij dat ik ben overgestapt naar een Eizo scherm, fantastische beeldkwaliteit en uitstekende garantie.

n ding om op te merken bij dit scherm: de 6cm in de hoogte die deze monitor versteld kan worden is te weinig. Ik heb er een monitorarm bijgekocht aangezien ik anders last krijg van nekklachten omdat je geforceerd wordt om naar beneden te kijken. Een rechte houding is out-of-the-box nagenoeg onmogelijk, tenzij je er een pak papier of een tafeltje onder zet.

Al met al een aanrader. Scherm heeft geen last van ghosting en de kleurcalibratie is na twee jaar nog steeds uitstekend. Weinig kleurverschil t.a.v. eerst.
Bedankt voor je bericht.

Maar toch hou ik me BenQ schermen omdat het toch weer zonde is om er verlies op te maken. Kleuren na tweaken met mijn model ziet het er ook prima uit! Maar ik kan geloven van Eizo dat het met hun schermen er Super"der" uit ziet! :P

Ik game iets meer dan 3/4 per dag namelijk. Dus ik ben bang dat ik er niet aan kan wennen maar dat is denk mijn punt waar ik tegen aan zit. (wil het risico liever niet nemen.)

Een clan genootje heeft een Eizo Foris FG2421 Zwart. Wat een scherm is dat! Hopelijk krijg ik snel of ik een betaalde baan kan krijgen en daar ga ik daar hard voor werken. Zit nu nog in een proefperiode :)

Ik ga zeker niet nu weer terug naar een LG of DELL bijvoorbeeld. Meteen voor het echte werk! :D En misschiien na het lezen van jou ervaringen de Eizo Foris FS2434 ;)

[Reactie gewijzigd door michaell958 op 16 mei 2016 00:24]