Sony PlayStation 3 Draadloos toetsenbord Review

stonedgeek 4 september 2014, laatste update op 4 september 2014, 1.647 views

Sony PlayStation 3 Draadloos toetsenbord

De CECH-ZKB1: Prima bluetooth toetsenbord voor een leuke prijs. (22 euro op het moment)

Pluspunten

• Formaat (ongeveer laptop toetsenbord)
  • Te gebruiken met PS3, PS4, Windows, Android, IOS, etc.
  • Typt redelijk goed
  • Bouwkwaliteit
  • Muisje

Minpunten

• Pairing duurt soms even
  • Gewicht (470g)

Ondanks dat ik nog zaken wil toevoegen, zet ik deze toch alvast online. Vooral gezien de korting van Nedgame.

Reden van aanschaf

Ik ben al een tijdje in het bezit ben van een leuke android tablet, en een PS3+PS4. Toch wilde ik eens proberen of ik een draadloos toetsenbordje kon gebruiken dat al deze apparaten ondersteunde. Typen was namelijk beroerd op al deze apparaten.

Het doorbladeren van boekjes van lokale electronicazaken en de pricewatch doorspitten was begonnen!

Reden voor deze keuze

Uiteraard als echte Hollander gesorteerd op prijs, en dan zien we daarna wel wat de kwaliteit doet.
Als tweede resultaat kwam deze Sony met 22 euro uit de bus. Hey maar dat is interessant! 22 euro bij Nedgame en 49 bij andere shops? Leuke aanbieding dus!

22 euro voor een toetsenbordje van een goed merk met 30 overwegend positieve beoordelingen op amazon UK. Dat was niet te weerstaan. Het design sprak mij aan en ja, voor die 2 tientjes is het een gokje waard.

Eerste indrukken

Een dagje later kwam PostNL op visite. Als eerste complimenten voor Nedgame, prima korting, prima contact en snelle verzending.

Over de doos kan ik kort zijn. Stevig, en niet overdreven groot.

Inhoud:
  • Handleiding boekje, etc
  • 2x AA batterij
  • Toetsenbord zelf
Het toetsenbord

De CECH-ZKB1

Dit is hem dan! Het toetsenbord!
Ziet er prima uit, voelt stevig aan... maar naast dat ie stevig voelt, is ie ook zwaar.
Een echt ultra portable toetsenbord is het dus niet.

Afmetingen

In het kort? 290mm (b) x 120 (h) x 25mm (d), 470 gram
Dit is dus een bevestiging dat het hier niet gaat om een super klein, dun toetsenbordje.
Voordeel hiervan is wel dat de toetsen groot genoeg zijn om best comfortabel op te typen. Dit is een best groot punt met moderne tablets. Ze kunnen alles, maar voor het typen wijken we toch uit naar een computer/laptop. Helemaal vergeleken met die belachelijke controllers op consoles.

Een indruk van de maten.

Design

Ik zal er kort over zijn, ik ben er een fan van. Mooi design, wel echt Playstation 3 stijl. Aangezien ik dat tot op heden de mooiste console vind, is dat voor mij een pluspunt.

Wat foto's:

Bouwkwaliteit
Dit toetsenbordje is flink stevig, ik heb oprecht het idee dat deze een beste tik kan opvangen zonder ermee op te houden.
Een unicum voor een klein toetsenbord; Hij heeft total geen flex bij het typen. De stevigheid is daar vast een reden voor, en het gewicht ook. Ik, en waarschijnlijk veel anderen, zullen het gewicht voor lief nemen en voor de stevigheid kiezen.

De materialen voor dit toetsenbord zijn vooral plastic. Wat hoogglans hier en daar, wat dof plastic erbij, en dat is het. Alles plastic. Geen fancy metalen zoals bij het Apple alternatief.
Als je hiermee kunt leven heb je aan dit toetsenbord helemaal geen verkeerde!

In gebruik

Pairen, het puntje waarop dit toetsenbord toch wat negatieve punten scoren gaat. Het duurt lang. Pairen met een tablet gaat wel, maar het duurt even voordat het toetsenbord tevoorschijn komt. Daarna meldt de tablet dat er een code op het apparaat ingevuld moet worden en daarna op enter gedrukt moet worden. Dit doen we dan maar braaf, en dan toch duurt het een goede 5 seconden voordat de verbinding tot stand gekomen is.

Aangezien ik dit toetsenbord gebruik op meerdere apparaten zal dit wel wat irritatie opleveren denk ik.
Met een realistische blik op deze zaken moet ik alleen wel toegeven dat de meeste bluetooth toetsenborden met pairen niet zo top zijn als je dat meerdere keren moet doen op andere apparaten.

Lange stukken typen is wel prima te doen. Als ultieme test typ ik dit hele document op het toetsenbordje. Dit gaat eigenlijk best wel lekker!

Het muisje

Zo bijzonder dat het een eigen kopje heeft gekregen! Nou goed, zo speciaal is het niet. Maar er zit een mooi stickje in het midden die als muis te gebruiken is. Of dit werkt hangt af van het apparaat waarmee hij verbindt.

Zoals te zien, is het geen super comfortabele aanwijzer. Bij lang gebruik voelt het niet lekker, en heel precies is het ook niet. Dit is vergeleken met een Logitech G500, dus mijn mening is wat extreem. Het functioneert allemaal best goed. Leuk dat het er op zit, helemaal voor de prijs.

Mijn bevindingen zijn dat het werkt op:
  • Android 2.2 t/m 4.4
  • Windows 7 en 8 (maar niet super soepel)
Het muisje werkt NIET op:
  • Ps4
  • Ipod touch v4
Verdere aanvullingen zal ik zelf doen wanneer ik ze tegen kom, maar jullie resultaten wil ik ook best in de review gooien.

Een prima toetsenbord voor een prima prijs. Typt lekker, is stevig, formaat is fijn. Voor de prijs is het zeker een overweging waard. Dat deze PS3 op de doos heeft staan moet je niet te serieus nemen. Mijn ervaring is dat het ook prima gaat op andere apparaten.

Zijn er opmerkingen, vragen, verbeterpunten? Laat maar weten! Zo lang jullie maar lief blijven :)

Heb jij ook een Sony PlayStation 3 Draadloos toetsenbord?

Hoi.

Kan je hier ook spellen mee spelen op de PS3 (bijv FIFA)

hoor graag van je, dank
Hai!

Gamen op de PS3 gaat helaas niet met dit toetsenbord. GTA V reageerde bij mij nergens op. Maargoed, zelfs als het mogelijk zou zijn is het nog niet erg praktisch. Daarvoor is ie niet handzaam genoeg. Ik hoop dat je er wat aan hebt :)