Specificaties 2-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Zyxel NSA325 v2 Review

stinga84 3 september 2014, laatste update op 3 september 2014, 1.242 views

Zyxel NSA325 v2

Deze Zyxel NSA325 v2 heb ik ruim een half jaar in bezit. De NAS biedt veel functionaliteit voor een zeer scherpe prijs. Het installeren van de schijven en het instellen van de NAS is erg eenvoudig. De mogelijkheden zijn voor mij ruim voldoende. Nadeel is de niet zo stille fan.

Pluspunten

• Behuizing en harde schijf trays voelen robuust aan
  • Installeren en instellen is erg eenvoudig
  • Veel mogelijkheden
  • Gunstige prijs

Minpunten

• Plastic voorkant voelt niet erg stevig aan
  • Fan is niet heel stil
  • Enkele keren niet uit slaapstand (restart)

Aanschaf
De NSA325V2 van ZyXEL heb ik ruim een halfjaar geleden aangeschaft in combinatie met 2 WD Red schijven van 2TB, speciaal voor gebruik in een NAS (WD20EFRX). Ik was op zoek naar een betaalbare NAS voor thuisgebruik, voor het centraal opslaan van al mijn foto's, video's en muziek, plus de mogelijkheid deze via mijn netwerk te delen en streamen (DLNA). Daarnaast wilde ik graag mijn Squeezebox voor het afspelen van muziek blijven gebruiken. Vanwege de gunstige prijs in combinatie met uitgebreide mogelijkheden, en het lezen van enkele positieve reviews, viel de keuze op de ZyXEL NSA325V2.

Installatie
Installatie was eerst problematisch; de NAS sloeg telkens vast. Dit bleek te komen doordat 1 van de 2 schijven defect was (indicatie door rode LED aan de voorzijde). Nadat deze schijf bij de leverancier was omgeruild voor een nieuwe, werkte de NAS na installatie als een zonnetje. Het installeren is trouwens erg gemakkelijk; binnen enkele stappen is alles geconfigureerd. Gedeelde mappen worden default al ingesteld volgens een handige structuur. Een nieuwe firmware is overigens eenvoudig te downloaden en installeren vanuit het administrator-scherm van de NAS. Het toevoegen van gebruikers en toekennen van rechten is eenvoudig, al heb ik dat thuis nog niet nodig (gehad).

Gebruik
Momenteel draait de Media Server software van ZyXEL voor het streamen van video's. Mijn Sony Blu-ray speler zou deze op moeten pikken via DLNA. Helaas bleek het aantal formaten dat de BD-speler afspeelt zeer beperkt te zijn. Daarom heb ik een Dune HD Connect speler aangeschaft welke (aangesloten op receiver) feilloos al mijn mediabestanden van de NAS op mijn televisiescherm toont.

Verder heb ik de standaard aanwezige Squeezecenter package op de NAS ge´nstalleerd voor het gebruik i.c.m. mijn Squeezebox. Muziek wordt sindsdien probleemloos vanaf mijn NAS afgespeeld op de Squeezebox.

Downloaden doe ik via torrent-files welke de standaard aanwezige download client verwerkt. Je kunt zelf aangeven waar de bestanden op de NAS worden geplaatst zodra de download compleet is; dit werkt handig.

Kritiekpunten
Een puntje van kritiek is de geluidsproductie: de NAS is te horen vanwege de fan. Uiteraard een heel zacht geluid, maar toch. Voor mij persoonlijk is dit geen bezwaar aangezien ik de NAS in de meterkast heb staan. Als multimedia opslagmedium voor in de woonkamer zou ik de ZyXEL NSA325V2 vanwege deze reden echter afraden.

De bouwkwaliteit is over het algemeen in orde; de voorkant van plastic voelt echter niet stevig aan.

Tweemaal lukte het niet om de NAS te benaderen via de browser; het leek alsof de NAS niet uit de slaapstand werd gehaald. Een herstart van de Zyxel NSA325 v2 loste het probleem op.

Heb jij ook een Zyxel NSA325 v2?