Specificaties 27" @ 2560x1440 (PLS, 6ms) - Bekijk alle specificaties

Philips 272P4QPJKEB Zwart Review

TERW_DAN 2 september 2014, laatste update op 4 september 2014, 926 views

Philips 272P4QPJKEB Zwart

Een monitor met een prima paneel, maar helaas een berg issues en features die slecht ge´mplementeerd zijn. Een afrader in mijn ogen, er zijn betere monitoren te vinden.

Pluspunten

• Goed paneel
  • Hoge PPI
  • Pivot
  • Goede inkijkhoeken

Minpunten

• DVI freeze met 1 exemplaar
  • Displayport connectieproblemen
  • Touchknoppen erg lastig te bedienen.

Specificaties
Webcam
Bewegingssensor
DVI freeze
Displayport connectieproblemen

De Philips 272P is een 27” monitor met een resolutie 2560x1440 dat is voorzien van een PLSpaneel. Nu ben ik zelf altijd al fan geweest van IPSpanelen, omdat ik de kleurechtheid en de inkijkhoeken vaak stukken beter vind dan die van TNpanelen. PLSpanelen zouden deze zelfde eigenschappen moeten hebben, dus toen ik deze monitor kon testen was ik er ook zeer benieuwd naar.

Specificaties

3.5mm jack
OverigIngebouwde 3W speakers
Ingebouwde Webcam/microfoon
Afmetingen met voet 63,9 x 580 x 242mm – 8,5KG

De monitor werd geleverd op m'n werk, waar we voornamelijk 24” 1920x1080-monitoren hebben staan. Vergeleken daarmee is het een flinke monitor, maar hetgene dat mij en mijn collega's al snel opviel is de flinke bezel die om de monitor heenzit. Daardoor doet de monitor niet zo heel modern aan, zelfs mijn HP LP3065 die inmiddels al weer 5 jaar oud is heeft niet veel dikkere bezels eromheen, en dat vind ik ook al een bakbeest, al was dat voor die tijd normaal. De bezel is op zich niet lelijk, het lijkt een beetje op brushed aluminium, maar hij is vooral vrij groot. De voet die erbij zit is daarentegen weer wat subtieler, uiteraard heb je wel een redelijk oppervlak op je bureau voor de monitor, maar de steun zelf is vrij smal.
De diepte van de monitor is ook vrij behoorlijk, de buitenste rand is op zich wel vrij dun, maar het stuk waar de aansluitingen opzitten is daarentegen dikker dan mij noodzakelijk lijkt.
Als je de monitor als enige monitor gebruikt is dat niet zo bezwaarlijk natuurlijk, maar een dunnere bezel is in een multimonitorsetup best prettig. Hoe groot je monitor ook is, het kan mijn insziens niet op tegen een dualmonitor setup. Ik draai al tijden met een 30” met daarnaast 2 20”jes voor het dagelijks werk, en het werkt echt prettiger dan werken met een enkele 30”, hoe groot dat die ook is.

De monitor heeft een displaypoort, duallink DVIpoort en 2 HDMIpoorten voor de input. Verder zit er nog een displayport output op, waardoor je een displayport-monitor kunt daisychainen.
Via displayport en de duallink DVI kun je de native resolutie draaien. Via HDMI blijft de maximale resolutie steken op 1920x1080. Leuk voor als je even een keer iets wilt aansluiten via HDMI, maar geen werkbare situatie op het moment dat je dat permanent doet, want dan wil je toch echt de native resolutie draaien, als is het maar voor de extra ruimte die je hebt.

Beeldkwaliteit
De beeldkwaliteit van het paneel is prima te noemen. Goede inkijkhoeken waardoor je zelfs als je bijna haaks op de monitor kijkt nog steeds fatsoenlijke kleuren hebt. Daarnaast heeft deze monitor geen last van bleeding die hinderlijk is. Om het te illustreren heb ik wat foto's gemaakt vanuit verschillende hoeken met verschillende foto's, om een idee te geven van hoe goed de inkijkhoeken zijn.

Ik heb 2 foto's gepakt, een met felle kleuren, de andere met wat zachtere kleuren en deze in het donker gefotografeerd recht van voren en vanaf rechts en links.

De kleuren vertekenen vrij minimaal. Een stuk minder dan bij het gemiddelde TN-paneel, zelfs als je vrij haaks op het scherm kijkt. Pixeldefecten ben ik bij de 2 exemplaren die ik heb niet tegengekomen. Backlight bleeding heb ik ook geen last van gehad, zelfs niet in een donkere ruimte, waarbij je het vaak snel ziet.

Stroomverbruik
Om te weten wat deze monitor verbruikt heb ik 'm aangesloten op een Wattmeter en 5 verschillende instellingen geprobeerd voor de helderheid. Op 0%, 25%, 50%, 75% en 100%. Op 25% is het het prettigst werken, dus de meest realistische waarde is die waarde.
De test heb ik gedaan met zowel een volledig wit scherm, als een volledig zwart scherm, om te zien of daar grote verschillen inzaten.

Energieverbruik - wit

25% 20 W
50% 25 W
75% 31 W
100% 37 W

Het verbruik tussen volledig zwart en volledig wit is zo'n 2W in bijna alle gevallen. Bij een helderheid boven de 50% schiet het verbruik flink omhoog. Het verschil tussen 0% en 25% helderheid is eigenlijk verwaarloosbaar klein.
Bij normaal gebruik, op een helderheid van 25% zit je dus op een verbruik van zo'n 21W. Niet slecht voor een monitor met een formaat als deze.

Pivot
De monitor kan 90 graden gedraaid worden, zodat de monitor in portraitmodus kan werken. Door het PLSpaneel heb je dan geen kleurvervorming, iets dat je met TNpanelen wel vaak ziet als je ze 90 graden draait.
Als je het scherm draait heb je wel een heel hoog scherm waardoor het voor standaard desktop gebruik niet heel erg handig is, maar voor specifieke zaken best heel handig kan zijn. Als je veel werkt met lange excelsheets bijvoorbeeld is het best praktisch het ding in pivot te zetten zodat je lang niet zoveel hoeft te scrollen en je een beter overzicht hebt in 1 keer.
Voor de gemiddelde gebruiker is het niet heel erg noodzakelijk denk ik, maar er zijn zeker situaties waarbij het verdomd handig kan zijn.

Menuknoppen
De monitor is voorzien van een paar 'touchknoppen', het zijn niet echt knopjes, maar plekken op de bezel waar je op kunt drukken om het OSD te bedienen. Ik moet zeggen dat ik er niet echt van kapot ben. Bij daglicht kun je namelijk nog wel zien waar je op moet drukken, maar in het donker is het vrij lastig, omdat je geen idee hebt waar het knopje precies zit, en ook de opdruk is niet tot nauwelijks te lezen. De powerbutton is nog wel te vinden als de monitor aanstaat, omdat deze direct naast de LED zit, maar de andere knopjes is meer op goed geluk indrukken. Het wandelen door de menu's is dan ook een tijdrovend en frustrerend klusje.

OSD
Het OSD zit op zich logisch in elkaar, maar in mijn ogen mist het een paar dingen, en niet alles is even consistent. De knoppen hebben namelijk een andere functie, afhankelijk of het scherm wel of geen signaal krijgt.

Wat ik in het OSD mis is een knop waarmee je snel door de verschillende videoinputs kunt schakelen, ook als je al beeld hebt. Mijn eigen oude HP monitor heeft 3 DVI-inputs en 1 inputknop op de voorkant waarmee je heel makkelijk door die 3 inputs kunt swtichen door die gewoon in te drukken, en dat lijkt me bij deze monitor ook een welkome toevoeging, zeker omdat je meerdere inputs hebt, zodat je makkelijk meerdere systemen met een enkele monitor kan gebruiken.

Dit had deels goed gemaakt kunnen worden als de monitor iets van autosensing had gehad op de inputs, maar dat heeft deze ook niet. Als je er dus een kabel op aansluit zul je handmatig de juiste input moeten selecteren. Omdat dat niet zo heel makkelijk gaat door het menu is het iets waar ik me al snel aan ergerde. Zeker als je maar 1 input aangesloten hebt.

Speakers
In de monitor zitten 2 2W speakers ingebouwd, volgens de specificaties zijn het stereoluidsprekers van hoge kwaliteit. Maar in realiteit zijn het speakertjes waarbij je blij mag zijn dat je de windowsbliepjes erdoor kunt horen. Ze klinken vooral blikkerig en je hebt er eigenlijk niet zo heel veel aan wil je een beetje serieus geluid eruit krijgen. Maar daar moet ik ook nog wel even bijzeggen dat ik nog geen enkele monitor heb gezien die dit soort speakertjes fatsoenlijk ge´ntegreerd heeft, dus mijn verwachtingen waren ook niet veel hoger dan de kwaliteit die hierdoor geleverd wordt.
Daarnaast vind ik speakers in een monitor vrij overbodig, iedereen die een beetje geluid wilt kan makkelijk een paar euro uitgeven voor een losse speakerset die een redelijk fatsoenlijk geluid geven.

USB3.0 hub
Wat erg handig is, en wat tegenwoordig een beetje een verplicht nummertje lijkt voor monitoren, is de ingebouwde USBhub. In dit geval is het een USB3.0 hub die plek biedt aan 3 USB3.0poorten. De poorten zitten vrij ver achter het scherm geplaatst, waardoor je niet zo heel makkelijk iets in kunt steken. Een voordeel is wel dat je de kabels en USBsticks niet ziet, zelfs als ze wat groter zijn.

Webcam
In de monitor zit ook een webcam ingebouwd. Op zich geeft deze redelijk beeld, al ben ik persoonlijk niet kapot van het feit dat die dingen in monitoren zitten. Een nadeel, ook bij deze monitor, is dat je ze niet uit kunt zetten. Zeker met het toenemende misbruik van die dingen is het wel iets dat handig zou zijn of mensen in elk geval een gerust gevoel zou kunnen geven. Je kunt er uiteraard voor kiezen om de webcam niet aan te sluiten, maar dan mis je ook gelijk de functionaliteit van de USB3.0hub die ingebouwd is.

Een ander dingetje van de webcam is dat op het moment dat je de monitor 90 graden draait, de webcam dat niet detecteert, en je het beeld dus op z'n zijkant opneemt. Niet heel erg op zich, maar het zijn van die kleine dingetjes

Bewegingssensor
Om stroom te besparen kan het scherm dimmen op het moment dat je er niet achter zit. Hiervoor zijn 2 sensoren aan de onderkant van het scherm aangebracht. Op het moment dat deze geen beweging meer detecteren wordt de helderheid van het scherm een stuk omlaag geschroeft, waardoor deze minder stroom verbruikt.
Op zich een leuk idee, ware het niet dat bij normaal gebruik die sensoren te weinig beweging detecteren als je rustig achter je systeem zit te werken. De enige oplossing is dan als een gek gaan zwaaien voor de bewegingssensor (of andere rare bewegingen uithalen). Hoewel die hilariteit hiervan mijn collega's wel kon plezieren was ik er zelf minder van gecharmeerd, omdat het vrij vervelend is als dat ding uitslaat op het moment dat je ermee aan het werk bent.
Gelukkig kan deze functie uitgezet worden, en dat is dan ook wat ik snel gedaan heb, want prettig werkt hij niet.

DVI-freeze
Bij het gebruik van de monitor via de duallink DVI-aansluiting viel me op dat het scherm vaak gewoon vastloopt. Dat klinkt raar, maar wat er gebeurd is dat van het een op het andere moment het scherm bevriest, terwijl het systeem zelf gewoon vrolijk doorwerkt zonder verdere problemen, en een 2e monitor wel gewoon beeld geeft zonder problemen.
Dit is opgelost zodra je de monitor uitzet en dan weer aanzet, maar gemiddeld heb je na 2 uur weer hetzelfde probleem.

Dit heb ik getest op een aantal videokaarten, een MSI Radeon 6870 Hawk, een Gigabyte Geforce 8500GT en een MSI Radeon 6850. Allen geven hetzelfde probleem dat het beeld stil blijft staan na zo'n 2 uur werken. Met mijn eigen 30” HP heb ik die problemen nog niet gehad in de bijna 6 jaar dat ik dat ding hier nu voor m'n neus heb staan, dus het is echt iets dat aan te monitor te wijten is.
Gelukkig kon ik een vervanger krijgen van deze monitor om te kijken of het probleem daarmee was opgelost. Het tweede exemplaar van de monitor heeft dit DVI-freezeprobleem gelukkig niet, die blijft gewoon lopen na 2 uur zonder problemen. Ook kon ik niet echt overeenkomende problemen vinden op internet, die niet gerelateerd waren aan de videokaart ofwel een systeem dat vastliep, maar niet de monitor zelf.

Ik ben bang dat ik gewoon een brak exemplaar te pakken heb gehad met de betrekking tot dit probleem, maar het leek me voor deze review wel het vermelden waard.

Displayport problemen
Een ander probleem waar ik tegenaanliep waren connectiviteitsproblemen met de displaypoort. In combinatie met een aantal videokaarten krijg je gewoon geen beeld via displayport. Andere monitoren via displayport werken prima, maar deze weigert vaak gewoon beeld te geven.
Een ander probleem dat vaak voorkomt, bijvoorbeeld bij mijn Radeon 6850 is dat op het moment dat je de PC in slaapmodus laat gaan en vervolgens weer probeert wakker te maken wordt de monitor niet meer herkend, waar die het daarvoor wel gewoon deed. Het systeem zelf is verder gewoon up and running, gezien die via het netwerk bijvoorbeeld nog prima te benaderen is, maar met deze monitor eraan krijg je er geen beeld meer uit.
De enige oplossing hiervoor is je systeem rebooten en dat vind ik eigenlijk geen prettige oplossing.

Dit probleem heb ik met beide exemplaren gehad, dus ik denk dat dat iets is dat toch niet helemaal lekker zit met deze monitor.

Deze monitor kost op het moment zo'n 480 euro bij de goedkoopste winkel die 'm direct kan leveren. Voor een monitor van deze specificaties is dat geen gek bedrag, maar voor deze prijs had ik wel wat meer kwaliteit verwacht, die Philips niet levert met dit scherm.
Als je een keer een scherm als dit op de kop kan tikken voor weinig, dan is het geen gekke deal, maar het volle pond betalen zou ik echt niet doen na deze ervaring.

Tot slot
Het is fijn dat deze monitor beschikt over een goed paneel, anders was de score waarschijnlijk niet verder gekomen dan 1 ster. Als je deze monitor koopt moet je dat echt doen vanwege het paneel, en niet vanwege alle andere opties van de monitor. De bediening van het scherm is niet prettig, de features die erop zitten zijn vrij halfbakken zoals de niet uit te schakelen webcam en een sensor die je maar half detecteert. Verder zijn er gewoon teveel problemen met dit scherm als het aankomt op het aansluiten via displaypoort, en met 1 exemplaar met DVI. Zelfs als ik er vanuit ga dat ik gewoon pech heb gehad met 1 monitor ivm het DVI probleem, dan maakt dat mijn oordeel er niet hoger op.
Op het internet heb ik genoeg reviews gelezen waar de scores van deze monitor een stuk hoger lagen, maar mijn ervaringen vertellen me toch iets heel anders.
Ben je op zoek naar een monitor, zoek verder dan deze, want ik ben ervan overtuigd dat je voor dit bedrag toch echt betere kwaliteit in huis kan halen.

Heb jij ook een Philips 272P4QPJKEB Zwart?