Asus M3A78-EH Review

pc fluisteraar 2 maart 2009, laatste update op 17 november 2015, 1.275 views

Asus M3A78-EH

Pluspunten

• prijs
  • am2+ socket
  • chipset

Minpunten

• positionering interne aansluitingen

Layout Score: 2
Sinds Juni 2008 ben ik eigenaar van de asus m3a78-eh. Ik ben er heel tevreden over en er is nog nooit iets mee gebeurd. Ik gebruik hem in combinatie met de volgende hardware:

AMD ATHLON X2 4050E
ASUS 8400 GS SILENT
MAXTOR DIAMANDMAX 21 80 GB
SAMSUNG SPINPOINT 320 GB
2*1 GB DDR2 RAM MODULES OP 800 MHZ

Interne aansluitingen/connectors

Het moederbord heeft een ATX formaat en beschikt over 4 geheugensloten, welke 2 GB per slot ondersteunen. Rechts van de geheugenmodules zit de aansluiting voor de voeding, een 24-pin connector. Ik ben van mening dat deze aansluiting beter iets hoger hadden kunnen maken, want hij zit precies op de hoogte van mijn harde schijf. Hierdoor kon ik de voeding niet aansluiten, en was ik genoodzaakt om de harde schijf te verplaatsen. De andere stroomaansluiting, met vier pinnetjes voor extra stroom voor de processor, zit daarintegen wel bovenin op het moederbord. Ik vind die plek toch een stuk gemakkelijker. Onder de 24-pin connector zitten 6 sata poorten, en één IDE poort. Ik ben van mening dat ze deze beter iets hoger hadden kunnen maken, omdat er nu heel veel kabels door mijn behuizing lopen, terwijl er meer ruimte was om die weg te werken wanneer deze hoger zouden zitten. De floppy aansluiting zit zelfs helemaal onderin het moederbord, waardoor mijn kabel maar net lang genoeg was. Op het moederbord zit onboard-audio en een CD-ROM audio connector. Deze zit links van het PCI slot. Ook deze plek is onhandig, omdat ik daar een pci kaart heb zitten en er nu niet meer bijkan zonder de kaart eruit te halen. Er zitten 3 PCI sloten, 2 PCI x1 sloten en een PCI x16 slot op het moederbord. Het moederbord beschikt over een AM2+ socket, wat voor mij de reden was tot aanschaf, zodat ik later naar een phenom2 processor over zou kunnen stappen. Echter ik heb naderhand toch besloten dit niet te doen, omdat ik dan gelijk een ander (beter) moederbord zou kopen. Bovendien ondersteund het moederbord processors met een TDP van maximaal 95 watt, waardoor de snellere modellen het al niet doen. Tot slot biedt het moederbord de mogelijkheid tot het aansluiten van nog eens 8 extra usb 2.0 poorten.

Externe aansluitingen/connectors

Achter op het moederbord zitten twee ps/2 poorten voor het aansluiten van een muis en toetsenbord. Verder zitten er 4 usb 2.0/1.1 aansluitingen, één LTP poort, aansluitingen voor geluid (8 kanalen), één COM poort en een netwerkaansluiting tot één Gbit per seconde.

De BIOS

De BIOS beschikt over een redelijke hoeveelheid opties. De FSB kan handmatig worden ingesteld tussen de 200 en 300 MHz in stapjes van 1 MHz. Omdat mijn processor standaard een FSB heeft van 200 MHz, kan ik niet underclocken met dit moederbord. Er zijn instellingen voor wake up devices, waardoor je met het toetsenbord of door een usb apparaat je computer kan opstarten. Verder beschikt de BIOS over verschillende opties die je mag verwachten, en niet te vergeten asus Mylogo, waarmee je tijdens het opstarten van het moederbord je eigen foto kan laten zien.

De chipset

Het moederbord maakt gebruik van de 780-G chipset van AMD op de northbridge, en een SB700 chipset op de southbridge. De northbridge heeft een hardwarematige videoprocessor, een ATI HD3200 core waardoor de prestaties op het gebied van video/games/afbeeldingen aanzienlijk beter zijn. De core maakt gebruik van het RAM geheugen. In de bios kan je dit instellen, tot maximaal 512 MB. De 780G heeft de beste onboard graphics op dit moment. Deze chipset was ook een reden om dit moederbord aan te schaffen, omdat hij zeer goed presteerd onder laag energieverbruik, en tegelijkertijd ook nog heel betaalbaar is.

Het moederbord gebruikt weinig stroom, en in combinatie met mijn 4050E processor is het de ideale download-bak in mijn ogen, maar toch met goede prestaties. Verder is een vergelijkbare opstelling ook geschikt als HTPC.

Software

Bij het moederbord word een DVD met software geleverd, waarmee je eenvoudig de bios kan flashen of een update kan uitvoeren. Verder zitten er ook drivers bij, echter deze heb ik niet gebruikt, omdat alles werkte. Bovendien draai ik er linux op en is de software voor windows.

Ik ben tevreden over de hoeveelheid (aansluit) mogelijkheden van het moederbord. Ik ben een mid-end gebruiker, en dit moederbord past daar goed bij. Het nadeel is echter wel dat de interne aansluitingen op onpraktische plaatsen op het moederbord zitten, waardoor er kriskras kabels door de behuizing lopen, en dat komt de airflow niet ten goede.

EDIT: fout opgelost met dank aan wouterdv

Heb jij ook een Asus M3A78-EH?

Ik heb dit moederbord ook, op zich werkt het prima. Echter ik had het nooit gekocht als ik iets beter opgelet had (gekocht in juli 2008). Ten eerste is dit één van de weinige (of zelfs het enige) moederborden in de M3A78 series die geen processoren van meer dan 95W ondersteunen. Behalve dat is de support van Asus ook vrij slecht. De laatste bios update is van 5 januari dit jaar, helaas is er voor dit moederbord ook geen ondersteuning van Phenom II processoren. Althans, niet volgens de officiele lijst van Asus.

Sterker nog... hoewel mijn processor (een Phenom X4 9750 van 95 Watt) in eerste instantie vermeld stond tussen de ondersteunde processoren, staat die er nu helemaal niet meer bij. Ik heb al een paar keer met Asus gemaild of er nog officieel support komt voor 95 Watt (en lager) Phenom II processoren, maar tot dusver geen resultaat.

Of deze processoren (niet ondersteund) werken in het moederbord weet ik niet en ik ga ook maar geen nieuwe cpu aanschaffen om het te proberen.
Als ik vragen mag: Als je de HD3200 hebt gekozen als on-board chip omdat je dat zo lekker zuinig vindt, waarom dan een 8400GS erbij?
Dan had ik een low profile (als je daar de kast voor hebt tbh) passive HD3450 gekocht en lekker Hybrid CF aangezet.
Heb je betere prestaties en toch een vrij laag energieverbruik.

Maarja, nette review en mooi dat het bord zo aanspreekt!
Zit zelf ook over zoiets na te denken.
je moet er wel een extra videokaart in hangen, omdat de onboard 3200 geen aansluiting heeft. Het is niet bedoelt als volwaardige videokaart, maar alleen als een soort hulpje voor de uiteindelijke videokaart. Daardoor krijg je als het ware ook een soort Hybrid CF of SLI wat je zei. Mijn 8400 GS is ook passief gekoeld en zuinig.
Verder bedankt voor je tip/meedenken.

[Reactie gewijzigd door pc fluisteraar op 2 maart 2009 19:57]

Oke, dan klopt je plaatje niet helemaal volgens mij.
Want een HD3200 is een on-board videochip en volgens dje plaatje over de AMD 780-Architecture is het een chip met DVI-aansluiting.

Voor zover ik kan zien zit trouwens op dit bordje wel gewoon een D-SUB-aansluiting: http://www.asus.com/produ...9&l1=3&l2=149&l3=639&l4=0

Die heeft precies dezelfde videochip.
Neem dus aan dat dit ook een onboard is met een DVI / HDMI-aansluiting.

Vandaar de verwarring denk ik ;)

[Reactie gewijzigd door Merethil op 2 maart 2009 20:04]

de link die je post verwijst naar een M3A-H/HDMI, en mijn review gaat over een m3a78-eh. Hoe het bij jou moederbord zit durf ik niet met zekerheid te zeggen.

[edit] ik heb gezocht. In ieder geval is het bij mijn moederbord zo dat ik aan een extra videokaart moet, maar dat geldt niet voor alle mobo's. Er zijn ook mobo's die uitsluitend gebruik maken van de onboard gpu uit de chipset.

[Reactie gewijzigd door pc fluisteraar op 3 maart 2009 08:21]