Arctic Accelero Hybrid II 120 Review

nldbobg 2 september 2014, laatste update op 2 september 2014, 907 views

Arctic Accelero Hybrid II 120

Deze cooler koelt goed en is erg stil op vol vermogen. Het waterblok houd de GPU goed cool hiernaast zorgt de grote heatsink voor koele VRM's en VRAM. Helaas word er geen rekening gehouden met crossfire of SLI.

Pluspunten

• Ondersteuning voor veel verschillende GPU's.
  • Stil, ook op vol vermogen.
  • Koelt de GPU goed.
  • De heatsink koelt de VRM's en het VRAM goed.
  • Werkt goed in crossfire/SLI setup omdat je de warmte verplaatst (ingesloten kaart maakt niet meer uit).

Minpunten

• De meegeleverde hoeveelheid heatpads is krap.
  • Afschermbeugel/draagarm kan niet worden gebruikt icm. crossfire of SLI.

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 4
Reden tot aankoop.

In mijn setup maak ik gebruik van een MSI HD7970 en een sapphire 208X in crossfire.
Alleen de HD7970 ingebouwd zorgd voor lage temperaturen en een stille kaart.
Na het bijplaatsen van een 280X word nu helaas de bovenste kaart (HD7970) erg warm tijdens het gamen, de Fan gaat naar 100% en ik hoor deze nu door mijn headset heen.

Als eerste heb ik om dit probleem aan te pakken, de airflow in mijn case aangepakt.
Helaas hielp dit niet voldoende om de ingesloten GPU koel te houden.
Hierdoor ben ik gaan kijken naar alternatieve koelers voor de GPU's.
Omdat de Kaarten ingesloten zitten is een ander luchtgekoelde koeler geen optie, ik ben hierdoor gaan kijken naar closed loop wc systemen.

Er zijn verscheidene van dit soort systemen op de markt, ik heb voor deze arctic gekozen in verband met de GPU's.
De R9 serie (280X = rebrand HD7970) staat erom bekend dat het VRM's en VRAM erg warm word, dit setje is als enige verkrijgbaar met een heatsink voor deze onderdelen.
Helaas staan deze kaarten weer net niet op de compatibiliteits lijst, Dit heeft te maken met de plaatsing van de GPU.
In deze serie kaarten licht de core net iets lager op de kaart waardoor er geen contact kan worden gemaakt met de koeler, gelukkig zijn er voor een paar euro CU adapters te koop (deze leg je op de core zodat er contact kan worden gemaakt met de koeler).

De Installatie.

Als eerste is het verstandig om alle spullen klaar te zetten, zo heb je tijdens te installatie een snijmat en een stanley mes nodig.
Hierna heb ik de oude koeler verwijdert en de GPU/VRAM/VRM's goed schoongemaakt.

Het koelblok kan hierna worden voorbereid door de bouten, spacers en koelpasta aan te brengen.
Verstandig om nu te doen is dit complete koelblok vast zo te positioneren op je werkplek dat later de kaart in 1 kaar kan worden geplaatst.

Op de achterkant van de kaart kun je nu de heatpads plaatsen op de plekken waar veel hitte vrij komt (VRM's en VRAM), het aantal meegeleverde pads is erg krap maar met een beetje passen en meten voldoende.
Als dit gedaan is is het de bedoeling dat je een bescherm laag over de rest van je kaart plaatst, hiervoor moet je de geplaatst heatpads uit deze laag snijden.
In de handleiding staat beschreven dat je dit doet door de laag op de heatpads te leggen en af te tekenen, ik raad dit ten zeerste af.
op het moment dat je deze laag op de heatpads plaatst plakken deze vast en kan je weer van voor af aan beginnen met het aanbrengen.
Bij de tweede kaart waarop ik deze koeler plaatste heb ik hiervan geleerd en de laag iets boven de heatpads gehouden, hierna met een highlighter de heatpads overgetekend.
De afgetekende stukken kun je nu uit de bescherm laag snijden waarna je deze op de kaart kan plaatsten.

Nu kan de heatsink worden geplaatst op de heatpads, waarna je dit geheel op het koelblok plaatst.
met behulp van de bijgeleverde spacers en bevestigingen materialen kan het geheel nu vast worden gezet aan elkaar.

Met behulp van 6 meegeleverde clips kun je de heatsink goed vast zetten zodat deze over de gehele lengte van de kaart op de heatpads drukt.

De koeler is nu gemonteerd op de kaart, en je kan de bijgeleverde fan op de radiator nu schroeven, ik heb zelf deze fan vervangen voor een andere ivm. de kleur.
De meegeleverde fan heeft een aansluiten voor op de kaart, deze heb ik als inblaas fan voor de case gebruikt.

hierna kun je het geheel in je kast bouwen, hiervoor heeft arctic nog een extra steun meegeleverd ivm. het gewicht van het geheel.
Helaas is deze steun niet te gebruiken zonder modificatie als je meerder kaarten met elkaar wil gebruiken, deze blokkeert namelijk de connecter voor crossfire/SLI.

Koel performance en geluid

Ik gebruik furmark om de kaarten te stressen, het is bekend dat dit de VRM's heel erg zwaar belast.
Deze temps zijn de maximale temps geregistreerd na twee furmark benchmarks @ 1080p 8xmssa.

HD7970 @1100mhz/1500mhz +10%power

VRM - 42c - 78c
stil ook op 100%

280x

core - 80c
VRM - kan niet worden uitgelezen
erg veel geluid met fan op 100%

core - 29c - 58c
VRM- kan niet worden uitgelezen
stil ook op 100%

De Pomp van de koeler word op een molex aangesloten en draait constant op vol vermogen, de eerste minuut na inschakelen is deze goed te horen, maar hierna vrijwel niet meer.
ook de meegeleverde fans zijn stil ook op 100%

Met behulp van deze koeler krijg ik mijn crossfire setup goed stil ook als deze op 100% draait, ik maak gebruik van een lichte overclock wat deze koeler makkelijk aan kan.
De cooling van de VRM's en het VRAM valt of staat met de airflow in je kast, hier is ook voor mij nog veel te winnen.

Heb jij ook een Arctic Accelero Hybrid II 120?

Maar de VRM's en RAM zit toch aan dezelfde kant van de kaart als de GPU?
Wordt dit op deze manier dan toch genoeg gekoeld?
(De cijfers liegen er niet om, maar kan het me haast niet voorstellen....)
Dat klopt, de heatsink voor VRM'w en RAM zit aan de achterkant van de kaart en niet rechtstreeks op deze onderdelen.
Deze heatsink is vrij groot en word enkel gebruikt om deze onderdelen te koelen, de warmte van de core word door het waterkoelings gedeelte weggeleid.
Goede review! Kun je toelichten waarom sli/crossfire niet gebruikt kan worden met de draagarm? Hoe erg is het als je de draagarm achterwege laat voor de stabiliteit/stevigheid van de kaarten?

Edit: nog een vraag, hoe lang zijn de slangen? Ik zou de rad bovenin mijn kast willen plaatsen, maar kan niets vinden over de lengte van de slangetjes...

[Reactie gewijzigd door voz op 26 november 2014 21:36]

De draagarm steek een stuk uit waardoor deze de volgende kaart overlapt FOTO.
Zelf gebruik ik de beugels niet, de kaarten heb ik goed vast gezet aan de kast met schroeven op de gebruikelijke plek.
verder geen last van doorhangen, de beugel is eerder een sierlijst.

De lengte van de slangen is 420mm, Ik heb zelf de rad's boven in de kast gemonteerd en heb lengte genoeg.
bron: manual