Specificaties 16,4MP, Full HD filmen, 50x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Fujifilm FinePix S1 Zwart Review

frankvdtillaart 2 september 2014, laatste update op 13 september 2014, 797 views

Fujifilm FinePix S1 Zwart

Geniale camera die mijn liefde voor fotografie eindelijk heeft doen opbloeien.

Pluspunten

• De pluspunten voor mij: Water en stofdicht, 1080p/60 videoopname, 50x zoom, analoge stabilisatie, vaste lens, hoge kwaliteit display, bediening via WiFi, HDR-mode.

Minpunten

• Deze camera heeft alle pluspunten die ik zocht. Dan blijven er geen negatieve dingen over om te benoemen.

Snelheid en automatiek Score: 5
Batterijduur Score: 5
In het verleden heb ik al eerder pogingen ondernomen om mijn liefde voor fotografie te laten opbloeien. Hiertoe behoorden in het 2 a 3 megapixel camera-tijdperk een eerdere Fuji, tijdens de race naar meer megapixels een 12 megapixel pocket-camera en sinds een paar jaar mijn mobiele telefoon (momenteel een HTC One met ook 1080p videoopname). Al die eerdere pogingen waren leuk, maar staan in schril contrast met wat deze camera met mij doet.

Ik pretendeer niet deze camera met andere in z'n klasse, of uit andere klasses te kunnen vergelijken. Naast enige interesse in fotografie mis ik simpelweg de ervaring met alle andere camera's. Toch wil ik mijn gedachtegang wel met jullie delen.

Aanschaf
Net voor de zomervakantie van dit jaar meldde mijn vriendin dat ze betere foto's wilden dan we kunnen nemen met onze telefoons. Als alternatief nog de full-frame DSLR van mijn zwager overwogen, die ik niet mee wilde nemen vanwege het formaat en prijs van die camera.
Dus een dagje lang reviews opzoeken, camera's met elkaar vergelijken, ergens tussen de 100 en 800 euro uit willen geven aan een camera ... In de box nadelen staat al dat deze camera alles heeft wat ik wil hebben, dan hoeft het ook niet duurder te worden natuurlijk.

Water- en stofdicht
Simpel, geen gedoe als er een keer een regendruppel valt, geen hysterisch 'aaaah pas op de camera wordt nat'. Gewoon lekker doorklikken en foto's maken, en dan rustig opbergen. :-)

10800/60 videoopname
We zitten al enige tijd in het Full HD tijdperk, heerlijk om videos met die kwaliteit terug te kijken. 60 fps was niet nodig, maar leuk dat het kan (en het ziet er Úcht goed uit).

50x zoom & analoge stabilisatie, vaste lens
Een vorige camera had 5x zoom, een van de redenen dat die camera me niet echt beviel. Soms is verder inzoomen gewoon fijn. Uiteindelijk is de keus uit camera's met ongeveer 24x + zoom groter... maar deze heeft 50x. En inzoomen op de maan, beeldvullend, met de stabilisatie, uit de hand een foto nemen, Ún nog een scherp resultaat ook? De maan heb ik nog nooit zo scherp en met zo veel detail gezien. En geen gedoe met verwisselen of mogelijk naar andere sets kijken, deze doet gewoon alles van 24 tot 1200 mm (wat dat ook mag betekenen).

Hoge kwaliteit display
Het display achter op de camera heeft met 900000 beeldpunten er 3x zoveel als sommige anderen in deze prijsklasse. Meer detail om te zien of die foto goed is gelukt (het antwoord is meestal ja, tenzij de mensen niet lachen. ;-) )

Bediening via WiFi
Samen met iemand de jungle in, een groepsfoto maken waar geen andere mensen zijn, een selfie of de camera op een hoog punt neerzetten om sniper-shots te nemen van de talentenavond, via Wifi kan het allemaal. Het beeld van je telefoon geeft realtime weer wat de camera ziet. Inzoomen kan, plaatjes schieten kan, video nemen kan.

RAW fotografie & HDR
Tijdens de reis ben ik er nog achter gekomen dat de camera in RAW kan fotograferen (uiteraard, maar was geen selectiecriterium). Samen met het programma DarkTable heeft me dat geholpen om uit onmogelijke plaatjes ('s avonds, donker, mooie lucht) die in standaard JPEG donker uit de camera komen rollen, via de RAW bestanden de foto zo uit te laten komen dat gezichten duidelijk zijn, kleuren van de lucht prachtig doorkomen, et cetera.
In het boek 'The art of fotography' dat ik in het vliegtuig en tijdens busreizen heb doorgelezen nog de tip gekregen om op de Histogram te letten. Heel simpel: Als de meest donkere en meest lichte waarde binnen je histogram vallen: maak een foto, en gebruik de RAW als je de balans van licht/donker niet goed genoeg vindt om zelf een nieuwe JPEG te maken. Als het histogram niet het volledige contrast omvat, dan kun je de camera in HDR-mode zetten. Dit levert ook prachtige beelden op, waarbij de camera beter omgaat met het maken van de JPEG. De originele plaat wordt ook nog bewaard zodat je zelf nog aan nabewerking kan doen.

Al met al een top-camera voor een goede prijs. Ik blijf deze de komende jaren met veel plezier bij me dragen.

PS. Foto's attachen hier lukt niet, "Toegestane maximum grootte is 307.2 kB.' Oddly specific die bestandsgrootte. En ben nog bezig met foto's sorteren van de vakantie, dus publieke DropBox linkjes volgen ook pas later ...

Heb jij ook een Fujifilm FinePix S1 Zwart?