TP-Link Archer C5 V1 Review

Ardj 1 september 2014, laatste update op 10 februari 2015, 15.672 views

TP-Link Archer C5 V1

- Prijs/kwaliteit verhouding is prima. - Interface is simpel opgezet, maar erg uitgebreid qua instellingen. - Bereik is in mijn ogen goed. - Na 100 dagen uptime nog geen problemen gehad.

Pluspunten

• Dual Band
  • Bereik
  • Overzichtelijke interface
  • 2 usb-poorten
  • OpenWrt/ DD-wrt beschikbaar

Minpunten

• Bouwkwaliteit (plastic pootjes ipv rubber, schuift te makkelijk)
  • Geen stabiele OpenWrt build

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 4
Ik ben een tijdje terug over gegaan op UPC en het standaardmodem is ronduit slecht te noemen qua WIFI.
Om die reden maar eens gaan kijken naar een router, mijn eisen waren: Dual Band, duurzaamheid (als in, kan een paar jaar mee) en uitgebreide beheerbaarheid.

Inhoud van de doos
De router zelf
Een stroomadapter
Een netwerkkabel
3 Antennes
Setup-CD
Quick installation guide

Setting-up
Het installeren is erg simpel, de quick installation guide beschrijft alle stappen die nodig zijn. Ook beschikt de router over een Quick Setup optie (niet uitgeprobeerd).

Hierna is het mogelijk om wat instellingen in het modem zelf te wijzigen, standaard staan alle belangrijke dingen op optimale instellingen en staan 2.4 GHz en 5 GHz aan.

De router is benaderbaar via een webadres, geeft geen problemen waneer meerdere sessies tegelijk draaien (wat UPC TC modems bijvoorbeeld wel hebben). Bij het wijzigen van instellingen geeft de router zelf aan dat hij opnieuw gestart moet worden. Dit hoeft echter niet direct, zo kun je dus alles naar je eigen idee instellen en daarna 1 keer opnieuw opstarten.

Bestanden delen tussen pc's
Bij wat testjes die ik heb gedaan tussen verschillende computers (altijd WIFI > bedraad), haalde ik zo'n 15MB/s qua snelheid (met pieken van 20MB/s).

Signaalsterkte
Aangezien ik de router vooral heb gekocht voor het internetbereik (rondom het huis en op zolder), heb ik de ingebouwde wifi-utilities van mijn mac er eens op losgelaten. Dit heb ik gedaan op de zolder, dit houdt in, 2 betonnen vloeren en ongeveer recht boven het modem.

De resultaten:
Resultaten op 1e verdieping

Resultaten zolder
5 Ghz

2.4 Ghz

Hierbij is duidelijk te zien dat het 2.4 GHz netwerk hetzelfde presteert als het 5 GHz netwerk qua bereik, maar een hogere doorvoersnelheid geeft (23 MCS). Waar dit mee te maken heeft durf ik niet te zeggen, of het 2.4 GHz netwerk hier last heeft van apparatuur o.i.d.

Ik ben tevreden zover over de prestaties van de router, maar daar moet ik dan ook eerlijk bij zeggen dat ik weinig vergelijkingsmateriaal heb (alleen een KPN modem en het huidige UPC modem). Bereik is voldoende om het hele huis en tuin te voorzien van het 5 GHz netwerk, zolder de rest van de straat lam te leggen.

Extra opties van de router gebruik ik niet en zal ik waarschijnlijk ook niet gaan gebruiken: De printer is via wifi aangesloten, dus hoef ik van de ingebouwde printhub geen gebruik te maken. De media-pc die aan de TV hangt is bekabeld verbonden met de router, dus heb ik ook geen losse NAS staan.

Update:
Inmiddels bijna 2 maanden uptime, heb de router niet meer aangeraakt en hij draait nog steeds zo goed als toen die voor het eerst ingesteld werd!

Heb jij ook een TP-Link Archer C5 V1?

Ondersteunt de Archer C5 de 5Ghz kanalen >100? Kan iemand dat aub controleren? Wij zijn benieuwd in deze tread. Alvast dank _/-\o_
Nee, helaas niet: 36/40/44/48 en auto zijn de mogelijkheden.
Dank, helaas :/
En met dd-wrt of openwrt?
Uit m'n hoofd kon ik inderdaad wel 100+ selecteren in OpenWRT. Ik kreeg alleen de router niet stabiel op hoge snelheid, bleef hangen rond 6MB/s. Dus draai nu weer originele firmware..
Op mijn laptop thuis kan ik alleen 2,4ghz ontvangen. Ik kan vandaag mijn nieuwe USB 3.0 Wifi receiver, een TP-Link Archer T4U ophalen zodat ik ook de 5Ghz nu optimaal kan benutten. Ben benieuwd naar de snelheid. Ik heb wel eerder een Samsung wis12abgnx gebruikt. Die hoorde bij mijn HD decoder maar ik heb het stuurprogramma voor de laptop gezocht en gevonden en dat werkte best vlot. Ik zal bijna net zo snel als bedraad. Ik weet alleen niet meer of dat via de TP-link router liep of nog via het Ziggo modem (Cisco EPC3928).
Mijn ervaring met usb wifi-receiver is echt top, bijna net zo stabiel en snel als bedraad. Haal 14.2MB/s bedraad en 14MB/s via wia, met minimale pieken.
Je geeft het volgende aan als nadeel: "Nog geen dd-wrt/open-wrt beschikbaar". OpenWRT is er volgens mij sinds de stabiele 14.07 release en misschien al wel iets eerder.
De C5 heeft een gecomibneerde wiki pagina met de C7 en de WDR7500 met instructies: http://wiki.openwrt.org/toh/tp-link/tl-wdr7500
Nvm. Ik lees er overheen. Ik wacht zelf op een DD-wrt, simpelweg omdat ik dat eerder op een routertje heb gezet en dus weet hoe 't werkt :p

[Reactie gewijzigd door Ardj op 6 november 2014 18:14]

Ik heb zelf ook veel langer DD-WRT gebruikt, maar ben een half jaar geleden met OpenWRT begonnen en dit bevalt echt een stuk beter dan DD-WRT.
Het is beter onderhouden, veel stabieler (bij DD-WRT wisselde dat nog wel eens per versies), volledig open source en vooral: modulair.

Dus als je het niet erg vindt om wat nieuws te proberen kan ik OpenWRT zeker aanraden.
En misschien kan je het dan als nadeel weghalen dat DD-WRT er niet op draait ;)

[Reactie gewijzigd door job_h op 6 november 2014 20:22]

Is aangepast, bedankt voor de tip ;)
Ik ga komende week toch maar eens spelen met OpenWRT
Tip: Kabel met internet op de WAN poort hangen en in de web interface: Package list updaten en het "luci-app-upnp" software pakket installeren bij de Available packages. Dit voegt een UPNP vakje toe aan de interface en installeert "miniupnpd" voor de UPNP ondersteuning zelf.

Ik miste de standaard UPNP, maar voor de rest gebruik ik het kaal op m'n Netgear WNDR3700 en TP-Link TL-WR1043ND V2's.
Late interesse vraag; werkt ac wifi en wat heb je er eventueel voor moeten doen? Zijn er bugs?
En bedoel je upnp automatic port forwarding , of dlna upnp? Dat is eerste is wel handig ja. Klinkt goed ik wil ook wel eens openwrt proberen
Bestanden delen tussen pc's
Bij wat testjes die ik heb gedaan tussen verschillende computers (altijd WIFI > bedraad), haalde ik zo'n 15 mb/s qua snelheid (met pieken van 20mb/s).
Ik mag hopen dat je MB bedoeld. mb staat vaak voor megabit tussen MB en Mb zit een factor 8 verschil.
Merk je trouwens veel verschil wanneer je op het 5Ghz netwerk zit? Dit in verband met storing van vele andere WIFI-routers, magnetrons en andere 2.4Ghz apparaten?
Je hebt gelijk, heb het aangepast. Bedankt!

Ik merk weinig verschil op de "gewone" plekken voor de PC's. Nu is dat ook niet raar, aangezien deze relatief recht boven de router staan. Om die reden ben ik even naar de achterkant van de tuin gelopen, waarbij het signaal door een wand moet waar een oven, een magnetron, een koelkast en een vriezer voor staan. Hierbij merkte ik dat het bereik van het 2.4ghz netwerk aanzienlijk verminderde (ook qua snelheid, haalde nog maximaal 10MB/s) en dat van het 5GHZ netwerk ongeveer gelijk bleef (14.1MB/s gemiddeld). Of bedoelde je wat anders?
Vreemd, dat hoort andersom te zijn (5Ghz is sneller maar heeft minder bereik, 2.4 Ghz is minder snel maar heeft meer bereik)
Ja het enige wat dat voor mij zou verklaren is dat 5Ghz geen (of in ieder geval minder) last heeft van interferentie van apparatuur als magnetrons e.d.
Hoe is deze variant met bereik door muren heen?
Heb de review iets uitgebreid, hierin heb ik ook het bereik genoemd. De post hierboven: het signaal moet daar door 3 muren heen (en de genoemde keukenapparatuur :)), en op grofweg 15 meter afstand heb ik dan nog een RSSI van -59 op het 2.4 GHz netwerk, 5 GHz zat rond de -75 uit m'n hoofd gezegd.
Ok dan ie dus onnoemelijk beter dan de C7 router van TP Link. Zie mijn review =)
Ik zag je review, dat is inderdaad wel heel beroerd. Ben wel benieuwd of V2 nu echt een groot verschil is.
Ik heb deze router nu zelf ook, vooral omdat mijn voorgaande router zichzelf regelmatig aan het resetten was (en warm) werd. (Sitecom 300N X3, van 4 jaar oud) Deze bevalt nu de eerste 2 weken prima, behoorlijk snel en stabiel.

Ook een HDD op aangesloten via USB ivm back-ups. Werkt ook prima, USB2 is niet zo snel als ik zou willen, maar het voldoet prima voor de gewenste functionaliteit.
Goed om te horen! Heb jij je router al geupdate? Ik hoorde van een bekende dat er een bug was opgelost mbt usb. Zelf laat ik 'm lekker om de huidige firmware staan, aangezien er dusdanig veel is veranderd volgens de updatelog dat je geen back-up van je instellingen kan terug zetten..
Ik heb 'm net 2 weken, nog niet naar firmware/ update gekeken, misschien zit die er al wel op? Ik zal thuis wel eens kijken daarna, nog geen USB bug gevonden op dit moment.

Ps. excuses voor de dubbelpost... :)
Hoe is het bereik ten opzichte van de Sitecom X3?
Voor mijn gevoel een stuk beter en stabieler, ik heb ze niet naast elkaar gelegd, dus kan het je niet met zekerheid zeggen uit eigen tests.
Het is ook een andere klasse modem en hij heeft meer antennes, waardoor je minder slechte stukken zou moeten hebben.

Puur qua technology zou de 802.11ac variant van WIfi (net) minder ver reiken dan de 802.11n variant, maar in de praktijk merk je daar niet zo veel van :)
ik heb deze gister ook aangeschaft aan de hand van je review... ;)

ik heb thuis Ziggo en sinds tijden was het internet onstabiel.. ik had een Sitecom WL351 al 5 jaar ongeveer. Na geprobeerd te hebben met de kabel op de router aan te sluiten of het wat beter zou zijn maar dat werkte ook niet.. tot de conclusie gekomen dat waarschijnlijk dat ding was overleden.

Na installatie van het apparaat wat trouwens super simpel was en de verbinding is weer super kan weer overal internetten in huis....

ik ga van de week nog even testen of het werkt als ik een externe harddisk aansluit op de router.
Mooi! Zo hebben mensen wat aan een review wanneer ze op zoek zijn naar iets nieuws!:)

Laat je even weten hoe of wat met de externe hdd? Ben benieuwd!
Kun je deze router ook aan de muur hangen? Ik zoek namelijk nog een router, maar deze komt in het kantoor bij ons thuis te hangen onder het buro.
Ja, er zitten 2 ophangpuntjes in de onderkant (kruisjes waar je de kop van een schroef in kan laten verzinken)
Heb ook deze router aangeschaft. Review says it all. Prima ding. Goed bereik, doet waar je voor betaalt.