TP-Link 300 Mbps AV500 Wi-Fi Powerline extender startset TL-WPA4220KIT Review

fredst 31 augustus 2014, laatste update op 31 augustus 2014, 1.795 views

TP-Link 300 Mbps AV500 Wi-Fi Powerline extender startset TL-WPA4220KIT

Een hele set met een hele goede prijs/prestatie verhouding.

Pluspunten

• Zeer goed WIFI signaal (snel en betrouwbaar) en een prima verbindingssnelheid over mijn stroomnetwerk

Minpunten

• De WIFI adapter is wel een dikke knol. Door zijn gewicht heeft hij de neigeing om scheef te hangen.

Beheerbaarheid Score: 5
Ik heb deze set gekocht om in een eensgezinswoning op zolder een goede WIFI verbinding te realiseren. Het signaal van de router in de meterkast op de begane grond kwam niet voldoende goed via het trapgat door twee betonnen vloeren op zolder aan.

Ik heb uitgebreid zitten lezen over de mogelijke opties:
- Een repeater zag ik niet zitten. Ik las daarover problemen met stabilititeit en een halvering van t.o.v. theoretische bandbreedte.
- Een WIFI router plaatsen aangesloten via Ethernet was geen optie omdat ik geen mogelijkheden had om Ethernet netjes weg te werken.
De optie die ik nu in gebruik heb ben ik ERG tevreden mee.

Met deze set heb ik op zolder nu een WIFI signaal wat zelfs beneden goed is te ontvangen.
De verbining van die WIFI adapter naar de Powerline adapter in de meterkast is 238 Mbps van de maximaal 300 Mbps. Daarmee ben ik zeer tevreden mee.
(Per definitie is die altijd lager. Voorheen had ik ook een Powerline verbinding van op papier 200Mbps die in de praktijk op 70Mbps uit kwam. Ik ben dus nu ruim een factor 3 sneller).

Verder naast de goede en stabiele functionaliteit een zeer goede prijs/prestatie verhouding.

Heb jij ook een TP-Link 300 Mbps AV500 Wi-Fi Powerline extender startset TL-WPA4220KIT?

Beste BvZwolle,

Ik heb wat snelheidstestjes voor je gedaan met OOKLA Speedtest app op mijn Samsung GS2 Android telefoon. Hier de gemeten download snelheden.
1. Op zolder vlakbij mijn TP-Link access point gemeten: 7 Mbps
Het gebruikte stopcontact zit in een andere groep dan het TP-Link Powerline basisstation
2. Mijn TP-Link access point geplaatst in dezelfde wandcontactdoos als het Powerline basisstation: 11 Mbps
3. Verbonden met het WIFI access point op mijn ASUS router in de meterkast (zelfde 2.4Gz frequentie, maar iets ander kanaal): 26 Mbps

Vervolgens heb ik met de OOKLA Speedtest web-site op mijn Dell laptop met drie verschillende netwerkadapters opnieuw op zolder gemeten met het access point in hetzelfde stopcontact:
1. WIFI adapter met 150Mbps (aangegeven snelheid: 150Mbps): 65 Mbps
2. WIFI adapter met 54Mbps (aangegeven snelheid: 36Mbps): 11 Mbps
3. LAN adapter (aangegeven snelheid: 100Mbps): 45Mbps
(Ik heb dit niet vergeleken met mijn ASUS router in mijn met meterkast)

Kortom:
- Verschil bij 1 en 2: ik meet een lagere snelheid als de Powerline adapters in verschillende groepen zijn aangesloten. Maar misschien komt dit wel door de te overbruggen afstand.
- Het maakt erg uit welke netwerk adapter de aan te sluiten apparatuur gebruikt.
=> Mijn 2,5 jaar oude Samsung SG2 heeft blijkbaar veel tragere verbindingen dan mijn bijna 8 jaar oude Dell laptop

Hierbij blijkt weer: een netwerk is zo sterk als de zwakste schakel.
Er zijn altijd op allerlei aspecten optimalisaties te plegen. De ideale oplossing is een hoge kwaliteits Ethernet kabel. Maar als je WIFI wilt "verlengen" dan denk ik dat deze set het toch heel behoorlijk doet (en een repeater is per definitie slechter).
Op zolder kan er zonder problemen video gekeken worden op (andere) moderne laptop (Lenovo) en smartphone (HTC One) tegelijk.
Werkt dit ook zonder snelheidverlies als het over twee stroomgroepen gaat? Ik lees altijd dat het alleen zijn snelheid behoudt als het op dezelfde groep aangesloten zit.