MSI X58 Pro Review

Frontysco 21 april 2009, 2.294 views

MSI X58 Pro

Pluspunten

• Dual-Bios
  • Veel sloten (usb, pci(-e) etc
  • goede drivers (updates)
  • Uitstekende support (mede ook dankzij mijn werk)
  • Onboard geluid is prima
  • Prijs kwaliteits verhouding

Minpunten

• Triple Crossfire (nvidiakaart)
  • Sata poorten ongunstig geplaatst
  • BIOS update Vista X64 werkt niet lekker

Layout Score: 3
Nadat mijn AMD 4600+ instabiel werd en ik het weer tijd vond om een upgrade uit te voeren besloot ik meteen weer tegaan voor een intel processor.
Dit omdat ik in het verleden veel goede ervaringen heb gehad mbt upgrade mogelijkheden na 2 jaar, dit is met socket 939 helaas niet het geval geweest.

Na enig speurwerk kwam ik uit op de Intel Core I7 920 welk ik via mijn werk voor een leuke prijs kon aanschaffen.

Voor mijn eisen heb ik niet zo'n zware pc nodig maar met oog op de toekomst en als gadget freak toch altijd leuk.

Omdat ik een Nvidia kaart heb is de geplaatste Triple Crossfire niet intressant, hier kan ik dan ook zeer weining over vertellen. Wel heb ik gehoord van MSI zelf dat als je de BIOS van een X58 Pro SLI op de X58 PRO flashed dat je dan wel gebruik kan maken van SLI op dit moederboard.

Als eerste kocht ik als moederboard de Intel X58 die helaas zoals meerdere als een DOA terug moest. Hier voor had ik even laten de MSI X58 pro aangeschaft.

Tenopzichte van de Intel X58 is de layout iets minder gemakkelijk maar dat weegt niet op tegen de voordelen die Intel weer mist.

Het nadeel van deze layout is bijvoorbeeld de sata poorten.
Hiervan zitten er 4 stuks 2 aan 2 boven elkaar. Op zich is dit geen ramp, wel als je er een lange videokaart erop plaatst, dan kan het verwijderen op monteren van sata kabels nog wel is vervelend worden.

Tevens is de locatie van de Northbridge niet handig gekozen, dit mede weer dankzij de videokaart die deze overlapt. Op deze manier word hij behoorlijk heet en krijgt vrij weinig ruimte voor koeling.

Installatie:
Zoals elke ander moederboard is deze eenvoudig in te bouwen en je krijgt ook voldoende s-ata kabels mee geleverd en ook 1 IDE kabel mocht je deze nog willen gebruiken.
Wat MSI afgekeken heeft van Asus is de pinnetjes voor reset/power e.d. Deze heeft het dmv het welbekende Asus blok in 1 keer op het moederboard geplaatst zodat je ook niet loopt te pielen om de stekkers er op te krijgen.

BIOS/POST, deze is bij intel zeer traag wat frustrerend is. Bij MSI loopt deze ongeveer een seconde of 20 voordat Windows gaat laden. Opzich een mooie timing.

De bios is ook redelijk uitgebreid, goede overclock mogelijkheden, je kunt letterlijk ALLES instellen mbt overclock. Van je CPU tot aan uitgebreide geheugen instellingen.

Software: MSI levert online veel updates en software aan, voor de luie mens is er ook de MSI live update welke constant in de gaten houd of je wel de nieuwste drivers cq. bios draaiende hebt. Jammer is alleen wel dat de Windows BIOS flash bij mij niet werkt, waarschijnlijk wegens Vista X64 maar dit heb ik verder nog niet uitgezocht!

Tevens zit er ook een Overclock tool bij die zeer eenvoudig is en ook de temps bijhoud.
Deze zijn ook in te stellen alszijnde profielen.

Support: Op de site veel nieuwe updates en software.
Telefonische ondersteuning niet mogelijk mits je zegt dat je bij Paradigit werkt. Beetje vreemd maar voor mij geen probleem.
Ik werd direct doorverbonden met 1 van de techinische jongens en binnen 2 minuten had ik mijn gewenste antwoord.

Al met al een leuk en uitstekend bord!

• Intel I7 920
  • Coolermaster RP700watt
  • 2x Maxtor DM9 250gb RAID0
  • A-Data Tripple chanel 6GB
  • XFX 9800GTX+ 785Mhz
  • Windows Vista x64

Heb jij ook een MSI X58 Pro?

Je behandeld de positieve en negatieve eigenschappen in je review niet.
Het is dan voor ons onduidelijk WAAROM iets goed of slecht is.
Vooral het stukje bij negatieve eigenschappen : Triple Crossfire (nvidiakaart) snap ik niet.

kijk eens naar de opbouw van wat andere goede reviews en pas dan jouw review aan ;)
Die triple Crossfire is alleen in zijn geval negatief (i.v.m. het in gebruik hebben van een nvidia kaart).

De Bios update is eventueel wel mogelijk met een live cd van XP, maar buiten windows is altijd beter :Y) .

Let trouwens op met het updaten van andere firmware. De garantie zal dan ongetwijfeld vervallen.
Klopt, daarom heb ik het ook bijvermeld dat ik een nvidia kaart heb :)
Objectief gezien dus niet negatief.
MSI geeft op hun website alleen de mogelijkheid voor update IN windows helaas. En gaan lopen klooien met een live cd oid vind ik teveel moeite :Y)

Garantie vervalt dan ontgetwijfeld :) Zelf nog niet geprobeerd en zal dit ook niet doen. Heb er geen baad bij. Melde het even omdat het wel mogelijk is :)
Zie voor de update de volgende pagina:
reviews: X58: MSI X58 Platinum
MSI biedt door middel van M-Flash de mogelijkheid eenvoudig het bios te updaten vanaf een fat- of fat32-apparaat. Voorheen kon dit via een dos-tooltje of via live-update en beide manieren waren niet ideaal. Zeker met het verdwijnen van de floppyconnector is een bootdisk weer wat moeilijker te maken en om enkel een cd te branden voor een bios-update is ook niet ideaal. Updaten vanaf een usb-stick is in dit geval veel makkelijker.
Blijkbaar is het dus wel mogelijk om buiten windows een update uit te voeren. Met een usb stick is gelukkig veel mogelijk 8-)
Wat ben je toch weer geweldig Tiem :)
Ik ben weer te lui om verder te zoeken muha |:(
Ik heb mijn review een beetje aangepast. Ik miste dat stuk inderdaad ook! Thanx voor de oplettendheid!
Kun je mij vertellen wat bij jou de temp is van je north bridge ??

Groet Whisper
idle 75 graden, stressed 80-85 :) Videokaart word vrij heet waardoor de nb er ook moeite mee heeft :)

Maar schijnt op 1366 redelijk normaal te zijn, hoge temps op nb
- Spelling in de regel "A-Data Tripple chanel 6GB " : Tripple chanel -> triple channel

Verder is het een leuke review, maar als je het goed wilt doen mag het wat dikker.

Dwz, meer informatie, mening en misschien wat pics ?

Groeten uit Estland,

Mike

PS: Helemaal niet vervelend bedoeld verder, maar ik heb nu niet een beeld van of het bord de moeite waard is.

[Reactie gewijzigd door MNeuwahl op 20 juli 2009 16:55]

Volgens de MSI site support dit moederbord gewoon SLI en Triple sli hoor :S