Specificaties 1TB 2.5" HDD met USB 2.0 - Bekijk alle specificaties

Seagate FreeAgent GoFlex 1TB Zwart Review

playermijp 31 augustus 2014, laatste update op 29 december 2014, 366 views

Seagate FreeAgent GoFlex 1TB Zwart

De Freeagent Goflex van Seagate is een goede harde schijf die toch wel wat stevigheid mist. Grootste nadeel is de niet-stabiele USB-aansluiting die ervoor zorgt dat de HDD soms uitvalt. Verder is de snelheid goed en worden data zonder fouten overgebracht.

Pluspunten

• Goede snelheid (USB 3.0)
  • Mooi uiterlijk
  • Maakt weinig geluid

Minpunten

• Matige aansluiting
  • Snel vingerafdrukken zichtbaar

Mobiliteit Score: 3
Allereerst wil ik even vertellen dat ik deze externe harde schijf al zo'n 2 jaar in m'n bezit heb, maar sinds kort ben ik begonnen met reviews te maken en is dit stukje hardware ook aan de beurt.

Ik ga proberen om dit product zo uitgebreid mogelijk te beschrijven en objectieve prestatiemetingen uitvoeren.

1) Prestaties:

De snelheid is naar mijn gevoel in orde. De harde schijf ondersteund USB 3.0, iets wat ten tijde van de aankoop (2 jaar geleden) nog niet zo vanzelfsprekend is als vandaag. Ik heb het programma "Crystaldiskmark" gebruikt om de snelheid te kunnen testen. De harde schijf heb ik aangesloten op een USB 3.0 poort en de test werd gedraaid zonder andere programma's die geopend waren. De lees- en schrijfsnelheden bedragen maximaal respectievelijk 76.96MB/s en 57.63MB/s.

Verder is van de totale 1TB opslagruimte ongeveer 931GB beschikbaar in Windows. Ook dit is net zoals het hoort.

2) Stevigheid en design:

De behuizing van de harde schijf is vrij stevig en ziet er wel redelijk mooi uit, maar trekt vingerafdrukken aan. Reden hiervan is de zwarte blinkende plastic, iets wat men wel vaker gebruikt bij computers of randapparatuur.

Enige wat me echt niet zo bevalt aan deze hdd is de aansluiting. Deze is namelijk erg fragiel. Wanneer je het toestel aansluit moet je echt op elke aansluiting nog eens duwen om het goed te laten werken. Wanneer je dan de schijf oppakt en beweegt durft de aansluiting het wel weer eens laten afweten, waardoor de verbinding met de computer verdwijnt. Dit ligt niet aan de USB-kabel zelf, maar aan het verloopstukje dat de USB-kabel verbindt met de SATA harde schijf.

3) Bijzonderheden

Nu ga ik het even over de bijzonderheden van deze externe harde schijf hebben. De grootste bijzonderheid is dat de aansluiting van deze schijf eigenlijk een SATA naar USB 3.0 verloopstukje is, waardoor je dit ook kan gebruiken voor andere (vooral interne) harde schijven. Zo heb ik dit stukje al kunnen gebruiken om een SSD te klonen.

4) Conclusie:

Als conclusie kan ik schrijven dat deze harde schijf een voldoende krijgt van mij. De snelheid is in orde, de case is stevig en de prijs is in orde. Alleen de aansluiting valt dus wat tegen, maar als je dit weet valt er wel mee te leven.

Heb jij ook een Seagate FreeAgent GoFlex 1TB Zwart?