Specificaties 4,5" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Motorola Moto G (2013) 8GB Zwart Review

JaapN 30 augustus 2014, laatste update op 9 februari 2015, 4.293 views

• Android 4.4
  • Aanpasbaarheid
  • Bouwkwaliteit
  • Spatwaterdicht

Minpunten

• Camera
  • Stof tussen randen scherm/plastic
  • Android rommelig
  • Geen 4G
  • Geen SD kaart slot

Inhoudsopgave
13. Moto G Flipcover
14. Conclusie
15. Een Jaar Later

1. Inleiding
Als 15 jarige heb je niet altijd een hoog budget en ik had zelf slechte ervaringen met toestellen onder de 250 euro (2012-2013).
Toen was het beste wat je kon krijgen (van een vertrouwd merk)
Zo’n beetje dit:
800mhz-1ghz dualcore (Novathor U8500 o.i.d)
512MB met geluk 768MB werkgeheugen
4gb of 8gb opslag met geluk.
En dit liep toen op Android 2.3 en sommige toestellen kregen een update naar 4.0 maar toen waren ze ook EOL. Ikzelf had zo’n toestel: Sony Xperia Sola.
Qua design is het misschien we 1 van de mooiere toestellen. Qua specs was ik er toen van overtuigd dat het wel goed zal lopen. Dit had ik mis, na een paar weken werd ie al retetraag en was een fabrieksreset al niet meer genoeg. Ik zat er aan te denken om sanctie te vinden met custom roms, maar aangezien ik daar toen niet echt veel ervaring mee had bleef ik daar maar weg.

En toen kwam dé Mid-End telefoon uit die vergelijkbaar was met vlaggenschepen van die tijd: de Motorola Moto G. Ik had toen een Lumia 820, ik besloot die te verkopen en Android op de low end weer een tweede kans te geven.
Hoe heeft dat uigepakt?
Dat kan je lezen in deze review.

2. Unboxing
De telefoon komt in een klein doosje.
Enige wat je erin vindt zijn: de telefoon zelf, wat boekjes en een micro-usb kabel.
Ook het uiterlijk van het doosje is simpel, zo staan er wat lappen tekst over copyright en dergelijke.
Op de achterkant zie je een paar dingen staan waardoor al gelijk duidelijk wordt dat Motorola een echt Google Bedrijf was (nu van Lenovo).
Zo zie je de iconen van Gmail, Google Maps, YouTube, Google Play en Chrome.

3. Eerste indruk
Mijn eerste indruk toen ik de telefoon voor het eerst aanzette was goed. Ik zag het scherm en het verbaaste me hoe goed het was voor de prijsklasse. De 326 PPI is gelijk aan die van de iPhones en dus haarscherp. Ik had eerder zo’n zelfde WOW impressie met mijn eerste “smartphone” ervaring: de Apple iPod touch 4th Gen. De enige teleurstelling die ik had was het beperkte opslag geheugen en geen mogelijkheid om uit te breiden (maar dit wist ik natuurlijk al). Zoals bij iedere Android telefoon moet je inloggen met je Google account en dergelijke. Nadat ik dat eenmaal gedaan had was het tijd om de basis apps te installeren zodat ik meteen kon beginnen met Whatsapp, Twitter en natuurlijk Tweakers. Het viel me op dat de telefoon het toen nog Android 4.3 Jellybean erg goed en snel liep. Alles reageerde snel en de telefoon had geen moeite alles bij te houden. Binnen 3 weken kreeg ik de update naar 4.4 KitKat.
Mijn eerste ervaringen waren over het algemeen goed met de stock firmware.
Maar later wilde ik meer en beter, dus ik waagde me naar de kant die ik eerst nooit durfde.

4. Prestaties
De specs van deze telefoon zijn mid end (zoals verwacht)
SoC: Snapdragon 400 @ 1,2 ghz
GPU: Adreno 305
RAM: 1gb
ROM: 8gb
Camera: 5mp rear, 1,3mp front
De prestaties van deze telefoon zijn voor de prijs zeer goed.
Natuurlijk kan je betere prestaties krijgen uit een Chinaphone met een MediaTek Octa-Core op 1,8 ghz. Maar aangezien die relatief moeilijk verkrijgbaar zijn, tel ik deze niet mee.

Ik heb een paar benchmarks Gelopen:
Antutu5
IceStorm 5211

GeekBench3
Single-Core: 266
Multi-Core: 854

Deze scores zijn vergelijkbaar met vlaggenschepen uit 2012.
zoals de Galaxy S3(Exynos quadcore) , HTC One X(Tegra 3) en LG Optimus 4X HD(Tegra 3)

5. Camera
De camera die bijgestaan is door een kleine LED-flitser is een punt waarop duidelijk is bezuinigd met de Moto G, hij is niet scherp en kleuren zijn over het algemeen erg dof. Ook is de resolutie met 5mp aan de lage kant. Bij goed (zon)licht is de camera zo slecht nog niet. Op dat na is de camera wel gewoon geschikt voor simpele foto’s op Instagram of Facebook o.i.d. De voorcamera is ook niet slecht en behoort naar mijn mening tot de betere in de prijsklasse. Ik gebruik deze onder andere voor “selfies” met mijn vriendin en voor dingen als Skype.
Foto’s
De foto’s van de Moto G hebben – als je ze opent op een groter scherm – erg, heel erg veel ruis. Op de telefoon zelf zijn ze nog wel van redelijke kwaliteit.
Hier zult u links vinden naar enige test samples van de Moto G

HDR Uit

HDR AAN

Simpele shot

Afbeelding buiten focus, achtergrond in focus

Meer diepte

Duidelijke focus, close-up

Video
Hier schiet ik een video in 720p en upload die raw naar YouTube.
*Video*

6. Software
Toen ik dit toestel kreeg liep die nog op Android 4.3 Jelly Bean. Motorola was toen al begonnen met de uitrol van 4.4 KitKat. Ik kreeg de update binnen 2 weken binnen.
De software is vrijwel stock Android met een paar handige Motorola apps.
Motorola Assist vind ik persoonlijk handig voor als ik in het midden van de nacht gebeld word. (Voor bijv dringende situaties o.i.d) Er zijn ook apps voor als Criticall.
Een ander voordeel is dat stock android je 1 van de betere ervaringen geeft die je kan hebben op android.
Zo is de gebruikerservaring op een Samsung met dezelfde specs anders vanwege de Touchwiz UX, hetzelfde geldt voor HTC met Sense en Sony met hun skin. Maar 1 ding vind ik nog steeds gelden in Android: (zie ASUS MemoPad Smart 10 review). Het is rommelig. Ik kon doormiddel van Nova Launcher de fijne alfabetische lijst in de app drawer van Windows Phone terug krijgen wat opzich al een hele verademing was. En uiteindelijk ben ik door een vriend die er wat meer ervaring mee heeft in aanraking gekomen waar Android onder de techneuten zo bekend om staat:
De aanpasbaarheid.
Ik had na 2 maanden een Custom Rom op de telefoon gezet. Dit was XperienceRom gebasseerd op CM11, deze rom gaf me over het algemeen slechtere ervaringen dan stock (de rom was volgens de maker vrijwel bugloos verklaart). Maar toch waren er enige kwalen: Touchscreen reageerde na (deep)sleep niet goed, dus moest ie opnieuw opgestart worden waar kwaal nummer 2 tevoorschijn komt:
Het duurde soms wel 20 minuten voordat ie opgestart was. Ik was binnen een week weer naar stock.
Ik probeerde het later weer te doen met meer succes: Carbon Rom, ook gebasseerd op CM11. En deze werkt tot op vandaag nog beter dan stock android. Ik wacht met smart op Android L, die er erg interessant uitziet. Kortom: Android is sterk verbeterd met 4.4 i.t.t vorige versies.
Softwarefeatures
Google Now:
Google Now is de virtuele assistent van Android.
Het werkt het beste als het toestel op zn Amerikaans ingesteld staat.
Je kan ook sinds kort geleden vanuit ieder scherm “OK Google” Zeggen, dan gaat ie gelijk naar Google Now.
1 van de features is bijvoorbeeld een SMS verzenden.
Ik hoop dat er in de toekomst ook goede 3rd party support komt zodat ik kan zeggen:
“Stuur een Whatsapp bericht naar Melanie: […]”
Ik vind Google Now een hele handige feature, vooral als je je handen even niet kan gebruiken. Want Google Now werkt zelfs als het toestel aan de lading staat.
Dan kan ik van de ene kant “OK GOOGLE” Schreeuwen en dan activeert ie een opdracht.
Notification Shade
Dit zit al sinds het begin in Android en is inmiddels al over genomen door de concurenten: iOS met de Notification Center en Windows Phone met Action Center.
Heel veel dingen kunnen gedaan worden in de Notification Shade, zo kan je zelfs met google maps, gewoon in de Shade kijken en dan gaat ie gewoon door. Ook als er een aankomende wekker is kan je die annuleren of wat dan ook. En het belangrijkste is natuurlijk meldingen. Vanuit iedere app kan je van boven naar beneden swypen en voíla, daar heb je je notificaties.

7. Bouwkwaliteit
- De bouwkwaliteit van de Moto G is erg goed te noemen.
- De behuizing kraakt niet, de knoppen hebben een stevige feedback.
- De headphone jack is gewoon prima
- Het scherm is moeilijk te bekrassen.
- De bezels van het scherm zijn niet heel erg groot (hooguit 2-3mm).
- Een ander voordeel ten opzichte van vele andere telefoons is dat het een water restistive nano coating.
heeft. Dit maakt het toestel theoretisch gezien spatwater dicht (Al zegt Motorola dat er niet bij).
Ik heb hem vaak genoeg gewoon heel even onder de kraan gehouden om het scherm schoon te maken.
Tot nu toe geen kwalen gehad daardoor. Echter zit aan al het goede een eind. Het scherm loopt niet volledig door tot de rand waardoor er stof kan komen in de soort van spleetjes tussen het scherm en het plastic er om heen.

8. Scherm
Het scherm van de Moto G is 4,5 inch groot. Dit is voor mij wat aan de grote kant (heb geen hele grote handen) en dus ook echt mijn maximum. (maar om eerlijk te zijn vind ik de Lumia 1520 wel heel erg interessant). Het heeft een resolutie van 1280x720, oftewel 720p. Dit zorgt voor een PPI van 326, gelijk aan de iPhones. Het scherm is door die relatief hoge PPI erg scherp. Natuurlijk heb je ook nog 1080p en zelfs 2k telefoons en kan ik best wel het verschil zien, maar dat is voor mij miniem en ik vind dan 1080p fijn om te hebben, maar niet nodig. Kleuren, contrast, en maximale helderheid kan ik helaas niet meten aangezien ik daar geen apparatuur voor heb. Maar afgaande van mijn ogen kan ik zeggen dat kleuren over het algemeen best wel in de buurt komen van de realiteit. Maar sommige kleuren zoals groen poppen er iets te veel uit i.t.t tot de anderen. De maximale helderheid is bovengemiddeld. Daardoor is het scherm wel afleesbaar in zonlicht, maar niet heel erg goed. Contrast kan ik niet meten maar afgaande van mijn ogen is deze ook niet slecht.

9. Accuduur
De Moto G heeft een accu van 2020Mah.
Dit zorgt voor een lange accuduur. Ik kan zonder problemen in de ochtend om 7:45 naar school gaan en dan de hele dag totdat ik naar bed ga (tussen 22:00 en 23:00) de telefoon nog gebruiken. Daarna heeft ie nog zo’n beetje 20% over. Maar dit is met de heletijd middelmatig gebruik. Continue apps als iFunny, 9Gag, Whatsapp, Facebook, DoubleTwist (Muziek speler). Ook wordt er op school en onderweg veel muziek mee geluisterd wat ie met gemak wel 24uur vol kan houden. Alleen de accu vermindert snel van duur. In het begin was het aan het einde van de dag nog 30-40%. Nu nog maar 20% hooguit. Dit kan komen omdat ik hem oplaad als ik slaap waardoor Lithium-Ion batterijen verslechteren in kwaliteit.

10. Multimedia gebruik
Ook voor multimedia zoals film kijken is de Moto G zeer goed geschikt. De speaker op de achterkant is duidelijk, maar klinkt zoals bijna alle mobiele speakers nogal blikkerig. Het 4,5inch 720p scherm is groot genoeg voor het kijken van films of series. Ook gamen is geen probleem op deze device. Je kan er letterlijk iedere game in de Playstore er tegen aan gooien en hij speelt deze dan vrijwel zonder problemen.

11. Dagelijks gebruik
Ook in dagelijks gebruik is de Moto G een uitblinker. Het werkgeheugen van 1gb is voor Android aan de krappe kant in vergelijking met Windows Phone 8 (zie review Lumia 820). Toch zorgt Android 4.4 ervoor – die geoptimaliseerd is voor devices vanaf 512mb werkgeheugen – dat alles snel en soepel wordt hervat.
Apps starten snel op en soms nog wel sneller dan de Xperia Z van mijn broer die beter is in ieder opzicht met zijn S4 Pro en 2gb werkgeheugen.
Apps lopen over het algemeen soepel met geen tot heel weinig stotteringen.

12. Bereik
Het bereik van de Moto G is prima.
Op zowel WiFi als op 3G, HSPDA+ en EDGE. Op WiFi kan ik op dezelfde verdieping als de router wel 45 mbit halen. (op mijn 50/50 lijntje) Op H+ haal ik soms rond de 5-10mbit mits het bereik goed is.
Hier ga ik voor de rest niet heel erg ver op in maar speedtest resulaten komen er nog aan. Ook GPS heb ik meerdere keren gebruikt. De Moto G vindt snel een fix.

13. Moto G Flipcover
Gelijk bij aanschaf van dit toestel had ik er de Moto G Flip Cover bij gekocht. Ik vind het een zeer handig ding, aangezien die het toestel beschermd en het ook handig is. Het hele hoesje, behalve de zijkanten voelt een beetje rubberig aan. Daardoor ligt het toestel eigenlijk beter in de hand dan zonder de cover. Ook kan die met de cover beter tegen stoten en dergelijke.
*Mijn excuus voor die grote zwarte balk*

14. Conclusie
Motorola heeft met de Moto G sinds eind november/begin december 1 van de beste budget telefoons uitgebracht. Een perfecte combinatie van specificaties en prijs. Tot de dag van vandaag is het nogsteeds verstandig, dat als je op een budget bent de Moto G te halen (als het extra geld kan missen op een budget de Moto G 4G omdat die een SD kaart slot heeft). Met enige nadelen dat het geheugen niet uitbreidbaar is en dat de camera niet zo goed is (valt te verwachten)
Ik raad deze telefoon aan aan zowel beginnende smartphone gebruikers als ervaren.
Eigenlijk raad ik hem aan iedereen aan die slechts een beperkt budget heeft.
Want sinds de Moto G (en Lumia 520) Bestaat een slechte gebruikerservaring in de low-end bijna niet meer.

15. Een Jaar Later
Ik heb de Moto G nu inmiddels meer dan een jaar in mijn bezit. In de tussentijd heb ik hem natuurlijk intensief als mijn dagelijkse driver gebruikt. Ik heb ook vele custom roms uitgeprobeerd en draai nu Cyanagon Mod 12 (Android 5.0.2). Hij loopt nog steeds als een speer. Het enige waar ik me nu aan stoor is het beperkte opslag van slechts 8gb. Naast dat loopt ie nog steeds als de dag dat ik hem kocht. Ook de meeste games loopt ie nog gewoon soepel, apps laden nog steeds snel, internet is ook snel, en de algemene gebruikservaring is amper verandert Inmiddels heb ik ook via de Hardware.info weggeef acties met de kerst een Plantronics BackBeat Pro gewonnen, De Moto G kan er zonder problemen mee verbinden. Eveneens is de geluidskwaliteit zeer goed te noemen over zowel Bluetooth en kabel. Deze telefoon biedt nog steeds heel veel waar voor zijn geld, Deze specificaties worden nu nog steeds gebruikt in de mid-end die ook een goeie gebruikservaring bieden, Maar Motorola doet het veruit het beste. Ook is inmiddels al de android 5.0 update uitgebracht. Dit laat zien hoe belangrijk Motorola het vindt dat ook de low-end geupgrade wordt. Veel bedrijven mogen een voorbeeld nemen aan Motorola (En Microsoft met Windows Phone). Ook heb ik een Chromecast, hiermee werkt ie ook zonder problemen. Zoals het zou moeten.

Zou ik deze telefoon nog steeds aan iedereem aanraden? Het korte antwoord is Nee. Waarom? Er is inmiddels een opvolger met een groter, beter scherm en een betere camera. Ook is er de Moto G 4G, die 4G én een micro-sd slot heeft. Wat ook al een heel groot pluspunt is. Ik zou deze alleen nog aanraden aan iemand die hem gebruikt voor lichte dingen, zoals whatsapp, facebook en zo nu en dan browsen en een simpel spelletje, dan is het ruim en ruim genoeg. Mijn beoordeling van 5 Sterren blijft hetzelfde.

De Moto G krijgt een welverdiende 5 sterren!

*30-8-14 Foto’s en enkele benchmark resulaten komen nog!

*30-8-14 Foto’s en enkele benchmark resulaten komen nog!
*30-8-14 Er komen nog meer onderdelen aan bij de review
zoals Dagelijks gebruik en multimedia gebruik.
*30-8-14 *18:12* Review nu volledig compleet
*2-9-14* Algemene beoordeling verhoogd naar 5 sterren

Heb jij ook een Motorola Moto G (2013) 8GB Zwart?

Reviews door de redactie

Mooie review :) Ga der toch maar een aanschaffen.
Een slimme keus!
Op dit prijs punt vind je bijna niet beter. Je kan de moto G bijna een "goedkope Nexus" noemen.

Motorola updatet haar devices erg actief, ik kreeg een tijdje geleden van 4.4.2 naar 4.4.4 en daarvoor nog van 4.3 naar 4.4.2. En Android 5.0 L is ook al bevestigd voor de Moto X, Moto G én de Moto E.

Prima device die zonder problemen 2 misschien wel 3 of meer jaar mee kan :)
Goede review! Je laat alle punten zien die belangrijk zijn voor een telefoon. De review leest echter heel vervelend omdat je elke zin op een nieuwe regel start. Als je dit aanpast en zorgt dat er duidelijk alinea's in voorkomen krijg je van mijn +2 :)
Ik ben momenteel bezig uw punten in de review te verwerken. :)
Prima review. Ik zou het toestel zelf 5 sterren geven. Voor deze prijs/prestatie zou ik de camera niet eens als negatief beoordelen. Ik zou dan ook geen andere Android kunnen noemen die in de buurt komt voor nog geen 170. wil je SDslot en/of 4G dan is de nieuwere versie een goede keus.
Dit heb ik ook verwerkt in de conclusie ;)
Waarom geef je dan 4 sterren en niet meer? Je noemt het zelf een perfecte combinatie van specificaties en prijs. Een ander woord hiervoor is volmaakt. Geef je het pas 5 sterren als je er voor een lagere prijs er ook nog een auto met 24/7 chauffeur bij krijgt? ;)
4 sterren is natuurlijk een mening en ieders mening is anders als ik het me goed herinner :)
De enige reden waarom ik het hooguit 4.5 sterren zou geven is vanwege de camera en het niet uitbreidbare geheugen. Ook bij het glas aan de randjes kan er stof en dergelijke tussenkomen (wat gelukkig makkelijk verwijderbaar is door er met je nagels doorheen te gaan).
Dit is wel het maximum kwaliteit wat je zal vinden in deze prijsklasse, en ja deze kan zich zelfs meten met high-end Samsungs (op de Galaxy Alpha na) en misschien zelfs wel LG's wat betreft bouwkwaliteit.

Ik zal mijn algemene beoordeling wijzigen naar 5 sterren, aangezien ik inderdaad wel meer richting de 4.5 neig dan de 4 (en alles vanaf 4.5 wordt naar boven afgerond als je op helen afrond) :)

(En ja een 24/7 chauffeur + auto zou ik niet erg vinden :P, vooral handig als je 15 bent :) )

[Reactie gewijzigd door JaapN op 2 september 2014 20:54]

Ik geef 'm ook vijf (5) sterren. Maximale kwaliteit voor een mini budget. _/-\o_
Leuke review, neefje!