Sapphire HD 4870 1GB GDDR5 PCI-E Review

Xanthium 1 maart 2009, laatste update op 1 maart 2009, 1.789 views

Sapphire HD 4870 1GB GDDR5 PCI-E

Pluspunten

• Erg goede prestaties
  • Geen geluidsoverlast
  • Stabiel
  • Goede prijs/kwaliteit verhouding

Minpunten

• Is aan de warme kant continu
  • Slurpt stroom

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Ik heb deze kaart enkele dagen geleden aangeschaft ter vervanging van mijn passieve Club3D HD 4650 512MB Passive Heatpipe videokaart. Ik had in de eerste instantie gekozen voor een systeem met een passive videokaart omdat ik erg veel waarde hecht aan zo min mogelijk lawaai uit de systeemkast. Mijn ervaring met vooral de wat kleinere GPU koelers is dat deze (ook op lagere toeren) een erg vervelend geluid maken dat vaak boven de rest van de systeemkoeling uitkomt. Omdat het me toch irriteerde dat ik met deze kaart niet fatsoenlijk kon gamen heb ik besloten om maar weer eens een actief gekoelde kaart aan te schaffen met veel power. Door de 80mm fan viel mijn oog meteen op de 4870. Na wat lovende reviews gelezen te hebben en positieve benchmarks viel mijn keuze hierop. Omdat ik een 24 inch monitor heb en op een resolutie van 1920x1200 draai heb ik voor de 1GB variant gekozen om de textures met deze weergave beter te kunnen verwerken. Ik heb deze kaart bij Digitique gekocht voor ¤200,-

Mijn huidige setup:

Samsung 2443 BW 24"
Gigabyte EP45-DS3R
Intel Dual Core 2 E8400
Kingston DDRII 8GB
2x Samsung Spinpoint 320GB
Vista Ultimate 64bit

De doos van de kaart geeft het gevoel een budgetkaartje gekocht te hebben gezien de compactheid van de verpakking (toen ik 3 jaar geleden een ATI x800 aanschafde kreeg ik er een gigantische doos bij) en de afbeelding van een (vrouwelijk) figuur voorop die de vormgeving heeft van een gamecharacter uit 1997. Enfin, als de doos open gaat ziet het er allemaal een stuk beter uit, de kaart zit in een stevig verpakte doos met bubbelfolie meerdere keren omwikkeld, uiteindelijk met de antistatische folie als laatste verdedigingslinie. Er wordt een DVI->VGA en een DVI-HDMI adapter bijgeleverd, plus een software cd en handleidingen. Ik kan uit ervaring zeggen dat de DVI-HDMI adapter perfect werkt, ook met de overdracht van geluid.

De kaart is ongeveer 25cm breed en oogt solide en stevig. Het plaatsen kostte mij wat moeite omdat ik toch wat hard disks naar boven in de bay moest verhuizen wegens de ver uitstekende kaart. De kaart vereist een additionele voeding van 2 PCI-E voedings snoeren, als er intens word gewerkt kan deze tot 160W slurpen. Na de installatie en het installeren van de nieuwste Catalyst drivers had ik geen problemen met compatibiliteit en draaide alles vlot en soepel.

Na het booten van GRID racing heb ik alle grafische opties op het hoogste punt gezet en na een tijdje spelen kon in concluderen dat hier geen frame drops optreden tijdens het spelen. Ik heb ook getest met F.E.A.R. 2 en Mirror's Edge met alle opties op zijn hoogst. Het is uiteraard geen goede indicatie maar ik heb geen enkele keer gemerkt dat de kaart het dusdanig zwaar kreeg dat er framedrops optraden. Ik ben tot nu toe erg te spreken over de ingame prestaties.

Het enige nadeel dat ik bij deze kaart kan bespeuren is de hitteproductie; idle draait de kaart op 53 graden wat ik toch aan de hoge kant vind, de vorige passieve kaart die ik had zat hier 22 graden onder. Na wat zoekwerk op het internet begreep ik dat dit vrij normaal is met deze serie kaarten en dat veel mensen zelfs idle temps van 80 graden hebben. Als ik een tijdje intens aan het gamen ben loopt de temperatuur op tot een graad of 67. Ik ben wel erg positief over de geluidsproductie, ik was altijd overtuigd dat de videokaart dé herrieschopper van het systeem was, ongeacht deze idle draaide of niet. Deze kaart geeft absoluut geen kik als er in Windows word gewerkt of als deze idle draait. Je hoort 'm wel flink tekeer gaan tijdens het gamen als de koeler meer toeren gaat maken, maar liever wel dan niet in dit geval ;)

Dit was mijn eerste review, tips zijn altijd welkom :)

Heb jij ook een Sapphire HD 4870 1GB GDDR5 PCI-E?

Mooie review, alhoewel ik nog een paar FPS-statistiekjes mis.
Daarentegen is het je eerste review, en daarvoor heb je het al heel netjes voor elkaar.

Zelf ben ik meer een NVIDIA-man, maar dat boeit niet, ik vind een goede review altijd lekker om te lezen, zo kan ik ook vergelijken in hoe goed ATi en NVIDIA nu bezig zijn.
Moet zeggen dat deze kaart toch wel aanlokkelijk is, alhoewel ik een passieve mod zou plaatsen dan.

Iets in de richting van een A-C Accelero S1 Rev. 2
Lijkt me een leuke mod erop, die houdt hem vrij koel als ik het goed heb.

Succes verder met je kaart! En ook met de uitbreiding van je review natuurlijk ;)
idd. goeie eerste review.

misschien een tip om later met koptitels te werken, dat leest wat overzichtelijker

Heb jij last van het BSOD-probleem Xanthium? Of helemaal niet?
Installeer de nieuwe driver update versie 9.2 daarmee is dat opgelost, ook voor systemen met meer dan 4 gb ram. (ik ben van het probleem af)
Na installatie van QBios van Gigabyte bordje verloor ik Catalyst 9.2 + de helft van al mijn software, hij gaf een error op catalyst maar aangezien meerdere pakketten er last van hadden zal het hier niet aan liggen lijkt me.
Is dit probleem specifiek voor 4X1GB of ook voor 2X2GB?
Nee vanaf het begin heeft de kaart stabiel gedraaid, ik gebruik de Catalyst 9.2 drivers.
Hierbij moet ik wel opmerken dat ik niet aan overclocken doe.
Heb deze kaart dit weekend geinstalled op Vista 64-bit.
Draaide AMD Overdrive stability test van 1 uur, systeem wilde niet meer opstarten toen ik 's morgens terugkwam (slaapstand) en de 3 ledjes waren aan die op de kaart zelf zitten, om de 10 seconden ofzo flikkerden ze 2 keer.

Heb systeem cold reset moeten doen om er terug in te geraken.
Catalyst 9.2 niet van CD maar van ATI website.

Iemand hier ervaring mee?
Zou je voor de gein 3DMark06 willen draaien? Dan kan ik jou 4870 vergelijken met mijn 4830!

Hoor wel van je, alvast bedankt.
Met een Q6600 op 3,33GHz en 2x1GB DDR3 1480MHz haal ik met de 512MB variant 15813 3DMark06 punten. Valt een beetje tegen vergeleken met de NVidea kaarte.Maar die hebben physics , wat zorgt voor een hogere score.