Tweakers zegt: 7,5

Bekijk alle uitvoeringen
Specificaties Small form factor, 6 interne bays - Bekijk alle specificaties

Corsair Carbide Air 240 Zwart Review

TomasH 28 augustus 2014, laatste update op 28 augustus 2014, 2.897 views

Corsair Carbide Air 240 Zwart

Pluspunten

• Onbelemmerde airflow
  • Strak uiterlijk
  • Mooi getint sidewindow
  • Handig kabelmanagement

Minpunten

• Drive-bays alleen via buitenkant bereikbaar
  • Best wel duur

Inhoudsopgavehttp://i.imgur.com/TFh4qgH.jpg

Welkom bij mijn user-review van de Corsair Air 240. Al toen ik de foto's van Computex zag, wist ik dat deze kast mijn volgende systeem ging huisvesten. Mijn vorige pc was alweer drieënhalf jaar oud en die grote bak was ik eigenlijk zat aan 't worden. Omdat Hardware.Info al een uitstekende review van de Air 240 heeft gepubliceerd, zal ik me in deze review vooral focussen op het inbouwen en features die me opvielen.

Terug naar de inhoudsopgave

In de Carbide Air 240 passen zowel Micro-ATX- als Mini-ITX-moederborden, maar als je voor het grotere formaat kiest vallen er een aantal inbouwopties weg. Zo wordt de 240mm-ruimte aan de onderkant dan te smal voor een waterkoeling-radiator en is de eerste rij rubberen grommets voor kabelmanagement onbruikbaar.

Je kunt de kubuskast in verschillende oriëntaties gebruiken, doordat de vier rubberen voetjes los bijgeleverd zijn. Die plak je zelf vast op de kant waarvan jij wil dat het de onderkant wordt. De mesh loopt aan de onderkant gewoon door en het Corsair-logo op de voorkant kun je draaien: je kunt dus letterlijk alle kanten op. Ik gebruik de kast in z'n standaardoriëntatie, dus met het sidewindow aan de linker zijkant.

Standaard zitten er drie 120mm-fans bij de kast: één aan de bovenkant en twee aan de voorkant. De ventilatoren aan de voorkant zuigen lucht naar binnen, terwijl de top-fan warme lucht naar buiten blaast. Aan de achterkant zitten standaard geen fans, maar er is daar wel plek voor twee 80mm-fans. Ten slotte kun je ook nog twee keer 120 mm kwijt op de bodem en ééntje aan de zijkant van het tweede compartiment.

Want dat is de onderscheidende factor van de Air-serie: het moederbord zit niet tegen de rechter zijkant van de kast aan, maar ongeveer in het midden. Daardoor wordt de kast opgedeeld in twee 'kamers': in de linker zit je moederbord, in de rechter bevinden zich harde schijven, SSD's en de voeding. Daardoor wordt de airflow niet belemmerd in de kamer waar de belangrijkste hittebronnen, de processor en de videokaart, zich bevinden.

Terug naar de inhoudsopgave

De kast huisvest dit systeem, dat voornamelijk wordt gebruikt als workstation. Daarnaast game ik af en toe een uurtje. De belangrijkste onderdelen:
  • Intel Core i7 4790K
  • Gigabyte Z97MX Gaming 5
  • Corsair XMS3 8GB DDR3-1600 CL9 quad kit
  • MSI N770 TF 2GD5/OC
  • Crucial MX100 512GB
  • Corsair Professional AX750 750W
  • Thermalright AXP-200R
Het geheugen en de voeding komen nog uit m'n oude pc en de videokaart heb ik van iemand anders overgenomen.

De keuze voor de koeler is nog wel leuk om even toe te lichten. Waterkoeling ligt gezien de beperkte hoogte voor een processorkoeler (ongeveer 125 mm) meer voor de hand, maar bij een Micro-ATX-bord moet die aan de voorkant. Eigenlijk is dat niet echt logisch: je laat intake-lucht dan direct opwarmen door de radiator. Daarnaast vond ik de rode fan van de AXP-200R wel cool staan. Achteraf bleek die tussen bepaalde rpm-aantallen een zoem te genereren. Daar hebben meer mensen last van en hoort blijkbaar gewoon bij die fan. Daarom heb ik 'm inmiddels vervangen door een Scythe-fan van 140 mm die ik nog had liggen.

Terug naar de inhoudsopgave

Zoals gezegd ga ik vooral focussen op het inbouwen, omdat juist dat aspect van een kast niet heel uitgebreid wordt behandeld in een normale review en je dan toch altijd weer dingen tegenkomt die je anders over het hoofd zou zien. Oh, en ik vind het ook gewoon leuk ^^

Natuurlijk ben ik begonnen met het gereedmaken van het moederbord, door de processor, het geheugen en de processorkoeler te monteren.

I/O-paneeltje erin en vastschroeven maar!

Daarna is het tijd voor de andere 'kamer'. Rechtsbovenin zit een tray voor drie 3,5"-harddisks, linksbovenin kun je net zo veel 2,5"-SSD's kwijt. Allebei zijn ze alleen van de buitenkant bereikbaar.

Boven de voeding zit een deurtje dat je met één thumbscrew los kan halen. Net als die op de zijpanelen blijven ze aan het deurtje hangen, waardoor je ze niet kwijt kan raken en ze niet op de grond kunnen vallen. Daarna is het een kwestie van een tray uit de kast schuiven, de harddisk vastklikken en de tray weer terugschuiven.

Om bij de SSD's te kunnen, moet je het bovenpaneel losschroeven. Dat klinkt bewerkelijker dan het is, want ook dat paneel is met twee duimschroeven los te krijgen. Vervolgens vind je ook daar weer een aantal trays die vanzelf weer vastklikken als je ze terug in de kast steekt.

Tot slot moeten alle kabels worden aangesloten en netjes worden weggewerkt. Ik begin altijd met de SATA-kabels, want die zijn wanneer je de videokaart al hebt geplaatst nauwelijks meer fatsoenlijk in te pluggen. Doordat je maar één kant van de kast ziet door het sidewindow en er in de andere kamer geen onderdelen zitten die airflow nodig hebben, kun je de secundaire kamer gebruiken als bulkopslag voor alle kabels. Die zullen vaak veel te lang zijn, omdat het maar een hele kleine kast is. Het is zo goed als onmogelijk om al die kabels netjes te laten lopen in de tweede kamer, maar dat is dus gelukkig ook nergens voor nodig.

Het insteken van de videokaart lijkt een makkie door de tool-less constructie, maar pas daarbij wel op met je vingers: je moet behoorlijk wat kracht zetten om de vergrendeling los te krijgen, maar daarna schiet hij ook meteen los.

Het eindresultaat!

Zo ziet dat er uit met de zijpanelen gesloten.

En zo staat 'ie op mijn bureau.

It works!

Terug naar de inhoudsopgave

Zoals ik al eerder schreef beviel de fan van de CPU-koeler niet helemaal. Daarnaast gaf de voeding na een paar dagen de geest. Die gaat lekker op RMA-vakantie, maar voor dit systeem heb ik alvast een nieuwe Corsair RM550 gekocht. Het eindresultaat is daarom iets anders geworden:

Terug naar de inhoudsopgave

Ik heb zelf een hoop kasten vergeleken, want naast koeling en stilte was ook het uiterlijk van belang, omdat hij op m'n bureau staat. Ik vind de Corsair Carbide Air 240 een strakke behuizing, met een mooie matzwarte afwerking en verder een bescheiden ontwerp. Het zijvenster is lekker groot en voorzien van een ietwat donkere tint om je hardware beter tot z'n recht te laten komen.

Andere kasten die je zeker moet overwegen als je op zoek bent naar een Micro-ATX-kast:

De BitFenix Prodigy M. Hoewel de koeling niet geweldig is, spreekt het ontwerp velen aan. Er zit echter standaard geen raampje in het zijpaneel. Er is wel een los sidepanel met window verkrijgbaar, maar kabels zijn nauwelijks weg te werken achter de moederbordplaat door een gebrek aan gaten om ze doorheen te leiden. Daar staat tegenover dat de Prodigy M wel een 5,25"-bay voor een dvd-brander heeft, die de Air 240 ontbeert. Review.

Ook naar de Cooler Master Silencio 352 moet je zeker even kijken. Dit kastje is een stuk stiller en zeker als je pc op je bureau staat is dat fijn. Een 5,25"-bay is aanwezig, maar verstoort het uiterlijk niet door een strak uitziend deurtje aan de voorkant. Sla zeker de uitgebreide user-review van Foritain niet over! Review.

De Fractal Design Node 804 is een andere kubusbehuizing en heeft net als de Air 240 twee compartimenten. Toch is hij net wat minder vierkant, waardoor er in de Node 804 achterin wel plaats is voor fatsoenlijke 120mm-fans. Een nadeel is dat de luchtstroom wordt belemmerd door het gesloten voorpaneel. Review.

Concurrentie uit eigen fabriek? Jazeker, ook de Corsair Obsidian 350D, het kleine broertje van de 900D, is een mooi alternatief voor de Air 240. Het gaat dit keer om een towermodel, dat dus wat hoger is en maar één compartiment heeft. Het ontbreken van een net stoffilter op de bovenkant, zoals dat ook aan de zijkant van de Air 240 zit, leidt echter af van het verder strakke ontwerp. Desondanks zeker het overwegen waard. Review.

Terug naar de inhoudsopgave

Al met al is de Corsair Carbide Air 240 naar mijn mening een erg mooie kast. Het uiterlijk is strak, het sidewindow heeft precies de goede tint meegekregen en de scheiding in twee compartimenten komt niet alleen de koeling ten goede, maar zorgt er ook voor dat je alle kabels gemakkelijk kunt wegwerken.

Op het moment van schrijven kost de Air 240 gemiddeld zo'n 88 euro. Dat is een forse prijs voor een Micro-ATX-kast, maar de afwerking is daar dan ook naar. De prijs/kwaliteit-verhouding vind ik dus prima. De beschikbaarheid laat nu nog te wensen over, maar daar komt de komende weken als het goed is verandering in.

Ik heb er nog geen seconde spijt van gehad dat ik voor deze Corsair-case heb gekozen. Hopelijk vond je het lezen van deze review leuk, reacties worden gewaardeerd :)

Terug naar de inhoudsopgave

Heb jij ook een Corsair Carbide Air 240 Zwart?

Fijne review en foto's. Ook leuk zijn die vergelijkingen met andere kasten.

Gaat onderaan fans plaatsen echt niet lukken met een matx moederbord? Op jouw foto lijkt er wel krap ruimte voor te zijn.
Thanks! Fans gaat waarschijnlijk wel lukken, zeker dunnere modellen, maar voor een radiator is echt te weinig plek.
Goede review Thomas!
En leuk om de gfx card weer in gebruik te zien ;)
Mooie review! Zodra deze beschikbaar is ga ik hem gelijk halen!

Waar heb jij hem vandaan getoverd? :)
Dankjewel! Dit is een sample, maar hij moet binnen een paar weken ook in NL volop verkrijgbaar zijn.
Schande dat je de Temjin (Silverstone TJ08-E) niet bij de alternatieven plaatst :P. Notabene op hw.info gemeld als een ongelooflijk goed koelende mATX kast die quad geluid 'normaal / best netjes' is. Het is meer een towertje (met de 'brushed' voorkant nog steeds wel netjes, maar dat is een mening) maar 350D, de Silencio en (voor een deel) de Prodigy zijn dat ook.

De Silencio is natuurlijk echt gemaakt om stil te zijn, wat je van de anderen niet zo 123 kan zeggen.
Mmm, leuk kastje, maar niet helemaal mijn smaak. Maar dat heb ik bij meer Silverstone-producten.
Mooie, uitgebreide review!
Zou je me misschien ergens mee kunnen helpen? Ik wil dit kastje gaan kopen om mijn watergekoelde GPU's te huisvesten, maar ik hoorde dat de hoogte/breedte van videokaarten een probleem kan zijn.

De waterkoeling-terminals op mijn videokaarten steken 20mm uit van de kaart (pcb is standaard hoogte). Zou je voor mij misschien kunnen meten of dat past met de breedte van de kast enzo?
De maximumhoogte van een videokaart is 124 mm. Hopelijk kun je daar wat mee. Het kan bij custom-waterkoeling wel moeilijk worden: http://cdn.overclock.net/f/f2/f23af2cc_GL1c2eHh.jpeg. Misschien is de 350D een betere optie voor een eigen loop ;)
Hm, ik denk dat dat wel genoeg is. De kaart op de foto is een Lightning-kaart, die sowieso al een aardig stuk uitsteekt.
Die 24mm is dan denk ik vanaf het begin van het PCB van de videokaart? Of vanaf het moederbord?
Vanaf het begin van de printplaat. Als het echt millimeterwerk wordt zou ik zelf een andere oplossing zoeken, want voor je het weet heb je dan een kras oid op het sidewindow. Da's natuurlijk zonde!
Tsja, ik heb nu een eATX mobo, deze 2 GPU's, pomp/res combo en een 360 en een 240 radiator in een BitFenix Shinobi midtowertje gepropt. Ik vind het wel een leuke uitdaging om het zo compact mogelijk te maken :P

Mijn kaart is 120mm vanaf begin printplaat, dus dat zou moeten werken! :D

Bedankt voor de info!