Specificaties 24" @ 1920x1080 (TN, 2ms) - Bekijk alle specificaties

LG Flatron W2442PA-BF Zwart Review

Darkvater 1 maart 2009, laatste update op 2 maart 2009, 6.269 views

LG Flatron W2442PA-BF Zwart

Pluspunten

• mooi beeld, geen ghosting, fullHD
  • in hoogte verstelbaar, pivot functie
  • mooi design
  • laag stroomverbruik
  • prijs

Minpunten

• blacklight bleeding boven en onder
  • pieptoon uit het scherm

Na lang getwijfel tussen deze scherm en een SAMSUNG 2494HM, heb ik toch maar de LG genomen. Vooral omdat ik perse pixelgarantie wilde hebben. Een heleboel winkels hebben dit niet meer (onder het mom van "nieuwe schermen zijn bijna allemaal goed"), of is ongeloofelijk duur (~80EUR voor een 24" scherm). Uiteindelijk een winkel gevonden met een redelijke prijs (25EUR), maar deze had geen Samsung, dus de keuze was snel gemaakt :). Waarom 16:9 en geen 16:10? 120 pixels minder, maar geen problemen met pixelmapping, etc., kan het zo aansluiten op een XBOX360.

Assemblage was een fluitje van een cent. Voet rechtop zetten, en scherm erin duwen. Aan de achterkant bevinden zich een DVI-D, HDMI en D-SUB aansluiting, alsmede geluids-ingang en stroom-connector. Geluid heb ik niet getest, maar gelukkig zie je ook niks van de boxjes waar ze ook zijn...ergens verscholen. Productiedatum is januari 2009, geen dode pixels. Geen HDMI kabel bijgeleverd, wel VGA en DVI.

Eerste indruk
Heel mooi belevenis om voor het eerst je hoofd te moeten bewegen als je andere delen van je scherm wilt zien, ik was er helemaal weg van. Ook de fullHD resolutie 1920x1080 is prachtig, echt een vooruitgang ten opzichte van mijn oude 17" 1280x1024 scherm. Het scherm kan makkelijk omhoog, omlaag geschoven worden op de voet, en draaien kan ook makkelijk. Je kan makkelijk de voeten afschroeven den het scherm op de wand bevestigen. De pivot functie werkt erg goed, alhoewel de 16:9 verhouding het scherm echt te hoog maken; veel gebruik zal ik er niet van maken denk ik :)
De zijkanten zijn een mat zwart, geen glanzend, maakt gelijk een wat professioneler indruk en trekt hopelijk niet zoveel stof aan. Mooie vormgeving.

Instellingen
Net als bij de meeste schermen waar ik reviews over heb gelezen zijn de standaard instellingen te hoog. Na het terugschroeven van de brightness/contrast is het beeld gelijk veel rustiger. Rechts onderin bevinden zich 5 knoppen. Met de meest linker kan je een 4:3 mode forceren voor applicaties die geen breedbeeld ondersteunen. Warcraft III bijvoorbeeld kan maximaal 1280x1024 aan, met de knop krijg ik twee zwarte balken aan de zijkant, maar alle proporties kloppen tenminste. Met volgende vier knoppen kan je door de menu wandelen en instellingen veranderen. Je hebt weer de standaard pre-sets waarbij gekozen kan worden tussen user/normal/internet/movie; het beeld wordt verticaal in tweeen verdeeld waardoor je mooi het verschil kan zien. Een heel goed idee van LG is de mogelijkheid om het lampje van de power-knop (helemaal rechts) uit te kunnen zetten. Zo stoort ie niet in het donker, waarbij die toch wel wat fel zou zijn. Wel jammer is dat het scherm volgens mij niet automatisch op zoek gaat naar een aangesloten ingang.
Tenminste, bij het eerste keer aanzetten kreeg ik helemaal geen beeld, moest handmatig het scherm op DVI zetten.

Software
Ik heb de standaard monitor-profile geinstalleerd. Er is een of ander pivot programma bijgeleverd, maar die werkte niet bij mij, en was zowiezo nogal brak. Als ik het wil, regel ik het wel via de NVIDIA control panel.

Beeldkwaliteit, etc.
Ik ben geen expert, maar vind het scherm en het beeld erg mooi. Gelijk maar een fullHD filmpje bekeken op MOVIE modus...echt WOW. Ghosting, etc. niks van gemerkt. Stroomverbruik heb ik niet gemeten, maar als ik de specificaties mag geloven is 42W erg weinig. Mijn oude 17" scherm verbruikte 48W, en sommige 24" modellen hebben 110W al als verbruik. Erg zuinig dus :D

De minpunten...jah, die zijn er helaas ook.
Ik heb wat blacklight bleeding gezien aan de boven en onderkant; dit valt op bij het kijken van films op 2.39:1 / 1.85:1, tijdens normaal gebruik merk ik er niks van. Vind ik wel wat minder, ik weet niet hoeveel mensen dit ook storend ervaren.
Ik hoor ook constant een zachte mid-hoge pieptoon uit het scherm (ik neem aan de transformator) komen, een beetje irritant als je s'avonds in totale stilte werkt; dan valt het echt wel op. Noch mijn oude 17" scherm, noch de andere 20" scherm in huis gaf ook maar enig geluid. Ik weet niet of het een productiefout is, of bij het scherm hoort, zal contact opnemen met de winkel.

(ik zal nog wat plaatjes maken voor de geinteresseerden).

Heb jij ook een LG Flatron W2442PA-BF Zwart?

offtopic:
Dark Knight hoera
Mooie review.
Je Blacklight-Bleeding kan je jammer genoeg weinig aan doen, is het paneel toch niet helemaal op gebouwd ;)
Maar als je er niet op let zal je het ook niet zien, nu was je er echt naar op zoek natuurlijk :P

De pieptoon zal inderdaad aan je transformator liggen, tenzij het zoals bij andere mensen misschien aan de adapter kan liggen, maar die heb je natuurlijk niet IN je scherm zitten :P

In ieder geval netjes, nog wel één aanmerking: Nog..... nog = Noch.... Noch
( in de zin van: Nog mijn oude 17" scherm, nog de andere 20" scherm in huis gaf ook maar enig geluid)

Succes met je scherm verder!
"Geen HDMI kabel bijgeleverd, wel VGA en HDMI." Ja, wat is het nou? :P
Uit mij LG komt ook een pieptoontje, ben er inmiddels aangewend. Me Zalman voeding deed dat ook, maar veel luider. Die is nu stil 8)7
Zeer nette review. Gaf mij antwoordt op de vraag of er wandmontage mogelijk is. (voet kan er af en daarachter zit 100x100 plaat dus ja).

Mag ik weten in welke winkel je het beeldscherm hebt gekocht?
Hoe heb je je xbox 360 aangesloten? ik ben namelijk nog op zoek naar een monitor voor mijn 360 met een vga kabel, ik heb helaas de oude versie zonder HDMI