Nokia Lumia 520 Zwart Review

Lothiriel 28 augustus 2014, laatste update op 22 september 2014, 563 views

Nokia Lumia 520 Zwart

Deze smartphone is helemaal geschikt voor wie wel van alle voordelen van een smartphone wilt kunnen gebruikmaken zonder enorm veel geld kwijt te zijn aan een zeer dure smartphone. Er is uiteraard op veel vlakken bespaard, maar dit is niet storend voor licht of matig gebruik. Een aanrader dus!

Pluspunten

• Kwaliteitsvol gebouwd (=stevig)
  • Besturingsysteem werkt soepel
  • Nokia Apps
  • Prijs/Kwaliteit

Minpunten

• Scherm
  • Applijst niet kunnen aanpassen
  • Camera valt tegen
  • Geen frontcamera
  • Relatief weinig apps (maar dat is niet de schuld van Nokia of WP
  • Accu is snel leeg

Introductie:

Ik heb enkele weken geleden een Nokia Lumia 520 gekocht. M'n oude Nokia Asha 210 had het begeven, en hoewel ik deze nog gratis kon laten repareren omdat hij nog net in garantie zat, heb ik dan maar besloten om eens een (eigen!) smartphone ervaring op te doen. Ik weet dat het niet één van de nieuwste modellen is, maar het was wel het minst dure en ik wou niet het risico lopen dat ik m'n geld kwijt was zonder dat ik het een geschikt toestel vind.

Ik heb een tijdje getwijfeld over Android, iOS of Windows Phone, maar een iPhone viel buiten m'n budget en Android viel bij veel van m'n vrienden in slechte aarde (niet soepel, veel te sterke processor nodig om hetzelfde te doen als bijvoorbeeld een iPhone). Of dat allemaal waar is, weet ik uiteraard niet, maar ik besloot dus maar om een Windows Phone uit te proberen; ik las namelijk vooralsnog enkel positieve reviews over dat besturingssysteem.

Wanneer ik de doos openmaak...

De Nokia Lumia zit verpakt in een kleine kartonnen doos. In de doos vind ik volgende zaken:
  • De Nokia 520
    Oortjes
    Een oplader
    Een USB kabeltje om je smartphone te verbinden met je computer
    Een paar boekjes met de (voor de hand liggende) basisuitleg
De gewoonlijke zaken dus, niets bijzonders maar alles wat je nodig hebt is erin te vinden :)

Ik start m'n Nokia op

Opstarten gaat redelijk vlug, nadat ik m'n simkaart erin gestoken heb en PIN-code ingetoetst heb. Het openwrikken van de telefoon gaat relatief makkelijk, het inbrengen van m'n geheugenkaart en SIM ging erg soepel. De telefoon doet er een vijftal minuutjes over om alles te installeren (standaardapps en alles van Nokia). Wat me meteen opviel is dat alles heel soepel verloopt. Weliswaar relatief traag, maar niet dat je je dood zit te ergeren aan vastlopende pagina's en apps. Er verschijnt vaak 'hervatten' op het scherm maar dat heb ik persoonlijk liever dan een snellere telefoon die vaak hapert. WP 8 werkt in ieder geval uitstekend op deze telefoon, ik ben best wel onder de indruk.

Scherm:

Het scherm vind ik enigszins tegenvallen. Het is een redelijk mooi beeld maar als ik dat vergelijk met andere smartphones van familie en vrienden zie ik toch een groot kwaliteitsverschil. Zo is het zwart geen echt zwart, dat is echter niet heel storend, én ik ben veel matiger gewend als GSM-gebruiker, dus daar kan ik prima mee leven. Wat wel een leuke functie is, is het supergevoelige scherm. Ik heb het al getest en zelfs met dikke wanten kan ik het nog gebruiken (kleine lettertjes aanstippen is lastig uiteraard :+ ). Iets anders dat me opviel is dat het scherm enorm veel vuil opneemt, het gaat er makkelijk weer af maar dat vind ik toch iets minder fijn.

Accuduur:

Dit vind ik de grootste tegenvaller. Ik weet dat smartphones veel energie gebruiken maar ik raak met moeite aan 1 dagje met matig gebruik (Wifi staat aan, regelmatig Whatsapp gebruiken en af en toe een spelletje). Dat vind ik persoonlijk gewoon te weinig. Goed, sinds ik handige functie 'Batterijbesparing' ontdekt heb, houdt het hij wel 8-10 uur langer uit, zonder veel in kwaliteit in te boeten. De batterij had echt wel wat beter gekund in ieder geval. Mijn Nokia Asha 210, die ook steeds verbonden was met Wifi en ik op ongeveer zelfde manier maar nog intensiever gebruikte, haalde makkelijk 40+ dagen in standby. Dan zou deze telefoon toch ook iets beter moeten kunnen dan 1 of 2 dagen imo.

EDIT: Ik ben tot de ontdekking gekomen dat er heel wat nutteloze (voor mij) apps draaiden op de achtergrond, om me constant van updates te voorzien. Zelfs dat Angry Birds spelletje. Nadat ik dat heb aangepast houdt m'n Lumia 520 het ongeveer dubbel zo lang uit, met hetzelfde gebruik als hiervoor beschreven. Ik heb dus niet echt meer klachten hierover, al hangt het er natuurlijk wel vanaf hoeveel apps je op de achtergrond wilt laten draaien :).

Design en afwerking:

Altijd al een fan geweest van Nokia's en dat kan ik enkel bevestigen met deze smartphone. Hij is stevig afgewerkt en kan tegen een stootje. Ik heb er wel een hoesje voor gekocht maar dat is eerder zodat er geen vuil op het scherm terecht komt. Het kleurrijke design is heel fijn en veel leuker dan dat van de Huawei's bijvoorbeeld die op mij wat 'goedkoper' en saaier overkomen. Ik had hiervoor gevreesd na de overname door Microsoft maar ik ben tot de fijne vaststelling gekomen dat Nokia nog steeds kwaliteitsvolle zaken weet te maken.

Camera:

Hier had de verkoper me al voor gewaarschuwd: de camera stelt niet zoveel voor. Ik heb er niet zo'n goed beeld van, van wat precies de standaard is, aangezien m'n vorige gsm een VGA camera had en die daarvoor niet eens dat :+ . Je kan er redelijk goede foto's mee trekken maar enkel met genoeg licht. Een duistere kamer levert gewoon een quasi zwart beeld op. Het ontbreken van een flitser is dan ook een gemis. Echter voor mij geen groot probleem aangezien ik geen smartphone koop om foto's mee te trekken, daar heb ik een goed fototoestel voor. De filmpjes vind ik beter meevallen dan de foto's, kunnen er zeker mee door, hoewel dat ook voor mij geen belangrijk punt is.

Conclusie:

Ik heb deze telefoon voor 99 euro gekocht, maar de basisprijs was 160 euro en ook dat vind ik niet overdreven, er is een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding en als 'instap-smartphone' is deze zeer geslaagd zonder dat je telefoon er uit ziet als een goedkoop budget modelletje van Samsung. De afwerking en bouwkwaliteit zijn prima, net als het kleurrijke design. WP 8 is een leuk, soepel en makkelijk te begrijpen besturingssysteem en werkt prima op deze telefoon.

Negatieve puntjes zijn ongetwijfeld de accu-duur die echt niet voldoet naar mijn mening. Het scherm is niet geweldig maar dat verbaast me niet voor deze prijs. Tot slot is er de camera die niet zoveel voorstelt. Als je een goede camera wilt op je smartphone is de Nokia Lumia 520 niets voor jou.

Over het algemeen ben ik dus zeer tevreden over m'n telefoon en heb ik niks te klagen. Wel denk ik erover om over enkele maanden uit te kijken naar een duurder model met meer mogelijkheden, ook al omdat ik niet precies weet hoe lang deze nog geupdated zal blijven worden (het is al een model van 1,5 jaar oud immers).

Heb jij ook een Nokia Lumia 520 Zwart?

Nette review.
Ik denk dat je voor 99 euro zeker niet mag klagen.
Alleen jammer van de accuduur.Maar daar hoor je wel meer mensen over he :).
Bedankt! Ik klaag inderdaad allesbehalve! :) Ik ben helemaal tevreden over deze smartphone. En ja, ik heb nog wat verder gevraagd en het schijnt dat die accuduur gewoon eigen is aan een smartphone. Zal een tijdje wennen worden voor mij maar het is ook geen ramp natuurlijk :)
Dat van je accuduur herken ik niet. Mijn moeder heeft ook deze 520, en die houdt het keurig een dag of 3 uit. Nu gebruikt ze alleen WiFi, dat zal wel schelen, maar zelfs mijn Lumia 920, die ik redelijk intensief gebruik, houdt het >1,5 vol op een volle accu.
Is iets wat ik zal aanpassen in m'n tekst. Ik heb nadat ik deze review schreef namelijk ontdekt dat door het uitschakelen van alles wat 'op de achtergrond werkt', behalve de erg noodzakelijke dingen, het batterijgebruik drastisch omlaag gaat. Hoe lang weet ik niet precies (heb hem vaak nodig), maar ik schat toch zo ongeveer dubbel zo lang dan als ik beschreven heb :).