Specificaties 48" Full HD LCD TV met 2 tuners - Bekijk alle specificaties

Sony Bravia KDL-48W605B Zwart Review

Waarez 28 augustus 2014, laatste update op 29 augustus 2014, 9.703 views

Sony Bravia KDL-48W605B Zwart

Vebluffende tv met prachtig design. Aanrader!

Pluspunten

• Kleurweergave / Zwartwaarden / Opstarttijd / Geen ghosting of motion issues / Geen audio-sync issues / Design

Minpunten

• Iets dikker dan sommige andere LED tv's

Inbrandgevoeligheid Score: 5
Lang op zoek geweest naar een FULL HD 48+ inch LED TV die de beste prijs kwaliteit kan bieden. Uiteindelijk (na de teruggave van aangekocht Samsung 48H6500 door lipsync issues) terecht gekomen bij deze Sony W605b. Op praktisch alle vlakken scoort Sony beter dan mijn teruggebrachte Samsung.

De kleurweergave en zwartwaarden zijn nagenoeg perfect (beeldmodus op 'levendig' gezet). Het opstarten van de tv duurt iets langer. Desalniettemin, krijg je binnen de 10 seconden beeld. Daarna zijn er nog een 10 tal seconden nodig waarna de afstandsbediening vlot werkt. (UPDATE: Bij de laatste tv update van 29/08/2014, heeft de tv geen opstarttijd meer nodig en is meteen bestuurdbaar). Dit haal ik aan als een pluspunt aangezien ik heel wat anders verwacht had na het lezen van commentaren. Geen last van ghosting. Geen motion problemen alsook geen audio sync problemen. Perfecte inputlag rates om te gamen. Het geluid wordt naar beneden gericht zodoende deze afkaatst op het tv meubel (indien de tv hierop staat), wat op zicht zorgt voor quasi perfect geluid met goede diepe tonen. Het geluid is vele malen beter dan dat van mijn vorige Samsung 48H6500 reeks (ook al had die 2x 10W). Dit, aangezien bij Samsung de speakers naar achter gericht staan en indien er geen muur is, hoor je niets van lage tonen (vooral storend tijdens series en films). Het design van deze Sony is overigens verbluffend!

Het enige storende element dat ik zou kunnen bedenken is dat de linker beneden hoek van het beeld de allerlichtste vorm vertoont van backlight bleeding (lichte iets donkerdere schijn van een paar millimeter). In geen geval is dit storend of zelfs zichtbaar met het blote oog vanop 3 meter. Mijn partner heeft er geen flauw benul van en bij nadrukkelijke vraag om te kijken of deze dit ziet, word ik verweten paranoia te zijn. PS: Als perfectionist zou ik mijn tv zo terugbrengen moest dit niet acceptabel zijn, maar dat is het niet en bij mijn eerste beeld inspecties van dichtbij was dit zelfs niet waarneembaar. Pas na een aantal dagen was me dit opgevallen door op 10 cm van het scherm te staan met een wit beeld. Daar komt nog eens bij dat ik toen van bovenaf keek waardoor het het meeste zichtbaar was. In elk ander geval is het praktisch niet waarneembaar. Een tweede kleine minpunt zou de dikte kunnen zijn van de tv. Er bestaan nu eenmaal iets dunnere tv's. In geen enkel geval is dit storend in mijn situatie.

Heb jij ook een Sony Bravia KDL-48W605B Zwart?

Reviews door de redactie

Mede door jouw review en vergelijk met de Samsung was ik al enthousiast geworden over de 48W605. Maar nu was ik gisteren in een winkel waar vlnr een Sony 48W605b, Samsung UE55H6290 en een Sony 50W805b. Alle drie speelden ze de training van Formule 1 af dat op alle via een HD receiver en HDMI binnen kwam. Wat me met name opviel was dat beide Sony's iets betere kleuren hadden, maar met name de 805, en dat de 605 last had van judder. Ik kon zeer duidelijk zien dat het scherm stotterde. Dus de 50 / 200 MHz zou voor mij niet voldoen en daarmee valt de 605 voor mij af.
De 805 is vele malen beter, maar ook een pak duurder.
Ik kan vanuit Duitsland een Samsung UE48H6410 voor 560 kopen terwijl de goedkoopste 805 eerder richting de 699 gaat.
Wat zou jij doen?
Na meer dan 6 maand in het bezit zijnde van mijn 48 inch, zou ik in ieder geval opteren voor een 55 inch of zelfs 60 tot 65 inch scherm.

48 wordt gewoon heel snel klein en dan heb je spijt dat je niet het groter model hebt genomen.

In jouw geval zou ik gaan voor de 805 van 55 inch, die natuurlijk wel aardig wat duurder is wel (999 euro op coolblue).
Haha, je lijkt wel een maat van me, die begon ook meteen te roepen dat 48 inch zo klein is :D
Maar serieus, ik heb nu een 42 inch staan en dat is in principe al groot genoeg voor de afstand waarop ik zit. Daarnaast heb ik een TV-meubel van slechts 120 cm breed, dus dan zou een 55" ook maar net passen. Ik blijf wel gewoon bij de 48", dat staat beter op mijn TV-meubel en ik wil ook niet meer uitgeven dan 550. Daarnaast ben ik al geneigd om dan meteen voor een UHD te gaan wanneer het 55" of groter wordt, maar dan moet je nog dieper in de buidel gaan tasten. Ik heb dan liever FHD op 48" en over een jaar of 4 wanneer OLED mainstream is en echt betaalbaar dan komt er wellicht een UHD OLED scherm voor in de plaats :)

Ik vroeg me alleen wel af of het jou nooit is opgevallen dat de Sony 605b niet zo heel erg vloeiend is bij bewegende beelden?
Hehe, ik denk er net hetzelfde over.
Deze 605b is een soort tijdelijke tv tot als binnen 2-3 jaar OLED (hopelijk) wat betaalbaarder en breder beschikbaar wordt..

Eigenlijk heb ik bijna geen klagen over deze w605b.. Ik ben namelijk ook zo een judder/stutter freak die er echt op kijkt dat de beelden vloeiend zijn. Judder is er nooit aanwezig. Ik kan je zeggen dat in Belgi via kabel (720p/1080i) er helemaal NIETS te merken is van stutter of judder.

Wel heb ik ook een mediaplayer gekoppeld aan mijn toestel en daarbij kan ik ook niet echt klagen. Als ik bijvoorbeeld een Game of Thrones episode in 1080p met een 5GB grootte afspeel, merk ik tijdens snelle beelden MOGELIJK iets minder vloeiende beelden.. maar het is echt wel heeeel beperkt in mijn ogen en hoogstwaarschijnlijk heeft dit meer te maken met mijn mediaplayer. Ik ben hier zelf paranoia in. Mijn vriendin ziet er bijvoorbeeld helemaal niets van en ik in 99% van de gevallen ook niet.

Ik denk dat het aan mijn mediaplayer ligt aangezien er in snelle beelden in films, voetbal of formule 1, die ik via kabel afspeel helemaal niets van judder of stutter aanwezig is. Indien je wil, wil ik wel eens opname van mijn tv maken vandaag of morgen en dan kan je zelf zien dat er niets is :).

Ik vind de w605b alleszins een aanrader. Als je geld hebt voor een w805b, kan je die eveneens kopen.
Hmmm, toch vreemd dat ik het daar in de winkel wel zag op de 605b maar niet op andere toestellen. Nahja, maakt ook niet zoveel uit, in principe zijn het allemaal goede tv's voor hun prijsklasse :)

Ik had mezelf echt voorgenomen om pas een nieuwe tv te kopen zodra OLED betaalbaar zou worden (zeg voor bijv. 1000 Euro), maar gezien de productieproblemen lijkt dat langer te duren dan verwacht.
Heb nu nog een 5 jaar oude 42" Samsung Plasma staan (720p) en die heb ik nu verkocht voor 150 Euro. Dus ik dacht, na 5 jaar mag ik best een nieuwe kopen met 400 bijleggen. Op de plasma een afschrijving van 300 over 5 jaar is ook niet zoveel.
Wij hebben gisteren een KDL50W706B gekocht (maar volgens komen die van jou en mij aardig overeen) maar het lukt niet om vanaf USB (een flinke, 2 TB) te kijken. Hier staan uiteraard flink wat programma's op maar zeer onoverzichtelijk komen slechts de eerste 20 (van de honderden afleveringen) op het scherm. Als ik verder wel 'scrollen' zegt de tv dat de mediaspeler niet reageert.
Toen maar de aflevering die we wilde zien op een klein stickje gekopieerd en dat lukte wel. Helaas, toen kwam melding dat het audioformaat niet herkent werd. Einde oefening met de Sony.

Terwijl mijn 5 jaar oude Philips tv'tje helemaal geen problemen hiermee heeft. Niet met de grootte van de USB of het geluid. De kleine tv maar voor deze nieuwe Sony gezet en we konden eindelijk kijken! Dit was niet de bedoeling ;-)

Het gebruiksgemak laat wat te wensen over dus misschien moet ik ergens een instelling wijzigen? Het kan toch niet waar zijn dat de wat oudere Philips geen problemen heeft met de USB (en geluid) en deze spiksplinternieuwe Sony wel! Kun je me op weg helpen?
Heb je een foto van de backlight bleeding? Je omschrijving geeft wel al een beeld van de mate waarin dit voor komt maar iedere persoon heeft toch een ander idee van wat acceptabel is en wat niet. Een foto zou hier meer duidelijkheid kunnen scheppen...

Voor de rest, mooie review.
Misschien een beetje laat maar wat voor games speel je op deze tv? Ben op zoek naar een nieuwe en deze bevalt me wel. Wil er naast mij htpc nog een ps3/4 aan hangen voor te gamen. Speel naast wat rts vooral fps. Enige ervaring hier mee? Kan op internet weinig vinden over deze tv en de bijbehorende inputlag.
Niet twijfelen. Heb er geen ervaring mee, maar ik heb wel al meerdere malen gelezen dat de input lag heel goed is.

Zie ook deze review:
Die test had ik ook nog gevonden maar weet nog uit de tijd dat ik de sony kdl ex500 kocht dat er verschil zat tussen de panelen in de 32 37 en 40 inch modellen. Vooral het paneel in de 37 inch was kwalitatief veel minder destijds.
In de test van hdtvtest gaat het ook om het 40 inch model. Maar we zullen zien. Morgen gaat de btw weg ermee actie van de MM in en wilde daarvoor nog net wat meer zeker weten.
Heb je de tv inmiddels gekocht bij de MM? Wat is je ervaring?
Heb hem bij plattetvdiscounter besteld. Deden ook mee aan de kortingsactie van de btw en konden hem wel leveren. Hij komt dinsdag binnen als het goed is,
MM adverteerde er wel mee maar in de winkel hadden ze hem uiteindelijk niet.
Ik heb het niet aangedurfd om het bij plattetvdiscounter te bestellen. Ik had geluk, na lang zoeken hadden ze er eentje in de MM.
Ja in Venlo hadden ze er geen meer woensdag.
Waarom heb je het niet aangedurfd?

Hmm ik lees nu pas de shopreviews. Even goed in de gaten gaan houden.
Zit nog in mijn verhuizing dus als een paar dagen langer duurt is dat nog geen probleem, maar bedankt voor het me er op attent maken.
Hoi Eoghlear, ik hoop dat je inmiddels je TV binnen hebt gekregen? :) Ik heb deze 48w605 nu ook sinds gisteren en als ik mijn PS3 er aan hang, lukte het in eerste instantie niet om in het optie-menu te komen om naar Game-modus te gaan, omdat de TV-remote de functies overnam van de PS3-controller! Deze moet je eerst weer activeren via het knopje 'sync menu' bovenaan de afstandsbediening.

Ik heb eventjes gespeeld op game modus (Demon's Souls, SSX tricky, Battlefield 3) en ik merk geen input lag verder.
Heb hem nog niet binnen. Ook nog geen reactie van plattetvdiscounter.nl. Had gisteren wel al vast gemaild om een status update. Straks even er achter aan bellen.
Heb je hem daar toevallig ook besteld?

Ok in het begin dus even opletten met alle instellingen. Heb je de game modus echt nodig of heb je niet zonder geprobeerd?
Ey sorry voor de trage reactie. Ik heb hem bij Wehkamp besteld voor 440 euro en had hem ook heel snel binnen. Maandag vr 23:00 besteld en dinsdagmiddag 16:30 geleverd. Hoop voor jou dat plattetvdiscounter ondertussen geleverd heeft.

Heb het zojuist in cinema-modus geprobeerd met gamen en ik merkte eigenlijk niet eens vertraging met het spelen, al moet ik zeggen dat ik niet een die-hard FPS gamer ben. Verder heb ik de TV nog een klein beetje moeten bijstellen qua contrast en brightness omdat ik in een donker spel de zwarte kleuren niet uit elkaar kon houden, daarna ging het beter.

Wel opletten met je tv remote want hij gaat na iedere keer aan-uitzetten weer terug in de modus dat je eerst sync menu weer moet instellen :)
Dank voor de review :-)

Vraagje:
"De kleurweergave en zwartwaarden zijn nagenoeg perfect (beeldmodus op 'levendig' gezet)"

Is levendig juist niet een modus die de kleuren gigantisch satureerd?
Volgens mij evenaar je de kleurweergave 'kleurechtheid' meestal met cinema modus. ;-)
Wel,

Ik heb mijn Samsung 6400 serie ingeruild voor deze. Als je het over saturatie wilt hebben, en vooral dan oversaturatie, dan raad ik je Samsung aan.

De 'levendige' modus op deze Sony heb ik naar aanraden van verschillende members van een andere tech website aangezet om de kleuren er iets 'feller' te laten uitkomen.

Geen-specialistzijnde, daar wil ik toch wel de nadruk op leggen, vind ik de kleuren op deze Sony uitermate 'echt / realistisch' en is er in geen geval sprake van oversaturatie of dergelijke.