Audio-Technica ATH-M50X (Zwart) Review

Yosecret 27 augustus 2014, laatste update op 3 september 2014, 3.151 views

Audio-Technica ATH-M50X (Zwart)

M'n eerste koptelefoon van 100+ euro, iets waar ik achteraf zeker geen spijt van heb.

Pluspunten

• Komt zuiver en prima geluid uit
  • Zit stevig in elkaar
  • Komt met 3 verschillende kabels
  • Gaat over de oren wat er comfortabel is
  • Prachtige afwerking

Minpunten

• Na lange tijd voel je hoofdband
  • Opbergtasje niet helemaal top

Highres foto's hier

Ik was al een tijdje op zoek naar een nieuwe koptelefoon om mijn oude Philips SHP2000 te vervangen. Ook zocht ik een nieuwe koptelefoon om elke dag te gebruiken in de trein, die redelijk omgevingsgeluid kon blokkeren.

Na wat zoeken op internet en diverse (voor mij onbekende) audio fora kwam ik er achter dat de Audio-Technica ATH-M50X over het algemeen bij veel mensen zeer goed in de smaak viel. Natuurlijk meteen op Tweakers gekeken naar actuele prijzen en levering maar dat viel toch een beetje tegen. Via Marktplaats kwam ik bij Koster AVL, waar ik hem uiteindelijk heb gekocht. Keurige communicatie en verzending.

In de doos (zie foto 1) trof ik de headset onder een vel karton aan, met plastic om de cups (zie foto 2). In het midden onder een kartonnen hoedje bevonden zich de 3 kabels (zie foto 4):
  • 1.2m-3m gekrulde kabel
  • 3m rechte kabel
  • 1.2m rechte kabel
Er zit ook een 6,3mm adapter bij die op de 2 langere kabels kan worden gezet. De andere kant van de kabels kun je door een druk- en draai mechanisme vast zetten in de koptelefoon, wat erg handig. Hierdoor trek je ze er niet zomaar uit.

Verder zat er in het gevouwen karton dat op de koptelefoon lag een leren opbergtas. Daar past de koptelefoon echter moeilijk in dus dat is niet heel praktisch.

De koptelefoon (zie foto 3) is gemaakt van stevig plastic, metaal en zachte cups en hoofdband. De cups draaien 180 graden en zijn inklapbaar waardoor hij tot in zekere mate handig mee te nemen is (kunnen ook in stappen uitgeschoven worden). Persoonlijk heb ik ze liever om m'n nek hangen dan dat ik ze moeizaam in het mee geleverde opbergtasje stop.

Naast de bouwkwaliteit heb ik ook weinig tot niks aan te merken op de geluidskwaliteit. Ik heb hem getest met *.flac en *.mp3 bestanden op zowel desktop, laptop en smartphone en ben zeer tevreden over de geluidskwaliteit. De muziek klinkt erg helder en de lage tonen zijn niet (te) sterk aanwezig zoals dat bij veel andere koptelefoons wel het geval lijkt te zijn. Of dit positief of negatief is hangt van de gebruiker af.

De cups gaan over de oren, waardoor ze geen irritatie opleveren bij lang gebruik. De hoofdband begon ik wel te voelen na wat langere sessies (2+ uur) maar door een kleine verschuiving was dat alweer opgelost. Natuurlijk heb ik de koptelefoon getest in de trein, waar ik hem oorspronkelijk ook deels voor heb gekocht. Het omgevingsgeluid is stukken minder nadrukkelijk aanwezig, maar nog wel zacht te horen. Bij het naderen van een station was de stem over de intercom wel goed te horen, terwijl ik zacht muziek aan had staan.

Over het algemeen valt hij erg goed in de smaak en raad ik hem zeker aan.

Edit: het gewicht valt mij erg mee, hij is namelijk 285 gram. Niks op aan te merken.

Heb jij ook een Audio-Technica ATH-M50X (Zwart)?

Goede review!

Maar ik heb een vraag.
Ik wil een nieuwe koptelefoon kopen en nu zit ik te twijfelen tussen de audio technica ath-m30x en de ath-m50x.
De m50x is wel bijna dubbel zo duur maar is hij ook zo veel waard want als hij dat niet is en niet zo veel beter dan de m30x dat ik dan voor de m30x kan gaan.
Bedankt!

De m50x heeft vergeleken met de m30x een hogere maximale frequentie, aanzienlijk lagere impedantie, een hoger geluidsdrukniveau, afneembare kabels en iets grotere drivers. Uiteindelijk zal het verschil in geluidskwaliteit erg klein zijn. Het hangt dus ook erg af van de functionaliteit die je verwacht te krijgen, en van je budget.
oke dankje voor de snelle reactie! dan zal ik eens denken want dat de kabel afneembaar is want de kabel van de m30X is wel heel lang dus ik denk wel dat ik toch nog even door ga sparen voor de m50X!