Lenovo IdeaPad Y50-70-01132 Review

Anoniem: 435782 27 augustus 2014, laatste update op 28 augustus 2014, 1.514 views

Lenovo IdeaPad Y50-70-01132

Een uitstekende laptop qua prijs/kwaliteit verhouding.

Pluspunten

• Goede prijs/kwaliteit verhouding
  • Uitstekende bouwkwaliteit
  • Ziet er erg strak uit
  • Beeldkwaliteit is zo slecht nog niet
  • Snelheid
  • Stille ventilator
  • Warmteproductie is laag
  • WiFi ondersteund AC
  • Verlicht toetsenbord

Minpunten

• Vingerafdrukken komen er snel op
  • Geen SSD
  • Plaats voor maar 1 HDD/SSD
  • Geen optische drive
  • Accu is niet van buitenaf verwijderbaar
  • Laptop komt met veel Lenovo meuk

INLEIDING

Ik ga dit jaar beginnen aan de opleiding "Technische Informatica". Wat ik dus nodig heb, is een laptop met een krachtige CPU, Minimaal 8GB RAM en een aardige videokaart, zodat ik zo nu en dan een game kan spelen. Tevens dient de laptop tegen een stootje te kunnen en het moet een 15" zijn. Er wordt dagelijks gebruik gemaakt van het OV, dus moet het niet een al te zware laptop zijn.
Mijn budget is +/- €1200.

De laptop gaat worden gebruikt voor o.a. PHP, Visual Studio, Virtualisatie, af en toe games en internetten.

Hierbij kwam ik uit op de Lenovo IdeaPad Y50-70-00745NL. Deze heb ik aangeschaft voor €999,- bij http://campusshop.nl (hiervoor dien je wel student of docent te zijn). Ik heb er een Samsung 850 Pro 256GB bijgekocht voor €172,--. Dus kom ik uit bij een totaalbedrag van ca.€1170,--.

LEVERING

De laptop zit in een doos met daaromheen piepschuim. Er wordt tevens een voeding en gebruikersinstructie bijgeleverd. De laptop zit verpakt in plastic en tussen het scherm en toetsenbord, zit een beschermdoek.

MIJN EERSTE INDRUK

Wat ik uit reviews kon trekken, was dat het beeldscherm niet goed was. Zwart zou donker grijs zijn en het is een TN scherm, echter heb ik er niet zoveel last van.

Mijn eerste indruk van deze laptop was zeer goed. De laptop ziet er mooi uit en de bouwkwaliteit is goed te noemen.

Bij het uitpakken ben ik er wel achtergekomen dat de laptop zeer gevoelig is voor vingerafdrukken. Dat is alleen zo aan de buitenzijde. Aan de binnenkant is dit niet het geval.

Ik was wel verbaast dat ik de accu niet zomaar kon vervangen (niet een ramp, alleen het zou wel handig zijn).

HARDWARE

De 2,5" 1TB SSHD die werd bijgeleverd is niet snel "als je een ssd gewend bent". Daarom raad ik aan om een SSD aan te schaffen. De SSHD dient wel te worden vervangen door de SSD.
Dit zou naar mijn mening geen enkele problemen moeten leveren m.b.t. de garantie.

Kijk wel uit met het openen van de laptop. Aan de bevestigingspunten van het beeldscherm/speakers zit een kliksysteem.

Er is een always ON USB 2.0 aanwezig aan de rechterzijde. Dit dien je wel eerst aan te zetten in de BIOS.

Verdere updates komen nog;)

Heb jij ook een Lenovo IdeaPad Y50-70-01132?

Zelf ben ik ook van plan om deze te gaan aanschaffen, zie graag dan ook de update tegemoet :)
tot nu toe ziet de review er goed uit!

las dat je als minpunten hebt staan dat de Wifi geen ac ondersteunt, bedoel je dat in je thuis netwerk of van het kaartje in de laptop (staat bij specificaties wel dat het er in zit dat is wel raar dan).
Thnx.
Ik heb deze laptop vandaag binnengekregen, dus ik kan alleen de eerste indruk van de laptop omschrijven.

Ik had een andere laptop door elkaar gehaald. Deze ondersteund dus wel AC. Ik zal het zometeen aanpassen.
Nu ik eenmaal een ipsscherm gewend ben, wil ik nooit meer een tnscherm. Succes ermee ;)
Op dit moment heb ik er thuis niet zo'n last van. Wellicht dat het op mijn opleiding anders wordt met het licht. Dan kan ik er altijd nog een IPS scherm in bouwen.
Zou je me kunnen vertellen hoe je een clean install hebt kunnen uitvoeren na het installeren van de SSD?
Ik heb namelijk de HDD eerste gecloned naar de SSD, Windows werkt dus wel gewoon.

Maar zou graag een clean install willen uitvoeren of een recovery, maar dit lijkt niet mogelijk vanwege de aangepaste partities.
Het is mij wel gelukt, met een pricewatch: Crucial MX100 256GB.

Na de BIOS een update gegeven te hebben ben ik aan de slag gegaan:

Het verwijderen van de achterkant is best lastig, bij mij is het plastic aan de binnenkant afgebroken.
Maar hier zie je niks van, en de schroefjes houden het prima bij elkaar.
De handleiding kan best handig zijn: http://download.lenovo.co...ovo_y40_50_series_hmm.pdf

Je kunt Windows 8 via USB installeren, maar ik moest mijn BIOS mode wel op legacy zetten ipv UEFI.
Ook USB booting moest aangezet worden via BIOS, daarna startte de installatie.
De installatie zelf is gewoon zoals bij alle Windows installaties. (flink doorklikken)

Als het erop staat kun je de drivers downloaden vanaf Lenovo's website.
Let op: Je hebt geen netwerk (draadloos in ieder geval) totdat je de netwerk drivers hebt.
Deze moet je via een USB-stick installeren.

Driver Link:

[Reactie gewijzigd door teunw op 23 november 2014 22:19]