Microsoft Surface Pro 3 Ci5, 4GB, 128GB, Win 8.1 Pro Zilver Review

Opinion 27 augustus 2014, laatste update op 9 september 2014, 25.506 views

Microsoft Surface Pro 3 Ci5, 4GB, 128GB, Win 8.1 Pro Zilver

De Microsoft Surface Pro 3 is inmiddels de derde generatie uit de Surface serie. De eerste Surface generatie was een volledig nieuw concept, de tweede generatie was op veel punten een verbetering en de derde, huidige generatie staat in het teken van perfectioneren.

Pluspunten

• Kickstand traploos verstelbaar;
  • Geweldige bouwkwaliteit;
  • Type cover is sterk verbeterd;
  • Surface pen is goed uitgewerkt;
  • Mooi beeldscherm;
  • Oplader heeft extra USB poort voor stroom.

Minpunten

• Surface pen kan niet goed opgeborgen worden;
  • Stevige prijs.

Inhoudsopgave
Warmte en geluidsproductie
Accuduur
Geluid
Specificaties

Onlangs heb ik meer dan een maand met de Microsoft Surface 2 doorgebracht en nu heb ik een week mogen doorbrengen met de Microsoft Surface Pro 3. Niet alleen is dit de nieuwste generatie tablet/laptop, maar het draait in tegenstelling tot de Surface 2 op een volwaardige versie van Windows 8. De processor is dan ook van een echte ultrabook klasse: de Intel Core i5-4300U.
In combinatie met het grotere scherm (12″ t.o.v. 10,8″) is het voor mijn gevoel dan ook meer laptop dan tablet, maar dat betekent niet dat de tablet mogelijkheden verdwenen zijn, in tegendeel!

Uiterlijke kenmerken
De Surface Pro 3 is op dieet geweest en heeft qua uiterlijk veel weg van de niet-Pro Surface 2. De behuizing is gemaakt van exact hetzelfde materiaal dat helpt om de behuizing zo gigantisch stevig te maken als dat het is. Microsoft noemt het VaporMg (uitgesproken Vapor Mag) en bestaat uit magnesium dat eerst gesmolten wordt en daarna in de gewenste vorm gebracht.

Er is wel duidelijk aandacht gegeven aan ventilatie: deze luchtgaten bevinden zich aan alle drie de kanten aan de bovenkant van het apparaat. Meer hierover onder warmte en geluidsproductie.
Op deze foto zie je van links naar rechts: de inkeping om de kickstand te openen, de volumeknoppen, de 3,5mm koptelefoon aansluiting en aan de bovenste rand de aan/uit knop.
Zoals bij de Surface 2 valt op de bouwkwaliteit niets aan te merken. Het voelt alsof het apparaat 100% gevuld is en is op geen enkele plek noemenswaardig in te drukken. De knoppen geven een duidelijke feedback, de koptelefoon aansluiting zit stevig en hoewel er de kleinste speling te ontdekken is als je de volumeknoppen probeert te wiebelen, ben ik erg te spreken over hoe dit is uitgevoerd.
De camera aan de achterkant is expres in een bepaalde hoek geplaatst, namelijk enigszins omhoog. Hierdoor kan je foto’s maken terwijl de Pro 3 op zijn kickstand staat, zonder dat je alleen maar je bureau kan fotograferen. Ook zie je een witte LED branden als de camera actief is en is er een microfoon aanwezig.

Van links naar rechts: Mini DisplayPort, USB3.0 aansluiting, aansluiting voor oplader/docking station en ook aan deze kant een inkeping om de kickstand te openen.

Als je de kickstand opent zie je de plek voor een eventuele micro-SD kaart. Ook wordt het scharnier zichtbaar, wat er voor zorgt dat de Surface Pro 3 traploos verstelbaar is en veel grotere hoeken kent dan de Surface (Pro) 2.

De kickstand is gigantisch stevig en het verstellen gaat aangenaam stroef, waardoor je niet zomaar per ongeluk het scherm verstelt.

Ook de aansluiting van de oplader is smaller gemaakt om makkelijker vast te klikken. Het is niet alleen geschikt om de stoomtoevoer te verzorgen, maar is ook een volwaardige communicatiepoort. Deze communicatiepoort wordt gebruikt om het Surface Pro 3 basisstation op aan te sluiten. Hoewel de aansluiting zelf propriëtair is, is de onderliggende techniek ‘gewoon’ USB3.0. Die communicatiepoort kan je echter alleen gebruiken voor het Surface Basisstation (dock), niet om bijvoorbeeld een muis op aan te sluiten.

Bij de Surface 2 merkte ik dat het af en toe priegelen was om de oplader goed aangesloten te krijgen. Blijkbaar was ik niet de enige, want Microsoft heeft de connector wat dunner gemaakt waardoor aansluiten eenvoudiger gaat.

Niet alleen de aansluiting voor de oplader, maar ook de oplader zelf heeft een update gekregen. Er is nu een USB poort beschikbaar waarmee je bijvoorbeeld je telefoon kan opladen, zodat je de ene USB3.0 poort van de Surface Pro 3 vrij houdt voor andere doeleinden.

Type cover 3
Mijn grootste problemen met de Type cover 2 waren de touchpad en de muisknoppen. Ik vond de touchpad te stroef en de muisknoppen lastig in te drukken. Ik weet heus wel beter, maar het is het net alsof Microsoft naar mij heeft geluisterd. De touchpad is nu van een glad soort kunststof en de muisknoppen zijn nu makkelijk in te drukken en geven een duidelijke feedback.

Microsoft heeft besloten met de Surface Pro 3 alleen nog maar type covers te leveren. De prijs is met ¤ 130 hetzelfde gebleven en is behoorlijk hoog. Je kan je hier echter maar beter op instellen, want de type cover is onmisbaar. Met een ‘dikte’ van amper 5mm (4,8 om precies te zijn) biedt het niet alleen bescherming voor het beeldscherm, maar typen werkt ook prima! Als je een normaal toetsenbord gewend bent is het even wennen, maar voor de beperkte afmetingen vind ik het toetsenbord erg goed uitgevoerd.
De ingebouwde toetsenbord verlichting kent vier standen: uit, erg zacht, iets feller en fel.

Als je het toetsenbord omklapt om het apparaat als tablet te gebruiken, worden de toetsen automatisch uitgeschakeld om te voorkomen dat deze per ongeluk worden ingedrukt.
Als je de Type cover dicht klapt gaat het apparaat automatisch in slaapstand. Voor een betere lapability heeft Microsoft een extra magneet toegevoegd aan de Type cover, die aan het scherm vastgezet kan worden en waardoor het toetsenbord in een hoek komt te staan. Dit zorgt er daadwerkelijk voor dat het hele apparaat steviger op je schoot zit. Het schuine toetsenbord werkt zelfs zo prettig dat ik deze stand ook gebruik als het apparaat op een bureau staat.

Alles bij elkaar vind ik de Type cover 3 simpelweg geweldig. De prijs is stevig maar het absoluut waard.

Surface Pen
Bij de Surface Pro 3 zit de Surface pen. Deze pen is niet alleen voor creatieve doeleinden, maar ook een echte kladblok-killer.
De pen is geheel in stijl met de Surface, hoewel de pen van aluminium is gemaakt in plaats van magnesium. Er zijn drie fysieke knoppen: twee waar je vingertoppen zich bevinden en aan de bovenkant, waarmee je klikt zoals je met een normale balpen ook zou doen.
De tip van de pen is drukgevoelig en kent maar liefst 250 niveaus van drukgevoeligheid. Je kan gewoon met je pols op het beeldscherm steunen, dit wordt netjes genegeerd.

Als je eenmaal op de ‘balpen’ knop van de pen klikt opent OneNote en kan je direct een notitie maken. Als de Surface in slaapstand is en je drukt eenmaal op de knop, opent OneNote in vergrendelde modus. Je kan dus wel aantekeningen maken en door nogmaals op de knop te drukken wordt de notitie ook in OneNote opgeslagen, maar je blijft in de vergrendelde modus. Dit voorkomt dat de beveiliging van het Windows account omzeild kan worden.

Als je tweemaal achter elkaar op de ‘balpen’ knop van de pen klikt, wordt een printscreen gemaakt en wordt deze in OneNote geplakt. Vervolgens kan je selecteren welk deel van de printscreen je wilt behouden. De beste feature hiervan is dat tekst ook direct wordt geïndexeerd en daarmee dus ook terug te vinden is via de zoekfunctie. Niet alleen even snel als een notitieblok dus, maar je kan ook makkelijk notities terug vinden.

De uitwerking van de pen heeft mij weten te verrassen. Niet alleen heeft de pen een prettig gewicht en ligt hij lekker in de hand, maar met name de software kant van het verhaal maakt het tot een waardevolle toevoeging. Het enige nadeel vind ik dat er geen goede opbergplek is: je moet de pen vastmaken aan de Type cover.

Beeldscherm
De Surface Pro 3 heeft een 12″ beeldscherm met een 3:2 verhouding in plaats van een 16:9 verhouding. Voor films is deze beeldverhouding minder gunstig omdat je een zwarte balk aan de boven en onderkant krijgt, maar met internetten of in kantoor/productiviteit omstandigheden is deze extra hoogte mooi meegenomen. De resolutie is meegegroeid van 1920 x 1080 pixels naar 2160 x 1440 pixels, zodat het scherm heerlijk scherp is.

De kijkhoeken zijn geweldig, zoals dat bij een IPS scherm hoort en op het blote oog ziet de verlichting van het scherm er netjes uniform uit.
Met name voor fotografen en creatieve professionals heb ik de nodige metingen uitgevoerd met de Spyder 4 Pro beeldschermkalibrator.
http://www.elektronica-reviews.nl/wp-content/uploads/2014/08/Microsoft-Surface-Pro-3-kalibratie-gamut-150x150.png http://www.elektronica-reviews.nl/wp-content/uploads/2014/08/Microsoft-Surface-Pro-3-kalibratie-tone-response-150x150.png http://www.elektronica-reviews.nl/wp-content/uploads/2014/08/Microsoft-Surface-Pro-3-kalibratie-gray-ramp-150x150.png http://www.elektronica-reviews.nl/wp-content/uploads/2014/08/Microsoft-Surface-Pro-3-kalibratie-brightness-contrast-white-point-150x150.png

Het beeldscherm is in staat om 98% van sRGB weer te geven en het contrast bij lage helderheid is goed te noemen. Het verschil na kalibratie was ook niet erg groot. Voor ‘normale’ consument betekent dit dat het scherm vanuit de fabriek hartstikke mooi is.

Prestaties
Dankzij het gebruik van een ultrabook processor en snel opslaggeheugen moet de Surface Pro 3 een echte ultrabook ervaring bieden in de vorm van een tablet jasje.

Processor
De Intel Core i5-4300U is een 15W dual-core ultrabook processor van de Haswell generatie. Dankzij hyperthreading kan de processor tot 4 draadjes tegelijk verwerken. De standaard kloksnelheid is 1,9GHz maar kan zolang de temperaturen het toelaten verhoogd worden naar een turbosnelheid van 2,9GHz. De processor wordt vervaardigd op 22nm.
In het alledaags gebruik is de processor absoluut snel genoeg. Het apparaat start snel op en ook browsen en een full HD filmpje kijken is geen enkel probleem. Sterker nog, een 4K filmpje kan op 30Hz uitgezonden worden via de displayport.
Ook heb ik een potje Minecraft gespeeld en met FRAPS opgenomen:

Hoewel de Surface Pro 3 het naar mijn mening nog aardig doet, is het apparaat niet bijzonder geschikt om de meest moderne spellen te spelen. Als je van casual gamen houdt, het niet erg vind om de instellingen wat terug te schroeven én vervolgens genoegen te nemen met 23-30 frames per seconde, is het echter wel mogelijk.
Meer processor benchmarks volgen nog op korte termijn.

Opslaggeheugen
Een ander onderdeel wat een grote impact heeft op de gebruikerservaring is het opslaggeheugen. Microsoft zal ongetwijfeld bij meerdere fabrikanten inkopen, maar in mijn exemplaar zit een mSATA SSD van Samsung, om specifieker te zijn de MZMTE128HMGR-000MV. Op deze SSD heb ik onder andere ChrystalDiskMark gedraaid en de prestaties vergeleken met een aantal andere consumenten SSD’s.
http://www.elektronica-reviews.nl/wp-content/uploads/2014/08/Surface-Pro-3-ChrystalDiskMark-seq-read-150x150.png http://www.elektronica-reviews.nl/wp-content/uploads/2014/08/Surface-Pro-3-ChrystalDiskMark-512K-read-150x150.png http://www.elektronica-reviews.nl/wp-content/uploads/2014/08/Surface-Pro-3-ChrystalDiskMark-4K-read-150x150.png http://www.elektronica-reviews.nl/wp-content/uploads/2014/08/Surface-Pro-3-ChrystalDiskMark-4KQD32-read-150x150.png http://www.elektronica-reviews.nl/wp-content/uploads/2014/08/Surface-Pro-3-ChrystalDiskMark-seq-write-150x150.png http://www.elektronica-reviews.nl/wp-content/uploads/2014/08/Surface-Pro-3-ChrystalDiskMark-512k-write-150x150.png http://www.elektronica-reviews.nl/wp-content/uploads/2014/08/Surface-Pro-3-ChrystalDiskMark-4K-write-150x150.png http://www.elektronica-reviews.nl/wp-content/uploads/2014/08/Surface-Pro-3-ChrystalDiskMark-4KQD32-write-150x150.png

Hoewel de prestaties en gebruikerservaring nog altijd vele malen beter zijn dan die van een traditionele harde schijf, zijn de prestaties van de SSD niet spectaculair.

Warmte en geluidsproductie
De Surface Pro 3 is uitgerust met een zuinige Haswell processor. Ondanks de dunne behuizing staat de ventilator eigenlijk standaard uit, dus ook tijdens een filmpje kijken, browsen en normale kantoor werkzaamheden. Hierdoor is de Surface Pro 3 eigenlijk geluidloos te noemen.
Pas bij veeleisende bezigheden zoals gamen of fotobewerking slaat de ventilator aan. Doordat de gehele bovenkant van de behuizing voorzien is van kleine gaatjes, kan de lucht goed afgevoerd worden en produceert het een redelijk onopvallend geluid.
De meeste warmte is te voelen aan de achterkant, aan de linkerkant van de front facing camera. Dit is namelijk waar de processor zit. Hier kan het redelijk warm worden, maar niet dusdanig dat je er een eitje op kan bakken.
Met name tijdens het gamen en het draaien van benchmarks heb ik gemerkt dat de processor op een gegeven moment een stapje terug neemt qua prestaties om te voorkomen dat de temperaturen te hoog oplopen. Dit is met name het geval als er veel beroep wordt gedaan op de grafische kracht van de processor.
Het is absoluut niet uniek dat de behuizing de warmte niet voldoende kwijt kan om continu op de hoogste frequentie te draaien, maar zeker iets om rekening mee te houden als je het apparaat wilt gebruiken voor zware werkzaamheden met een langere of continue belasting op het systeem.

Accuduur
De tijd die ik met de Surface Pro 3 heb meegemaakt is eigenlijk te kort om tot een uitgebreid en definitief oordeel over de accuduur te kunnen komen.
Hoewel ik het scherm meestal redelijk fel instel, kwam ik tijdens normaal consumentengedrag niet ver boven de 5-6 uur accutijd uit.
Met PCMark8 heb ik de Home (accelerated) benchmark in een loop gedraaid om een indicatie van de accuduur bij veelgebruikt thuisgebruik na te bootsen. Tijdens deze test wordt druk gebruik gemaakt van de browser, getypt, lichte fotobewerking gedaan, een videogesprek gevoerd en een casual spelletje gespeeld. Hierbij kwam de accuduur uit op ongeveer 3 uur en 13 minuten. Ook hierbij stond het scherm redelijk fel en sommige toepassingen zijn redelijk intensief.

Geluid
De stereo luidsprekers bevonden zich bij de Surface (Pro) 2 aan de zijkant, bij de Surface Pro 3 bevinden ze zich aan de voorkant.

Het geluid van de luidsprekers is prima. Het stereo effect is duidelijk aanwezig en ze kunnen voldoende luid. Verwacht niet te veel van de lage tonen, maar het geluid is prima om een (YouTube) film te kijken en muziek is ook geen straf om naar te luisteren, maar duidelijk geen echte Hifi. Het geluid is vooral bedoeld voor als je met de Surface bezig bent: zodra je wegloopt van het apparaat merk je dat het geluid achteruit gaat. Je moet dus niet het idee hebben om het als stereo installatie te gebruiken waarmee je een kamer wilt vullen met geluid.

Specificaties
- RAM: 4GB LPDDR3;
- Camera’s: 5MP achter / 5MP voor;
- Connectiviteit: 802.11ac WiFi;
- Battery: 42 Wh;
- Prijs ten tijde van schrijven: ¤ 1.019 exclusief Type cover à ¤ 130.

Microsoft ploetert gestaag aan de Surface serie. De Surface Pro 3 staat in mijn ogen voornamelijk in het teken van perfectioneren en dat is in mijn ogen bijzonder goed geslaagd. De aanpassingen aan de Type cover nemen al mijn bezwaren weg en de overige aanpassingen, wat er nogal wat zijn, tillen de gebruikerservaring naar een nieuw niveau. Zelfs de Surface pen is met een finesse uitgevoerd die ik niet had verwacht.
Het is absoluut niet vanzelfsprekend om een goed uitgevoerde combinatie van tablet en laptop te maken. Veel fabrikanten hebben al een poging gedaan en een convertible uitgebracht, maar in mijn ervaringen biedt de Surface Pro 3 met vlag en wimpel de beste gebruikerservaring op dit moment.

Ik schrijf reviews omdat ik het leuk vind. Feedback door middel van een bericht of beoordeling kan ik waarderen.

Heb jij ook een Microsoft Surface Pro 3 Ci5, 4GB, 128GB, Win 8.1 Pro Zilver?

érg nette review!

ook leuk te zien da tje de tijd hebt genomen om er gifjes en een video bij te plaatsen! _/-\o_

wel ben ik benieuwd naar welke applicaties je hebt gedraaid waarmee je deze accuduur bereikt hebt, ik vond de accuduur wel enigzins tegenvallen, ik had daarbij verwacht dat ie wat dichter bij de macbook zou liggen --> +/- 6 uur
Bedankt! Met normaal gebruik kwam ik ook rond die tijd uit, maar de Home benchmark van PCMark8 is toch wat zwaarder.
ah oké, bedankt voor de snelle reactie :)
Is het gek om als Apple fan dit product te kopen?

Ik vind het design voornamelijk echt tof, en wat voor kracht er binnen in zit is echt geweldig !

Maar mijn vraag is, Hoe precies werkt de pen?
Werkt de pen goed met bijvoorbeeld photoshop?
Hmm ecosystemen zijn iets heel persoonlijks. De hardware van de Surface Pro 3 is in één woord geweldig, maar als je Windows niet prettig vind werken..

De pen is hartstikke nauwkeurig. Ik heb hem niet gebruikt om te photoshoppen, maar heb je eerdere ervaringen met stylussen met een active digitizer ingebouwd? Het scherm is expres zo dun mogelijk gemaakt, zodat je aanrakingen met de pen ook daadwerkelijk worden geregistreerd op de plek waar je ziet dat de pen het glas raakt.
Ja, ik heb nu een mac met een Wacom Bamboo en pen.
Maar ik zou het wel handig vinden als je echt op je beeldscherm kan teken
inplaats van een extern tekentablet.
In de surface wordt N trig gebruikt. In sommige zit de wacom digitizer (Bv de Note 3) en ze zeggen dat het best goed werkt op de surface:

Zoals Opinion ook aangeeft in zijn review dat er liefts 250 niveaus van drukgevoeligheid zijn.
Heel goeie, uitgebreide review!

Zelf heb ik nog een Surface RT, maar zou graag de overstap naar de Pro maken, daar mijn laptop ook niet meer hét van hét is (3 jaar oud, i5 2k processor).

Momenteel gebruik ik een nieuwe desktop waarmee ik dus rotverwend ben (twee SSD's, i5 4690 cpu, etc. etc.), dus zou ik graag voor mijn "laplet" iets hebben die niet veel moet onderdoen. Sowieso moet ik inboeten, maar van een straaljager naar het RT-boerenpaard gaan is ook niet echt het aangenaamste.

Het is zeker iets wat ik in de gaten zal houden eens het budget dit toelaat.

Echt een top-review!
Hehe, zal wel sterk van het gebruik afhangen ;)

Laplet voor schootgebruik
Tabtop voor bureaugebruik :p
Schermverhouding is niet 4:3 maar 3:2 ;)

Mooie review van een mooi apparaat :)
Je hebt helemaal gelijk, gekke fout eigenlijk om te maken :D Heb het aangepast, thanks!
Goede review. Ben alleen benieuwd in hoeverre die 4GB memory future proof is. Voor de prijs van een SP3 zou ik toch snel zeggen dat je er 2 tot 3 jaar mee moet kunnen doen. Is over 2 jaar 4GB geheugen nog wel voldoende ?

Die gifjes maken de review echt goed. Zo zie je in 1 oog opslag hoe de kickstand werkt ipv 8 plaatjes.
Dank je! Vanaf de i5-4300U met 256GB opslaggeheugen krijg je ook een upgrade naar 8GB werkgeheugen, maar is wel zo'n ¤ 200 duurder.
Future-proof is het niet, maar in de meeste ultrabooks rond deze prijsklasse zit ook maar 4GB ram. 8GB is nu ook de standaard aan het worden. Bij SSD's geldt het ook: 128GB is de standaard nu, maar 256Gb wordt de standaard.

Overigens is het altijd aan te raden om het model met 256GB opslag te nemen en 8GB geheugen.
@opinion: Erg goede review, leest snel weg en het filmpje en de gif's zijn ook erg leuk. +3!
Hoi,

Een prachtige review.! Echt netjes verwoord en uitgebreid.
Ik heb ook eigenlijk geen commentaar, alleen staat er bij specificaties dat er een 4200U processor in zit, dat is een schoonheidsfoutje. Maakt ook niet uit, maar dan zou je het eventueel kunnen veranderen.

Groeten!
Knappe review, leuk geschreven. Ik heb echter nog 2 vragen:
  • Kan je vlot werken met de kickstand en het toetsenbord als je gewoon in de zetel zit? Stoort het niet dat flapje tegen je benen? Is het comfortabel? Op dit moment gebruik ik een Asus Transformer Prime TF201 en daar zit het scherm min of meer vast, daarmee de vraag.
  • Wanneer je de kickstand hebt opengeklapt en je zit aan je bureau met het toetsenbordje wat omhoog geklapt, kan je dan nog makkelijk bij de onderste knoppen op het scherm (startknop, ..) als je naar 'desktop modus' zou gaan? Daarmee stel ik me dus de vraag of de stand van het toetsenbord niet te dicht bij de onderkant van het scherm komt om het nog makkelijk te kunnen bedienen onderaan het scherm?

[Reactie gewijzigd door GBB1 op 30 augustus 2014 22:10]

Voor zover op je schoot werken ooit comfortabel wordt gaat dat hartstikke goed met de Surface Pro 3. Als je het apparaat op de kickstand op je blote bovenbeen laat rusten kan dat na verloop wel irritant worden, met een (spijker)broek aan heb ik daar geen last van gehad, ook niet na 2 uur.

De verhoging van het toetsenbord blokkeert niets van het scherm, alleen wel de hele rand om het scherm heen. Ik merkte geen hindernissen om dan toch de startknop te gebruiken. Wel had ik met dit hele apparaat het idee dat het misschien minder geschikt is voor mensen met hele grote handen en dikke vingers. Als je twijfelt zou ik je aanraden om even een winkel in te stappen waar je er mee kan spelen.
Bedankt om je ervaringen te delen Opninion. Lijkt me een top apparaat!
Mooie uitgebreide review, alleen een ding over de adapter, de eerste generatie (SPro dus) had ook een usb poort in de adapter gebakken. Nu lijkt het alsof er in de 3de generatie voor het eerst een usb poort zit.
Handig om erbij te melden dat je de usb poort in de adapter niet kan gebruiken om b.v. een muis aan te sturen maar puur alleen is als 'power outlet'.
Goede suggestie, ik heb het toegevoegd. De aanpassing is dat hij smaller is gemaakt om makkelijker vast te klikken, heb dat ook meteen verduidelijkt.
Mooie review! Kan je wellicht nog wat meer vertellen over het 'tablet' gebruik van de surface pro 3? Hoe vind je het grotere scherm icm tablet gebruik? Is het te zwaar/licht? Etc etc.

Verder prachtig apparaat! Microsoft laat zien dat het in staat is om producten te maken waarin zij haar sterkte kan laten zien. Dat gezegd hebbende, is hij toch wel erg stevig geprijsd. Tip voor studenten : check de studentenkortingen van Microsoft icm de surface pro3.
Doordat de kickstand zo flexibel is gebruik je de tablet haast altijd met extra ondersteuning wat hem heerlijk maakt voor gebruik op schoot!
Uitstekende review, mooi en duidelijk. Ik heb zelf de Surface RT (1) vind de bouwkwaliteit echt super. Ik ben blij dat ze die bouwkwaliteit houden en hele goede verbeteringen hebben met SP3.

Wat mij wel opvalt is dat de Windows knop nu aan de rechter kant zit in plaats van onder. Als je zonder toetsenbord gebruikt zit de knop dan niet in de weg tijdens het vasthouden (Windows logo kan geklikt worden om start te openen)?
Grappig dat je het zegt, dat was mij eigenlijk niet eens opgevallen. Ik moet zeggen dat ik die knop niet per ongeluk heb geactiveerd, maar er zijn ook weinig scenario's geweest waarin ik het apparaat heb bediend zonder dat hij (op zijn kickstand) ergens op lag.