Sitecom WLA-2104 Review

Ardj 26 augustus 2014, laatste update op 17 oktober 2014, 1.002 views

Sitecom WLA-2104

Voor een wifistick is dit een prima optie, beloofde snelheid is haalbaar maar alleen onder ideale omstandigheden. Ik haal een verdieping hoger dan het standaard UPC-modem staat ongeveer 6.5mb/s van de 12 die ik bedraad haal.

Pluspunten

• Bereik
  • 2.4ghz en 5ghz
  • Voelt stevig aan

Minpunten

• Meegeleverde WIFI-Utility werkt niet
  • Formaat

Beheerbaarheid Score: 3
Sinds een maand ben ik overstapt naar UPC, omdat KPN niets fatsoenlijks voor me kon betekenen (ik haalde ongeveer de helft van mijn snelheid, wat inhield dat ik max 400kb/s haalde). Daarbij gebruikte ik altijd een chinese usb-adapter, die prima voldeed omdat ik toch niet de maximale snelheid haalde. Nu met 12mb/s download was een upgrade toch wel nodig.

Na het uitproberen van diverse PCI-kaarten, met alle drama's die ik daarbij had (TP-Link kaarten die mijn hele PC vast lieten lopen, nul service daarbij van de verkopende kant, noch de producent), toch maar gekozen voor usb-adapter.

Installatie
Dit gaf nogal wat problemen: Het installeren van de meegeleverde CD had geen resultaat, ik kon de utility vinden in mijn systeemmappen, maar opstarten deed het programma niet. Na meerdere pogingen, op meerdere computers heb ik maar de drivers maar handmatig ge´nstalleerd. Dit werkte gelukkig wel.

Bereik
Het bereik van de kaart is beduidend beter dan wat ik tot nu toe heb geprobeerd (de PCI-kaarten van TP-Link). Waar ik daar gemiddeld 4 a 5 netwerken in de omgeving ontving, ontvang ik er nu 8. Gezien de vrijstaande huizen in de buurt betekent dat ongeveer 20 meter extra bereik.

Snelheid
Helemaal finetunen ben ik nog niet aan toegekomen, maar met minimale inspanning haal ik nu 6.5mb/s. Laptops met ingebouwde wifi-adapter halen op dezelfde plek maximaal 4MB/s. Qua kaarten en usb-adapter heb ik geen vergelijk, omdat geen van allen goed gefunctioneerd heeft. Het enige wat ik tot nu toe beter heb zien presteren was mijn macbook, deze haalt 8MB/s op dezelfde plek.

Edit: Na het aanschaffen van een TP-Link Archer C5, haal ik bijna dezelfde snelheid als bedraad. Ik haal nu 12MB/s op de eerste verdieping, voor het uitproberen even op zolder in een laptop gestoken, daar haalde ik nog 11.2MB/s, de bottleneck zat dus in het UPC modem.

Voor de prijs een goede keus, zeker wanneer het bereik op hogere verdiepingen minder is. Ik heb een mail naar Sitecom gestuurd met de vraag of er meer klachten zijn gekomen over de Wifi-utility, aangezien ik er vanuit ga dat het een softwarematig probleem is. Om die reden kan ik dus niet ingaan op de mogelijkheden van de adapter, omdat ik geen idee heb wat er precies te regelen is in het programma.

Edit: Na contact met Sitecom niets duidelijker worden, kreeg een vage mail terug met een verhaal dat ik het programma maar op een andere computer moet installeren, erg nuttige reactie....

Heb jij ook een Sitecom WLA-2104?

Uitgangs- vermogen is 140mw op de meter op 2.4 en 248mw op de 5Ghz