Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X Review

Ylvakiller 25 augustus 2014, laatste update op 25 augustus 2014, 1.508 views

Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X

Geweldige performace, makkelijk over te clocken, blijft goed koel, enige nadeel is de prijs

Pluspunten

• Hoge kwaliteit
  • Stil
  • Makkelijk over te clocken
  • Word niet erg warm

Minpunten

• Hoge aanschafprijs

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Enige echte nadeel dat ik tot nu toe heb gevonden aan deze gpu is zijn prijs. Die is nu eenmaal aan de hoge kant...

In mijn ervaring is deze prijs meer dan gerechtvaardigd voor de goede prestaties die de videokaart heeft.

Ik ben nog op zoek naar een stel monitoren met displayport adapters zodat ik echt de max uit deze gpu kan halen.
Ik heb dus nog niet aan het limiet van deze kaart gezeten, mijn setup bestaat uit 2 1080p monitoren en daar heeft hij het ongelofelijk makkelijk mee.

Ik heb tijdens becnhmarken wat gedaan met overclocken.
Ik kwam er alleen achter dat tijdens zogoed als al mijn applicaties (behalve maken van animaties) ik meer dan genoeg kracht heb zonder over te clocken.
Dit is de reden voor mij om hem niet overgeclocked te gebruiken en gewoon een preset te laden als ik bezig moet met het backen of het renderen van animaties die hem dan overclocked, hierna laad ik een andere preset die hem weer terugclocked.
Dit doe ik vooral omdat ik geen risico wil lopen met verkeerd overclocken aangezien ik nog niet veel GPU's heb overclocked.

edit: lag waarschijnlijk meer aan de PSU zelf die niet al te goed meer was en niet aan het wattage, zie comments op deze review

Heb jij ook een Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X?

Reviews door de redactie

"Ik raad wel een 750 watt PSU aan, dit omdat ik hem de eerste tijd op een 650 watt PSU heb gehad, zodra mijn nieuwe PSU binnen was en ik daar op kon werken kreeg ik een 8-12% increase in FPS tijdens benchmarken met dezelfde preset""

Van welk merk was die oude PSU? Want hier klopt echt niks van, als dat gebeurt moet die oude niet al te best geweest zijn.
was een cooler master V650.
al wel 2de hands dus het kan zijn dat hij soweiso al slecht was.
heb met die PSU soweiso meer problemen gehad (ratelend geluid dat soort dingen)
dat zijn de enige 2 PSU's die ik in recente jaren heb gehad dus ging er van uit dat een 100 watt verschil dat verschil in performance verklaarde. achteraf zou het ook aan de specifieke PSU kunnen liggen. ik zal het aanpassen in de review
Lijkt inderdaad meer erop dat de 12V lijn niet genoeg ampère kon leveren of dat hij hier en daar wat steken liet vallen. V650 zou genoeg moeten zijn namelijk. ;)
Een 450watt voeding kan met deze kaart al overweg: http://www.youtube.com/watch?v=-9tQ4qdctDc