HP Envy 15-k048nd Review

Eppiedutch 25 augustus 2014, laatste update op 15 oktober 2014, 1.540 views

HP Envy 15-k048nd

Deze laptop (medio 2014 het topmodel van HP als 15,6" multimedia-laptop) bevalt mij zeer goed. De specifieke combinatie van kenmerken zorgt ervoor dat er voor mij (bijna) niets te wensen overblijft.

Pluspunten

• Snelle en energiezuinige CPU (i7)
  • Heel veel RAM (16Gb)
  • SSD-disk van acceptabele grootte (256Gb)
  • Stilte tijdens werken; ventilator slaat zelden aan
  • Goede (middenklasse) grafische kaart
  • Helder en scherp full-HD touch-screen
  • Toetsenbordverlichting (werkt 's avonds prettig)
  • Vingerafdrukscanner (werkt goed en snel)
  • Snelle (802.11ac) Wifi adapter
  • Goed geluid (Beats Audio speakers en subwoofer)

Minpunten

• Beeldscherm maakt laptop "topzwaar", scherm gaat enigszins moeilijk open
  • Frontje van DVD-brander voel je bewegen als je de laptop aan de zijkanten oppakt
  • Toetsenbordverlichting schakel je in of uit; mooier zou zijn automatisch aan- en uitgaan middels sensor
  • Met 2,7 kg (incl. accu) niet echt licht te noemen voor 15,6"

Update 1 oktober:

Graag reageer ik even op de review van Gorefest over de HP Envy 15-k048nd; ik zal zijn opmerkingen puntsgewijs behandelen. (en nee, ik heb geen aandelen HP of ben anderszins aan HP gelieerd)

"Veel plastic voelt goedkoop en gammel aan"
De laptop heeft inderdaad een plastic behuizing. Voelt en ziet er minder premium uit. Gammel kan ik niet bevestigen.
"accu pack rammelt in behuizing"
Bij mij gelukkig niet het geval. Misschien een incident?
"DVD brander heel erg flumsy"
Zoals ik zelf ook al heb gemerkt, voel je het frontje van de DVD-brander bewegen. Graag had ook ik een slot-loaded DVD-speler/brander gezien, of deze had geheel weggelaten mogen worden. Qua stevigheid is de DVD-speler even goed / slecht als in andere laptops.
"Toetsenbord lijkt te ver naar links te zitten je handen zijn nooit gecentreerd op het toetsenbord (komt mede door numpad)"
Is bij de meerderheid van laptops waar een numeriek toetsenblok aanwezig is, het geval. Kwestie van wennen.
"Beeldkwaliteit valt me heel erg tegen, standaard staat ook scaling aan, dit maakt het allemaal nog veel erger moet je dus meteen uitzetten."
Beeldkwaliteit bij mij is goed. Kleuren en helderheid in orde, kijkhoeken zijn redelijk. Dit is echter in lijn met (mijn) verwachting van een TN-scherm. Voor het probleem met scaling is in Windows 8.1 een eenvoudig oplossing: verander een instelling (zie bijv. http://support2.microsoft.com/kb/2900023) bij die programma's waar a.g.v. de scaling de tekst wazig is.
"Kijkhoek van beeldscherm onder de maat"
Zie boven, m.i. marktconform.
"Beeldscherm is zwaarder dan toetsenbord gedeelte waardoor zwaartepunt heel hoog ligt, hierdoor kantelt hij snel achterover als je hem op schoot hebt"
Mee eens. Topzwaar beeldscherm komt wellicht doordat er touch-functionaliteit is ingebouwd?
"En ik vind hem soms erg traag moet nog uitzoeken waar dat door komt, lijkt soms te bevriezen."
Dit herken ik gelukkig niet, de laptop is bij mij zeer vlot - zowel in opstarten van Windows als bij starten van programma's, kopiŰren van data, wisselen van programma's etc. Misschien een update van het een of ander nodig?

Update 10 september:

Gisteren heb ik de 3 gratis games (actie die voor dit model laptop geldt) ge´nstalleerd, en er wat mee gespeeld. Ik heb nu dus ook een beeld van de prestaties van zowel de interne grafische chip (Intel HD Graphics 4400) als de extra grafische kaart (NVIDIA GeForce GTX 850M).

De spellen zijn:
- Total War Rome II
- GRID Autosport
- World of Tanks

Het leek er op (hoewel ik absoluut geen gamer ben, en waarschijnlijk de verschillende settings niet goed had ingesteld), dat de interne grafische kaart ongeveer even goed presteerde als de GeForce kaart. Dit heb ik ondervonden door - bij het starten van het betreffende spel - handmatig te kiezen voor de Intel of NVIDIA grafische kaart. Dit verbaasde mij wel, maar nogmaals; mogelijk heb ik de technische mogelijkheden totaal niet benut door onjuiste instellingen te kiezen.

Daarnaast merkte ik dat de ventilator nu toch echt wel aansloeg tijdens het spelen van de games; de warmteproductie nam duidelijk toe. Desondanks bleef de geluidsproductie binnen de perken; meer dan een zacht zoemen was er (na ca. 1 uur spelen) niet hoorbaar.

Tenslotte merkte ik (tijdens spelen met Total War Rome II) dat met de resolutie op 1980x1020 de setting "Ultra" wat te veel was van het goede voor de GeForce kaart; het beeld haperde af en toe, en bleef hangen op ca. 20fps. Toen ik bij deze full HD resolutie terugschakelde naar setting "High" ging het beter.

Mijn voorzichtige conclusie is dus dat de hardcore gamer die games op de hoogste resolutie en met de zwaarste settings wil spelen, enigszins teleurgesteld kan raken van de grafische mogelijkheden in deze laptop.

Update 2 september:

- Ik heb inmiddels al een paar keer ervaren dat de ventilator aansloeg. Hoeveelheid geluid dat hiervan afkomt is minimaal; bijna onhoorbaar in een ruimte met gemiddeld achtergrondgeluid.
- Warmteproductie (links voelbaar) blijft (bij mij) binnen de perken, en geeft geen irritatie bij gebruik van de laptop op schoot.
- Ondanks installatie van ca. 30 Windows apps (uit de Store) en ca. 10 "normale" programma's blijft opstarten en gebruik erg snel aanvoelen.
- Touchpad werkt erg fijn en precies, iets wat bij mijn vorige laptop (Samsung Series 7 Chronos) behoorlijk te wensen overliet.
- Snelheid Wifi-adapter is zeer goed; ik haal (op korte afstand van mijn router en gebruikmakend van het 5Ghz kanaal) ruim 100Mb/s up en down. Dit is ongeveer 30% sneller dan met mijn vorige laptop.
- Accuduur bij gemiddeld gebruik (wat surfen, foto's en films bekijken, programma's en Windows apps gebruiken) en met energie-stand "HP aanbevolen" ca. 4 uur. Dit vind ik netjes.
Ik heb trouwens nog niet (i.t.t. mijn eerdere laptops) de behoefte gehad om energie-stand "Hoge prestaties" in te schakelen! Zo vlot gaat alles!

Review HP Envy 15-k048nd:

Sinds 20 augustus 2014 de gelukkige eigenaar van deze (multimedia topmodel) laptop van HP.
Deze review gaat dus ook nog niet over betrouwbaarheid (hoewel ik geen reden heb om daar aan te twijfelen), maar over eerste indrukken.

Ik heb in mijn achterhoofd de ervaringen met mijn eerdere 2 laptops (Dell Studio 17 en Samsung Series 7 Chronos, beide waren behoorlijk state-of-the-art ten tijde van aanschaf, en zaten beide in dezelfde prijs-range van EUR 1.000 - 1.100).

Deze laptop beschikt over alle kenmerken die voor mij in een ideale laptop moeten zitten: SSD-schijf, veel intern geheugen, snelle en energiezuinige processor, full-HD scherm, verlicht toetsenbord, krachtige videokaart, 15,6" formaat, USB 3.0 poorten en fatsoenlijk geluid uit de speakers.

Wat merk je van al deze zaken in de praktijk?
Vooral snelheid en rust.

Opstarten van Windows (incl. vingerafdruk scannen om in te loggen) ca. 10 seconden vanaf koude start tot werk-klaar startscherm.
Ontwaken uit slaapstand ca. 5 seconden (incl. inloggen). Starten van apps, ook al is het nummer 15 of 20 gebeurt instant. Werkelijk geen wachttijden! En gedurende het werken (het zwaarste wat ik gedaan heb was een half uurtje spelen met GT Racing, terwijl ca. 10 andere apps op de achtergrond geopend waren) is de laptop absoluut stil. De ventilator heeft nog niet hoeven aanslaan.
Hier merk je echt de meerwaarde van de SSD!

Beats Audio speakers en subwoofer geeft een (voor een laptop) goed geluid; films kijken en muziek luisteren wordt zo een stuk leuker!

Het Full-HD (niet- ontspiegeld) touch scherm is een genot om naar te kijken. Bij veel omgevingslicht spiegelt het wel wat, maar ik heb dit nog niet als hinderlijk ervaren.
Kleuren worden natuurgetrouw en sprankelend weergegeven. Absoluut voldoende voor de hobbymatige bewerker en bekijker van foto's en films.

Zijn er geen minpunten? Natuurlijk wel, maar deze zijn niet spannend en worden meer dan gecompenseerd door de pluspunten.
Verbeteringen voor een volgend model zouden wat mij betreft kunnen zijn:
- gewichtsverhouding scherm en onderkant kan beter (laptop voelt "topzwaar")
- scharnieren scherm iets soepeler laten lopen en kleine inkeping in rand maken om het scherm iets makkelijker open te klappen
- DVD-drive mag worden weggelaten, of worden vervangen door een slot-in (insteekgleuf) Blu-Ray-speler/brander
- toetsenbordverlichting middels lichtsensor automatisch laten uit- en aangaan (i.p.v. zoals nu aan of uit)

Conclusie:

Zoals uit voorgaande duidelijk moge zijn, ben ik uiterst tevreden met deze aanschaf!
Qua prijsstelling (hoewel in absolute zin natuurlijk niet goedkoop) is dit model nagenoeg onverslaanbaar; alleen Toshiba levert 2 behoorlijk vergelijkbare modellen (Satellite S50-B-147 en Satellite P50-B-10P).

Heb jij ook een HP Envy 15-k048nd?