Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 8.200dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Roccat Kone XTD Review

King4589 24 augustus 2014, laatste update op 6 november 2014, 129 views

Roccat Kone XTD

Zeer goede muis

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Leds
  • Ergonomie
  • Stevig
  • Gewichten
  • Software
  • "Rubberen" oppervlak / grip
  • Sensor

Minpunten

• EASY-SHIFT[+] kan alleen op knop 4&5
  • Rammelend klepje voor de gewichten
  • Plaatsing/vorm duimknoppen
  • Software heeft problemen met Antivirus (Defender)

Er zijn grofweg drie manieren om een muis vast te pakken

Keuze:
Na ruim 6 jaar gebruik is de kabel van mijn Logitech MX518 niet goed meer. Er zit een breukje aan de muis zijde van de kabel. Daarnaast is de muis ook redelijk versleten, van de 5 glij voetjes zijn er al twee weg en tussendoor klikt de muis met een dubbel geluid.

Ik heb op internet gezocht naar een goede opvolger en dacht aan de Logitech G400 en G500 welke nagenoeg de zelfde vorm zou hebben. Om een goede keuze te maken heb ik verschillende reviews bekeken waarbij ook andere muizen mee genomen werden. Hierbij viel op dat menig een hun G5 of hun MX518 vervingen voor de Roccat Kone XTD of Rocat Kone Pure.

Aangezien ik mijn MX518 al 6 jaar gebruikt heb vind ik het geen probleem om meer uit te geven aan een muis als je kijkt naar de afschrijving over een dusdanig lange periode. bij 5 jaar, wat ik van deze muis wel verwacht dat ie vol kan houden ben je ¤16 per jaar kwijt.

Knoppen:
De muis heeft 12 knoppen
Een van de twee duim knoppen worden ingezet voor EASY-SHIFT[+] hierdoor kunnen op één knop na (de easy-shift knop) alle knoppen voor een tweede taak ingezet worden.
Hiervoor moet de Easy-Shift knop ingehouden worden.

Dit is op zich geen probleem en kan zeker in games echt makkelijk zijn. Echter wanneer je Windows gebruikt zit de Easy-Shift knop op of de "vorige pagina" of "volgende pagina" knop in je browser. Standaard zit het op de knop die je normaal gesproken gebruikt voor de vorige pagina, welke ik veel gebruik. In de software kan je dit aanpassen maar enkel zo dat de Easy-shift toets op de volgende pagina knop zit. Ik zou dit liever op de menu knop (12) zien in Windows. Dit soort profiel shifts wanneer je in Windows zit en wanneer je een game open hebt is zeer makkelijk in de software in te stellen.
Al kan je deze functie ook uitzetten, maar dan verlies je dus ook de functionaliteit.

*Gebruik je een Roccat toetsenbord dan zit daar ook een Easy-Shift toets op, deze werkt ook voor de muis waardoor je deze niet perse nodig zult hebben op de muis.

Vorm:
Vergeleken met mijn MX518 is het midden wat lager en de kont van de Roccat wat breder. En dat is waar het pijnpunt voor mij in zit. Bij de Roccat zit de ring vinger in vergelijking met de pink een stuk hoger en er is geen ondersteuning voor de pink.

Bij de MX518 draait heel je hand een paar graden naar rechts en bij de Roccat Kone XTD is dit, voor mij, niet voldoende.

Heb jij ook een Roccat Kone XTD?