Asus N750JK-T4068H Review

Dulce 24 augustus 2014, laatste update op 24 augustus 2014, 1.090 views

Asus N750JK-T4068H

Concluderend kan ik zeggen dat de Asus een pracht van een laptop is, zeker als je de 899 euro in ogenschouw neemt die deze laptop kost. Ik kan hem een ieder aanraden die op zoek is naar een mooie desktopvervanger zonder daarbij een fortuin te willen spenderen.

Pluspunten

• Chique uitstraling
  • Solide en degelijk
  • Goede koeling

Minpunten

• Toetsenbord verlichting (schijnt in gezicht bij sommige kijkhoeken)
  • Touchpad is af en toe de weg kwijt

De Asus N750JK-4068H wordt door Asus in de markt gezet als een multi-media laptop. Deze classificatie klopt volledig. Met zijn i7 4700HQ, 8gb ram, 500gb HDD, Nvidia GTX 850m en full HD scherm heeft hij alle componenten aan boord om probleemloos bijna alle media te verwerken. Het geheel wordt afgerond met een DVD brander en een geluidssysteem van Bang & Olufsen met een aparte kleine subwoofer. Verwacht hier overigens niet veel van, het blijven interne luidsprekers waardoor het geluid weliswaar beter klinkt dan de gemiddelde laptop, maar niet kan concurreren met goede externe luidsprekers van bijvoorbeeld Logitech of JBL.

De laptop is gemaakt van aluminium en de achterkant van het scherm heeft een geborsteld aluminium look, met in het midden een verlicht Asus logo. Het geeft de laptop een chique uitstraling. De onderkant van de laptop is overigens plastic. Nadeel van al dat aluminium is, dat je een geaard stopcontact nodig hebt, anders zul je een soort spanning voelen als je met je handen over de achterkant van het scherm of de polssteunen gaat. Het grote voordeel is, dat de laptop lekker koel blijft, ook onder volle belasting.

Het toetsenbord zit wat onlogisch in elkaar. Het lijkt wel alsof ze een 15" toetsenbord hebben gebruikt, terwijl er ruimte zat is om bijvoorbeeld het numerieke gedeelte met grotere toetsen uit te voeren.
Het toetsenbord typt vrij aardig, je krijgt net iets te weinig feedback, waardoor je zo af en toe nog weleens een fout maakt. De ruimte tussen de toetsen is goed, behalve bij het aparte numerieke gedeelte. Asus heeft de 4068H uitgerust met een verlicht toetsenbord, wat bijdraagt aan de chique stijl van deze laptop. De verlichting is wit en je kunt met de functie toets de intensiteit van de verlichting regelen. Het werkt vrij aardig. Onder bepaalde hoeken schijnt het licht echter recht in je gezicht, wat een beetje afbreuk doet aan deze toegevoegde functionaliteit.

Over het scherm kan ik kort zijn: gewoon goed. Het full HD scherm kun (en mag) je niet vergelijken met een IPS scherm, maar de kijkhoeken zijn prima, de kleuren zien er goed uit en 's-avonds zet ik de brightness zelfs iets lager omdat het anders te fel wordt. Het scherm voelt stevig aan, wat ook weer bijdraagt aan het gevoel dat je met een kwalitatief goede laptop te maken hebt.

De Nvidia GTX 850m zorgt ervoor dat je ook de nieuwste spellen kunt spelen. Verwacht echter niet dat je Crysis 3 op ultra met 30+ fps kunt spelen, daarvoor is deze laptop niet gemaakt. Zelf speel ik graag Guild Wars 2. Als ik alle settings op high zet, dan haal ik tussen de 30 en 100 fps afhankelijk van hoe druk het is. Guild Wars leunt zwaar op de processor. Na een uur voluit spelen, heb ik de temperaturen gemeten met CPUID. De processor piekt op 92 graden en de GPU blijft steken op 78 graden. De fan maakt dan al wat meer geluid, maar echt storend vind ik het niet. Als je het achtergrond geluid aanzet, dan hoor je de fan amper. De Asus blaast de hete lucht naar achteren i.p.v. naar de zijkant zoals je bij sommige merken ziet. Net boven het toetsenbord onstaat dan een warme plek, maar op het toetsenbord zelf en aan de zijkanten blijft het aangenaam koel.

Een punt van kritiek is voor velen de langzame harde schijf. Ik moet zeggen dat ik het zelf wel vind meevallen omdat ik nog nooit in het bezit ben geweest van een SSD. Als je deze gewend bent, dan kan ik me voorstellen dat je niet meer terug wilt naar een oude HDD. Windows 8.1 start binnen 25 seconden op en reageert goed op het starten van meerdere programma's. Asus levert de machine met de nodige bloatware wat ik niet als storend heb ondervonden. Standaard wordt deze machine met Windows 8.1 geleverd. De meeste updates waren al geinstalleerd, zodat je vrij snel aan de slag kunt.

Zelf gebruik ik deze laptop als desktop vervanger. Ik kan daardoor weinig zeggen over de batterij en de tijd die je zonder stopcontact kunt doorbrengen. Met een gewicht van tegen de 3 kilo is deze laptop misschien wat minder geschikt om dagelijks mee te nemen. Aan de andere kant is de laptop stevig genoeg om vaker mee op pad te gaan.

Heb jij ook een Asus N750JK-T4068H?

Goeie review. Met volle bak gebruik (gaming dus) haalt hij wel 2 uur op de batterij. Dat is voor zo'n formaat laptop best een goeie prestatie.
Leuke review. Waar is ie voor 899 te koop?
Hij is een tijjdje te koop geweest bij Bol.com voor deze prijs. Het bleek te gaan om een uitverkoop aktie, aangezien deze laptop niet meer nieuw te leveren is en er alleen nog maar resterende voorraad verkocht wordt. Als je dezelfde machine wilt hebben voor een vergelijkbare prijs, dan zou ik je aanraden om te kijken naar de Asus N750JK T4158H, deze is qua specificaties exact hetzelfde, maar heeft alleen een iets snellere processor (4710HQ i.p.v. 4700HQ). Ik zie dat deze overal 999 euro kost, maar dat was aanvankelijk ook de prijs van deze laptop. Hou de pricewatch in de gaten, zou ik zeggen :)

[Reactie gewijzigd door Dulce op 9 september 2014 07:44]

Mag ik vragen wat voor soort scherm het precies is en oftie goed is? Zolang ik weet is het geen IPS scherm, maar iedereen vind hem wel een voordeel.
De onderkant van de laptop is wel van aluminium. Ik dacht eerst dat het ook plastic was maar toen ik de onderkant eraf haalde (voor ssd) merkte ik dat de onderkant wel van aluminium is.