Olympus Stylus SH-50 Zilver Review

marcelvdk 24 augustus 2014, laatste update op 24 augustus 2014, 288 views

Olympus Stylus SH-50 Zilver

Dit is een goede camera, waarmee je makkelijk foto's maakt. Het zoombereik is meer dan voldoende. Extra's zoals magic effects e.d. hadden achterwege mogen blijven. 5 assige stabilisatie werkt goed, alleen jammer dat dit alleen bij film opnames werkt, en niet bij fotografie.

Pluspunten

• bouw oke.
  • Snel klaar voor gebruik.
  • kunt snel filmopnames maken, terwijl je dit doet ook nog fotos maken.
  • accuduur oke, doet er makkelijk een dag mee.
  • menu structuur oke.
  • Prijs / kwaliteit oke!

Minpunten

• erg basic manual
  • weinig extra's meegeleverd (geen hoesje o.i.d.)
  • Ligt voor mij niet altijd even lekker in mijn handen tijdens fotograferen.
  • Maar dat is meer persoonlijk

Snelheid en automatiek Score: 3
Batterijduur Score: 4
Ik heb dit toestel erbij gekocht omdat mijn eigen toestel(Nikon P520) een week voor de vakantie defect was gegaan. En aangezien deze niet op tijd terug zou zijn, moest ik toch iets vervangends hebben. Na e.e.a gelezen te hebben kwam deze olympus eruit. Deze besteld en een paar dagen later in huis. Tijdens de vakantie veel foto's gemaakt waaronder veel natuur. En aangezien we nu voor de 4e keer naar hetzelfde gebied/land gingen kon ik mooi vergelijken met de Nikon en zijn voorganger (Panasonic FZ30).

je ziet wel de verschillen bij extreem zoomen, barreldistortion is dan wat meer aanwezig bij de olympus, maar gezien de verschillen tussen de toestellen is dat niet zo raar. Qua kleurechtheid lijkt het op het op het oog wel te kloppen. ik moet nog foto's laten afdrukken, dus dan kan ik het beter beoordelen.

Ikzelf schiet de foto's meesteal op de P-stand, waarbij ik bijna altijd op iso400 schiet. Dit om de digitale ruisnivo's beperkt te houden. Al zul je daar in de praktijk bij afgedrukte fotos (op normale grootte) niks van terug zien. Manueel kan ook, en dan kun je zelf diafragma en sluitertijd bepalen. Maar dat gaat allemaal erg omslachtig, dus dat zal ik bijna nooit gaan gebruiken.

Een gimmick zijn de z.g. magic effects; pinhole, mininature, dramatic, reflectie, aquarel, glinstering, punk, soft focus, fish eye en popart, hebben niet zoveel meerwaarde, maar kan soms grappig zijn.

De scenery selectie. Ook hier weer veel keuze. Heb alleen de HDR en landschap modi getest . HDR geeft wel een "verhoging" van je dynamisch bereik, maar mijn gevoel zegt dat het niet HDR is zoals ik dat zelf wel eens in het verleden heb gedaan (3 foto's +1, 0, -1 en dan via software samenvoegen). Maar je ziet duidelijk het verschil. Zo ook voor landschap. De blauwe en groene tinten worden wat meer benadrukt.

Wat wel een handige optie is is de mogelijkheid om een panorama foto te maken. Je "begint" je opname, en beweegt de camera langzaam naar L/R/omhoog/omlaag. De camera ziet dit en neemt het beeld op. Als je te snel beweegt dan geeft de camera dit ook aan. Zo heb ik dit jaar heel makkelijk een aantal mooie panorama's kunnen maken. Toch wel een stuk makkelijker als bij de Nikon.

Filmopnames zijn gemaakt op 720p, het toestel kan 1080p. Aangezien ik maar 1 8GB kaartje had op dat moment heb ik de opnames dus op 720p gemaakt, anders loopt het kaartje snel vol. Op mijn 42inch LCD ziet het er heel behoorlijk uit. En de 5 assige stabilisatie lijkt goed te werken want de opnames zien er erg stabiel uit. Met mijn nikon kan ook opnemen, maar daar heb ik nog niet zulke stabiele beelden gezien.

Al met al een heel behoorlijk toestel voor zijn geld. Maar straks als de nikon weer terug is zal ik blij zijn dat ik daar mijn foto's weer mee kan maken. En dan is mijn vrouw blij dat zij met een lekker compact toestelletje haar foto's kan maken.

Heb jij ook een Olympus Stylus SH-50 Zilver?