ASRock Q1900-ITX

Specificaties Intel Celeron J1900 on board • Mini-ITX - Bekijk alle specificaties

ASRock Q1900-ITX Review

bart.honhoff 23 augustus 2014, laatste update op 23 augustus 2014, 2.537 views

ASRock Q1900-ITX

Niet al te duur compact klein Quad Core Atom boardje met meer als gebruikelijke SATA aansluitingen en uitbreidbaar tot 16GB

Pluspunten

• vier SATA poorten. Helaas maar 2 SATA 600 poorten.
  • Uitbreidbaar tot 16GB met SODIMM RAM

Minpunten

• Reboot werkt niet goed met Ubuntu
  • VGA dummy adapter nodig.
  • WakeOnLan niet eenvoudig te configureren.

Layout Score: 5
Ik heb een aantal van deze boardjes gekocht als vervanging van stand-alone file-servers en mijn webserver.

Na alle verhalen over de combinatie van UEFI en Ubuntu begon ik met enige aarzeling met de installatie. Maar dat bleek niet nodig.

Bij het opstarten eerst in de BIOS rond gesnuffeld en ik kreeg gelijk een melding dat er een nieuwere BIOS beschikbaar was. Die kon ik via de BIOS downloaden en installeren.

Na de installatie van Ubunto 14.04 server liep alles perfect. Alleen niet stand-alone.

Ik kwam de volgende problemen tegen:
1. Opstarten lukt alleen met een monitor aangesloten. ==> Opgelost met een VGA dummy adapter
2. WakeOnLAN instellen in de BIOS vereist drie aanpassingen. ==> WakeOnLAN aanzetten. WakeUp met PCIE adapter aanzetten en Deep S3 op Auto zetten.
En zoals bij een aantal andere boardjes werkt WOL alleen als de stroom niet verbroken is geweest.
3. Bij een reboot, blijft de computer hangen. Dit heb ik nog niet weten op te lossen. Mogelijk door de Fast Boot uit te zetten. Dat moet ik nog uitproberen.

Hoe snel is dat nou?
Ik heb op mijn WebServer een test uitgevoerd. Onder Gallery3 heb ik 191 foto's geupload van een totale grootte van ongeveer 2,3 GB.

Op een single Core 230 Atom (met hyperthreading) duurt het 30 minuten
Op een Dual 2 Core (E9600) ongeveer 10 minuten
Op de quad core J1900 iets meer dan 12 minuten.

Geen gekke prestatie!

Heb jij ook een ASRock Q1900-ITX?

Nee, de Wake-on-LAN na een power cut is er nog steeds. (Ik gebruik geen UPS)

Maar dat is niet een specifiek voor dit moederboard bekend probleem.
Ik heb het ook bij mijn ASUS Workstation en mijn HP desktop.

Ik denk dat alleen het gebruik van een UPS dat mogelijk kan verhelpen, maar daarmee heb ik geen ervaring in een huis-omgeving en op mijn werk hebben we goede - en hopelijk ook goed betaalde - krachten die zich daarmee bezig houden.

En mijn Mac ondersteund geen WakeOnLan

[Reactie gewijzigd door bart.honhoff op 22 juli 2015 15:02]

Bart,

Alle door jouw genoemde problemen kun je verhelpen met een nieuwe bios. Ik lees het nu pas, maar er zijn al een tijdje nieuwe bios-versies.

Ik gebruik al een tijdje bios 1.4 en daarmee zijn alle "gekke" bugs verleden tijd.

Fijne feestdagen!
Bedankt voor de tip! Gelijk alle boardjes een nieuwe BIOS gegeven.
Zijn de problemen die je eerder beschreven hebt nu inderdaad opgelost? Bijvoorbeeld Wake-on-LAN na een power cut?
Heb je ook 't stroomverbruik gemeten van dit apparaat?
Ik zit erover te denken een bordje zoals dit te gaan combineren met een Areca RAIDcontroller als zelfbouw NAS, maar ik ben benieuwd wat een systeem als dit nu daadwerkelijk verbruikt.
De j1900 is gespecificeerd op 10 Watt.

Ik heb geen verbruiksmeter in huis om dit te testen. Maar ik denk dat omdat het boardje ongeveer 12 tot 15 watt verbruikt, zal het meer aan de keuze van de harde schijven liggen en de voeding wat het daadwerkelijke verbruik is van de hele configuratie.

Mijn oude voeding (TFX) is gespecifieerd voor 120Watt en dat is ruim voldoende voor dit boardje en 2 Harddisks. (Of een HD en een DVD-Rom) Mijn nieuwe TFX voeding is een "be quiet!" met opgave van 300 Watt max. Met een rendement van 80% zal deze niet veel meer of minder gebruiken.

Houdt je er trouwens rekening mee, dat maar 1 lane beschikbaar is voor bijvoorbeeld een RAID controller. Dus alleen de Areca ARC-1200 controller zou je kunnen gebruiken.

[Reactie gewijzigd door bart.honhoff op 27 augustus 2014 09:34]