Lexar Jumpdrive S73 128GB Wit Review

ccnl 23 augustus 2014, laatste update op 30 november 2014, 874 views

Lexar Jumpdrive S73 128GB Wit

Super prijs voor de prestatie.

Pluspunten

• Hoge opslagcapaciteit.
  • Hoge snelheid
  • Met schuifje makkelijk op te bergen.

Minpunten

• Beetje groot (ik heb een Sandisk Cruzer Fit, die is ongeveer 10 keer kleiner)

Ik zoek een usb-stick voor het opnemen met de Amiko Alien2. Mijne oude sticks zijn allemaal klein en niet snel genoeg voor het opnemen van 2 HD-Kanalen tegelijk.

Deze stick heb ik bij amazon.de gekocht. Na ongeveer een week is ie met een grote envelop gekomen. Ik heb deze als NTFS geformatteerd en met CristalDiskMark aan een USB2.0 getest. De leessnelheid is 32MB/s en schrijfsnelheid 25MB/s, dus ongeveer de helft van de maximale snelheid van USB2.0. Mijn andere sticks komen hooguit op 20MB/s leessnelheid en 10MB/s schrijfssnelheid. Op de Alien2 gestest is de leessnelheid 230Mbits/s en schrijfsnelheid 190Mbits/s, dus ook even snel als aan de computer. Bij gebrek aan USB3.0 kan ik de snelheid daarvan toch niet testen. Op http://usbflashspeed.com/70374 is te lezen dat de leessnelheid 193.45 MB/s en schrijfsnelheid 117.25 MB/s zijn.

Ik heb de sticks nou aan de Amiko Alien2 hangen, het opnemen van 2 kanalen en ook nog TimeShift parallel (dus 3 schrijfacties en een leesoperatie tegelijk) lukt prima.

Update van 4-9-2014:
Ik heb even de stick bij de USB-ingang (ook USB2.0) van de NAS Zyxel NSA320 getest. Het resultaat verbaast mij. De leessnelheid is 77.5MB/s en de schrijfsnelheid is 25MB/s. De 77.5MB/s leessnelheid is echt de maximale snelheid van de Zyxel. Zelfs de 2 Toshiba's 3TB in de NAS heben 77.5MB/s lees- en schrijfssnelheid. Dus mischien heeft de Zyxel toch USB3.0 ???

Update van 30-11-2014:
Afbeelding van de test met USB3.0 van KD22 toegevoegd. Leessnelheid rond 50MB/s, schrijfsnelheid 95MB/s

Heb jij ook een Lexar Jumpdrive S73 128GB Wit?

Veel GB's voor die prijs.
Zeker het overwegen waard.
Thanks.
Toevallig kwam ik vandaag ook uit bij usbflashspeed.com. Heb getest met FAT32.
Mijn laptop heeft USB2.0
Heb een ICIDU32GB met USB3.0 van Dixons 17 op de kop getikt (noemt zich: USB DISK 3.0).
Last 10 benchmalked vermelding: 31Gb USB DISK 3.0 23.43 MB/s 30.59 MB/s
Read speed: 126.57 MB/s
Write speed: 20.43 MB/s

Ik heb deze vergeleken een oude Kingston Datatraveller 2.0 4Gb met USB2.0
Last 10 benchmarked vermelding: 4Gb Kingston DataTraveler 2.0 13.52 MB/s 17.20 MB/s
Read speed: 22.80 MB/s
Write speed: 7.06 MB/s

Maar hier is mijn hele test met de echte cijfers: beide in een figuur dikke lijn is ICIDU, gestippeld is Kingston.

Concludeer zelf dat de vermeldingen in de TOP10 op de website nogal misleidend zijn.
De Read speed van 126.57 MB/s van de ICIDU die op de website staat haal ik niet uit mijn eigen meetfiguur. Circa 4x zo hoog als de meting. Het is ook te mooi om waar te zijn.
Je moet echt het programma zelf draaien voor de juiste grafiek.

Uit de figuur kan je zien dat geheugenblokken kleiner dan 64kB de snelheden ongeveer omgekeerd evenredig met de blokgrootte doen instorten.

[Reactie gewijzigd door Bruin Poeper op 9 september 2014 21:33]

voor een usb stick zijn 64kB snelheden toch niet zo belangrijk, een usb stick gebruik je toch niet als OS schijf of om programma's op te instaleren, op een USB stick ga je toch vooral grotere bestanden plaatsen?
Omdat een USB-stick bijna geen seek time heeft, is een blok grootte toch niet belangrijk. De instorting met blokken kleiner dan 64kb is wel aan het OS of FS te danken. Ik heb even met dd onder linux getest. Geen significante verschillen tussen 32K en 32M blokken (46MB/s <->50 MB/s bij het schrijven, en 97MB/s <-> 94MB/s bij het lezen). Zie ook het plaatje.