Corsair TWIN2X2048-6400 Review

mrkazoodle 22 augustus 2014, laatste update op 22 augustus 2014, 182 views

Corsair TWIN2X2048-6400

Voor oude PC's waar niet te veel van verwacht wordt, die naar behoren functioneren en met voldoende zekerheid niet direct vervangen zullen worden: een goedkope upgrade met dadelijk merkbaar effect en dus voor mensen in gelijkaardige situatie het overwegen zeker waard. :)

Pluspunten

• prijs

Minpunten

• geen

Reden voor de aankoop:
Met een oudere neef (vooral hij, ik moest het toen nog leren) 7 jaar geleden voor het eerst een PC gebouwd. Deze PC werkt nog steeds naar behoren en buiten een nieuwe HDD is deze nog onveranderd. Het probleem was echter dat onder Windows 7 deze PC snel tegen de grens van de capaciteit van zijn 2GB RAM geheugen aanliep (merkbaar sneller dan onder Linux). Dus dan maar 2 latjes RAM besteld om er bij te stoppen.
De keuze voor de 2x1GB van XMS2 Corsair werd ingegeven door de specificaties (zo dicht mogelijk aansluitend bij de reeds ge´nstalleerde, Latency 4 latjes waren niet vindbaar of te duur voor wat ik er nog aan wou uitgeven), prijs en tenslotte de hoge prijs die deze latjes ooit gekost hebben (=> hopelijk kwaliteit).

De verpakking en wat er in zit:
Heb een fotootje getrokken van wat je krijgt: 2 latjes ram in een hardplastic omhulsel dat je eenvoudig open krijgt en waarin je nog de nodige info vindt over hoe je ze moet installeren. Dat is alles en meer hoeft dat ook niet te zijn.

Installatie:
Zoals altijd: de 2 klepjes open zetten, de nodige aandacht besteden aan de richting waarin je de latjes er in moet stoppen, inschuiven, vastduwen - KLIK KLIK -, klaar.

'Prestaties':
Heb nu 2 tabbladen in Firefox open staan, ben Windows en andere software aan het updaten en zit nu al mooi op de grens van 2 GB waar ik last van had. In het afgelopen half uur na installatie heb ik het geheugengebruik al ver over deze grens weten gaan: een upgrade waarvan je alvast in mijn geval direct het effect merkt. Windows voelt veel soepeler aan, Linux heb ik daarentegen nog niet geprobeerd, maar die liep dan ook niet echt tegen de grens aan.

Conclusie:
Een oude PC kan met een kleine upgrade merkbaar verbeteren.
Deze of andere RAM - latjes: het zijn specificaties die je op voorhand mooi kunt opzoeken, ik heb hier weinig zorgen om, het belangrijkste voor mij is dat de geheugencapaciteit uitgebreid werd.

Heb jij ook een Corsair TWIN2X2048-6400?

Mocht je nog een simpele (en merkbare) upgrade willen doen, plaats dan een ssd'tje.
En installeer daar dan vervolgens Windows en andere veel gebruikte software op.
120GB inmiddels ook al voor pakweg 60 euri of minder en dat merk je echt! :)
Klopt, daar moet ik je gelijk geven: SSDs zijn ook een heel interessante upgrade mogelijkheid. Heb er in de laatste 2 computers die ik gebouwd heb telkens 1 in gestopt: daar wil je niet meer van af stappen _/-\o_
'Simpel' zou ik de upgrade wel niet direct noemen: je moet je OS'en opnieuw installeren als je ze op die SSD wilt, een werkje waar ik niet direct zin in heb wanneer alles goed werkt ;)

Een nadeel van de SSD opstelling is dat ik op de computer in kwestie een dual boot met linux en windows heb staan: ik weet niet of het slim is datzelfde te proberen op een SSD (de SSD in 2 partities splitsten zal de prestaties en levensduur mijn inziens wss niet ten goede komen). Zou het eigenlijk eens moeten vragen op het forum :p

[Reactie gewijzigd door mrkazoodle op 24 augustus 2014 10:26]

Heb de ervaring dat een ssd, qua performance, meer zoden aan de dijk zet dan een geheugen upgrade (hoewel dat natuurlijk ook helpt!).
Opsplitsen in meerdere partities zou ik zeker met een 120gb schijfje niet aanraden.
Een keertje opnieuw installeren zou voor een beetje tweaker geen obstakel moeten zijn. :)
ik installeer bij voorkeur slechts 1 keer per systeem en dan clonezilla ;)
maar dit is al vrij off topic aan het gaan... :p